Gå til innhold

Hvor mye jobb er det med et eldre hus? Skal jeg kjøpe hus eller leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe bolig, og er usikker på hva jeg skal kjøpe. Jeg er i midten av 30-årene, og er alene med en hund. 

Det vil jo være behagelig med en liten enebolig med hage. Ingen naboer vegg i vegg, slippe hunden ut i hagen, stelle litt i hagen med planter, osv osv. 

Men hvor mye jobb er det egentlig med et hus? Jeg er ikke spesielt handy. Og spesielt mye penger har jeg heller ikke. Gjennomsnittlig inntekt, og har kun råd til eldre hus i denne byen, altså noe fra 1950-1980. Er det «alltid» noe å fikse/vedlikeholde? 

Alternativet er leilighet, og her har jeg råd til både nybygg og nyere leiligheter. Ved nybygg vil det jo ikke være vedlikehold på mange år, og i borettslag er det vel uansett alder på boligen mindre å fikse? Men da mister jeg hage, og har naboer tett på. Men kan bo mer sentralt enn ved kjøp av hus. 

Vet neimen ikke hva som er best ift økonomi, tid, og livskvalitet :) 

Anonymkode: ca239...c40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde valgt liten enebolig med hage, spesielt om den var i ok stand. Om det er mye å gjøre, varierer jo med boligen, men frihet fra naboen og privatliv er gull verdt. 

Anonymkode: f5066...efb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan bli masse jobb. Det kommer jo an på tilstand på huset fra før og hvor godt det er bygget. Men la oss si at huset er bunnsolid- da må du uansett gjøre normalt vedlikehold og opprettholde tilstanden.

Ofte er det et-eller-annet med eldre hus, og mange hus i denne perioden er ikke alltid like solid bygget. Ubehagelige overasskelser som alt fra skjulte fuktskader til asbest er ikke usannsynlig.

Anonymkode: aa55c...f0e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hus på den alderen er et pengesluk. Taket og kledning har hatt sin levetid og bør nok skiftes. Rørene er nok også modne for å skiftes. Oppvarming av et slikt hus er dyrt. Skjønner ditt ønske om en hagelapp og ikke bo så tett med naboer, men hva med en del av et rekkehus eller tomannsbolig?

Anonymkode: f571c...fc2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hus på den alderen er et pengesluk. Taket og kledning har hatt sin levetid og bør nok skiftes. Rørene er nok også modne for å skiftes. Oppvarming av et slikt hus er dyrt. Skjønner ditt ønske om en hagelapp og ikke bo så tett med naboer, men hva med en del av et rekkehus eller tomannsbolig?

Anonymkode: f571c...fc2

Det kommer jo helt an på hva eiere før har gjort da. Etterisolering og nye vinduer gjør også mye for strømforbruk.
 Men generelt lønner det seg veldig å være handy med eldre hus. Det sparer en for mye penger ihvertfall. 

Anonymkode: aa55c...f0e

• Liker 7
Skrevet

Med det nye boligdirketivet som blir innført så alle boliger skal bli energieffektive nullutslippshus så vil millionregning vente på deg med et eldre hus. Forsåvidt endel nyere hus også. 

Foruten det så er det endel penger ut i vedlikehold, eiendomsskatt, kommunale avgifter etc

Leilighet har mange fordeler, men du har jo naboer tett på som er en stor ulempe. Her er det likevel stor forskjell på hvordan blokken er bygget og utformet. Samt lydisolering i den. Jeg syntes trappeblokkene har god lydisolering selv om de er eldre. 1 etg har ofte en bitteliten terasse med hageflekk. 

Anonymkode: fadfb...476

Skrevet

Vi har et stort eldre hus. Har brukt 1,5 mill på ting som måtte fikses, tak, bad, dører, noen vinduer, varme i gulv ++. Det er 7 vinduer og en dør igjen å bytte men vi må spare først. De eldste er fra 1920. 

