Gå til innhold

Tror dere kvinner på 1.80 trenger høyere BMI i forhold til lave for å ikke se ut som pinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 1.80 og har mye høyere bmi enn andre som jeg ikke trodde var tynnere enn meg, og lurer på om det har noe med at jeg er høy og at det skal mindre til for å se ut som et skjelett på en måte? Gir det noe mening? Jeg føler meg så feit som veier så mye mer enn alle andre, men føler ikke jeg ser noe større ut i speilet enn andre???

Anonymkode: ae46f...6f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet muskler veier mye, men føler ikke jeg var så mye muskler… Kanskje i låra

Skrevet

Jeg har syltynne armer og tenker alltid at jeg er tynn fordi alle andre har mer fett på armene enn meg, men det kan jo være at jeg bare samler mindre fett på armene og mer fett rundt mage/hofter enn andre…

Skrevet

.

Skrevet

Det går ikke an å se bare på tallene 

Skrevet

.

Skrevet (endret)

Ja. Dette har det kommet et mer granskende blikk på i de senere årene. Men uansett om en er høy eller lav skal en aldri se seg blind på tall, det fører bare en ut i elende. 

"BMI-en du stoler på at skal vise overvekt har i dag en bisarr utregning. Vi lever i en tredimensjonal verden, og likevel regner man ut BMI ved å dele vekten på høyden opphøyd i annen. Formelen ble funnet opp på 1840-tallet, før kalkulatoren, når en formel måtte være veldig enkel for å kunne brukes. Som en konsekvens av denne feilaktige utregningsmetoden tror millioner av lave mennesker at de er tynnere enn det de er, mens millioner av høye mennesker tror de er tykkere enn det de egentlig er.»

https://www.nrk.no/livsstil/foreslar-ny-bmi-formel-1.10893858

https://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/bmi-formelen-er-feil-2461547

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er selv høy med samme erfaring som deg. Logisk sett så burde en person på si 160 og 60 kg ha lik BMI som en på 180 og 80 kg men sistnevnte skal liksom være på grensen til overvekt mens førstnevnte er midt på "normal-BMI". Det gir ikke mening. 

Anonymkode: 70f9c...9ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavere mennesker er tykkere med samme bmi ja. Derfor er det jo kommet en my utregning som tar hensyn til dette, Google det, så kan du sjekke der. Ellers er jeg egentlig uenig i at høye kvinner kler å være litt lubne, syns man fort blir så «stor» om man både er høy og litt rund. Små damer kler bedre å være runde syns jeg. Er man høy og tynn tenker jeg alltid at det ser flott ut, aldri tenkt «pinne».

Anonymkode: 4a3a1...4fc

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bmi passer best for kvinner på 170 hatt de vel funnet ut av. Blir helt feil hvis du er lav også..

Anonymkode: a98fc...451

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 1.07):

Jeg er selv høy med samme erfaring som deg. Logisk sett så burde en person på si 160 og 60 kg ha lik BMI som en på 180 og 80 kg men sistnevnte skal liksom være på grensen til overvekt mens førstnevnte er midt på "normal-BMI". Det gir ikke mening. 

Anonymkode: 70f9c...9ad

Før BMI kom i bruk på slutten av forrige årtusen skulle  kvinner veie høyden i cm minus 110 er lik vekten i kg.  Detvilsi en kvinne på 180cm-110=70 kg og en kvinne på 160cm-110=50kg. Mye enklere å regne ut hva man skulle veie da .

Anonymkode: 87bcd...46a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Før BMI kom i bruk på slutten av forrige årtusen skulle  kvinner veie høyden i cm minus 110 er lik vekten i kg.  Detvilsi en kvinne på 180cm-110=70 kg og en kvinne på 160cm-110=50kg. Mye enklere å regne ut hva man skulle veie da .

Det du nevner her gjelder for hva som estetisk er penest. Bmi handler bare om helse, og er et ganske langt spenn som er normalt. Jeg er 170cm og jeg er helt enig i at jeg ser best ut på ca 60kg (kanskje littegrann under etter min smak. Helsemessig (normal bmi) kan jeg veie mellom 54kg og 72kg uten at det er negativt for min helse på sikt. Men selv om 72kg er normal bmi hadde det absolutt ikke sett bra ut på meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Denne formelen fungerer også dårlig, særlig på lave mennesker. Dersom man er 150cm og 40kg, vil man ha BMI 17.8, som er undervekt. Hvis man tar utgangspunkt i en person på 170cm og 60 kg, vil BMI bli 20.8, som jo er normalvektig, men ikke egentlig en idealvekt for de fleste. De fleste voksne kvinner har naturlig en BMI mellom 22 og 25, og mange ville være på kronisk diett dersom de skulle oppfylle denne formelen. Det fungerer imidlertid bedre på veldig høye mennesker. 

Anonymkode: eb5ba...516

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 10.52):

Lavere mennesker er tykkere med samme bmi ja. Derfor er det jo kommet en my utregning som tar hensyn til dette, Google det, så kan du sjekke der. Ellers er jeg egentlig uenig i at høye kvinner kler å være litt lubne, syns man fort blir så «stor» om man både er høy og litt rund. Små damer kler bedre å være runde syns jeg. Er man høy og tynn tenker jeg alltid at det ser flott ut, aldri tenkt «pinne».

Oi, jeg tenker omvendt, flotteste jeg ser er høyreiste og litt kraftige kvinner. De har en helt spesiell utstråling. Blir noe helt annet med små tjukkaser.

Anonymkode: 015dc...ff3

AnonymBruker
Skrevet

BMI er jo ganske raus i tellinga. Og laget for å måle på gruppenivå.

Selv er jeg flott på 65 kg på 180.

Men kler 75 kg også, etter årevis med tung styrketrening. Men like elegant er det ikke.

Er man slank, er det ikke kjempeforskjell på vekten til folk. 

Anonymkode: 294d8...6ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...