Gå til innhold

Tips til rengjøring på kjøkken..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode "husmortips" til hvordan jeg skal få rengjort ordentlig på kjøkkenet? Da tenker jeg spesielt på oppå kjøkkenskapene og kjøleskapet og sånn.. Det samler seg jo så mye fett der etter matlaging og sånn og jeg får det ikke bort med vanlig vasking..:roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg plastfolie oppå skapene, de kan du skifte ut med jevne mellomrom og du trenger aldri tenke på å vaske der mer. Synes dette var et evig slit før, og da vi pusset opp kjøkkenet i sommer var skap som når opp til taket det første vi ønsket å forandre. Godt med den ekstra plassen også, for med alt fettet og støvet som samlet seg oppå skapene kunne vi aldri bruke den plassen uten å pakke alle tingene inn i poser.

• Liker 1
Gjest Madeline
Skrevet

Jeg vasket faktisk oppå kjøkkenskapene mine i går. Da brukte jeg en blanding av salmiakk og salo. Da løste fettet seg opp med en gang og det ble helt rent. Et tips når du har vasket oppå skapene er å legge hyllepapir, tørkepapir el. der slik at du bare kan skifte papir etter en stung.

I kjøleskapet bruker jeg stort sett bare vann med salo i. Hyllene tar jeg ut og vasker i oppvaskkummen.

Skrevet

Salmaikk er menneskets beste venn på kjøkkenet. I hvertfall når det kommer til rengjøring ;) Sann mine ord, jeg HATER å gjøre rent, men med salmiakk er det bare gøy. Også fliser på badet/ i dusjen, speil, vinduer, ja i det hele tatt, salmiakk går til alt!!

Salmiakk -ja, takk!! :)

Skrevet

Matpapir er også glimrende til å rulle ut oppå skapene. Det er som regel passe bredt, og ikke dyrt. Sist jeg gjorde rent på toppen av skapene glemte (eller utsatte...) jeg å legge matpapir på plass, så nå gleder jeg meg virkelig til å vaske oppå der... :forvirret:

Skrevet

Til vanlig rengjøring, av ting og tang, lister, skapdører, osv bruker jeg grønnsåpe og salmiakk, til gjenstridige flekker og sånt bruker jeg Jif skurekrem, og evt stålull. Oppå skaper bruker jeg skurekrem, jif universal og stålull. Inni kjøleskap bruker jeg mildt zalovann, og vasker delene i kummen med zalovann. Er det seige saker på rister/hyller, osv, bruker jeg litt skurekrem eller stålull.

Skrevet
Til vanlig rengjøring, av ting og tang, lister, skapdører, osv bruker jeg grønnsåpe og salmiakk,

Håper ikke du blander grønnsåpe og salmiakk? Gassen de danner når de blandes kan være livsfarlig.

Gjest Madeline
Skrevet
Håper ikke du blander grønnsåpe og salmiakk? Gassen de danner når de blandes kan være livsfarlig.

Var det ikke klor og salmiakk som dannet farlig gass?

Skrevet
Var det ikke klor og salmiakk som dannet farlig gass?

Jo, det stemmer det ;) Bare jeg som surrer..

Skrevet

Mitt beste tips er innkjøp av en fiskebørste - dvs en tynn buet børste med stiv bust. Genial til å skrubbe rundt armatur, inne i hjørner etc.

Og grønnsåpe løser ikke opp fett, så bruk heller zalo. (samboer prøvde en gang å vaske over skapene med grønnsåpe - helt katastrofe... :ler:

tingeling

• Hjerte 1
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har kuttet ut grønnsåpa helt, syns den fungerer mer som fettsamler enn som fettfjerner. Jeg har takhøye skap på den ene veggen og sånne små lave på den andre. Har nylig vasket, men skal ta de en gang til før jul, vasket i en evighet sist! Jeg syns Zalo fungerer bra, men jeg skal jammen gå til innkjøp av salmiakk neste gang vi handler :)

Skrevet

Jeg bruker jif spray glass og skrubber med en oppvaskkoster med litt zalo oppå der. Det går veldig greit unna da.

Skrevet

Tannbørste gjør at du kommer til i krinkler og kroker.

Bruker den bl.a. rundt armaturet.

• 19 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å bli vegetarianer og/eller slutte å steke i fett. Jeg har null fett å vaske etter det, ikke en gang i ventilatoren som ble helt forferdelig før.

Hva vi skal med alt dette fettet er en gåte, ikke rart folk får hjerneslag og blodpropper til høyre og venstre. Det finnes ikke et eneste dyr på planeten som bruker ekstra fett på flasker og i pakker til å smøre på maten, lage sauser av, steke maten i, fritere den i, og helle over maten. Det er helt rart når man ser det utenfra.

Anonymkode: 733ee...736

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mitt beste tips er å bli vegetarianer og/eller slutte å steke i fett. Jeg har null fett å vaske etter det, ikke en gang i ventilatoren som ble helt forferdelig før.

Hva vi skal med alt dette fettet er en gåte, ikke rart folk får hjerneslag og blodpropper til høyre og venstre. Det finnes ikke et eneste dyr på planeten som bruker ekstra fett på flasker og i pakker til å smøre på maten, lage sauser av, steke maten i, fritere den i, og helle over maten. Det er helt rart når man ser det utenfra.

Var det så viktig å komme med moralpreken at du måtte hente frem en 19 år gammel tråd altså?

Anonymkode: 5c968...191

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du lite å ta deg til, for tiden? Drar opp en nesten 20 år gammel tråd for å lirke av deg noe slikt?

Ikke sikkert ts lever i dag, engang, og rent har hun vel fått det for lengst, og opptil veldig mange ganger. 

Sett deg i skammekroken, så vil slipper flere slukte «stunt» fra din side. 

Anonymkode: f68f5...157

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har du lite å ta deg til, for tiden? Drar opp en nesten 20 år gammel tråd for å lirke av deg noe slikt?

Ikke sikkert ts lever i dag, engang, og rent har hun vel fått det for lengst, og opptil veldig mange ganger. 

Sett deg i skammekroken, så vil slipper flere slukte «stunt» fra din side. 

Anonymkode: f68f5...157

Nei, jeg googlet "fiskebørste kvinneguiden" fordi jeg lette etter tips til hvor folk kjøper det, og så kom denne tråden opp hvor ordet er nevnt. Og så ser jeg alle klage alle over alt fettet de må vaske. Så nei, ikke et "stunt fra min side". Og det du kommer med er en veldig typisk KG-kommentar, slike kommentarer som gjør at de fleste er anonyme når de poster.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg googlet "fiskebørste kvinneguiden" fordi jeg lette etter tips til hvor folk kjøper det, og så kom denne tråden opp hvor ordet er nevnt. Og så ser jeg alle klage alle over alt fettet de må vaske. Så nei, ikke et "stunt fra min side". Og det du kommer med er en veldig typisk KG-kommentar, slike kommentarer som gjør at de fleste er anonyme når de poster.

Du ser noen klagde, for nesten tyve år siden...

De fleste som vil unngå fett har vel i dag gått over til feks air fryer?

Andre dyr på jorden steker generelt lite mat, sist jeg sjekket. Noen bruker redskaper, men det stopper vel der for andre enn oss? 

Håper du fikk svar på det du lurte på 😊

Anonymkode: fe704...07a

AnonymBruker
Skrevet
Gjest vimse skrev (På 14.12.2005 den 17.40):

Til vanlig rengjøring, av ting og tang, lister, skapdører, osv bruker jeg grønnsåpe og salmiakk, til gjenstridige flekker og sånt bruker jeg Jif skurekrem, og evt stålull. Oppå skaper bruker jeg skurekrem, jif universal og stålull. Inni kjøleskap bruker jeg mildt zalovann, og vasker delene i kummen med zalovann. Er det seige saker på rister/hyller, osv, bruker jeg litt skurekrem eller stålull.

Du legger ut fett med grønnsåpe og fjerner det med salmiakk? Helt ulogisk å gjøre slik! Bruk da hvertfall zalo da om du absolutt vil bruke miljøgift og helseskadelige salmiakk! 

Anonymkode: 2d05b...c77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...