AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #41 Del Skrevet 13. januar 2023 litt mer om dette med å stoppe oppgangen, istedet for å slanke seg: https://www.vektklubb.no/artikkel/vektklubb/7678VB/hvor-mye-boer-jeg-gaa-ned-i-vekt?utm_source=vgfront&utm_content=hoyrelopet_row42&utm_medium=h-145559 "Når det gjelder vekt kan det for noen, som gradvis er på vei opp i vekt, være en helsegevinst bare i det å stoppe vektøkningen. Det er et kjempetiltak som er forebyggende for stadig større overvekt eller fedme. Det er også enklere å stoppe en vektøkning enn å gå ned i vekt senere. Det er dessverre mange som har urealistiske vektmål." Anonymkode: 3ca61...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #42 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 4.08): Er kommet i overgangsalder og kiloene er kommet på. Ikke bare derfor, men og pga innaktiv og spist for mye. Håper å klare 10 kg. Noen tips på veien? Trives ikke i egen kropp. Anonymkode: fcf24...fea Nøyaktig samme situasjon her. Nå MÅ jeg klare å endre situasjonen min! Anonymkode: 1ea2a...b8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #43 Del Skrevet 13. januar 2023 Spis hav du vil, men kalori regnskapet må gå i minus i forhold til hva du må ha av kalorier pr. dag. Beste tips er å føre dagbok over alt du spiser, så man blir klar over hvor mye man egentlig får i seg. Anonymkode: d1700...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #44 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): litt mer om dette med å stoppe oppgangen, istedet for å slanke seg: https://www.vektklubb.no/artikkel/vektklubb/7678VB/hvor-mye-boer-jeg-gaa-ned-i-vekt?utm_source=vgfront&utm_content=hoyrelopet_row42&utm_medium=h-145559 "Når det gjelder vekt kan det for noen, som gradvis er på vei opp i vekt, være en helsegevinst bare i det å stoppe vektøkningen. Det er et kjempetiltak som er forebyggende for stadig større overvekt eller fedme. Det er også enklere å stoppe en vektøkning enn å gå ned i vekt senere. Det er dessverre mange som har urealistiske vektmål." Anonymkode: 3ca61...b40 Jeg er helt uenig i dette. Kunne ikke vært mer uenig. En vektoppgang på 5-10 kg er håndterlig. Og om det er en nylig vektoppgang så har ikke kroppen erkjent den nye vekten som en set-point. Dermed så kan man lettere gå ned i vekt enn om man har vært typ 40 kg overvektig i mange år. Det er også lettere å ta tak i uvaner når uvanene er relativt ferske. Å "godta" vektoppgang, selv om den er beskjeden, er oppskriften på ytterligere vektoppgang. Og blir det nok kilo så kan slanking virke umulig. 10 kg er høyst overkommelig å gå ned uten noe streng diett. Anonymkode: bee15...47c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #45 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 15.53): Hvorfor tror dere at det er alderen som gjør at dere legger på dere? Anonymkode: b5538...e4a Har du hørt om hormoner? Anonymkode: 8073a...64e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 13. januar 2023 #46 Del Skrevet 13. januar 2023 Trening er viktig for å opprettholde/øke muskelmasse, men det er kostholdsendring som tar knekken på kiloene. Fokuser på å spise mer protein, kutt kraftig ned på raske karbohydrater og få i deg tilstrekkelig sunt fett. Du kan også forsøke periodisk faste. Jeg er selv i overgangsalderen og gikk ned 9 kg på 2 mnd for snart to år siden ved hjelp av en kombinasjon av lavkarbo og periodisk faste. Har holdt vekta uten problem siden da, med PF og karbohydratredusert kosthold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #47 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er helt uenig i dette. Kunne ikke vært mer uenig. En vektoppgang på 5-10 kg er håndterlig. Og om det er en nylig vektoppgang så har ikke kroppen erkjent den nye vekten som en set-point. Dermed så kan man lettere gå ned i vekt enn om man har vært typ 40 kg overvektig i mange år. Det er også lettere å ta tak i uvaner når uvanene er relativt ferske. Å "godta" vektoppgang, selv om den er beskjeden, er oppskriften på ytterligere vektoppgang. Og blir det nok kilo så kan slanking virke umulig. 10 kg er høyst overkommelig å gå ned uten noe streng diett. Anonymkode: bee15...47c så du "føler" at all kunnskapen vi har om at slanking fører til høyere vekt, den stemmer ikke? Det finnes masse tall på at de fleste som går ned i vekt, ikke greier å holde seg der, og så legger de på seg igjen, og blir tyngre enn de var. Derfor har eksperter på overvekt gått over til å fraråde slanking av lett overvekt. Men du "føler" at du er uenig. Ok. Anonymkode: 3ca61...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #48 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): så du "føler" at all kunnskapen vi har om at slanking fører til høyere vekt, den stemmer ikke? Det finnes masse tall på at de fleste som går ned i vekt, ikke greier å holde seg der, og så legger de på seg igjen, og blir tyngre enn de var. Derfor har eksperter på overvekt gått over til å fraråde slanking av lett overvekt. Men du "føler" at du er uenig. Ok. Anonymkode: 3ca61...b40 Det kommer jo veldig an på personligheten din også. Jeg går på en liten slankekur hver vinter. Går ned ca 4-5kg på et par måneder. I løpet av sommer og høst og jul kommer disse kiloene gradvis på igjen. Så er det ny litt restriktiv periode med fokus på kalorier neste vinter. Av og til en liten slankekur etter sommeren også. Hadde jeg latt være å slanke meg hadde det jo blitt noen kilo opp hvert eneste år, og plutselig er man 20kg overvektig. Det er helt normalt å passe på vekten og ha en liten slankekur her og der. Jeg vil si det er slik de aller fleste litt voksne kvinner holder seg slanke. Anonymkode: 25a9f...2a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #49 Del Skrevet 13. januar 2023 Jeg gikk ned 30 kg på et år i 2019, og jeg er 40 år gammel. Ingenting av det jeg hadde prøvd fungerte, ikke trening/telle kalorier, ikke grovbrød/frukt etc. Jeg gikk ikke ned i vekt. Så la jeg om kostholdet: Kuttet alt av sukker. Skal jeg ha noe søtt, bruker jeg sukrin gold, sukkerfrie sjokolader, etc. Kuttet poteter, pasta og ris. Bruker isteden mye sellerirot og blomkål, squash i strimler og brokkoli. Kuttet hvetemel. Bruker isteden mandelmel, sesammel, kokosmel, ertemel, alt ettersom hva jeg skal bake. Bruker johannesbrødkjernemel til jevning av sauser. Kuttet melk. Bruker isteden mandelmelk uten sukker, fløte, gresk yoghurt. Kuttet margarin og raps/solsikkeoljer. Bruker isteden ekte smør/meierismør, kviteseidsmør, kokosolje og kaldpresset olivenolje. Kuttet potetgull. Bruker isteden baconcrisp, eller friterer noen ganger rotgrønnsaker i kokosolje. Kuttet prossesert pålegg. Bruker isteden rene råvarer som hjemmelagd sukkerfritt syltetøy av diverse bær, gulost, vellagrede oster, hjemmelagd skinkestek i skiver, hjemmelagd nøttepålegg. Kuttet vanlig brød. Baker frøbrød uten hvetemel, noen ganger med nøtter. Baker også knekkebrød med mye frø. Kuttet juice, brus og saft. Drikker stort sett bare vann og kaffe, eller sjokolademelk laget av sukkerfri mandelmelk. Drikker mye farris med lime. La til salat også til frokost og lunsj. La til ekstra grønnsaker til middag. Bruker nøtter og grønnsaker som mellommåltider. Skal jeg ha noe "kjapt" når jeg er ute en tur, velger jeg f eks et grillet kyllinglår fra ferskvaredisken. Istedenfor baguetter og slike ting. Drikke er farris, svart kaffe. Skal jeg ha pølse på bensinstasjonen, velger jeg wiener i papir. En sjelden gang tar jeg lompe. Farris inntil, svart kaffe. Skal jeg bake en kake eller annen dessert, søker jeg opp lavkarbo oppskrift og lager deretter. Disse oppskriftene inneholder hverken sukker eller hvetemel. Skal jeg spise borte, tar jeg ikke potet/pasta/ris, bittelitt saus og mer av grønnsaker. Så langt det er mulig, tilbyr jeg meg å ta med kake til selskaper. Lager da en sukkerfri ostekake med nøttebunn eller lignende. Skal jeg spise ute, bestiller jeg uten potet og mer grønnsaker. Eller hamburger uten brød og pommes frites, ekstra grønnsaker. På denne måten gikk jeg ned 30 kg på et år. Minimal trening, ettersom jeg har slitasjeskader i knærne. Og ekstrem lav forbrenning, før jeg begynte med dette loggførte jeg alt jeg spiste og lå på 1300 kalorier daglig uten å gå ned - altså vanvittig lavt kaloribehov. Forbrenningen har virkelig blitt kickstartet, jeg loggførte iblant på dette kostholdet som jeg gikk ned på, og da lå jeg alltid langt over 2000 kalorier i døgnet. Likevel raste jeg ned. Jeg tror ikke på dietter. Jeg tror på kostholdsendring. Varig endring, hvor du finner nye og gode retter du kan lage, av andre råvarer enn du har gjort tidligere. Hvor du tar andre valg, på butikken i sosiale situasjoner og hjemme, enn du har gjort tidligere. Lykke til, dette klarer du 😊 Anonymkode: aa06c...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #50 Del Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg gikk ned 30 kg på et år i 2019, og jeg er 40 år gammel. Ingenting av det jeg hadde prøvd fungerte, ikke trening/telle kalorier, ikke grovbrød/frukt etc. Jeg gikk ikke ned i vekt. Så la jeg om kostholdet: Kuttet alt av sukker. Skal jeg ha noe søtt, bruker jeg sukrin gold, sukkerfrie sjokolader, etc. Kuttet poteter, pasta og ris. Bruker isteden mye sellerirot og blomkål, squash i strimler og brokkoli. Kuttet hvetemel. Bruker isteden mandelmel, sesammel, kokosmel, ertemel, alt ettersom hva jeg skal bake. Bruker johannesbrødkjernemel til jevning av sauser. Kuttet melk. Bruker isteden mandelmelk uten sukker, fløte, gresk yoghurt. Kuttet margarin og raps/solsikkeoljer. Bruker isteden ekte smør/meierismør, kviteseidsmør, kokosolje og kaldpresset olivenolje. Kuttet potetgull. Bruker isteden baconcrisp, eller friterer noen ganger rotgrønnsaker i kokosolje. Kuttet prossesert pålegg. Bruker isteden rene råvarer som hjemmelagd sukkerfritt syltetøy av diverse bær, gulost, vellagrede oster, hjemmelagd skinkestek i skiver, hjemmelagd nøttepålegg. Kuttet vanlig brød. Baker frøbrød uten hvetemel, noen ganger med nøtter. Baker også knekkebrød med mye frø. Kuttet juice, brus og saft. Drikker stort sett bare vann og kaffe, eller sjokolademelk laget av sukkerfri mandelmelk. Drikker mye farris med lime. La til salat også til frokost og lunsj. La til ekstra grønnsaker til middag. Bruker nøtter og grønnsaker som mellommåltider. Skal jeg ha noe "kjapt" når jeg er ute en tur, velger jeg f eks et grillet kyllinglår fra ferskvaredisken. Istedenfor baguetter og slike ting. Drikke er farris, svart kaffe. Skal jeg ha pølse på bensinstasjonen, velger jeg wiener i papir. En sjelden gang tar jeg lompe. Farris inntil, svart kaffe. Skal jeg bake en kake eller annen dessert, søker jeg opp lavkarbo oppskrift og lager deretter. Disse oppskriftene inneholder hverken sukker eller hvetemel. Skal jeg spise borte, tar jeg ikke potet/pasta/ris, bittelitt saus og mer av grønnsaker. Så langt det er mulig, tilbyr jeg meg å ta med kake til selskaper. Lager da en sukkerfri ostekake med nøttebunn eller lignende. Skal jeg spise ute, bestiller jeg uten potet og mer grønnsaker. Eller hamburger uten brød og pommes frites, ekstra grønnsaker. På denne måten gikk jeg ned 30 kg på et år. Minimal trening, ettersom jeg har slitasjeskader i knærne. Og ekstrem lav forbrenning, før jeg begynte med dette loggførte jeg alt jeg spiste og lå på 1300 kalorier daglig uten å gå ned - altså vanvittig lavt kaloribehov. Forbrenningen har virkelig blitt kickstartet, jeg loggførte iblant på dette kostholdet som jeg gikk ned på, og da lå jeg alltid langt over 2000 kalorier i døgnet. Likevel raste jeg ned. Jeg tror ikke på dietter. Jeg tror på kostholdsendring. Varig endring, hvor du finner nye og gode retter du kan lage, av andre råvarer enn du har gjort tidligere. Hvor du tar andre valg, på butikken i sosiale situasjoner og hjemme, enn du har gjort tidligere. Lykke til, dette klarer du 😊 Anonymkode: aa06c...d35 Og så glemte jeg kanskje det viktigste i kostholdsendringen: Sluttet å kjøpe halvfabrikat/ferdige middager: Istedenfor Toro lasagne, lager jeg nå tomatsaus fra bunnen og blander med kjøttdeigen. Bruker squash eller aubergine istedenfor pastaplater. Istedenfor posesaus, lager jeg alle sauser fra bunnen av. Som regel slik: 1 dl fløte, 4 dl vann, 1 buljongterning og johannesbrødkjernemel for å tykne sausen. Og sukkerkulør hvis det skal være brun saus. Istedenfor glass med sursøt/korma/tikkamasala etc, lager jeg etter lavkarbo oppskrift, fra bunnen av. Istedenfor pose-gryteretter og posesupper, lager jeg maten fra bunnen av. Istedenfor ferdig tacokrydder, kjøper jeg alle krydderne hver for seg, og lager egen krydderblanding uten sukker. Steker som regel lefser av ost + egg inntil. Istedenfor pose-potetmos, lager jeg enten sellerirotmos eller blomkålmos av ekte grønnsaker. Du skjønner tegninga. All middag blir laget fra bunnen av, slik at det ikke inneholder sukker eller hvetemel, men isteden mye mer grønnsaker og sunne råvarer. Anonymkode: aa06c...d35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #51 Del Skrevet 14. januar 2023 On 12/31/2022 at 9:42 AM, AnonymBruker said: Glemte å nevne en ting også. Jeg har alltid vært sykelig opptatt av å veie meg hele tiden når jeg prøver å gå ned i vekt, derfor denne gangen er planen å veie med den første hver måned, altså sjeldnere enn det jeg ellers ville gjort. Dette gjør jeg for ting tar tid, og jeg må slutte med å ha så dårlig tid. For selv om det er utrolig enkelt å få ekstra kilo på kroppen, er det ekstremt vanskelig å få dem av. Og jeg skal bruke god tid. Grunnen for å i det hele tatt å veie meg er for å kunne se tilbake på dataene. Anonymkode: 47da4...cc4 Hvis du fortsatt har mensen burde du veie deg på samme dag i syklusen for å ikke bli demotivert hvis den 1 helt plutselig er på det mest uheldige tidspunkt i syklusen. Anonymkode: e8a4e...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #52 Del Skrevet 5. mars 2023 Fikk masse bra svar her. Takk. Oppdatering. Til nå har jeg gått ned 3.4 kg. Glad for dem. Går sent, men glad jeg er på vei ned. Anonymkode: fcf24...fea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 5. mars 2023 #53 Del Skrevet 5. mars 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Fikk masse bra svar her. Takk. Oppdatering. Til nå har jeg gått ned 3.4 kg. Glad for dem. Går sent, men glad jeg er på vei ned. Anonymkode: fcf24...fea 3.4 kg på bare to måneder er ikke sent. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #54 Del Skrevet 5. mars 2023 Fremmed fugl skrev (På 1.1.2023 den 12.06): Har du vesentlige helseproblemer med knærne? Hvis ikke så trenger du ikke være bekymret for dem, bare start rolig. Bruk gjerne gå-lø-gå sykluser som reduserer risikoen for overbelastning. dette er det verste rådet jeg har lest på KG. Selvfølgelig må overvektige som begynner å jogge være bekymret for knærne!!! og jeg kan si av egen bitter erfaring at det er ikke nødvendigvis nok å starte rolig som du anbefaler. Det kan gå galt for det, og så sitter man der mindre aktiv enn noen sinne. Rådet til overvektige bør være å gå raske turer til de har gått ned i vekt. Først da kan de vurdere å starte rolig med jogging. Anonymkode: 3ca61...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #55 Del Skrevet 5. mars 2023 Chupacabra skrev (6 timer siden): 3.4 kg på bare to måneder er ikke sent. Takk. Får være fornøyd med nedgang og fortsetter Anonymkode: fcf24...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå