AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Du KUN får lov å ri turer, og må gjøre stallarbeid som møkke ute, fylle høy/vann og slike normale oppgaver. Skjønner at det må gjøres, og skjønner at man tar betalt om rytteren får litt frie tøyler. Men når man kun får ri turer og må gjøre alt arbeidet for eier, fordi eier trenger forrytter to ganger i uken feks. Så nettopp en som ønsker forrytter 2 ganger i uken, kun tur. KANSKJE dressur etterhvert. Stallarbeid må gjøres. Folk som kan ta seg av foringer i stallen prioriteres. 200kr per gang. Hvorfor? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man skal ha betalt når man selv trenger avlastning… Anonymkode: aa282...d64 6 1
MayorSantos Skrevet 30. desember 2022 #3 Skrevet 30. desember 2022 Har du hørt om tilbud & etterspørsel? om Kim Kardashian skulle trenge en julegavebærer når hun skal shoppe før jul så vil jeg tro folk ville betalt klekkelig for å få lov til å stille opp Hest er en ganske «luksus-greie» som veldig mange vil ha og drive med, men de færreste har råd til 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Ingenting med hester gir mening, det er store svarte pengehull… Anonymkode: ef64a...d84 15
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingenting med hester gir mening, det er store svarte pengehull… Anonymkode: ef64a...d84 Neida, de kommer i mange farger, hvite, brune, noen har til og med flere farger. Anonymkode: 0434d...ab9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #6 Skrevet 30. desember 2022 Har aldri skjønt det der jeg heller. Det er jo hesteeier som burde betalt for at andre passer hesten deres. Det var vel en eller annen luring som fant på dette fordi det er så dyrt å ha hest, der noen takket ja til tilbudet. Anonymkode: f9249...c50 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #7 Skrevet 30. desember 2022 Skjønner ikke det der jeg heller. Har selv vært forrytter (gratis) og hatt forrytter på egen hest (gratis). Da jeg hadde hest var det en vinn-vinn situasjon. Jeg fikk mer fritid utenom stallen, forrytteren fikk holde på med hest med ganske frie tøyler da dette var en person som var godt vandt med hest men som ikke kunne ha egen. Anonymkode: 7159e...e9d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #8 Skrevet 30. desember 2022 Er bare helt merkelig. forstår det om de er åpne for at andre låner hesten og kan ta med hesten på feks treninger, eller ri litt variert. Men kun tur hvor man må gjøre alle oppgaver fordi eier trenger hjelp er for meg helt bak mål😅 Anonymkode: aa282...d64
Macro Skrevet 30. desember 2022 #9 Skrevet 30. desember 2022 Folk betaler jo for det. Folk som ikke har råd til å kjøpe hest selv må ta til takke med denne ordningen. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #10 Skrevet 30. desember 2022 Finn en annen hest du kan være forrytter for? Jeg hadde ikke giddet betale for noe jeg ikke var fornøyd med. Hvis du bor noenlunde sentralt burde det være flust av folk som trenger forrytter/ikke har tid til hesten sin. Anonymkode: 07216...a97 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #11 Skrevet 30. desember 2022 Både min mor og tante driver med hest så er forsåvidt kjent i miljøet. For meg er det helt latterlig og uhørt at noen skal BETALE for å passe hesten og gjøre arbeidsoppgaver?! Det skal man selvfølgelig få betalt for av hesteeier! Anonymkode: 59878...47b 5
Sisu Skrevet 30. desember 2022 #12 Skrevet 30. desember 2022 Det er jo tilbud og etterspørsel - men, jeg synes også det er ganske drøyt. Har ikke noe problem med å betale for å være fôrrytter, det var i hvert fall noe jeg gjorde da jeg var yngre og ikke så alt for flink enda (er man voksen og på et visst nivå er det nok folk som gjerne leier bort gratis, er min erfaring). Man kan tenke på det som å avlaste eier, men man kan også tenke på det som å leie en hest for den dagen, og da er det jo ikke unaturlig å betale litt. Men da forventer jeg å kunne bruke hesten relativt fritt. Synes heller ikke prisen burde overstige det hesten faktisk koster å holde den dagen egentlig. Har tittet litt etter fôrhest i perioder selv, og sett uhorvelig mye av nettopp de som ønsker 200-300 kr gangen for at man skal ri på tur og ta stallarbeid. Også er det antakelig ikke en fin turhest engang, skulle jeg først bare ridd tur ville jeg heller hatt en skikkelig kul isis f.eks, enn en pinglete dressur/spranghest som knapt kan gå på sti uten å snuble 😅 Har hatt langt mer hell med å legge ut annonse/FB-innlegg hvor jeg presenterer meg selv og hva jeg ser etter for å finne en god avtale. Sitat
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #13 Skrevet 30. desember 2022 Aldri skjønt meg på det der jeg heller. Hest er dyrt, greit d, men hvorfor skal man betale for å gjøre arbeid/pass/stell? Den dagen folk slutter kollektivt å betale for det, er det ikke noe marked for det lengre, og da sitter hesteeierne med skjegget i postkassa. Kanskje på tide? Anonymkode: 59239...46f 2
solsolsol Skrevet 30. desember 2022 #14 Skrevet 30. desember 2022 Jeg synes også det er drøyt 😂 Men såklart, om du kan velge mellom å gjøre all jobben og betale alt selv eller få hjelp OG få dekket noe av utgiftene er det jo ikke rart hesteeierne velger å ta betalt 😅 En av de i stallen der jeg hadde hest tidligere hadde forryttere tre dager i uka, de dekket hele stalleia og skoing, så eieren selv hadde hesten fire dager i uka og betalte bare for flis og sikkert noen hundrelapper i måneden i snitt til vitaminer og tannpleier 🙃
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #15 Skrevet 30. desember 2022 Dette har vært en evig uenighet i hestemiljøet. Anonymkode: 38d53...89b 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #16 Skrevet 30. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ingenting med hester gir mening, det er store svarte pengehull… Anonymkode: ef64a...d84 Bør jo bevare arten fordi vi trenger å avle de opp igjen når bilalderen tar slutt snart. Anonymkode: 6c3eb...056
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #17 Skrevet 30. desember 2022 Enig! Jeg har alltid hatt egen hest, men som student hadde jeg ikke råd lengre. Jaktet da på forhest. Jeg var voksen og en erfaren rytter som bl.a har konkurrert på ok nivå i sprang. Endte opp med en fjording jeg i teorien kunne bruke til hva jeg ville på mine dager. Problemet var bare at eieren alltid red sprang og dressur selv, så når mine to dager kom stod det alltid tur på planen. Ikke var den kjekk å ri tur på heller,pga den hadde ikke sko og ble sårbeint kjempefort. Dette skulle jeg betale 150,- gangen for. Sluttet etter et halvt år. Har enda ikke funnet ny forhest. Nesten alle annonser jeg leser skal ha mye betalt og "hovedsakelig turridning", kanskje maks litt dressur. Har ikke funnet en eneste å ri sprang med f.eks. I samtlige annonser står det at "eier tar seg av sprangen". Sparer til egen hest nå! Anonymkode: 44509...27b 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #18 Skrevet 30. desember 2022 Tja du betaler jo for å få bruke hesten til avtalt formål. Ser på det som leie. Man betaler jo gjerne om man skal være med på ridetur med en guide også, eller leie en bil man skal bruke den dagen. Hesteeier kan kjøpe tilridning av en god rytter, eller betale en proff for å trene og konkurrere med den.. men hadde aldri betalt noen for å ri på tur/være med på normale privattimer eller ri på kurs. Hvorfor i alle dager skulle man gjort det? Finn noen som låner ut hesten sin gratis eller kjøp din egen om du er misfornøyd. Anonymkode: bc08e...60b 1 1
Sisu Skrevet 30. desember 2022 #19 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig! Jeg har alltid hatt egen hest, men som student hadde jeg ikke råd lengre. Jaktet da på forhest. Jeg var voksen og en erfaren rytter som bl.a har konkurrert på ok nivå i sprang. Endte opp med en fjording jeg i teorien kunne bruke til hva jeg ville på mine dager. Problemet var bare at eieren alltid red sprang og dressur selv, så når mine to dager kom stod det alltid tur på planen. Ikke var den kjekk å ri tur på heller,pga den hadde ikke sko og ble sårbeint kjempefort. Dette skulle jeg betale 150,- gangen for. Sluttet etter et halvt år. Har enda ikke funnet ny forhest. Nesten alle annonser jeg leser skal ha mye betalt og "hovedsakelig turridning", kanskje maks litt dressur. Har ikke funnet en eneste å ri sprang med f.eks. I samtlige annonser står det at "eier tar seg av sprangen". Sparer til egen hest nå! Anonymkode: 44509...27b I samme båt. Har hatt masse hell med å legge ut innlegg selv på FB eller finn, får da kastet hester etter meg omtrent, og slipper sånne avtaler. Har alltid skrevet at jeg ikke har mulighet til å betale for det nå, og ønsker å kunne ri både på tur og bane, men det er likevel nok av folk som setter pris på å ha voksen, erfaren hjelp 🙂
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #20 Skrevet 2. januar 2023 Fordi folk er villig til å betale. Det er dyrt å ta ridetimer, og kanskje er det bare samvær med hest eller mengdetrening man ønsker. Da kan det å være forrytter være en billig form for leie. Men det er også positivt for eier. Anonymkode: b2412...2e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå