Gå til innhold

Sykdom før og nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har intrykk at det går mye mer sykdom på høsten og vinteren nå en det gjorde før. Er det fordi mange flere barn går i barnehage foreksempel? Har folk blitt mindre flinke til å holde seg og barna hjemme til de er helt friske? Før sånn på 60 og 70 og 80 tallet, var det annerledes da? Eller er det bare at avisene ikke skrev om sånt før? Det eneste jeg kan huske å ha fått av sykdommer i barnehagen var forkjølelse. 

Anonymkode: 043a2...695

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før i tiden var ikke så mange barn i barnehage. Og kanskje ikke så mange timer om dagen som nå siden mange mødre var hjemmeværende. De som hadde barn i barnehage  var også kanskje flinkere til å holde syke barn hjemme til de var helt friske og smittefrie. Det er min teori da. 

AnonymBruker
Skrevet
jordbær86 skrev (1 minutt siden):

Før i tiden var ikke så mange barn i barnehage. Og kanskje ikke så mange timer om dagen som nå siden mange mødre var hjemmeværende. De som hadde barn i barnehage  var også kanskje flinkere til å holde syke barn hjemme til de var helt friske og smittefrie. Det er min teori da. 

Før i tiden? Hva mener du med det? 50-60 tallet? Og når begynte folk å bli sykere? Jeg har registrert at folk er mye mer forkjølet det siste året. Folk hangler og går stadig forkjølet. Selv på sommeren. Det virker som immunforsvaret generelt er redusert. Hva kan dette komme av......? Tviler på at det er blitt flere barn i barnehagen det siste året. 

Anonymkode: 65fbf...257

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Før i tiden? Hva mener du med det? 50-60 tallet? Og når begynte folk å bli sykere? Jeg har registrert at folk er mye mer forkjølet det siste året. Folk hangler og går stadig forkjølet. Selv på sommeren. Det virker som immunforsvaret generelt er redusert. Hva kan dette komme av......? Tviler på at det er blitt flere barn i barnehagen det siste året. 

Bare tenkte at det var litt annerledes da, med mindre barn i barnehage og sånt. Idag går jo omtrent alle barn i barnehage. Sånn var det ikke da.

Anonymkode: 043a2...695

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For folk har vasket og spritet hendene veldig mye i to år også kanskje.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

HJeg er født på 90-tallet og det var mye mindre sykdom i barnehagen da enn det er i barnehagen nå. Vi (altså barna der jeg vokste opp - kan naturligvis ikke svare for resten av landet) startet i barnehagen til samme tid som de fleste barn gjør nå og de fleste hadde like lange dager. Hvis jeg skal sammenlikne min barnehage med barnehagen til sønnen min og til andre barn i familien og venner/bekjente, må kanskje dette med utetid, plass og antall barn kunne ha noe å si.

Barnehagen min var veldig mye ute i forhold til barnehagene jeg kjenner til i dag. Både småbarnsavdelingene og storbarnsavdelingene var mer ute enn inne hele året. Barnehagen til sønnen min er veldig mye ute fra sen vår til tidlig høst, og ikke like mye ute om vinteren. Men barnehagen hans er likevel mye mere ute (spesielt på vinteren) enn barnehagene der familie og barn av venner/bekjente går.

Barnehagen min hadde veldig god plass inne. Barnehagene jeg har vært innom de siste årene har hatt mye mindre plass. Avdelingen til sønnen min består av et lekerom og et stort kjøkken, men garderobene i barnehagen min var de minste rommene vi hadde å være på og de var jo på størrelse med lekerommet på avdelingen hans...

Storbarnsavdelingen min var en stor storbarnsavdeling. Vi var 15 barn. Niesen min går på storbarnsavdeling med nesten 40 barn.

Anonymkode: fc367...ed9

• Liker 3
Skrevet

Gikk i barnehage fra 1990 til 1993. Kan ikke huske å a hatt omgangssyke i løpet av de årene. Ikke når jeg gikk på skolen heller…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på 80-tallet og gikk ikke i barnehage. Folk møtte sikkert litt færre folk da. I tillegg måtte barn da og tidligere klare seg litt mer alene, og fikk nok da i seg litt flere bakterier fra bakke, dyr og annet. Det ga, som vi vet, et sterkere immunforsvar. I tillegg reiser vi MYE mer nå enn før og kommer nok i kontakt med flere varianter av virus og bakterier.

Anonymkode: 39895...e8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den største forskjellen på før i tida og nå er kanskje forholdet til sola? 

Før i tida ble ungene kledd av og sendt ut når det var sol. Nå blir de kledd PÅ, i den grad de får lov til å være ute når det er sol. 

FHI anbefaler at unger under ett år ikke skal utsettes for sollys og de siste fem somrene har mediene vært proppfulle av soladvarsler. I fjor sommer kunne jeg knapt slå på radioen uten å høre om hvor livsfarlig det er å sole seg. 

Kanskje skrekkpropagandaen mot soling har gått litt over styr?

Er det ikke forholdsvis godt kjent at immunforsvaret er avhengig av sol for å fungere? Eller er dette avkrefta? 

Anonymkode: 8415a...9a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den største forskjellen på før i tida og nå er kanskje forholdet til sola? 

Før i tida ble ungene kledd av og sendt ut når det var sol. Nå blir de kledd PÅ, i den grad de får lov til å være ute når det er sol. 

FHI anbefaler at unger under ett år ikke skal utsettes for sollys og de siste fem somrene har mediene vært proppfulle av soladvarsler. I fjor sommer kunne jeg knapt slå på radioen uten å høre om hvor livsfarlig det er å sole seg. 

Kanskje skrekkpropagandaen mot soling har gått litt over styr?

Er det ikke forholdsvis godt kjent at immunforsvaret er avhengig av sol for å fungere? Eller er dette avkrefta? 

Solen er helt avgjørende for å få D-vitamin og mange andre svært viktige funksjoner fysisk og psykisk. Spesielt styrker solen vårt immunforsvar. Det har blitt gitt mye merkelige råd fra helsemyndigheter , så det forundrer meg ikke at de skal ha det til at sola nå også er farlig. Jøjemeg.. Ikke rart folk mister mer og mer tillit der i gården. 

• Liker 1
Skrevet
jordbær86 skrev (15 timer siden):

For folk har vasket og spritet hendene veldig mye i to år også kanskje.

De sier jo det, men burde ikke det stabilisert seg igjen nå? Gikk masse sykdom i fjor høst også,rart man skal plages av at man holdt på med strengt smittevern i ett år for 2-3 år siden

Anonymkode: b24e9...d42

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De sier jo det, men burde ikke det stabilisert seg igjen nå? Gikk masse sykdom i fjor høst også,rart man skal plages av at man holdt på med strengt smittevern i ett år for 2-3 år siden

Anonymkode: b24e9...d42

"Eksperter" kan si hva de vil og slippe unna med det. Bare "eksperter" velsignet av media kan stille kritiske spørsmål. 

Resten av oss skal smile og nikke, selv om stanken av BS river i nesa. 

Sug og svelg - nå er det helg! 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...