Gå til innhold

Rive gammelt hus og bygge nytt på tomta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eier et gammelt Nordlandshus fra slutten av 1800-tallet. Det er ikke gjort noe mer enn "overflateting" der siden 70-tallet, bortsett fra bytte av tak og noen dører (begge deler var tvingende nødvendig).

Vurderer å rive og å sette opp et lite hus eller fritidsbolig. Har skjønt at man kan utnytte mer av tomta hvis man bygger bolighus enn fritidsbolig? Noen som vet om det er riktig? Dette er en kommune uten boplikt.

Noen som har den minste peiling på hva det kan koste å få revet og kjørt bort et hus? Skal selvfølgelig tømme for det som skal tas vare på selv i forkant....

Anonymkode: 0c9da...f8a

Skrevet

Hvordan du kan utnytte tomta avhenger helt av reguleringsplan/kommuneplan. Ofte er det jo regulert for én av delene, og du kan ikke velge uten dispensasjon. 

Du finner vanligvis arealplanen på kommunens nettside.

Anonymkode: 79283...ffa

• Liker 3
Skrevet

Vær forsiktig og ha alle godkjenninger på plass før noe rives. Har hørt om tilfeller der det ikke ble gitt tillatelse til nytt hus etter riving, og heller ikke gjenoppsett av det som var oppført tidligere. I verste fall må du bygge nytt «rundt» det gamle for at det skal kunne kalles rehabilitering.

Anonymkode: 6e4b2...67d

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Huset ditt er trolig bevaringsverdig, både med tanke på alder og hvor lite som er oppgradert. Du må sjekke opp med kommunen om verneverdien, for riving kan faktisk være ulovlig og straffbart.

Som en skriver, så kan du bli pålagt å bygge opp huset igjen om du river det og det er et verneverdig hus. Rehabilitering kan for øvrig skje planke for planke, så du må ikke bygge rundt grunnmuren. I mange tilfeller frarådes det å bygge rundt.

Det er søknadspliktig å rive både fritidsboliger og eneboliger, så du må søke i forkant. En slik søknad er ansvarsbelagt med krav om ansvarlig foretak, og er huset større enn 100 m2 er det krav om avfallsrapport.

Som en annen her skriver, står det i kommunens arealplan hva tomten kan nyttes til. Er tomten avsatt til friluftsformål, får du ikke oppføre en helårsbolig. Noen kommuner er med i arealplaner.no, hvor du kan søke opp adressen og finne gjeldende reguleringsplan. 

Anonymkode: 4bd39...cd2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Eier et gammelt Nordlandshus fra slutten av 1800-tallet. Det er ikke gjort noe mer enn "overflateting" der siden 70-tallet, bortsett fra bytte av tak og noen dører (begge deler var tvingende nødvendig).

Vurderer å rive og å sette opp et lite hus eller fritidsbolig. Har skjønt at man kan utnytte mer av tomta hvis man bygger bolighus enn fritidsbolig? Noen som vet om det er riktig? Dette er en kommune uten boplikt.

Noen som har den minste peiling på hva det kan koste å få revet og kjørt bort et hus? Skal selvfølgelig tømme for det som skal tas vare på selv i forkant....

Dette må du ta gjennom profesjonelle.

Du kan begynne med en mail til kommunens planavdeling om hva tomten er regulert til. 

Du må påregne endel millioner, særlig med dagens byggevarepriser. 

Anonymkode: c8dd6...b53

Skrevet

Huset må da være verneverdig.. 

Skrevet

Det er ikke alle hus som er verdt å ta vare på selv om det er gammelt, det sendes på høring til Fylkeskommunen så får de uttale seg om saken.

Skrevet

Nå kan ikke jeg noe om rivningstillatelser. Når du har fått svar fra kommuen på om du kan rive og bygge opp ett nytt hus, så kan faktisk brannvesen ha en kontrollert nedbrenning. De ser på det som trening og er gratis. Noen jeg kjenner brant ned ett hus som ble satt opp i slutten 1890 årene. Dette var på ett lite småbruk og nå står det ett flott nytt hus der.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk alle sammen! Huset er automatisk registrert i SEFRAK-registeret, det betyr at det må "søkes" om å rive, men det er ikke verneverdig i den forstand, men det skal gjøres en vurdering av verneverdien. Det er hus fra før 1850 (hvis jeg husker riktig, dette huset er ihvertfall ikke gammelt "nok" til å automatisk være verneverdig. Sjansen er størst for at det ikke er noe problem.

Hva tomten er regulert til vet jeg ikke... Det jeg vet er at det opprinnelig var bolighus og låve på tomta, som nå er omregistrert til fritidsbolig. Jeg må selvsagt undersøke dette nøyere. Jeg vet at utbyggingsgraden av tomta er større hvis man fører opp et bolighus enn en fritidsbolig.

Dette huset har jeg hatt tilknytning til hele livet, og det sitter langt inne å rive det. Jeg innser imidlertid at det sannsynligvis bli minst like dyrt å skulle fikse det til dagens standard og gjøre det mer lettvint å være der. Jeg vil jo imidlertid undersøke dette også...

Grunnen til at jeg tenker på pris allerede nå er jo at jeg lurer på når jeg evt kan gjøre dette.... Får se om jeg kan få noen til å komme og ta en vurdering til sommeren, etter å ha undersøkt grundig med kommunen.... Dette er en kommune litt "utenfor allfarvei", så det er ikke så lettvint ;) 

Skrevet
Eva-Lena skrev (1 time siden):

Nå kan ikke jeg noe om rivningstillatelser. Når du har fått svar fra kommuen på om du kan rive og bygge opp ett nytt hus, så kan faktisk brannvesen ha en kontrollert nedbrenning. De ser på det som trening og er gratis. Noen jeg kjenner brant ned ett hus som ble satt opp i slutten 1890 årene. Dette var på ett lite småbruk og nå står det ett flott nytt hus der.

Det har jeg faktisk hørt før! Takk for påminnelsen!

Skrevet

Har du vurdert å bygge et lite hus ved siden av, slik at du kan beholde eksisterende bygg og bruke det som stue og ha kjøkken i nytt bygg?  

Anonymkode: 386f3...ae8

Skrevet

Jeg har jobbet med dette i mange år, og aldri hørt om at det skal være høyere utnyttingsgrad for bolighus enn fritidsbolig. Har heller aldri hørt om en plan der det er tillatt å føre opp begge deler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 0.28):

Vær forsiktig og ha alle godkjenninger på plass før noe rives. Har hørt om tilfeller der det ikke ble gitt tillatelse til nytt hus etter riving, og heller ikke gjenoppsett av det som var oppført tidligere. I verste fall må du bygge nytt «rundt» det gamle for at det skal kunne kalles rehabilitering.

Anonymkode: 6e4b2...67d

Ja, dette er viktig. Vet noen som ikke kan rive et gammelt (og dårlig) hus, for de vil ikke få lov til å sette opp et nytt siden det ligger i strandsonen. 

Anonymkode: c24a0...bed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...