Gå til innhold

Kan jeg nekte å betale for lodd i forbindelse med solidaritetskafe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fire barn, og er vant til at der arrangeres solidaritetskafe to ganger i året på skolen. I alle år har barna produsert noe håndverk, som vi foreldre kjøpte for å samle inntekt til et veldedig formål. Prisen lå på max 200 kroner, og i tillegg kunne man kjøpe noe i kafeen.

Nå har de plutselig bestemt at det skal være en stor gevinst som elevene har laget i fellesskap, og at elevene skal ha med loddbøker hjem, og skal selge lodd. Jeg antar at man må dekke selv det som ikke blir solgt. Dette gidder jeg ikke å være med på, for vi har veldig liten omgangskrets, og nesten ingen å selge til. Jeg har heller ikke råd nå i januar å betale flere hundre kroner for lodd. Kan jeg si at vi ikke har råd til å donere til veldedighet i år? 

Anonymkode: a1ec5...ec4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Be de som arrangerer dette om å drite og dra.

Anonymkode: 4ca93...e9d

• Liker 4
Skrevet

Klart du kan si nei, det er viktig at noen setter foten ned for seg selv og evt andre som heller ikke egentlig har råd.

Men er det virkelig satt ett antall lodd hver enkelt skal selge? Eller kan de selge så få eller mange de greier også gi videre til neste?

Om du leser lotteriloven så er det heller ikke lov å ha lotteri der vinner ikke blir annonsert på samme arrangement som loddene selges, det må brukes lynlodd der kjøper får vite med en gang om de har vunnet eller ikke. Vet det er mange lag og foreninger som ikke følger denne loven, men de kan da risikere å bli meldt til lotteritilsynet.

• Liker 7
Skrevet

Kan du ikke bare gjøre som alle andre, ta det med på jobb eller legge ut på snap/fb om noen bil kjøpe? Syns synd på ungene som har foreldre som ikke gidder å bidra, må være pinlig for dem.

Anonymkode: 0a82b...e4d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kan du ikke bare gjøre som alle andre, ta det med på jobb eller legge ut på snap/fb om noen bil kjøpe? Syns synd på ungene som har foreldre som ikke gidder å bidra, må være pinlig for dem.

Bidra til hva da? Veldedighet? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du blir nok veldig populær på jobben hvis du kommer drassende på denne driten…

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Jeg ønsker ikke å belemre kolleger med dette. På FB selger alle andre også. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde vel ventet med å ofre tanker på dette før jeg hadde fått vite sikkert at en må selge alle loddene, ikke bare anta.

Anonymkode: 8317c...9c8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så pinlig det må være for deg å ikke forstå problemstillingen. 

Ikke alle har råd til å kjøpe masse lodd nå. 

Ikke alle har omgangskrets de kan fordele kostnaden på. 

Ikke alle har en jobb som tillater at man tigger penger fra kolleger. 

Anonymkode: 984ff...3c4

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Null stress om man har gode kollegaer. 

Anonymkode: a87bc...66d

• Liker 1
Skrevet

Er det helt slutt at unga går på dørene i nabolaget og selger lodd?

Anonymkode: 55a9e...dff

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så pinlig det må være for deg å ikke forstå problemstillingen. 

Ikke alle har råd til å kjøpe masse lodd nå. 

Ikke alle har omgangskrets de kan fordele kostnaden på. 

Ikke alle har en jobb som tillater at man tigger penger fra kolleger. 

Anonymkode: 984ff...3c4

De sure holdningene merkes godt, så da forstår jeg jo hvorfor dette skaper sånn tiltaksløshet hos enkelte. Bare synd man ikke ser det selv også, så hadde situasjonen bedret seg betraktelig. 🤷‍♂️

Anonymkode: 384f7...e61

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har ikke noe nabolag, kun to naboer med egne unger som også selger.

AnonymBruker
Skrevet

Kan det vippses, til deg eller skolen? Jeg kan kjøpe for 200,-. 

Anonymkode: 9bda7...456

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nemlig. Dette kan barna gjøre. 

Anonymkode: 202e8...234

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har fire barn, og er vant til at der arrangeres solidaritetskafe to ganger i året på skolen. I alle år har barna produsert noe håndverk, som vi foreldre kjøpte for å samle inntekt til et veldedig formål. Prisen lå på max 200 kroner, og i tillegg kunne man kjøpe noe i kafeen.

Nå har de plutselig bestemt at det skal være en stor gevinst som elevene har laget i fellesskap, og at elevene skal ha med loddbøker hjem, og skal selge lodd. Jeg antar at man må dekke selv det som ikke blir solgt. Dette gidder jeg ikke å være med på, for vi har veldig liten omgangskrets, og nesten ingen å selge til. Jeg har heller ikke råd nå i januar å betale flere hundre kroner for lodd. Kan jeg si at vi ikke har råd til å donere til veldedighet i år? 

Hvorfor skal veldedighet være tvang og uten perspektiv for folks økonomi? 

Så må det bli slutt på å bli tvunget til å prakke på venner og familie ting ingen vil kjøpe. Det er en ekkel form for salg få har lyst til å bedrive. Det er ikke moro å selge ting ingen vil ha. Hverken lodd eller overpriset artikler. 

Jo flere som protesterer jo fortere blir det slutt på dette. 

Anonymkode: 540fb...f7e

AnonymBruker
Skrevet

Skolen kan arrangere innsamlingsaksjon til et godt formål, men skolen kan ikke pålegge elevene å samle inn et bestemt beløp. Skolen kan heller ikke kreve at du dekker hele eller deler av et beløp av egen lomme.

Dette går under lovverket i norsk skole om gratisprinsippet. Det skal være frivillig å delta. 

Anonymkode: 91534...7f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjørt ungen til et nabolag og levert tilbake det som ikke ble solgt der. Gi beskjed at du ikke kan betale hvis du mot formodning må dekke resten selv. Helt greit å ikke kunne gi til veldedighet selv, men tror det er fint for ungene å lære at de fleste kan og det er mulig å gjøre bittelitt med urettferdigheten i verden.

Anonymkode: 2127f...a92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungene kan da vel selge lodd på dørene selv, akkurat som vi gjorde da vi var barn?! 
blir oppriktig bekymret for fremtiden sånn som foreldre curler og holder på.

Anonymkode: 593ac...d07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...