AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 Bakgrunn: vi er ikke vant med, og hadde ikke regnet med, å skulle arrangere barnebursdag før første året på barneskolen. I år (da barna ble 4 år) begynte de med barnebursdag på avdelingen i barnehagen. 14 av 16 barn har feiret bursdagen sin og da invitert hele barnehageavdelingen (det har blant annet vært badebursdag, bursdag på lekeland, kostymebursdag etc). Vi arrangerte ikke bursdag for vårt barn. Barnet vårt vil så gjerne feire bursdag når han blir 5 (i mars 2023). Han gleder seg mer til det enn han gledet seg til jul. Bør vi «gi etter» og arrangere bursdag? Eller holde på vår tanke om å vente til første året på barneskolen? På hvilke måter kan det være negativt for han om vi sier nei? Anonymkode: f2fe2...f86
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 31. desember 2022 Selvsagt arrangerer du bursdag. Anonymkode: 5f57e...841 54 1 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Tenk å ikke unne sitt barn å feire bursdagen sin Anonymkode: 11eaa...0a5 29 1 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #4 Skrevet 31. desember 2022 her venter jeg også til første klasse på skolen, (august 2023), men min har ikke yttret ønske om og feire barnebursdag sånn enda, og for han er det ingen krise. ville nok ha stelt i stand om ønske fra hans side var der. Anonymkode: 09eb8...c40 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 Er du så firkantet på regler på andre ting også? Da er det bare å glede seg til barnet blir eldre. jeg hadde selvfølgelig arrangert 5 års dag med vennene til barnet mitt. Tenk å i det hele tatt måtte vurdere det, når barnet føler sånn glede rundt det.. Anonymkode: 3fb7d...afa 25 1 3
Curiousine Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 (endret) Jeg syns du skal arrangere bursdag siden han har ytret ønske om det, og siden de andre har gjort det. Kjedelig å være eneste som ikke får det. Kan jo gjøre det enkelt om det er vinteren og det er snø så leking i snøen so grilling av pølser, kakao og litt godteri, eller feiring i en gymsal eller noe Endret 31. desember 2022 av Curiousine 7
Mt3 Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 Om barnet gleder seg så enormt så ville jeg nok absolutt prøvd å strekke meg så langt som til å feire barnebursdag med årskullet i barnehagen, finnes det ett samfunnshus/grendahus der en får leie til ok pris? Skuffekake, brus, litt snop... gymmatter/baller/utkledningsklær... så fikser barna resten. Hvordan foregår liksom en badeland bursdag for ei gruppe 4åringer? Alle har med hver sin foreldre?? De er jo ikke gamle nok til å regnes som svømmedyktige, og mange sliter vel fortsatt både med å skifte klær helt på egenhånd samt å tørke seg om de må på do.... 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 Når barnet ditt gleder seg såpass og gjerne vil feire bursdagen sin, så tenker jeg at dere bør arrangere et selskap for barnet. Tenk så skuffa det blir når det ikke får feire bursdagen sin med vennene sine, når alle vennene til barnet får feire sine bursdager? Anonymkode: 418c4...c72 5 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når barnet ditt gleder seg såpass og gjerne vil feire bursdagen sin, så tenker jeg at dere bør arrangere et selskap for barnet. Tenk så skuffa det blir når det ikke får feire bursdagen sin med vennene sine, når alle vennene til barnet får feire sine bursdager? Anonymkode: 418c4...c72 Ser at flere nevner dette med venner. Men har ikke inntrykk av at han har noen venner i ordets rette betydning. Han har «bestevenner» en dag, og neste dag er det noen andre. Og mange ganger er han lei seg for å ikke ha venner i barnehagen. Så jeg vet ikke om akkurat det med venner er så relevant når man bare er 5 år. Anonymkode: f2fe2...f86
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 Vår tanke var også å vente til skolen, men da førstemann nærmet seg 3 ble det mye snakk om det blant barna på avdelingen, de var en liten gjeng med barn som alle hadde bursdag første halvdel av året, vi snakket med de andre foreldrene og ble enige om å feire bursdag, 2 og 2 hadde bursdag sammen og det var sååå stas, foreldrene var med. Men bursdagene har alltid vært lavterskel, og vi har lånt barnehagen til det, sist hadde vi utebursdag i februar, med bålpanne, pølser og pinnebrød, helt perfekt. Jeg tenker at om de andre barna feirer er det feil av dere å stå på deres om at barnet ikke skal få feire før skolen. Anonymkode: fd2d1...a68 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 Hva er argumentet ditt imot å gjøre det? Har du ordentlige grunner til ønsket om å vente eller er det kun av prinsipp? Anonymkode: ac633...509 14 4
