AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 Lurer på hva som er normalt? Kan man forvente at barn i den alderen ikke vekker i det hele tatt og sover natten igjennom? Hilsen ei som har et barn som sov natten gjennom frem til 3 år, men etter det har vært fæl til å vekke i løpet av natten for diverse. Anonymkode: 1413b...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #2 Skrevet 31. desember 2022 Vekkes minst en gang per natt, ikke av disse grunner, men at barnet våkner og søker meg. Barnet er 3,5 år. Anonymkode: 06ad7...93f 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Om barnet må tisse og drikker mye, har du vurdert å sjekke for diabetes? Anonymkode: 06ad7...93f 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #4 Skrevet 31. desember 2022 Snart 6 og snart 4 år her. 5 åringen har nettopp sluttet å komme inn til oss om natten fordi natten gjør henne engstelig eller hun har drømt mareritt. Hun kom inn nesten hver natt i over to år. Nå skje det bare en sjelden gang i blant. Minste våkner/gråter 1-3 ganger hver eneste natt. Hun var urolig om nettene som baby også og det ga seg litt først da hun nærmet seg 3 år. Nå nærmer hun seg 4 år og det er igjen mye uro. Samme alderen storesøsteren også ble mer engstelig om natten. Det snakkes mye om hvor lite søvn det blir i barseltiden og med babyer, mens det snakkes altfor lite om hvor lite søvn det ofte blir på småbarmsforeldre. Snart 6 år uten å ha sovet igjennom en hel natt her. Hilsen en mamma som har blitt vekket for andre gang i natt og får ikke sove igjen😣 Anonymkode: f84ea...570 2 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 Skjer kun hvis de er syke. Normalt sover de gjennom hele natten. Ikke aktuelt for meg å bli forstyrret i nattesøvnen for sånt surr. Anonymkode: 806ba...5dd 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det snakkes mye om hvor lite søvn det blir i barseltiden og med babyer, mens det snakkes altfor lite om hvor lite søvn det ofte blir på småbarmsforeldre. Snart 6 år uten å ha sovet igjennom en hel natt her. Anonymkode: f84ea...570 Helt enig, alt for lite fokus på hvor lenge søvn blir påvirket av å få barn. Klarer ikke å finne igjen artikler nå men har lest at ungen er gjennomsnittlig 6 år før foreldrene oppnår en søvnkvalitet lik den de hadde før barnet ble født. Anonymkode: 3bdd9...8e6 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 Våkner av og til hvis hun har mareritt, aldri ellers. Vann/do har hun aldri våknet før. Er så vidt vi får henne til å gå på toalettet før vi drar til barnehagen. Er 3,5 år. Anonymkode: 134aa...893
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjer kun hvis de er syke. Normalt sover de gjennom hele natten. Ikke aktuelt for meg å bli forstyrret i nattesøvnen for sånt surr. Anonymkode: 806ba...5dd 🤣 Så hva har du sagt til barna for at de ikke skal forstyrre nattesøvnen din for sånt surr da? Anonymkode: 2d41b...e76 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Helt enig, alt for lite fokus på hvor lenge søvn blir påvirket av å få barn. Klarer ikke å finne igjen artikler nå men har lest at ungen er gjennomsnittlig 6 år før foreldrene oppnår en søvnkvalitet lik den de hadde før barnet ble født. Anonymkode: 3bdd9...8e6 Dette har jeg også lest en plass. Her gikk vi over til samsoving da barnet ble 4 år pga urolige netter. Vi orket ikke kampen med at barnet skulle sove på eget rom da han uansett kom inn til oss, var urolig og ville ha nærhet. Kan ha urolige netter nå og (hender og føtter overalt, dynen faller av, må på do) men det ble myyyye bedre etter at vi begynte med samsoving. Han blir 5 om 1 mnd. Vi har sagt at til sommeren skal han få voksen-seng (rammemadrass) og at da skal han tilbake på eget rom. Anonymkode: 2d41b...e76 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjer kun hvis de er syke. Normalt sover de gjennom hele natten. Ikke aktuelt for meg å bli forstyrret i nattesøvnen for sånt surr. Anonymkode: 806ba...5dd Haha, bare å bestemme seg for det, ja 😆 Anonymkode: f24ff...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 Jeg har en snart treåring og en fireåring. Fireåringen vekker oss så godt som aldri om natten. Jeg kan huske en gang nå hun våknet fordi hun måtte tisse, for noen måneder siden. Hun har sovet natten gjennom siden hun var 10 mnd. Men her er det egentlig mer en utfordring at hun sover tungt og ikke våkner av at hun må tisse, så hun tisser i søvne et par ganger i uken. Hun som snart blir tre våkner en del fordi hun må på do eller har hatt mareritt. Ikke hver natt, men 1-2 ganger flere ganger i uken. Anonymkode: 5dccb...da7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 Har en på snart fem som vanligvis våkner én gang i løpet av natten, og bare vil ha nærhet (noen få ganger null, og noen få ganger to). Anonymkode: fd4e3...e8d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 Treåringen min våkner ikke for å tisse ila natten. Han våkner av natteskrekk eller drømmer, men tisser ikke før etter at han har stått opp. Han slutta å tisse på natta for flere mnd siden, men har akkurat slutta med bleie på dagtid Anonymkode: 15b60...6d1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 Har en på 4,5 og en på 2,5. Den på 2 sover hele natten, men våkner tidlig (og er vanskelig å legge). Den på 4 sovner på to sekunder, sover så lenge resten av huset sover, men våkner 1-3 ganger hver natt 😆 Kommer alltid inn til meg i løpet av natten. Har byttet om på rom i håp om at det skulle hjelpe, slik at nå ligger de på rom innenfor oss (altså ingen gang mellom), men hjelper ikke. Vi alle sover best hvis 4-åringen sover med meg, men da blir 2-åringen krakilsk og vil også, derfor jeg prøver å unngå det. Anonymkode: 9a52f...cc9
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 Så godt som aldri fra de var to. Eldste kom ofte inn til oss mellom ett og to år, men lærte fort å gå til far som løftet henne opp i senga og sov videre. Vekte hun meg ble hun fulgt tilbake til sin egen seng. Anonymkode: 86e56...05a
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 4 åringen begynte å sove natten gjennom egen seng ved 3 år. Bruker bleie på natt så vekker ikke for å gå på do. Har drikkeflaske ved senga og har aldri vekket oss pga tørst. Har dog den siste 1,5 måneden plutselig blitt mørkredd og kommer inn i min seng hver natt, gjerne før jeg har rukket å sovne for kvelden selv. Har også samtidig begynt å nekte å gå på badet alene å kle på seg om morgenen. Fant frem klær og ordner seg helt selv frem til denne plutselige mørkreddheten. (Bad og soverommene er vegg i vegg) Anonymkode: c7ae0...7fc
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjer kun hvis de er syke. Normalt sover de gjennom hele natten. Ikke aktuelt for meg å bli forstyrret i nattesøvnen for sånt surr. Anonymkode: 806ba...5dd Men hva gjør man da? Ts Anonymkode: 1413b...2f1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Snart 6 og snart 4 år her. 5 åringen har nettopp sluttet å komme inn til oss om natten fordi natten gjør henne engstelig eller hun har drømt mareritt. Hun kom inn nesten hver natt i over to år. Nå skje det bare en sjelden gang i blant. Minste våkner/gråter 1-3 ganger hver eneste natt. Hun var urolig om nettene som baby også og det ga seg litt først da hun nærmet seg 3 år. Nå nærmer hun seg 4 år og det er igjen mye uro. Samme alderen storesøsteren også ble mer engstelig om natten. Det snakkes mye om hvor lite søvn det blir i barseltiden og med babyer, mens det snakkes altfor lite om hvor lite søvn det ofte blir på småbarmsforeldre. Snart 6 år uten å ha sovet igjennom en hel natt her. Hilsen en mamma som har blitt vekket for andre gang i natt og får ikke sove igjen😣 Anonymkode: f84ea...570 Føler med deg ❤️ Ts Anonymkode: 1413b...2f1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva gjør man da? Ts Anonymkode: 1413b...2f1 Man lar barna sove. Mitt barn har aldri vekket meg for å måtte gå på do om natten. Jeg vekket selvsagt heller ikke barnet for å gå på do om natten. Anonymkode: 94073...f82 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 🤣 Så hva har du sagt til barna for at de ikke skal forstyrre nattesøvnen din for sånt surr da? Anonymkode: 2d41b...e76 Det har aldri vært et tema 🤷♀️ Det de drikker til kveldsmaten er det siste de får drikke. De går på do rett før de legger seg. Har aldri latt de legge seg til dårlige vaner som ville blitt en ekstra belastning for dem og meg. Anonymkode: 806ba...5dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå