AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Mini er 7,5 mnd og jeg var ferdig i perm denne uken. Arbeidsgiver var så "raus" at jeg fikk en pangstart med 3 netter (gikk på søndags kveld, natt til mandag), deretter aften også dagvakt! Jobber i helsevesenet med 100% stilling i 3-delt turnus. Denne uken har vært en katastrofe og helt jævlig for alle mann. Jeg ligger bare å gråter idag fordi jeg er helt tappet! Mannen hadde 3 netter hvor baby bare gråt. Hun blånekter å ta flaske, selv om vi har prøvd i lang tid. Har også prøvd kopp, sugerør og glass uten hell. Mat er hun heller ikke glad i, så vi er heldige om hun spiser 4-5 skjeer med noe. Har også prøvd BLW (la henne spise selv), men hun virker ikke interessert og ingenting går i munnen. Det ble nesten ingen søvn på noen av dem de nettene. Da jeg kom hjem og var klar for å sove, måtte jeg overta lille som hang på puppen konstant HELE dagen! Hvis mannen prøvde overta, ble det hylskrik. Han var også helt utkjørt og følte han trengte at jeg tok baby så han fikk sove. Jeg fikk overhode ikke hentet meg inn, men hadde jo ikke noe valg. Jeg har ammefri, men bruker den før og etter vakt (for langt å kjøre hjem fir å amme siden det er 45 min hver vei). Det er en kvalmende vond følelse å være 9-10 timer borte fra en baby som omtrent ikke får i seg mat og drikke. Samme krisa nå når jeg hadde aften-dag. Baby får omtrent ikke i seg noe og jeg ble liggende våken HELE natten for å amme/trøste. Jeg er så ferdig og ligger bare å gråter i utmattelse og frustrasjon. Jeg visste det ble utfordrende å gå tilbake på jobb, og vi har virkelig prøvd alt for å få lille klar, men dette ble mye verre enn noen av oss kunne tenkt seg til. Vi har bare en bil, så mannen kan ikke komme med baby til jobb. Bor i distriktet, så går ikke buss heller som han kan ta (går en på morgen og en på kveld). Siden det har vært romjul har jeg ikke fått snakket med noen. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre?? Lille er jo definitivt ikke klar for å "miste puppen", men vi har ikke råd til at jeg tar ulønnet permisjon. Jeg føler meg så desperat og rådvill, men klarer ikke se noen løsninger!! Er det virkelig slik det skal være??? Anonymkode: 90a79...fac 38
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Han kjører og henter deg på jobb. Så kan han evt komme å la deg amme i lunsjpausen. Anonymkode: c5cbb...a87 23 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #3 Skrevet 30. desember 2022 Nei, det er det ikke. Høres helt forferdelig ut! Er der noe du kan gjøre for å gjøre de første to-tre ukene litt lettere? Snakke med arbeidsgiver? Jobber også i helsevesenet, men bare dag, og da trengte jeg ikke være borte mer enn 6 timer (bare 15 min reisevei hver vei, jobber 7,5 t og 2 timer ammefri). Det gikk AKKURAT. Har to barn og erfarte at alt med mat og mindre puppegal ble bedre ved ca. 9 mnd.. Men det er jo individuelt. Uansett tenker jeg det er viktig med en myk start, dette fører jo bare til tårer og frustrasjon hos alle. Du har rett på så mye ammefri som du trenger, men kun 1 time lønnet (evt. 2 timer hvis du har det i tariff, har du det?). Kanskje du kan ta ut mer ammefri, ulønnet i en eller to måneder? Eller snakke med sjefen, om dere kan finne løsninger som gjør det litt enklere. Hvis det går. Det løser jo ikke lang reisevei og sånn da.. Anonymkode: 036c9...13c 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han kjører og henter deg på jobb. Så kan han evt komme å la deg amme i lunsjpausen. Anonymkode: c5cbb...a87 Haha, skal han liksom kjøre 4.5 time hver dag (3x90min) for amming? Ville ha sykmeldt meg eller stått i ulønnet perm til baby tar flaske og mer mat utenom.. Anonymkode: 2c361...b08 22 2 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #6 Skrevet 30. desember 2022 Nå blir jeg vel skikkelig upopulær men jeg hadde kuttet ammingen… Da får du sove , barnet får sove, far får sove. Barn og far får klare seg selv mere og det blir enklere for de alene. Du slipper å gå stressende på jobb å være bekymret, babyen slipper å gråte lungene av seg pga savn etter pupp… Har far prøvd å gi flaske mens du er borte ? Prøvd forskjellige type flasker? Er det morsmelk eller MME dere har brukt i flasken? Anonymkode: dcdcc...788 40 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 Hadde sykemeldt meg. Anonymkode: e9972...75d 10 2 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 Dra til legen å forklar situasjonen, så ber du om å bli sykemeldt, for dette går jo ikke for hverken deg eller babyen i lengden. Babyen må få i seg mat, å du må få mulighet til å hente deg inn før du kjører i grøfta (både psykisk men også bokstavelig talt). Anonymkode: 3f559...d72 17 3 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 Prøv og gi flaske du også. Hvis mamma også gir flaske er det mulig babyen godtar det fortere. Tommee Tippee flaskene var en storfavoritt hos oss. Håper det ordner seg! Høres helt forferdelig ut 💔 Anonymkode: e5314...e2c 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Haha, skal han liksom kjøre 4.5 time hver dag (3x90min) for amming? Ville ha sykmeldt meg eller stått i ulønnet perm til baby tar flaske og mer mat utenom.. Anonymkode: 2c361...b08 Vel, han er jo bare hjemme uansett. Anonymkode: c5cbb...a87 8 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 Jeg lurer bare: hva gjorde dere for å forberede dere til dette? Hvordan så dagene ut før du skulle tilbake i jobb? Hadde dere øvd på flaske? Spist mat? Har alt vært greit og gått i stå i det du begynte å jobbe, eller har dere ikke forberedt dere godt nok på hva som vil skje? Anonymkode: e1fe8...99a 22
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mini er 7,5 mnd og jeg var ferdig i perm denne uken. Arbeidsgiver var så "raus" at jeg fikk en pangstart med 3 netter (gikk på søndags kveld, natt til mandag), deretter aften også dagvakt! Jobber i helsevesenet med 100% stilling i 3-delt turnus. Denne uken har vært en katastrofe og helt jævlig for alle mann. Jeg ligger bare å gråter idag fordi jeg er helt tappet! Mannen hadde 3 netter hvor baby bare gråt. Hun blånekter å ta flaske, selv om vi har prøvd i lang tid. Har også prøvd kopp, sugerør og glass uten hell. Mat er hun heller ikke glad i, så vi er heldige om hun spiser 4-5 skjeer med noe. Har også prøvd BLW (la henne spise selv), men hun virker ikke interessert og ingenting går i munnen. Det ble nesten ingen søvn på noen av dem de nettene. Da jeg kom hjem og var klar for å sove, måtte jeg overta lille som hang på puppen konstant HELE dagen! Hvis mannen prøvde overta, ble det hylskrik. Han var også helt utkjørt og følte han trengte at jeg tok baby så han fikk sove. Jeg fikk overhode ikke hentet meg inn, men hadde jo ikke noe valg. Jeg har ammefri, men bruker den før og etter vakt (for langt å kjøre hjem fir å amme siden det er 45 min hver vei). Det er en kvalmende vond følelse å være 9-10 timer borte fra en baby som omtrent ikke får i seg mat og drikke. Samme krisa nå når jeg hadde aften-dag. Baby får omtrent ikke i seg noe og jeg ble liggende våken HELE natten for å amme/trøste. Jeg er så ferdig og ligger bare å gråter i utmattelse og frustrasjon. Jeg visste det ble utfordrende å gå tilbake på jobb, og vi har virkelig prøvd alt for å få lille klar, men dette ble mye verre enn noen av oss kunne tenkt seg til. Vi har bare en bil, så mannen kan ikke komme med baby til jobb. Bor i distriktet, så går ikke buss heller som han kan ta (går en på morgen og en på kveld). Siden det har vært romjul har jeg ikke fått snakket med noen. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre?? Lille er jo definitivt ikke klar for å "miste puppen", men vi har ikke råd til at jeg tar ulønnet permisjon. Jeg føler meg så desperat og rådvill, men klarer ikke se noen løsninger!! Er det virkelig slik det skal være??? Anonymkode: 90a79...fac Jeg kan ikke dette med denne type jobb så godt men betyr det at du jobber mer enn 8 timer til vanlig? Med en time ammefri og 90 minutter reise så blir vel ikke det mer enn 8,5 time borte? løsningene er jo fri uten lønn. Å bli sykemeldt er jo ingen løsning og etter kun et par dager er vel det litt voldsomt. Anonymkode: f87cb...20c 11
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 Stakkars dere. Har ingen råd, men sender deg varme tanker og klemmer i den perioden dere skal gjennom nå. Det er helt for jævlig å skille mor og barn slik når babyene ikke er klar for det. Permisjonen burde kunne fordeles slik foreldre selv ønsker! Uten søvn kommer du veldig snart til å gå i grøfta, så da ender det med sykemelding antar jeg. Anonymkode: 00884...95e 9 2 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg lurer bare: hva gjorde dere for å forberede dere til dette? Hvordan så dagene ut før du skulle tilbake i jobb? Hadde dere øvd på flaske? Spist mat? Har alt vært greit og gått i stå i det du begynte å jobbe, eller har dere ikke forberedt dere godt nok på hva som vil skje? Anonymkode: e1fe8...99a Vi har introdusert fast føde fra 5 mnd, men alt har blitt spyttet ut. Prøvd å holde oss til samme mat en periode, uten å lykkes. Prøvd både hjemmelaget og kjøpt. Prøvd ulike konsistenser og tilslutt Prøvd å la henne spise selv. Vi har tilbydd flaske og kopp med vann til hvert måltid, hun har fått lov til å ha dette som leke med vann i også. Dette som et tiltak for å se om hun lærer seg det. Har prøvd medela, dr. Browns, mam og avent sine flasker. Har prøvd både med fersk morsmelk og morsmelkerstatning. Vi begge har prøvd å gi flaske. Jeg har prøvd å være litt borte (julegaveshopping før jul, gått tur), så mannen har måttet prøve seg alene. Han har ikke fått til å gi henne noe på den tiden heller. Det virker rett og slett som puppen er det eneste hun vil ha, og hun er ikke klar/interessert i fast føde enda og vi har jobbet med det siden hun var 5 mnd, så aner ikke hva vi kan gjøre annerledes? Vi føler vi har gjort så godt vi kan, men var sikkert ikke forberedt godt nok. Men jeg klarer ikke se hva vi kunne gjort annerledes? Anonymkode: 90a79...fac 1 23
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kan ikke dette med denne type jobb så godt men betyr det at du jobber mer enn 8 timer til vanlig? Med en time ammefri og 90 minutter reise så blir vel ikke det mer enn 8,5 time borte? løsningene er jo fri uten lønn. Å bli sykemeldt er jo ingen løsning og etter kun et par dager er vel det litt voldsomt. Anonymkode: f87cb...20c Jeg startet med 3 nattevakter. Hver nattevakt er på 10 timer i utgangspunktet, men har 2 timer ammefri. Det tar også tid å skifte og måke bilen (nedsnødd bil). I tillegg til kjøretid på 45 min hver vei ble det over 10 timer borte uansett. Vi har ikke råd til at jeg tar fri uten lønn, selv om jeg føler det er eneste alternativ. Anonymkode: 90a79...fac 1 3
Gjest theTitanic Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 Baby vil ha pupp og venter derfor til restauranten er åpen. Vondt å vente men den åpner jo så da er det servering når du kommer hjem. Det beste er om du hadde vært et annet sted på jobbingen dine en liten stund fremover. Baby ville vendt seg til at du ikke er der og måttet ta annen mat etter en liten stund. Det du gjør nå derimot kan hale ut dette i all evighet siden barnet venter på deg for å få mat og derfor ikke trenger å ta annenrangs mat (flaske og fast føde).