Embla Othea Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 Selvsagt arrangerer du bursdag for gutten din. Det trenger ikke være et stort selskap, men en liten markering i det minste. 7 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 For en femåring er bursdag stort, de snakker om det i barnehagen og gleder seg. Selvsagt lager du selskap for ungen din! Trenger ikke være noe fancy greier, da våre hadde barnehagebursdag var det pølser, gele og sjokoladekake, helt topp. Anonymkode: 35e68...91a 11
Fremmed fugl Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 Hvis det ikke er noen gode saklige grunner som økonomi, plass, sosial angst... med mer som gjør at dere ikke ønsker å gjøre det så er det vel bare å kjøre på. Kultur i barnehagen er at dette er stas... ... Men er barns behov er ikke det samme som alt det ønsker seg.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 Vi har feiret i barnehagen, men bare med de fra samme årskull i avdelingen, evnt bare samme kjønn. Hel avdeling for så lite barn er alt for stort. Lekeland osv for så små barn er også alt for stort, de blir helt overstimulert. Hold det lite og enkelt. Anonymkode: 56273...a10 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 Dette er et fenomen som har oppstått i nyere tid. Barnebursdag i barnehagealder er vel enda en arena der slitne småbarnsmødre skal få vist frem hvor flinke de er. Anonymkode: 5abf9...626 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ser at flere nevner dette med venner. Men har ikke inntrykk av at han har noen venner i ordets rette betydning. Han har «bestevenner» en dag, og neste dag er det noen andre. Og mange ganger er han lei seg for å ikke ha venner i barnehagen. Så jeg vet ikke om akkurat det med venner er så relevant når man bare er 5 år. Anonymkode: f2fe2...f86 Og hvis han ikke har venner i ordets rette betydning er det jo viktig at dere legger tilrette for å skape vennskap. Da er barnebursdag viktig. Barna får en felles opplevelse de kan dele i etterkant, samt noe å glede seg til før det starter. Man har fått besøk en i barnehagen hjemme, og kanskje det gjør at man har lyst til å komme på besøk igjen. Har dere ingen kontakt med barn fra barnehagen på fritiden? Anonymkode: 8e6db...a4b 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 Er en uting med disse bursdagsselskapene når barnet enda bare går i bhg!! Fatter ikke hvorfor vi ikke bare kan slutte med det!! Faller seg mer naturlig når de går på skole synes jeg. Anonymkode: 7ac55...0f3 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ser at flere nevner dette med venner. Men har ikke inntrykk av at han har noen venner i ordets rette betydning. Han har «bestevenner» en dag, og neste dag er det noen andre. Og mange ganger er han lei seg for å ikke ha venner i barnehagen. Så jeg vet ikke om akkurat det med venner er så relevant når man bare er 5 år. Anonymkode: f2fe2...f86 Oj du høres ut som du trenger et kurs om barn. Dette er ikke sunt. Klart han har venner. Han har venner i den forstand som han selv opplever det. Det kan være en person en dag og en annen en annen dag. Dette er helt vanlig. Bare det faktum at han er lei seg for å ikke ha venner innimellom viser jo hvor viktig det er med venner. og ja selvsagt feirer dere bursdag hvor hjerterå går det an å være? Håper dette er tull. Anonymkode: d529c...aba 15 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er et fenomen som har oppstått i nyere tid. Barnebursdag i barnehagealder er vel enda en arena der slitne småbarnsmødre skal få vist frem hvor flinke de er. Anonymkode: 5abf9...626 Kunne virkelig ikke vært mer uenig. På vår sønns avdeling begynte man med bursdager når de var 4, og synes det var helt perfekt. En fireåring gleder seg til og over bursdagen sin, kan være med i planleggingen osv. Her har det også vært opp til foreldrene om de vil være med, og på de håndfull 4-årsdager jeg har vært innom har barna oppført seg fint uten foreldrene også. Mitt barn snakker om sin bursdag selv nå 9 mnd etter, og gleder seg allerede til han skal feire at han blir fem år. Vi var blant disse grusomme foreldrene du sikkert tenker på som leide privat lokale, ansiktsmaler, fotograf og bestilte custom kake. Verdt hver bidige krone og minutt vi brukt på dekorasjon og planlegging. Til våren blir det femårsdag på en lokal går/rideskole, tenker jeg ;) Anonymkode: d3105...143 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå