AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Utleier klager på naboene bemerker at eiendommen ser stygg ut utvendig. Han mener det er min feil. Jeg har kjøpt plenklipper for egne penger og klipper ca annenhver uke, luker bed og nå om vinteren både måker og strør jeg. Jeg har også satt opp pyntekrukker på trappa og lys. Imidlertid har han pusset opp så stygt at det er det som skjemmer ut eiendommen. Ingen planker er kuttet rett, malingen er sprutet overalt (også på vinduer og bakken og den hvite grunnmuren), takrennene er festet ved å stable de på plankebiter, garasjen er stripset fast, det tyter ut byggskum rundt hele inngangsdøra osv. Hvordan få han til å forstå at det er han selv som er problemet? Anonymkode: 5d1f6...dc3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Be ham spørre naboene om hva de reagerer på? Anonymkode: aa8d4...a25 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Be ham spørre naboene om hva de reagerer på? Anonymkode: aa8d4...a25 Ja, de sier at det ikke ser velstelt og ordentlig ut. Jytte skrev (31 minutter siden): Står det i kontrakten hvis ikke si fra. Nei, står ingenting i kontrakten. Anonymkode: 5d1f6...dc3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 Herregud for noen tragiske naboer! Drøyt hva man skal henge seg opp i. Anonymkode: 195f9...4ef 1
always Skrevet 30. desember 2022 #6 Skrevet 30. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Utleier klager på naboene bemerker at eiendommen ser stygg ut utvendig. Han mener det er min feil. Jeg har kjøpt plenklipper for egne penger og klipper ca annenhver uke, luker bed og nå om vinteren både måker og strør jeg. Jeg har også satt opp pyntekrukker på trappa og lys. Imidlertid har han pusset opp så stygt at det er det som skjemmer ut eiendommen. Ingen planker er kuttet rett, malingen er sprutet overalt (også på vinduer og bakken og den hvite grunnmuren), takrennene er festet ved å stable de på plankebiter, garasjen er stripset fast, det tyter ut byggskum rundt hele inngangsdøra osv. Hvordan få han til å forstå at det er han selv som er problemet? Anonymkode: 5d1f6...dc3 Hvorfor gjør du den jobben som er utleiers plikt ifølge husleieloven? Det er utleier som har ansvar for uteområdet. Dvs du trenger verken klippe plen eller luke bed. For egen del så er det greit du strør og måker når det er snø da, men dette er også utleiers plikt, så ikke noe du trenger å gjøre. Endret 30. desember 2022 av always 5
Jytte Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 always skrev (8 timer siden): Hvorfor gjør du den jobben som er utleiers plikt ifølge husleieloven? Det er utleier som har ansvar for uteområdet. Dvs du trenger verken klippe plen eller luke bed. For egen del så er det greit du strør og måker når det er snø da, men dette er også utleiers plikt, så ikke noe du trenger å gjøre. Er det når utleier ikke bor der selv? Bare spør fordi det har jeg aldri hørt om. 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 always skrev (8 timer siden): Hvorfor gjør du den jobben som er utleiers plikt ifølge husleieloven? Det er utleier som har ansvar for uteområdet. Dvs du trenger verken klippe plen eller luke bed. For egen del så er det greit du strør og måker når det er snø da, men dette er også utleiers plikt, så ikke noe du trenger å gjøre. Kilde til denne påstanden? Anonymkode: cf0dc...708 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 always skrev (9 timer siden): Hvorfor gjør du den jobben som er utleiers plikt ifølge husleieloven? Utleier bor der ikke selv, er det fortsatt hans ansvar? Jeg har også betalt 2000 kroner for brøyting av privat vei som går forbi boligen jeg leier, spleis med de andre naboene. Jeg mente han skulle betale det, men det fikk jeg ikke gjennomslag for. Jeg synes det er ganske tragisk at naboene klager. De har det ikke så fantastisk selv og jeg steller hagen som om om den skulle vært min egen, dvs normalt vedlikehold, men ikke krampaktig. Anonymkode: 5d1f6...dc3 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Herregud for noen tragiske naboer! Drøyt hva man skal henge seg opp i. Anonymkode: 195f9...4ef Enig. Og at de går og sladrer anonymt til huseier, som om jeg skulle være en husslave som ikke gjør pliktene mine. Skulle gjerne visst hvem av dem det er. Anonymkode: 5d1f6...dc3 3 1
always Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 Jytte skrev (1 time siden): Er det når utleier ikke bor der selv? Bare spør fordi det har jeg aldri hørt om. Les deg opp da vel. Utleier har ansvaret for dette hvis ikke noe annet er avtalt dem imellom. https://www.ung.no/Bolig/4228_Dette_er_ditt_ansvar_når_du_leier_bolig.html 1 1
always Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Utleier bor der ikke selv, er det fortsatt hans ansvar? Jeg har også betalt 2000 kroner for brøyting av privat vei som går forbi boligen jeg leier, spleis med de andre naboene. Jeg mente han skulle betale det, men det fikk jeg ikke gjennomslag for. Jeg synes det er ganske tragisk at naboene klager. De har det ikke så fantastisk selv og jeg steller hagen som om om den skulle vært min egen, dvs normalt vedlikehold, men ikke krampaktig. Anonymkode: 5d1f6...dc3 Ja hvis dere ikke har avtalt noe annet i kontrakten så skal det være hans ansvar. Men som jeg sa, for din egen del så er det praktisk at du tar f.eks snømåking selv.
Jytte Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 always skrev (1 time siden): Les deg opp da vel. Utleier har ansvaret for dette hvis ikke noe annet er avtalt dem imellom. https://www.ung.no/Bolig/4228_Dette_er_ditt_ansvar_når_du_leier_bolig.html En venninne leier ut, og det må møkes og brøytes. Trodde ikke leietagere hadde ansvar, men i dette tilfellet bor alle i samme hus.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 always skrev (5 timer siden): Les deg opp da vel. Utleier har ansvaret for dette hvis ikke noe annet er avtalt dem imellom. https://www.ung.no/Bolig/4228_Dette_er_ditt_ansvar_når_du_leier_bolig.html Har du i det hele tatt lest igjennom hva du deler, eller et det leseforståelse som er dårlig? Utleier har ansvaret hvis det er f.eks en HYBEL. Hvis det er en enebolig som jeg antar det er i dette tilfellet, så står det: «Men hvis du skal leie en enebolig, er det naturlig at du har ansvar for å vedlikeholde utearealene også, som å måke snø og klippe gress.» Anonymkode: 9b01c...63d 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Utleier bor der ikke selv, er det fortsatt hans ansvar? Jeg har også betalt 2000 kroner for brøyting av privat vei som går forbi boligen jeg leier, spleis med de andre naboene. Jeg mente han skulle betale det, men det fikk jeg ikke gjennomslag for. Jeg synes det er ganske tragisk at naboene klager. De har det ikke så fantastisk selv og jeg steller hagen som om om den skulle vært min egen, dvs normalt vedlikehold, men ikke krampaktig. Anonymkode: 5d1f6...dc3 Når det er en enebolig du leier, så er det du som har ansvaret for luking, plenklipp, rake løv eller annet som må gjøres rundt huset. Angående brøyting så tenker jeg også at det er naturlig at du betaler det. Men det burde stå i kontrakten om brøytingen var inkludert eller ikke. Anonymkode: 9b01c...63d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når det er en enebolig du leier, så er det du som har ansvaret for luking, plenklipp, rake løv eller annet som må gjøres rundt huset. Angående brøyting så tenker jeg også at det er naturlig at du betaler det. Men det burde stå i kontrakten om brøytingen var inkludert eller ikke. Anonymkode: 9b01c...63d Det er ikke en enebolig, men et rekkehus. Flere andre leiere i samme bygg, pluss folk som eier (men ikke utleier). Anonymkode: 5d1f6...dc3
always Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du i det hele tatt lest igjennom hva du deler, eller et det leseforståelse som er dårlig? Utleier har ansvaret hvis det er f.eks en HYBEL. Hvis det er en enebolig som jeg antar det er i dette tilfellet, så står det: «Men hvis du skal leie en enebolig, er det naturlig at du har ansvar for å vedlikeholde utearealene også, som å måke snø og klippe gress.» Anonymkode: 9b01c...63d AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du i det hele tatt lest igjennom hva du deler, eller et det leseforståelse som er dårlig? Utleier har ansvaret hvis det er f.eks en HYBEL. Hvis det er en enebolig som jeg antar det er i dette tilfellet, så står det: «Men hvis du skal leie en enebolig, er det naturlig at du har ansvar for å vedlikeholde utearealene også, som å måke snø og klippe gress.» Anonymkode: 9b01c...63d Å forstår, det er din leseforståelse som ikke er helt på topp. Du greier ikke skille på forskjellen mellom pliktig og naturlig. Hvis du så mitt svar til ab, så hadde du sett at jeg også skreiv at det var naturlig å ordne dette selv. Min forrige utleier så ikke på utearealet som min jobb. Men han har leid ut i mange år og vet hvilke regler som gjelder da. Men det hadde blitt ganske tungvint om man ikke måket den oppkjørselen man bor i f.eks, sånn for egen del. Det må likevel avtales dem imellom for at utleiers plikt skal dyttes over på leietaker.
always Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke en enebolig, men et rekkehus. Flere andre leiere i samme bygg, pluss folk som eier (men ikke utleier). Anonymkode: 5d1f6...dc3 Ikke hør på denne ab...63d. Selvfølgelig skal ikke du betale for denne brøytingen. Det er det huseier som har ansvar for, på samme måte som han ikke kan dytte kommunale avgifter over på deg. Er så mange leiere som bryter husleieloven med å dytte kostnader over på leietaker som egentlig er utleiers plikt. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja, de sier at det ikke ser velstelt og ordentlig ut. Nei, står ingenting i kontrakten. Anonymkode: 5d1f6...dc3 Ok, men hva er det som gir et ustelt inntrykk? Den deler du står for, eller det utleier selv har gjort? Du sier det er pusset opp på en slik måte at det skjemmer eiendommen - og at dette er gjort av utleier. Anonymkode: aa8d4...a25
always Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 Jytte skrev (7 timer siden): En venninne leier ut, og det må møkes og brøytes. Trodde ikke leietagere hadde ansvar, men i dette tilfellet bor alle i samme hus. Leietakere har ikke ansvar for dette. Utleiere derimot, har det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå