AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Min datter(ungdomsskolealder) er veldig på og av hvor mye hun spiser, slik har det vært en tid, men det er blitt verre og verre. Hun sluttet å spise frokost, så sluttet hun å spise matpakken og den siste tiden har hun sluttet å spise middag også for det meste. Det må være ting hun er veldig glad i for at hun i det hele tatt kommer til bordet. Å det er ikke bare å kreve at hun kommer til bordet heller, har prøvd å både være tydelig, være streng og prøvd å lokke, men sier hun at hun ikke kommer så kommer hun ikke. Noen dager spiser hun yoghurt på kvelden. Kan også finne på å spise litt om jeg smører på en brødskive eller kutter frukt/grønnsaker og legger vedsiden av henne uten å si noe. Men er ikke hver gang hun spiser det, og ofte bare litt av det. Prøver å få henne med på å planlegge middag, pålegg osv, men det er hun ikke interessert i. Jeg lager bare ting hun har likt, men likevel er det som regel nei. De dager jeg steker en grandis til kvelds kommer hun gjerne å spiser noen stykker. Så har gjort det oftere enn før, for er jo bekymret. Usikker om det blir rett? Men om vi er på McDonald's kan hun plutselig spise en hel meny og be om dessert. Og hun spiser snop og potetgull om det er tilgjengelig, så forstår det ikke helt. Stemmer ikke med spiseforstyrrelser der en er redd for kalorier.. Hun går ikke på toalettet etter måltid som noe rutine heller.. I det siste har jeg innimellom kjøpt skolebrød og slikt bare fordi jeg ser hun spiser det, men er det feil å kjøpe usunn mat som jeg vet frister henne? Har alltid frukt og grønnsaker tilgjengelig, men det frister ikke. Kan spise litt eple og agurk om det er oppskjært, men hjelper jo ikke stort på blodsukkeret.. En kunne jo tenke at jeg burde la henne være og så spiser hun når hun blir sulten, men er bare at hun gjør ikke det, har prøvd flere ganger. Vanlig mat ordner hun seg ikke selv. . Hun er ofte sur, hissig og lei seg, tror det har sammenheng med at blodsukkeret er lavt og at hun er tappet for energi. Om jeg må sette krav eller vi skal gjøre ting som for eksempel å pakke julegaver, så er det lettere om jeg har fått henne til å spise noe først, hva som helst. Ellers blir det fort raseri og hyling bare hun opplever teipen krøller seg eller andre bagateller.. Etter en bolle og et glass saft går det bedre. Brødskiver sier hun nei til om hun er i dårlig humør. Er hun lat, kresen og ikke gidder å lage seg mat eller hva er dette? Vi står i kø til Bup... Anonymkode: 5edee...fa2
Christina82 Skrevet 31. desember 2022 #2 Skrevet 31. desember 2022 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Med vennlig hilsen Christina82, mod
Anbefalte innlegg