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå blir jeg vel skikkelig upopulær men jeg hadde kuttet ammingen… Da får du sove , barnet får sove, far får sove. Barn og far får klare seg selv mere og det blir enklere for de alene. Du slipper å gå stressende på jobb å være bekymret, babyen slipper å gråte lungene av seg pga savn etter pupp… Har far prøvd å gi flaske mens du er borte ? Prøvd forskjellige type flasker? Er det morsmelk eller MME dere har brukt i flasken? Anonymkode: dcdcc...788 Det er litt vanskelig å kutte amming når hun ikke tar flaske. Har prøvd ulike typer både med MM og MME. Far har selvfølgelig prøvd å gi mat når jeg har vært borte, opptil flere ganger. Han sier hun kun sitter å biter og eventuelt spytter ut det som kommer inn i munnen. Uansett type. Han sier også at hun blir mer og mer sint jo mer han prøver. Hvis hun får flasken selv, kaster hun den bare avgårde. Anonymkode: 90a79...fac 7 3 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 Hadde det ikke vært for at ungen vår måtte bruke flaske så hadde vi nok stått i samme situasjon da jeg startet i jobb. Jeg jobbet 100% turnus, men der var de greie å lot meg få èn nattevaktshelg de første 3mnd. Jeg ville spurt om muligheten for tilrettelegging, det er jo bare snakk om 2-3 mnd isåfall til ungen spiser mer fast føde. personlig synes jeg det er helt på trynet å starte så tidlig på jobb, mange barn har så vidt rukket å begynt med fast føde. Vi som føder rekker så vidt å komme til oss selv og nyte familielivet før vi skal tilbake i hverdagen. Vår unge nektet brødskiver før etter bhg start og da var ungen over året, så det gikk i flaske og grøt. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært med pupp. Anonymkode: 71a4f...4a9 9
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mini er 7,5 mnd og jeg var ferdig i perm denne uken. Arbeidsgiver var så "raus" at jeg fikk en pangstart med 3 netter (gikk på søndags kveld, natt til mandag), deretter aften også dagvakt! Jobber i helsevesenet med 100% stilling i 3-delt turnus. Denne uken har vært en katastrofe og helt jævlig for alle mann. Jeg ligger bare å gråter idag fordi jeg er helt tappet! Mannen hadde 3 netter hvor baby bare gråt. Hun blånekter å ta flaske, selv om vi har prøvd i lang tid. Har også prøvd kopp, sugerør og glass uten hell. Mat er hun heller ikke glad i, så vi er heldige om hun spiser 4-5 skjeer med noe. Har også prøvd BLW (la henne spise selv), men hun virker ikke interessert og ingenting går i munnen. Det ble nesten ingen søvn på noen av dem de nettene. Da jeg kom hjem og var klar for å sove, måtte jeg overta lille som hang på puppen konstant HELE dagen! Hvis mannen prøvde overta, ble det hylskrik. Han var også helt utkjørt og følte han trengte at jeg tok baby så han fikk sove. Jeg fikk overhode ikke hentet meg inn, men hadde jo ikke noe valg. Jeg har ammefri, men bruker den før og etter vakt (for langt å kjøre hjem fir å amme siden det er 45 min hver vei). Det er en kvalmende vond følelse å være 9-10 timer borte fra en baby som omtrent ikke får i seg mat og drikke. Samme krisa nå når jeg hadde aften-dag. Baby får omtrent ikke i seg noe og jeg ble liggende våken HELE natten for å amme/trøste. Jeg er så ferdig og ligger bare å gråter i utmattelse og frustrasjon. Jeg visste det ble utfordrende å gå tilbake på jobb, og vi har virkelig prøvd alt for å få lille klar, men dette ble mye verre enn noen av oss kunne tenkt seg til. Vi har bare en bil, så mannen kan ikke komme med baby til jobb. Bor i distriktet, så går ikke buss heller som han kan ta (går en på morgen og en på kveld). Siden det har vært romjul har jeg ikke fått snakket med noen. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre?? Lille er jo definitivt ikke klar for å "miste puppen", men vi har ikke råd til at jeg tar ulønnet permisjon. Jeg føler meg så desperat og rådvill, men klarer ikke se noen løsninger!! Er det virkelig slik det skal være??? Anonymkode: 90a79...fac Uff, så grusomt. Jeg har samme turnus som deg. Jeg har aldri klart å jobbe mer enn 50 % etter permisjon. Etter hvert svangerskap har jeg gått ned til 50 for en periode. Ja, det påvirker lønn, men helsen og familien er faktisk mye viktigere. Anonymkode: ad241...e82 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er litt vanskelig å kutte amming når hun ikke tar flaske. Har prøvd ulike typer både med MM og MME. Far har selvfølgelig prøvd å gi mat når jeg har vært borte, opptil flere ganger. Han sier hun kun sitter å biter og eventuelt spytter ut det som kommer inn i munnen. Uansett type. Han sier også at hun blir mer og mer sint jo mer han prøver. Hvis hun får flasken selv, kaster hun den bare avgårde. Anonymkode: 90a79...fac Det er bare prøve, prøve og prøve, det har ikke gått akkurat mange dager. Har dere prøvd å gi morsmelk i flaske? jeg også jobber turnus, men ikke om natt. På starten var kveldene helvete, fordi min mann fikk ikke lagt ham, han skrek og skrek. Når jeg kom kl.23 hjem, da var bare kaste klær, legge seg og gi pupp. Men det ble bedre etterhvert, men når jeg sluttet å amme ( rundt 1år), problem ble løst Anonymkode: f77a7...73d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå