AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Siden i sommer har jeg begynt med smerter i høyere side av hodet. Vært hos lege 3 ganger pga dette men han sier det er spenningshodepine eller migrene. Men får ikke noe utredning eller komme til en spesialist innenfor migrene. Smertene har til tider vært borte, så de er ikke konstante. Men 2 juledag ble smertene intense. Det kom en stikkende smerte forran i panna og stikkende smertene bak hodet. (Akkurat noe som stakk meg med noe som gikk igjennom) Det kom som lyn fra klar himmel. Jeg fikk vondt i kjeve, kinn(rett under øyet), tinning, øre og ved øyenbrynet. Når smertene kommer, blir huden vond/øm og det gjør vondt å ta på disse områdene. Jeg har også symptomer som at jeg ikke klarer å regne enkle regnestykker. Har lærevansker, men aldri så ille! Hadde smertefri dag på tirsdag, onsdag gikk jeg med sterke smerter igjen. Så ille at jeg måtte ringe legekontoret, ble avvist siden de mener det bare er migrene. Havnet på legevakta mange timer seinere. Han sendte henvisning til MR av hodet. Det jeg lurer på. Er det andre som har lignende symptomer og hsr fått noe svar? Anonymkode: 7c4d1...da2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Glemte å skrive at jeg får tåkete syn i nedre del av høyere øyet. Alt skjer på høyere. Flytter seg aldri. Anonymkode: 7c4d1...da2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #3 Skrevet 30. desember 2022 Har du også vondt/plager i nakke eller rygg? Anonymkode: 80eee...791 2
Gidavmeg Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Hørtes ut som meg og min migrene. Etter mye fram og tilbake hos fastlege ble jeg henvist til nevrolog, som henviste meg til øre-nese-hals, som igjen henviste meg til nevrolog. Den nevrologen ga meg migrenediagnose og jeg har fått medisiner som hjelper. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 Høres ut som migrene, ja. Legen din burde jo bedt deg om å skrive hodepine-dagbok slik at du kunne fått prøve ut migrenemedisiner. Litt rart at han ikke har gjort det. Anonymkode: 9a3ca...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #6 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som migrene, ja. Legen din burde jo bedt deg om å skrive hodepine-dagbok slik at du kunne fått prøve ut migrenemedisiner. Litt rart at han ikke har gjort det. Anonymkode: 9a3ca...bc8 Skrivd hodepine dagbok. Kom tilbake og med hans holdning så var det ingenting han kunne gjøre for meg annet enn å bruke paralen. Fikk beskjed av en vikarlege at han kunne ikke skrive ut migrenemedisin før en diagnose er satt. Og fastlegen hsr ikke gjort noe for å utrede det.. 🤷♀️ Anonymkode: 7c4d1...da2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #7 Skrevet 30. desember 2022 Skal sies at jeg bruker paralgin forte, det kunne han skrive ut. De hjelper. Anonymkode: 7c4d1...da2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #8 Skrevet 30. desember 2022 Last ned Brain Twin appen og før Hodepinedagbok der. Er det jeg fikk beskjed om av min fastlege. Da kan du se om det er noen mønster i anfallene. Krev å få prøve anfallsmedisiner mot migrene. Har du mer enn 5 migreneanfall i mnden kan du be om å få prøve forebyggende migrenemedisin. Anbefaler deg å ha oppfølging hos fastlegen, men at fastlegen snakker med nevrolog. Grunnen til det er at nevrologene på sykehusene har lange ventetider og kan ikke gi tett nok oppfølging. Anonymkode: ca480...3fc
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 Bra at du skal til MR! Da kan du utelukke en del alvorlige diagnoser. Anonymkode: 92a5c...a2d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 Jeg er ikke lege, men jeg har migrene. Og min smerte kommer alltid på høyre side av øyet. Er bankende smerter. Det du beskriver minner om migrene. Det kan være kronisk, eller komme sporadisk. Ikke lett å si, men når smertene først kommer er de helt forferdelige. Jeg tok masse Paracet før jeg fikk migrene meds, og det hjalp ikke en dritt. Du må få migrene medisin. Anonymkode: 7b437...38f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 Les også på trigeminus nevralgi. Har du noe reumatiske plager også? Anonymkode: 6d8f7...59a
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke lege, men jeg har migrene. Og min smerte kommer alltid på høyre side av øyet. Er bankende smerter. Det du beskriver minner om migrene. Det kan være kronisk, eller komme sporadisk. Ikke lett å si, men når smertene først kommer er de helt forferdelige. Jeg tok masse Paracet før jeg fikk migrene meds, og det hjalp ikke en dritt. Du må få migrene medisin. Anonymkode: 7b437...38f Jeg har hørt at ved migrene så fungerer ikke vanlige medisiner. Men hos meg hjelper feks hvis jeg tar 500m paracet og 400g paralgin forte. 🥴🤷♀️ tar jeg 1g paracet, kan det å funke etter en stund. Paralen (reseptfritt på apoteket ) fungerte også før det ble så ille som nå. Anonymkode: 7c4d1...da2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Les også på trigeminus nevralgi. Har du noe reumatiske plager også? Anonymkode: 6d8f7...59a Lest meg litt opp på det. Har ikke noe anner enn struma. Det er det eneste. Anonymkode: 7c4d1...da2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 Jeg har migreneanfall noen ganger i året. Det blir konsentrert på høyre side, rundt høyre øye, og på høyre side i nakken. Dette er mage/tarm som sier ifra at det har pine. Hos meg fremkalles dette ved inntak av feks mye sukker, eller medium inntak av egg, eller svinekjøtt. Hos meg har jeg ingen følelse av at smertestillende hjelper nevneverdig. Det som hjelper meg, er å ta magnesium når jeg kjenner at anfallet er på vei. Og drikke godt med vann. Det har gjort det mindre vondt, og fortere bra. De periodene hvor jeg har et godt kosthold, og holder inntaket av nevnte varer på et minimum, så har jeg ikke migrene. Flere jeg kjenner opplever det samme, men hva mage/tarm reagerer på er litt forskjellig. Sukker er felles utløsende faktor hos oss. Rødvin utløser det hos noen, og noen har intoleranse for feks melkeprodukter. Fellesnevneren for oss alle er at det kommer fra mage/tarm. Magen reagerer, migrenen kommer, tarmen klager. Vi tømmer oss skikkelig, og så er det over. Migrenen kommer oftest mellom 1-3 dager etter inntak av utløsende faktor. Jeg føler meg sur i magen før hodet får anfall. Ta MR, hør på din lege, utelukk sykdommer, og sjekk at det ikke er noe annet alvorlig. Skriv kostholdsdagbok, skriv ned alt du inntar, mat, godteri, drikke. Se om du finner din utløsende faktor og en sammenheng der. Anonymkode: f287a...972
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har hørt at ved migrene så fungerer ikke vanlige medisiner. Men hos meg hjelper feks hvis jeg tar 500m paracet og 400g paralgin forte. 🥴🤷♀️ tar jeg 1g paracet, kan det å funke etter en stund. Paralen (reseptfritt på apoteket ) fungerte også før det ble så ille som nå. Anonymkode: 7c4d1...da2 Først og fremst så ville jeg byttet fastlege om legen min hadde avfeid en nyoppstått hodepine som i tillegg plaget meg i så stor grad som det du beskriver. Ellers så var jeg plaget med typiske migreneavfall (byttet side fra gang til gang, ble sengeliggende og kastet opp), som Paracet og Ibux ikke hadde noen effekt på. Dette gikk nesten helt over etter svangerskskapene mine, men jeg har en annen type hodepine, som også har vist seg å være migrene. Det minner litt om det du beskriver, men er alltid på venstre side, og den stikkende smerten er ofte bankende/følger pulsen. På denne hodepinen virker 1 g. paracet nokså godt. Men den kommer tilbake når effekten av paraceten er over, og den kan vare noen dager. Min lege tok dette på alvor, da min hodepine som din gikk utover fungering i hverdagen. Jeg ble anbefalt å prøve migrenemedisin, da hun trodde det var migrene. Og migrenemedisinen virker veldig godt på dette også. Det er godt du får MR av hodet nå, siden dette tross alt er nyoppstått for deg, og både hyppig og plagsomt. Og så håper jeg det ikke er noen funn der, og at du blir godt fulgt opp videre så du får hjelp med dette. Anonymkode: d6c49...29a
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har migreneanfall noen ganger i året. Det blir konsentrert på høyre side, rundt høyre øye, og på høyre side i nakken. Dette er mage/tarm som sier ifra at det har pine. Hos meg fremkalles dette ved inntak av feks mye sukker, eller medium inntak av egg, eller svinekjøtt. Hos meg har jeg ingen følelse av at smertestillende hjelper nevneverdig. Det som hjelper meg, er å ta magnesium når jeg kjenner at anfallet er på vei. Og drikke godt med vann. Det har gjort det mindre vondt, og fortere bra. De periodene hvor jeg har et godt kosthold, og holder inntaket av nevnte varer på et minimum, så har jeg ikke migrene. Flere jeg kjenner opplever det samme, men hva mage/tarm reagerer på er litt forskjellig. Sukker er felles utløsende faktor hos oss. Rødvin utløser det hos noen, og noen har intoleranse for feks melkeprodukter. Fellesnevneren for oss alle er at det kommer fra mage/tarm. Magen reagerer, migrenen kommer, tarmen klager. Vi tømmer oss skikkelig, og så er det over. Migrenen kommer oftest mellom 1-3 dager etter inntak av utløsende faktor. Jeg føler meg sur i magen før hodet får anfall. Ta MR, hør på din lege, utelukk sykdommer, og sjekk at det ikke er noe annet alvorlig. Skriv kostholdsdagbok, skriv ned alt du inntar, mat, godteri, drikke. Se om du finner din utløsende faktor og en sammenheng der. Anonymkode: f287a...972 Jeg hadde også spenningsmigrene før. Den la seg over hele nakken, og som et bånd over hele panna. Denne kom fra korsryggen, og ble oftest utløst ved seksuell aktivitet, hvor jeg bøyde ryggen i bue bakover. Det er mange år siden jeg har hatt sex, og det er ikke relevant for spørsmålet ditt, men jeg nevner det likevel. Å bue ryggen andre veien, dvs hake mot kne, tok vekk det problemet for meg. Denne migrenen ble utløst noen minutter etter akten. Seksuelt utløst migrene, sa legen. Anonymkode: f287a...972
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 Får du ikke migrenemedisiner? (Triptaner) Anonymkode: df9b7...fc1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får du ikke migrenemedisiner? (Triptaner) Anonymkode: df9b7...fc1 Kunn paralgin forte Anonymkode: 7c4d1...da2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå