Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2005 #1 Skrevet 14. desember 2005 Er det noen som har en god Creme Brulee oppskrift? Har søkt rundt på nettet nå, og har funnet mange oppskrifter, men de varierer veldig både med tanke på innhold og mengdeforhold - så om noen har en oppskrift de faktisk har prøvd hadde jeg blitt kjempeglad :rosasmil:
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #2 Skrevet 14. desember 2005 (endret) Denne er enkel og god. Crème Brûlée (5 pers.) ½ liter H-melk (jeg har ofte erstattet et par dl av melken med kremfløte) 5 eggeplommer 90 g sukker 1 vaniljestang litt sukker (gjerne brunt) Splitt vaniljestangen og skrap ut innholdet som has i melken sammen med stangen. Varm opp til rett under kokepunktet. Eggeplommer og sukker piskes til sukkeret er oppløst. Visp gradvis inn den varme melken. Sil deretter gjennom en sikt. Hell blandingen over i ildfaste porsjonsformer som stekes i vannbad (dvs ha formene i en langpanne/ildfast form og hell i vann til det rekker halvveis opp på formene) ved 100 grader i ca 45 minutter til massen har stivnet. Dryss over 1 ts sukker og la porsjonsformene stå 2-3 minutter under varm grill til sukkeret har karamellisert seg. Endret 14. desember 2005 av Arkana
Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2005 #3 Skrevet 14. desember 2005 Tusen takk! :rosasmil: Da setter jeg igang nå med en gang. Skal ha det til dessert i middagsbesøk på lørdag, men kan være greit å prøve på forhånd. Når du pisker egg og sukker - pisker du det da til det blir eggedosis?
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #4 Skrevet 14. desember 2005 Når du pisker egg og sukker - pisker du det da til det blir eggedosis? ← Nei, pisker det noen minutter, til det blir litt tykkere. Det fine med crème brûlée er at du kan lage dem dagen før og sette dem i kjøleskap. Og bare vente med å karamellisere overflaten til de skal serveres.
Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2005 #5 Skrevet 14. desember 2005 Ok. Takk takk. Da prøver jeg det. Ja, det var det jeg tenkte - at jeg skal lage dem klare dagen før. Har hørt at det egentlig bare blir bedre av å stå kjølig over natten / endel timer også. Kjekt å slippe å stresse med desserten også, kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg å til å ha mer enn nok med resten av menyen
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #6 Skrevet 14. desember 2005 Ja, jeg synes absolutt de er best når de har stått kaldt over natten. På samme måten som jeg foretrekker quiche/pai med eggestand som er romtemperert og ikke rett fra ovnen. De er på en måte litt fastere i fisken og ikke så bløte, har stivnet litt mer.
Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2005 #7 Skrevet 14. desember 2005 Nå har de stått i ovnen i 3 timer...og er fortsatt ikke stiv?! Konsistensen er tykkere, men på ingen måte stiv. Hvordan i all verden er det mulig? Hva kan jeg ha gjort feil mon tro? :klø:
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #8 Skrevet 14. desember 2005 Du er sikker på at du brukte riktig mengde av alle ingrediensene? Og husker vannbad? :klø: Hva om du setter dem i kjøleskap til dagen etter, da har de nok stivnet mer.
Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2005 #9 Skrevet 14. desember 2005 :klø: ja.... Jeg mener å ha gjort alt riktig. Tok 3 dl kremfløte og 2 dl melk - og ellers 5 eggeplommer, 90 g sukker og innholdet av en vaniljestang. Mulig at melk/fløteblandingen var litt for kald - kanskje det har noe å sii? Den begynte å koke, så måtte avkjøle den før jeg blandet den med eggeplommene - så mulig at den ble for kald? Ikke vet jeg.. De står fortsatt i ovnen, har skrudd opp til 130 grader nå, så får vi se. Begynner å stivne litt nå, og det lukter kjempegodt på kjøkkenet mitt - så det blir nok bra tilslutt. :rosasmil: Men er glad jeg prøvde meg i dag - hadde blitt kjempestresset om dette hadde vært lørdag formiddag...
Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2005 #10 Skrevet 14. desember 2005 Jeg bruker en creme brulé oppskrift fra en gammel fransk kokebok, og den skal kokes tykk i en kasserolle på platen og ikke i vannbad i stekeovn. Dessverre er ikke den oppskriften tilgjengelig for meg før fredag, men hovedsaklig består den av eggeplommer, fløte, sukker og vanilje om du ønsker det. Du bør ha et termometer for å kontrollere at eggeblandingen ikke blir for varm, men den er veldig lett å få til. Dette blir også en veldig kremete konsistens og ikke puddingaktig slik som mange av de som skal i vannbad blir. si fra om du er interessert i oppskriften!
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #11 Skrevet 14. desember 2005 Tror ikke den ble for kald. Kanskje neste gang skal du prøve å helle blandingen tilbake i kjelen og la den varmes opp under omrøring, ikke koke, til den tykner litt. Og så helle den i formene. Jeg kan ikke helt tenke meg hva vi gjør forskjellig. Det er jo litt forskjell på ovner, men det burde ikke utgjøre så stor forskjell. Men som du sier, så blir det nok bra til slutt.
Gjest gjest1 Skrevet 14. desember 2005 #12 Skrevet 14. desember 2005 Takk for hjelpen Arkana! :rosasmil: De stivnet tilslutt (mulig det rett og slett er komfyren min som er problemet - etter at jeg økte temperaturen med 30 grader gikk det ganske fort). Har prøvesmakt en og den ble kjempegod. Resten skal få kose seg i kjøleskapet til imorgen - og blir nok enda bedre Mmm..elsker Creme Brulee Onyx - ja, jeg er kjempeinteressert i din oppskrift også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå