Gå til innhold

Kan man dra på jobb/trene etter biopsi av livmorhals?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal ta biopsi av livmorhalsen tirsdag. Timen er tidlig på morgenen og jeg skal i utgangspunktet rett på jobb etterpå. Middels fysisk jobb, ikke tunge løft, men mye gåing. Finner ikke noe spesielt om at man bør holde seg i ro etterpå, er det noen som har tatt en sånn biopsi som kan dele sine erfaringer? Lurer også på ift. å dra på trening samme kveld/i dagene etterpå, ikke så lurt med tanke på blødninger eller har det ikke noe betydning?

Anonymkode: 8f34d...4c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var litt sår etterpå men klarte fint å bevege meg rundt etter en halvtime.

Anonymkode: 8f88d...32e

Skrevet

Jeg hadde krevet lett narkose for et slikt inngrep og hadde jo da selsagt fått sykemelding for et par dager 

Skrevet

Er det vanlig celleprøve eller noe mer avanserte greier?

Anonymkode: de517...627

Skrevet

Jeg har tatt biopsi av livmorhalsen tre ganger, du kan fint gå på jobb samme dag. Jeg brukte bind til det sluttet å blø. Det kom ikke mye, så for min del kunne jeg gjøre vanlige aktiviteter, unntatt å bade og ha sex. 

Anonymkode: dcd78...622

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det vanlig celleprøve eller noe mer avanserte greier?

Anonymkode: de517...627

Nei, de klipper en bit av livmormalsen. Ofte uten at kvinnen blir tilbudt verken bedøvelse eller narkose.  Så mer eller mindre et overgrep. Leste om en mann som ble tilbudt bedøvelse for en ultralyd av skrotum.  Det sier litt om hvor store forskjellene er. 

Anonymkode: b8a51...113

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt biopsi av livmorhalsen, og hadde ikke følt noe behov for bedøvelse, og i alle fall ikke lett narkose. 
Blødde ikke noe i bindet, men kom ut en liten levret klump etter noen dager.

Skrevet

Jeg blødde helt jævlig etterpå og kunne i hvert fall ikke trene samme dag.

Anonymkode: c2fa0...c5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, de klipper en bit av livmormalsen. Ofte uten at kvinnen blir tilbudt verken bedøvelse eller narkose.  Så mer eller mindre et overgrep. Leste om en mann som ble tilbudt bedøvelse for en ultralyd av skrotum.  Det sier litt om hvor store forskjellene er. 

Det er ikke smerter ved ett slikt inngrep, kun ubehag på linje med en god gynekologisk undersøkelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro på jobb og spilte fotballkamp samme dag som jeg hadde min. Det var ikke noe problem. Det var ikke spesielt vondt å ta prøvene heller. Hun ba meg hoste hver gang hun klipte av en liten bit og det kjentes bare ut som jeg ble kløpet. Blødde minimalt. 

Anonymkode: c2f23...314

AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (På 31.12.2022 den 4.14):

Jeg hadde krevet lett narkose for et slikt inngrep og hadde jo da selsagt fått sykemelding for et par dager 

Eh.

Anonymkode: 88b52...abd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 21.50):

Hei

Skal ta biopsi av livmorhalsen tirsdag. Timen er tidlig på morgenen og jeg skal i utgangspunktet rett på jobb etterpå. Middels fysisk jobb, ikke tunge løft, men mye gåing. Finner ikke noe spesielt om at man bør holde seg i ro etterpå, er det noen som har tatt en sånn biopsi som kan dele sine erfaringer? Lurer også på ift. å dra på trening samme kveld/i dagene etterpå, ikke så lurt med tanke på blødninger eller har det ikke noe betydning?

Anonymkode: 8f34d...4c2

Jeg var på jobb dagen etter biopsi og dagen etter konisering. Jobber i tungt fysisk yrke, men tok bare litt roligere bevegelser så gikk der fint.

Anonymkode: cd9ea...512

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man trenger langt i fra narkose ved biopsi så lenge det ikke forenlig angst/ traumer osv. å JO man får bedøvelse, hat jeg fått de 3 gangene jeg har tatt biopsi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 23.29):

Det er ikke smerter ved ett slikt inngrep, kun ubehag på linje med en god gynekologisk undersøkelse.

Det sier seg selv at det er smertefullt å klippe av en bit innvendig.  Jeg har vondt bare ved en normal GU og kjenner godt når de tar celleprøve.  Så mye at jeg vegret meg i nesten 10 år.   Hadde nektet med mindre jeg fikk bedøvelse eller narkose!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 23.29):

Er vel forskjellig fra person til person. De fleste vil være enig i at det er mer ubehagelig enn en vanlig celleprøve. De første biopsiene som ble klippet kjente jeg ikke noe særlig til, men når gynekologen klippet for 5. og 6.gang kjente jeg det veldig godt og det blødde også en god del. Men ikke mer enn at et vanlig bind fungerte fint.  Jeg ville imidlertid vært litt føre var og ikke trent den dagen. 

Anonymkode: b8cae...da6

AnonymBruker
Skrevet
Witchy skrev (På 1.1.2023 den 14.15):

Man trenger langt i fra narkose ved biopsi så lenge det ikke forenlig angst/ traumer osv. å JO man får bedøvelse, hat jeg fått de 3 gangene jeg har tatt biopsi.

Jeg har gjort det to ganger og aldri fått bedøvelse. Siste gangen var på Haukeland sykehus.

Fikk imidlertid bedøvelse lokalt da jeg skulle koniseres. 

Anonymkode: b8cae...da6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...