Anonymkode: fadfb...476

• Liker 1
Skrevet

Har et eldre   hus, men bor ikke der fast. Det er etter-isolert, nye vinduer, men krypkjelleren kan bli et stort problem ad. fukt. Det er en liten elv like ved, og vannstanden er like lav som elva. Hva det betyr klarer jeg ikke helt forstå, men det har vært flom også før jeg kjøpte. 

Har bare en halv million til huset, det er lite. Ikke er det selgers marked heller. Ville gått for leilighet. 

Anonymkode: 8f0a0...3ac

Skrevet

Hvis du er alene hadde jeg gått for leilighet. Du kan prøve å finne leilighet på bakkeplan med hage? 

Anonymkode: 89b7e...b05

• Liker 4
Skrevet

Fatterns hus er fra 1920, og det er lukt i kjelleren, huset må isoleres på nytt (noe vi/de ikke har råd til), vinduet på kjøkkenet må byttes, samt i andre etasje. Anbefaler å kjøpe en nyere leilighet eller et nyere hus. Men ville gått for leilighet, pga. mindre jobb med hage. Slipper å klippe plenen osv. 

Anonymkode: 00143...388

Skrevet

Om du ikke er spesielt handy, styr unna gamle hus. Alternativt kan du tenke på rekkehus. Da får du ikke naboer tett innpå, pluss en hageflekk. Er man riktig heldig, finner man en ende. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke syns det er gøy å holde på med oppussing og vedligkehold ville jeg styrt unna eldre hus. Det vil komme kostbare vedlikeholdsbehov, selv på hus som er i god stand. Man må før eller siden bytte tak, vinduer, rør etc. I tillegg må man male/beise huset jevnlig, rense takrennene, sjekke taket, måks snø og så videre. Det er alltid noe som skal gjøres og utgiftene kommer i bolker. 

Med lelighet er utgiftene mer jevnt fordelt. Man betaler jo en del i fellesutgifter hver måned men dette dekker disse større arbeidene som kommer nå og da. I tillegg er det et styre som skal passe på at slike ting blir tatt tak i og sørger for å få det gjort. Høres ut som det passer bedre for ts. 

Du kan jo se etter leilighet med markterrasse? Da får du en liten flekk der du kan slippe ut hunden og pusle med blomster, uten at du må vedlikeholde et hus. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du er alene hadde jeg gått for leilighet. Du kan prøve å finne leilighet på bakkeplan med hage? 

Anonymkode: 89b7e...b05

Enig.

Har enebolig nå, tilfeldigheter for har aldri ønsket meg det. Men ønsker egentlig leilighet. Det fine er null naboer. Men huset i seg selv er krevende, og jeg er ganske handy og fikser det meste selv.

Har et barn og en katt som trives veldig godt her, men når de er ute av huset kommer jeg til å bytte boform.

Anonymkode: 3994d...f02

Skrevet
Helene skrev (28 minutter siden):

Om du ikke er spesielt handy, styr unna gamle hus. Alternativt kan du tenke på rekkehus. Da får du ikke naboer tett innpå, pluss en hageflekk. Er man riktig heldig, finner man en ende. 

Rekkehus er vel bare "worst of both worlds", for de som ikke har råd til enebolig, eller? Med rekkehus risikerer man å ha ansvar for alt (utvendig) vedlikehold selv, så som maling, tak, isolasjon, drenering, vinduer +++, samtidig som man bor i samme hus og med kun en vegg mellom seg og naboen. Jeg ville mye heller valgt en leilighet, eventuelt på bakkeplan hvis TS ønsker å ha en hageflekk/direkte utgang til gress. Etter å ha bodd i flere leiligheter (bygård, blokk, nyere leilighetsbygg) og i en enebolig med svært kort avstand til naboene (ikke rekkehus eller kjedet enebolig, men nesten) er det kun ordentlig enebolig med litt mer plass rundt, eller en "ordentlig" leilighet, som er aktuelt for meg i fremtiden. Bor man i leilighet med grei lydisolering, naboer på alle kanter og et fungerende styre/borettslag/regelverk er det bedre enn å være prisgitt at den ene eller de to naboene man grenser til i rekkehuset er OK folk..... 

Anonymkode: 0e417...6f1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Rekkehus er vel bare "worst of both worlds", for de som ikke har råd til enebolig, eller? Med rekkehus risikerer man å ha ansvar for alt (utvendig) vedlikehold selv, så som maling, tak, isolasjon, drenering, vinduer +++, samtidig som man bor i samme hus og med kun en vegg mellom seg og naboen. Jeg ville mye heller valgt en leilighet, eventuelt på bakkeplan hvis TS ønsker å ha en hageflekk/direkte utgang til gress. Etter å ha bodd i flere leiligheter (bygård, blokk, nyere leilighetsbygg) og i en enebolig med svært kort avstand til naboene (ikke rekkehus eller kjedet enebolig, men nesten) er det kun ordentlig enebolig med litt mer plass rundt, eller en "ordentlig" leilighet, som er aktuelt for meg i fremtiden. Bor man i leilighet med grei lydisolering, naboer på alle kanter og et fungerende styre/borettslag/regelverk er det bedre enn å være prisgitt at den ene eller de to naboene man grenser til i rekkehuset er OK folk..... 

Du høres ut som en snobb. Har selv bodd i blokk (andel), selveier, rekkehus, eide enebolig alene i mange år, pluss en enebolig til. Når man skal finne bolig bør man vurdere hva man ønsker selv. Er man litt handy, eller ønsker man å bo i noe innflyttningsklart?

Jeg er type handy. Har pusset opp både leilighet og enebolig. I dag har jeg landet på rekkehus. Dette er borettslag. Dvs, jeg har ikke ansvar for det ytre. Bor i en ende, så har kun naboer på en side vegg i vegg. Her er nye vinduer, tak og ytterdør. Innvendig skal jeg pusse opp masse etterhvert. Ikke at det må gjøres, men trenger å sette personlig preg på boligen. 

Enhver som skal kjøpe bolig bør vurdere egne kunnskaper kontra å må kjøpe inn hjelp til alt. Men man kan lære mye ved å bruke internett. Selv har jeg kommet til at jeg orker ikke gjøre alt selv lengre. Såpass gammel og såpass god økonomi at jeg kan leie inn hjelp til det mest nødvendige. Og ja, kunne kjøpt en enebolig i morgen. Det er bare ikke interresant. Trenger ikke så stor plass. Har hage, har passe stor bolig, har kjæledyr, har garasje. Trenger ikke måke snø eller strø annet enn fra døra og ut til vegen. Må klippe litt plen. Alt er helt innenfor det jeg ønsker og klarer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har bodd i rekkehus(selveier) og aldri igjen. Bodde i midten. Gikk greit de første årene, og så flytta naboene fra helvete inn på begge sider. Max uheldig kanskje, men det skal ikke mere til enn en drittnabo, så er det skikkelig dritt å dele vegg med noen.

Hadde aldri valgt noe annet enn enebolig igjen. 

Anonymkode: a8838...c5f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Leilighet på bakkeplan tror jeg at jeg ville valgt i ditt tilfelle. Tungt å stå alene med husmaling, skifting av vinduer og takrenner, kledning osv.... Ikke at alt det skal gjøres ofte, men det er store utgifter og store jobber når det må gjøres....

Anonymkode: b5264...2d6

Skrevet

Jeg er glad jeg valgte leilighet, hvor borettslaget sørger for brøyting, strøing, maling, plenklipping, ikke noe hagearbeid... Og hvis plenklippern trenger reparasjon er ikke det mitt problem. Når feieren kommer, er det ikke mitt ansvar å sette opp stigen, jeg slipper å rense takrenna, og alt dette passer en singel, voksen dame med store barn meget godt. Jeg vurderte enebolig, men syntes det ble for mye ansvar 

Anonymkode: cbff8...565

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig, med et eldre rekkehus har man akkurat de samme problemene som med en eldre enebolig. I tillegg kan man risikere konflikt rundt når ting skal byttes (tak, drenering etc). 

Anonymkode: 71e21...fd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enderekkehus, leilighet på bakkeplan med hage, eller liten vertikaldelt tomannsbolig gjerne på ett plan.

Anonymkode: 8aee1...747

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...