AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 Eller er det vinden som er den store synseren i dette drittværet? Er det noen med mye elbil erfaring der ute, som vet hva som stjeler mest? Anonymkode: 014b7...f63 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #2 Skrevet 31. desember 2022 Vindmotstand stjeler mye kilometer vet jeg, kjørte en gang i motvind over fjellet og den brukte strøm som en åpen vannkran omtrent. Kulde, vind, de bilene er dårlig egnet for å komme seg ut av egen kommune uten å lade seg i hel, men likevel skal alle ha de. Anonymkode: 1e34c...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Vind er verst for min bil. Regn nummer to også kommer kulda da. Men spørs jo selvfølgelig hvor kaldt det er. Minus 2 går fint, men ikke minus 10 Anonymkode: 1e7c6...6f0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #4 Skrevet 31. desember 2022 Kulde stjeler omtrent like mye som tungt regn eller mye vann på veien, motvind stjeler litt mer, og mye slaps i vegbanen stjeler enda mer. Ren fysikk. Anonymkode: 585a3...d16 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 Nei, så mye for å oppgradere til ny bil med superbatteri, med over dobbel kapasitet. Problemene vedvarer, bruken er fremdeles begrenset. Det ble nok ikke slik at vi ikke lenger trenger å tenke på lading. Det er alltid noe som suger ut all strømmen, det er alltid noe som gjør at lading tar tid, at man må lade oftere. Sto ute i går og måtte lade for å være sikker på at vi kom oss hjem med nok strøm til neste mann sin neste tur. Regnet pisket i ansiktet, våt og jævlig inn i bilen, sitte der med dugg på vinduet. Kunne de ikke hatt tak over ladestasjonene? Ringe til ladeselskapet, ut igjen for å koble til på nytt. Unger som er utolmodige, og ungdommer som utolmodig venter på bil, som kommer for seint på det som de skal. Funker greit nok i sommerhalvåret. Men er usikker med langkjøring, det har vi ikke prøvd, må ærligtalt si det ikke frister. Hva om man får motvind, så kan man jo ende opp strandet på en fjellovergang. Man skal kjøre 50 km for å komme seg hjem, det står man har 160km, men det er jo ikke tilfelle for det regner og blåser. Man kjører 30km og det piper at nå er det snart tomt. Man var så dum at man tok et stopp før batteriet ble varmt, og sto lenge nok til at det ble kaldt igjen. Bilen skal varmes opp på ny, og tappe, tappe batteri. Det er jo alltid noe, samme hvordan vi hadde tenkt det skulle bli. Et lite hjerte sukk, fra en som angrer på hundretusenvis av kroner på å oppgradere bil, som fremdeles ikke duger. Alle andre gjør ikke annet enn å være fornøyd, og jeg forstår ikke hvorfor. De må ha helt andre behov enn oss. Eller høyere aksept for at ting tar tid, og at ting krever planlegging. Anonymkode: 014b7...f63 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 Du kan angripe det rent logisk: Hva er tungt å sykle i? Vind, bakker, regn og kulde, men også for mye varme. Pussig nok så oversettes det greit til hvordan batteriet har det. Om du leste deg opp før kjøp og har en bil med batteripakke tilpasset ditt bruk, så er jo ikke dette noe problem overhodet. Anonymkode: 2c068...441 1 1
slask Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 (endret) Både i kulde og regn kreves det en del varme for å holde rutene "sjåbare", frie for rim og dogg. Kulde er verst da batteriene også må holdes varme. Da brukes strøm (varme) for å opprettholde kapasiteten så langt det lar seg gjøre. ICE-biler (bensin/diesel) har naturlig med varmeoverskudd, hvor bensinbiler har mest. Dette kommer godt med til å holde rutene is- og doggfrie. Aircondition-anlegget får derfor en del energi gratis, som varmen som må til for å fordampe/tørke før aircondition-anlegget kjøler ned og kondenserer dampen til avrenningsvann som dreneres ned til veibanen. Elbiler må bruke strøm til både oppvarming og avkjøling (som aircondition-systemet gjør). De fleste ICE-biler kjører glatt Oslo-Trondheim og kanskje helt tilbake igjen uten å fylle. Litt kortere med aktiv bruk av aircondition, siden det er en kompressor som krever litt energi. Det fine med ICE (Internal Combustion Engine, forbrennings....) er at du kan ha med ei 4-5 liters (4 kg vekt) reservekanne med drivstoff og være sikret å komme 5-10 mil om du skulle gå på en smell med tom tank. Klimareligionen/de klimahysteriske er dessverre blitt tutet ørene fulle av hvor fælt "fossilbil" er, men det er dessverre mest løgner, da verken CO2 eller bilene er spesielt skadelige. Joda, miljø og forurensing er et problem, men det ser ikke ut til å være noe som helst problem når det skal bygges tusenvis av vindmøller, men gud(?) vet hvor mange lastebiler, gravemaskiner, kompressorer, helikoptre, import/frakt/transport av uhumske mengder råstoffer, metaller, giftstoffer, olje... For det er diesel og bensin som driver næringslivet, mens de pynter på grønsketallene sine med en og annen elbil, en el-gravemaskin som jobber 4 timer og må lade til neste dag (effektivt! haha). Det får være nok om galskapen. Glemte: Elbiler er på ingen måte fri for miljøproblematikk, verken her hjemme eller der råstoffene hentes av folk uten rettigheter, eller på fabrikkene som produserer disse blytunge kjøretøyene. Endret 31. desember 2022 av slask 1
Tiuren Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei, så mye for å oppgradere til ny bil med superbatteri, med over dobbel kapasitet. Problemene vedvarer, bruken er fremdeles begrenset. Det ble nok ikke slik at vi ikke lenger trenger å tenke på lading. Det er alltid noe som suger ut all strømmen, det er alltid noe som gjør at lading tar tid, at man må lade oftere. Sto ute i går og måtte lade for å være sikker på at vi kom oss hjem med nok strøm til neste mann sin neste tur. Regnet pisket i ansiktet, våt og jævlig inn i bilen, sitte der med dugg på vinduet. Kunne de ikke hatt tak over ladestasjonene? Ringe til ladeselskapet, ut igjen for å koble til på nytt. Unger som er utolmodige, og ungdommer som utolmodig venter på bil, som kommer for seint på det som de skal. Funker greit nok i sommerhalvåret. Men er usikker med langkjøring, det har vi ikke prøvd, må ærligtalt si det ikke frister. Hva om man får motvind, så kan man jo ende opp strandet på en fjellovergang. Man skal kjøre 50 km for å komme seg hjem, det står man har 160km, men det er jo ikke tilfelle for det regner og blåser. Man kjører 30km og det piper at nå er det snart tomt. Man var så dum at man tok et stopp før batteriet ble varmt, og sto lenge nok til at det ble kaldt igjen. Bilen skal varmes opp på ny, og tappe, tappe batteri. Det er jo alltid noe, samme hvordan vi hadde tenkt det skulle bli. Et lite hjerte sukk, fra en som angrer på hundretusenvis av kroner på å oppgradere bil, som fremdeles ikke duger. Alle andre gjør ikke annet enn å være fornøyd, og jeg forstår ikke hvorfor. De må ha helt andre behov enn oss. Eller høyere aksept for at ting tar tid, og at ting krever planlegging. Anonymkode: 014b7...f63 Kan jeg spørre hvilken bil du kjører? Jeg har Leaf, og den er en smule løgnaktig på rekkevidde i kulde og regn...
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 @slask, ikke si at du drar kunnskapen din fra "livets harde skole"? Anonymkode: 2c068...441 1 1 1
slask Skrevet 1. januar 2023 #10 Skrevet 1. januar 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: @slask, ikke si at du drar kunnskapen din fra "livets harde skole"? Anonymkode: 2c068...441 Det er mottatt.
newman01 Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 (endret) On 12/31/2022 at 1:13 PM, slask said: Både i kulde og regn kreves det en del varme for å holde rutene "sjåbare", frie for rim og dogg. Kulde er verst da batteriene også må holdes varme. Da brukes strøm (varme) for å opprettholde kapasiteten så langt det lar seg gjøre. ICE-biler (bensin/diesel) har naturlig med varmeoverskudd, hvor bensinbiler har mest. Dette kommer godt med til å holde rutene is- og doggfrie. Aircondition-anlegget får derfor en del energi gratis, som varmen som må til for å fordampe/tørke før aircondition-anlegget kjøler ned og kondenserer dampen til avrenningsvann som dreneres ned til veibanen. Elbiler må bruke strøm til både oppvarming og avkjøling (som aircondition-systemet gjør). De fleste ICE-biler kjører glatt Oslo-Trondheim og kanskje helt tilbake igjen uten å fylle. Litt kortere med aktiv bruk av aircondition, siden det er en kompressor som krever litt energi. Det fine med ICE (Internal Combustion Engine, forbrennings....) er at du kan ha med ei 4-5 liters (4 kg vekt) reservekanne med drivstoff og være sikret å komme 5-10 mil om du skulle gå på en smell med tom tank. Klimareligionen/de klimahysteriske er dessverre blitt tutet ørene fulle av hvor fælt "fossilbil" er, men det er dessverre mest løgner, da verken CO2 eller bilene er spesielt skadelige. Joda, miljø og forurensing er et problem, men det ser ikke ut til å være noe som helst problem når det skal bygges tusenvis av vindmøller, men gud(?) vet hvor mange lastebiler, gravemaskiner, kompressorer, helikoptre, import/frakt/transport av uhumske mengder råstoffer, metaller, giftstoffer, olje... For det er diesel og bensin som driver næringslivet, mens de pynter på grønsketallene sine med en og annen elbil, en el-gravemaskin som jobber 4 timer og må lade til neste dag (effektivt! haha). Det får være nok om galskapen. Glemte: Elbiler er på ingen måte fri for miljøproblematikk, verken her hjemme eller der råstoffene hentes av folk uten rettigheter, eller på fabrikkene som produserer disse blytunge kjøretøyene. Om du skal ta med all ugangen som var forbundet med utvinning av kobolt og andre sjeldne metaller må du nesten også vurdere å ta med Exxon Valdez, Deepwater Horizon, menneskesyn i Quatar, vestlige selskapers utnyttelse av nasjoner i Afrika også... Det er ikke bare batterier som har medført menneskelig ubehag og naturødeleggelser... Endret 3. januar 2023 av newman01
Anonym11223344 Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 22.00): @slask, ikke si at du drar kunnskapen din fra "livets harde skole"? Anonymkode: 2c068...441 Eller Livets hareskole🐇🐇😋 1
Angelheart2 Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 11.15): Nei, så mye for å oppgradere til ny bil med superbatteri, med over dobbel kapasitet. Problemene vedvarer, bruken er fremdeles begrenset. Det ble nok ikke slik at vi ikke lenger trenger å tenke på lading. Det er alltid noe som suger ut all strømmen, det er alltid noe som gjør at lading tar tid, at man må lade oftere. Sto ute i går og måtte lade for å være sikker på at vi kom oss hjem med nok strøm til neste mann sin neste tur. Regnet pisket i ansiktet, våt og jævlig inn i bilen, sitte der med dugg på vinduet. Kunne de ikke hatt tak over ladestasjonene? Ringe til ladeselskapet, ut igjen for å koble til på nytt. Unger som er utolmodige, og ungdommer som utolmodig venter på bil, som kommer for seint på det som de skal. Funker greit nok i sommerhalvåret. Men er usikker med langkjøring, det har vi ikke prøvd, må ærligtalt si det ikke frister. Hva om man får motvind, så kan man jo ende opp strandet på en fjellovergang. Man skal kjøre 50 km for å komme seg hjem, det står man har 160km, men det er jo ikke tilfelle for det regner og blåser. Man kjører 30km og det piper at nå er det snart tomt. Man var så dum at man tok et stopp før batteriet ble varmt, og sto lenge nok til at det ble kaldt igjen. Bilen skal varmes opp på ny, og tappe, tappe batteri. Det er jo alltid noe, samme hvordan vi hadde tenkt det skulle bli. Et lite hjerte sukk, fra en som angrer på hundretusenvis av kroner på å oppgradere bil, som fremdeles ikke duger. Alle andre gjør ikke annet enn å være fornøyd, og jeg forstår ikke hvorfor. De må ha helt andre behov enn oss. Eller høyere aksept for at ting tar tid, og at ting krever planlegging. Anonymkode: 014b7...f63 Uff, da, det høres ikke ut som om du har truffet med en bil til ditt behov. Har selv kjørt el-bil i 5 år, de siste 3 årene som den eneste bilen i familien. Kjenner meg veldig dårlig igjen i det du skriver, men nå er det veldig sjelden jeg har behov for å bruke hurtiglader, så det ligger kanskje noe der? I løpet av de 5 årene har jeg opplevd å stå mer enn 5 minutter i ladekø en gang og det var på Sørlandet midt i fellesferien, så kanskje noe vi burde planlagt bedre for. Når det gjelder "gjettometeret" som viser hvor langt du kan kjøre på gjenværende batteri så stoler jeg aldri på det. Lær deg å kjenne bilen din og hvor langt du kommer på gjenstående batteri, så er det mer riktig. "Gjettometeret" er veldig forskjellig fra bil til bil, avhenger av kjørestil, hvilket underlag du kjørte på sist osv. Den forrige el-bilen vi hadde la alltid på litt for kjente, mens den vi har nå alltid viser mye mindre enn det som er reelt. Det skal allikevel mye til at vind, regn og lignende gjør så stort utslag på rekkevidden at man blir stående batteritom dersom man sørger for å ha nok batteri til normal drift.
newman01 Skrevet 6. januar 2023 #14 Skrevet 6. januar 2023 On 12/31/2022 at 11:15 AM, AnonymBruker said: Nei, så mye for å oppgradere til ny bil med superbatteri, med over dobbel kapasitet. Problemene vedvarer, bruken er fremdeles begrenset. Det ble nok ikke slik at vi ikke lenger trenger å tenke på lading. Det er alltid noe som suger ut all strømmen, det er alltid noe som gjør at lading tar tid, at man må lade oftere. Det er jo alltid noe, samme hvordan vi hadde tenkt det skulle bli. Et lite hjerte sukk, fra en som angrer på hundretusenvis av kroner på å oppgradere bil, som fremdeles ikke duger. Alle andre gjør ikke annet enn å være fornøyd, og jeg forstår ikke hvorfor. De må ha helt andre behov enn oss. Eller høyere aksept for at ting tar tid, og at ting krever planlegging. Anonymkode: 014b7...f63 Kan du ikke fortelle hva slags bil du har kjøpt da? Kanskje du har kjøpt feil bil, eller kanskje bilen du har kjøpt er defekt? Eller at du bruker den feil...? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå