AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 Er kommet i overgangsalder og kiloene er kommet på. Ikke bare derfor, men og pga innaktiv og spist for mye. Håper å klare 10 kg. Noen tips på veien? Trives ikke i egen kropp. Anonymkode: fcf24...fea 3
Faktabasert Skrevet 31. desember 2022 #2 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er kommet i overgangsalder og kiloene er kommet på. Ikke bare derfor, men og pga innaktiv og spist for mye. Håper å klare 10 kg. Noen tips på veien? Trives ikke i egen kropp. Anonymkode: fcf24...fea Gå minimum 10.000 skritt om dagen, ikke spis raffinert sukker eller matvarer som inneholder dette. Drikk kun vann, blir du sulten mellom måltider så spis ett eple og drikk kaffe/vann med kullsyre for å dempe matlysten. Dette er ikke noe du "burde", dette er noe du "må". Akkurat som at du "må" betale regninger. Endre standarden for ditt liv, gjør ting du "burde" om til ting du "må". Dette klarer du lett om du bare gidder. Alt sitter i ditt eget hode, slutt å bli styrt av følelsene dine og ta kontroll over kroppen din. 6 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Faktabasert skrev (5 timer siden): Gå minimum 10.000 skritt om dagen, ikke spis raffinert sukker eller matvarer som inneholder dette. Drikk kun vann, blir du sulten mellom måltider så spis ett eple og drikk kaffe/vann med kullsyre for å dempe matlysten. Dette er ikke noe du "burde", dette er noe du "må". Akkurat som at du "må" betale regninger. Endre standarden for ditt liv, gjør ting du "burde" om til ting du "må". Dette klarer du lett om du bare gidder. Alt sitter i ditt eget hode, slutt å bli styrt av følelsene dine og ta kontroll over kroppen din. Takk for motiverende svar. Dette skal jeg klare. Starter mandag. Hvor lang tid vil det ta å få av 10 kg tenker dere? Anonymkode: fcf24...fea 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #4 Skrevet 31. desember 2022 Jeg har selv en plan, og den planen involverer å aldri mer gå på en diett. Dietter fungerer ikke for de tar slutt. Jeg skal i 2023 legge ut på en reise. En reise der jeg skal oppdage nye vaner. Det tar tid å komme seg inn i nye vaner, det tar tid å endre seg selv og derfor legger jeg opp til at jeg skal bruke hele 2023 på det. Vanene jeg håper å implementere i livet er; være mer aktiv, dvs. bevege meg mer og få inn noe styrke. Jeg skal drikke mer vann. Og få er bedre kosthold. Jeg håper at alt det sammenlagt vil føre til vektnedgang. Det burde det, dog må jeg jo ha litt kontroll på kaloriene såklart. Jeg må ned 30kg, kunne fint også gått ned 40kg uten at det hadde skadet. Jeg vet ikke om jeg når det målet i løpet av et år, men håper at jeg har kommet meg et godt steg på veien neste desember. Jeg er kjempe klar 💪🏻💪🏻 Anonymkode: 47da4...cc4 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 Glemte å nevne en ting også. Jeg har alltid vært sykelig opptatt av å veie meg hele tiden når jeg prøver å gå ned i vekt, derfor denne gangen er planen å veie med den første hver måned, altså sjeldnere enn det jeg ellers ville gjort. Dette gjør jeg for ting tar tid, og jeg må slutte med å ha så dårlig tid. For selv om det er utrolig enkelt å få ekstra kilo på kroppen, er det ekstremt vanskelig å få dem av. Og jeg skal bruke god tid. Grunnen for å i det hele tatt å veie meg er for å kunne se tilbake på dataene. Anonymkode: 47da4...cc4 3 1
Fremmed fugl Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 Du bør legge deg på et mål på 0,5 til 1 kg per uke. Er hvis du klarer det, lurt å starte med 1 kg per uke, da vil du se fremgang tidligere, og oppleve suksess. Vekt er en enkel naturlov om energiens konstans, Newton som du kanskje husker fra naturfag. Hvis kroppen din bruker mer energi en den blir tilført, så går du ned i vekt. Spiller egentligen ikke noen rolle hvordan du kommer i energi underskudd. Men det som spiller enn rolle er hva du i din situasjon har størst sjans å klare. Hvis du hater trening, og har problemer med kroppen... så vil ikke trening være veien som kanskje er enklest. Hvis du i jobb eller sosialt er stadig der det fristes med å putte ting i munnen... så vil slike intermitterende faste opplegg kanskje ikke fungere. Så når du har godt ned, så må du vedlikholde. Som er det vanskelige. Hvis du ikke har kroppslige problemer er mitt første tips: - Tren nå mer skikkelig som forbrenner energi. Løping er enkelt å billig, og en rask måte å bruke energi. Husk å utfordre komfortsonen, og ha langsom men fortsatt progresjon i løpingen. Hvis du ikke har løpt mye siste tiden, starte gjerne uktrasnilt. Eksempel: 30 min 4 ganger i uken. Gå raskt i to minutter, jogg i et minutt. Gjenta 10 ganger. Mat, her bør du se hva som passer deg. Kan du bytte ut noen måltider med noe med lite energi? Kan du redusere energimengde i måltider? Småspiser du, så kutt det ut.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 Begynn å jogge. Det fikk fart på kiloene her. Anonymkode: 78f03...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 Lag deg en liste med helt konkrete grunner til hvorfor du vil gjøre dette, som du kan lese igjen og igjen. Kanskje spesielt når livet skjer og du mister litt perspektiv. Anonymkode: 0bff0...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 Ang jogging er jeg redd for knærne så har unngått det. Redd for stor belastning. Anonymkode: fcf24...fea 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 Svøm for livet Anonymkode: aeefa...ef2
Faktabasert Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 Fokuserer du på tiden det tar, også tar det plutselig lenger enn du forventet så blir du lei deg. Kan garantere deg med den planen jeg la opp at du vil gå ned 10kg. Det er umulig å si noe mer uten å regne på BMR og vite hvor mye du spiser per dag. Vær sikker i det jeg sier om at du kommer til å gå ned 10kg og at det vil skje innen rimelig tid, ikke fokuser så mye mer på det. Ikke gå på vekta hver bidige dag, det holder med én gang i måneden.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 Gå i bakken. Begynn med små. Gå gjerne i kuppert terreng også. Etterhvert vil du suse opp bakkene. Det er deilig å kjenne hvoe mye sterkere og utholdenhet kroppen blir, og kg ramle av. Jeg går opp den faste lange bakkene 1-2 ganger i uken. Og så går jeg andre steder utenom det. For da blir jeg motivert hvor mye bedre jeg klarer den samme bakken etterhvert. Anonymkode: 5626d...6ee 2
Fremmed fugl Skrevet 1. januar 2023 #13 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ang jogging er jeg redd for knærne så har unngått det. Redd for stor belastning. Anonymkode: fcf24...fea Har du vesentlige helseproblemer med knærne? Hvis ikke så trenger du ikke være bekymret for dem, bare start rolig. Bruk gjerne gå-lø-gå sykluser som reduserer risikoen for overbelastning. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #14 Skrevet 1. januar 2023 Mindre mat. Flere kalorier ut enn inn er det eneste som funker. Anonymkode: b5538...e4a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #15 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 9.42): Glemte å nevne en ting også. Jeg har alltid vært sykelig opptatt av å veie meg hele tiden når jeg prøver å gå ned i vekt, derfor denne gangen er planen å veie med den første hver måned, altså sjeldnere enn det jeg ellers ville gjort. Dette gjør jeg for ting tar tid, og jeg må slutte med å ha så dårlig tid. For selv om det er utrolig enkelt å få ekstra kilo på kroppen, er det ekstremt vanskelig å få dem av. Og jeg skal bruke god tid. Grunnen for å i det hele tatt å veie meg er for å kunne se tilbake på dataene. Anonymkode: 47da4...cc4 Vil nevne at et av mine tiltak var å kaste vekta. De 2 viktigste komponentene for meg i min livsstilsendring var jevnlig styrketrening og kosthold. Styrketrening med fokus på progresjon hele veien. Vekt alene er en svært dårlig indikasjon. Jeg gjorde det mer visuelt. Jeg tok bilder av meg selv hver 14 dag. Mye lettere å se forandringene på denne måten, en å se seg daglig i speilet. Samtidig tok jeg noen mål (feks midjemål) hver 14 dag. Anonymkode: a7c85...745
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #16 Skrevet 1. januar 2023 Takk for mange gode tips. Da er jeg i gang i dag. Anonymkode: fcf24...fea
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #17 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 4.08): Er kommet i overgangsalder og kiloene er kommet på. Ikke bare derfor, men og pga innaktiv og spist for mye. Håper å klare 10 kg. Noen tips på veien? Trives ikke i egen kropp. Anonymkode: fcf24...fea Jeg er også i overgangsalderen og skal ned ca 10 kg. Har prøvd lenge, gått ned og opp igjen. Gått ut hardt, og sprukket. Og repeat. Typisk jojo-slanker. Men nå MÅ jeg endre mønsteret. Kjenner at kroppen trenger det, savner å føle meg lettere og sterkere. Har ikke tenkt å gå på diett, men skal kutte sukker og fett. Det er ikke mat som har gjort meg overvektig (for jeg spiser generelt sunt), men godteri. Så det er planen, kutte godis og snacks, gå mye og trene styrke. Begynner i det små med styrkeøvelser hjemme. Har kjøpt manualer. Jeg tenker varig livsstilsendring er det som må til. Så får det heller gå litt saktere og bli kvitt kiloene. Men det skal gå. Ønsker deg lykke til! Kanskje vi kan følge hverandre litt på veien? Anonymkode: 8dd6f...41f 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #18 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er også i overgangsalderen og skal ned ca 10 kg. Har prøvd lenge, gått ned og opp igjen. Gått ut hardt, og sprukket. Og repeat. Typisk jojo-slanker. Men nå MÅ jeg endre mønsteret. Kjenner at kroppen trenger det, savner å føle meg lettere og sterkere. Har ikke tenkt å gå på diett, men skal kutte sukker og fett. Det er ikke mat som har gjort meg overvektig (for jeg spiser generelt sunt), men godteri. Så det er planen, kutte godis og snacks, gå mye og trene styrke. Begynner i det små med styrkeøvelser hjemme. Har kjøpt manualer. Jeg tenker varig livsstilsendring er det som må til. Så får det heller gå litt saktere og bli kvitt kiloene. Men det skal gå. Ønsker deg lykke til! Kanskje vi kan følge hverandre litt på veien? Anonymkode: 8dd6f...41f Jeg tenker som deg. Må kutte snop og snack og få opp aktivitetsnivået som har vært dårlig. Så får det ta den tid det tar. Håper jeg får litt resultat så jeg får enda mer motivasjon. Tusen takk og masse lykke til til deg og. Det hadde vært veldig hyggelig. Kjekt å være flere 😊 Kommer med oppdatering. Anonymkode: fcf24...fea
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #19 Skrevet 1. januar 2023 Jeg har gått ned 6 kg på 4 mnd på å kutte ut brus og godis. Har en inaktiv livsstil og målet mitt er å gå ned 4-5 kg til ved å fortsette å ikke spise godteri og potetgull. Spiser mindre middagsporsjoner også Anonymkode: 624a4...8d3 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #20 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 9.48): Begynn å jogge. Det fikk fart på kiloene her. Anonymkode: 78f03...c8f Utfordring med jogging (og cardio generelt) er at man blir mer sulten. Det er en blemme mange går på og som man skal være obs på. Den første tiden går det smooth selvsagt, men etterhvert som inntaket kryper nedover vil appetitten gå opp. Anonymkode: 13c43...1b2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå