AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Dere som hadde en high need baby ble det lettere eller mer krevende når barnet ble større? Eks i "trass alderen"? Det har vært så utrolig krevende og er enda ikke bedre ved 9 mnd. Gruer meg skikkelig til barnet blir enda større og i stand til enda mer som krever oss så mye. Skulle jo nyte denne tiden, men det er så vanskelig når man er helt utslitt av misnøye, bæring konstant, skriking, korte lurer, samsoving til alle lurer, sitter ikke noe for seg selv noe sted, ligger ikke rolig ved bleieskift eller påkledning, vil ha sosial kontakt konstant, leker ikke noe alene, vil ikke sitte i spisestol kun på fanget osv osv. Anonymkode: c63ba...c7e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Min har gått litt opp og ned egentlig. Tidlig trassadferd, lenge før 2 år. Var veldig krevende fra 1 år til ca.2 år og 2 mnd, da ble hen plutselig lettere enn mange av de andre på avdelingen i barnehagen. Nå er hen 2 år og 5 mnd og er fortsatt ganske grei for alderen. Var forresten veldig lett fra 8 mnd til 11-12 mnd også. Anonymkode: 8d433...d99
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #3 Skrevet 30. desember 2022 Her var det første året desidert verst, fælt å si det, men det var nesten som et eneste langt mareritt. Trassalderen merket vi lite til. Han kunne være litt sutrete etter bhg, og han kunne gjøre det motsatte av det han fikk beskjed om/løpe motsatt vei og le, men det var aldri noen sånn "sinna-trass" eller skriking fordi han ikke fikk det som han ville. Mellom 1 og 2 år måtte han fotfølges fordi han skulle plukke på alt og klatre på alt, men det var likevel ikke like slitsomt som babytiden. Og fra 2 år har han egentlig vært veldig enkel å ha med å gjøre i forhold til starten. Anonymkode: dd5f5...14d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Min er fire nå. Han er fremdeles vanskelig å legge og sover mindre enn andre barn på sin alder, men er generelt ganske grei nå. Har opplevd veldig lite trass, men jeg tror egentlig ikke på at barn under 3 trasser noe særlig, har hatt fokus på å prøve å forstå hvorfor han eventuelt er misfornøyd. Så kan hende andre ville kalt det trass. Han sutrer ikke, har aldri lagt seg hylende på gulvet på butikken etc, men jeg har tatt hele gutten under armen og lempet ham inn i bilen på vei til barnehagen i perioder når han ikke vil. Men generelt en veldig grei gutt etter han runda 2 år altså. Det verste er egentlig at jeg tror jeg ble litt småtraumatisert av det første året. Kan fremdeles ta meg selv i å tenke "jeg må bort fra dette her!", selv om det egentlig går ganske bra. Det å føle at å være alene med ham er en belastning henger også igjen, selv om det ikke stemmer lenger. Så om jeg drar fra ham og pappaen alene i noen timer har jeg alltid dårlig samvittighet for å etterlate mannen alene i huset, selv om jeg egentlig vet at det absolutt ikke er nødvendig lenger. Anonymkode: 79dc3...b24 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 Takk for svar❤️ Anonymkode: c63ba...c7e
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere som hadde en high need baby ble det lettere eller mer krevende når barnet ble større? Eks i "trass alderen"? Det har vært så utrolig krevende og er enda ikke bedre ved 9 mnd. Gruer meg skikkelig til barnet blir enda større og i stand til enda mer som krever oss så mye. Skulle jo nyte denne tiden, men det er så vanskelig når man er helt utslitt av misnøye, bæring konstant, skriking, korte lurer, samsoving til alle lurer, sitter ikke noe for seg selv noe sted, ligger ikke rolig ved bleieskift eller påkledning, vil ha sosial kontakt konstant, leker ikke noe alene, vil ikke sitte i spisestol kun på fanget osv osv. Anonymkode: c63ba...c7e det kommer vel an på hvordan du møter babyens behov. Vi valgte å følge babys behov ved å sette egne behov til side i babyperioden, med samsoving og amming og bæring 24/7, og det var ikke bare i babytiden, men et godt stykke ut i småbarnstiden. Fikk mye kritikk for det av folk rundt oss, mas fra helsesøster, villle diskusjoner på diverse mammaforum osv. Jeg kan ikke huske at vi egentlig gikk gjennom noen trassalder. Om det er fordi de ikke trasset noe særlig, eller om det er fordi jeg ikke opplevde barnets krav til å bestemme selv som urimelige eller vanskelige å møte, er jeg faktisk ikke sikker på idag. Idag er de tenåringer (en tidlig i tenårene, og en i slutten), og de er fremdeles enkle å ha med å gjøre. Det er jo mulig vi bare har hatt flaks, men jeg tror egentlig det betaler seg nå, og i trassalderen, at vi forsøkte å møte behovene deres da de var små. Anonymkode: e3798...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 Aldri merket noe trass i det hele tatt med vår. Absolutt ingenting. Gikk an å snakke og forklare alt. Har ikke vært noe «motstand» før puberteten, og det går fint det også Anonymkode: d4fcf...1c3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 Yngste her er snart 7 år. Hun sov ikke en kveld før 2230 før hun var 4 og vi begynte med Melatonin. Enda sover hun ikke til "normal"tid uten hjelp av Melatonin. Mtp trass var hun definitivt den mest krevende av de fire vi har. Hun er også den mest oppmerksomhetssøkende og sosiale og den som"krever"mest av omgivelsene sine, ikke nødvendigvis på en negativ måte, men hun er ofte i behov av anerkjennelse og at du skjer ting. Flott unge, men helt ærlig hadde hun ikke fått søsken om hun var eldst. Anonymkode: b2bea...b14
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 Det har på en måte gått seg til, hjalp litt da han fikk søsken, har en på 6 år nå, han er vel den snilleste ungen vi har, eneste er at han søker mye bekreftelse eller hva jeg skal si, vi må på en måte se ALT han gjør, men det er jo fint han vil vise frem da, etter lillebror ble så stor at han fikk respons fra han ble det litt mindre på oss på en måte 😂 Anonymkode: 1be54...4ce
Hmmmmmm Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 Jeg hadde også en needy unge. Men trasset ikke så mye heldigvis. Hun ble enklere etter toårs alderen.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Yngste her er snart 7 år. Hun sov ikke en kveld før 2230 før hun var 4 og vi begynte med Melatonin. Enda sover hun ikke til "normal"tid uten hjelp av Melatonin. Mtp trass var hun definitivt den mest krevende av de fire vi har. Hun er også den mest oppmerksomhetssøkende og sosiale og den som"krever"mest av omgivelsene sine, ikke nødvendigvis på en negativ måte, men hun er ofte i behov av anerkjennelse og at du skjer ting. Flott unge, men helt ærlig hadde hun ikke fått søsken om hun var eldst. Anonymkode: b2bea...b14 Søvnproblemer er ikke det samme som en high need baby, virker som mange misforstår det, akurat som en baby med kolikk heller ikke er en high need baby. Det er derimot et personlighetstrekk hvor babyen er høysensitiv og har en rekke fellestrekk som gjør det ekstra krevende. Anbefaler å lese om det på amerikanske sider. Anonymkode: c63ba...c7e
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): det kommer vel an på hvordan du møter babyens behov. Vi valgte å følge babys behov ved å sette egne behov til side i babyperioden, med samsoving og amming og bæring 24/7, og det var ikke bare i babytiden, men et godt stykke ut i småbarnstiden. Fikk mye kritikk for det av folk rundt oss, mas fra helsesøster, villle diskusjoner på diverse mammaforum osv. Jeg kan ikke huske at vi egentlig gikk gjennom noen trassalder. Om det er fordi de ikke trasset noe særlig, eller om det er fordi jeg ikke opplevde barnets krav til å bestemme selv som urimelige eller vanskelige å møte, er jeg faktisk ikke sikker på idag. Idag er de tenåringer (en tidlig i tenårene, og en i slutten), og de er fremdeles enkle å ha med å gjøre. Det er jo mulig vi bare har hatt flaks, men jeg tror egentlig det betaler seg nå, og i trassalderen, at vi forsøkte å møte behovene deres da de var små. Anonymkode: e3798...5b7 Trass er en normal og sunn del av utviklingen så det er veldig spesielt å se det som positivt at et barn aldri har trasset. Også veldig spesielt å anta at det er deres fortjeneste at barnet er grei å ha med å gjøre når det etter all sannsynlighet er ren flaks. Jeg kjenner jeg ler litt av foreldre som deg, som tror de er verdensmestere og har gjort alt riktig og så ville ungen blitt sånn uansett. Anonymkode: 36c0b...04d 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Trass er en normal og sunn del av utviklingen så det er veldig spesielt å se det som positivt at et barn aldri har trasset. Også veldig spesielt å anta at det er deres fortjeneste at barnet er grei å ha med å gjøre når det etter all sannsynlighet er ren flaks. Jeg kjenner jeg ler litt av foreldre som deg, som tror de er verdensmestere og har gjort alt riktig og så ville ungen blitt sånn uansett. Anonymkode: 36c0b...04d Hva legger du i ordet trass egentlig? Jeg tror kanskje du og den du siterte definerer det forskjellig. Anonymkode: 79dc3...b24
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Yngste her er snart 7 år. Hun sov ikke en kveld før 2230 før hun var 4 og vi begynte med Melatonin. Enda sover hun ikke til "normal"tid uten hjelp av Melatonin. Mtp trass var hun definitivt den mest krevende av de fire vi har. Hun er også den mest oppmerksomhetssøkende og sosiale og den som"krever"mest av omgivelsene sine, ikke nødvendigvis på en negativ måte, men hun er ofte i behov av anerkjennelse og at du skjer ting. Flott unge, men helt ærlig hadde hun ikke fått søsken om hun var eldst. Anonymkode: b2bea...b14 Dette er interessant, startet dere med melatonin på egenhånd, eller i samråd med lege? Sov barnet totalt mer etter dere startet med melatonin? Ble hun mye plaget med mareritt i starten? Anonymkode: 79dc3...b24
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trass er en normal og sunn del av utviklingen så det er veldig spesielt å se det som positivt at et barn aldri har trasset. Også veldig spesielt å anta at det er deres fortjeneste at barnet er grei å ha med å gjøre når det etter all sannsynlighet er ren flaks. Jeg kjenner jeg ler litt av foreldre som deg, som tror de er verdensmestere og har gjort alt riktig og så ville ungen blitt sånn uansett. Anonymkode: 36c0b...04d Nå sa jeg ikke at barnet ikke trasset. Jeg sa at jeg ikke opplever selvstendighetsmarkeringer som negative, og jeg kaller det ikke trass. Anonymkode: e3798...5b7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trass er en normal og sunn del av utviklingen så det er veldig spesielt å se det som positivt at et barn aldri har trasset. Også veldig spesielt å anta at det er deres fortjeneste at barnet er grei å ha med å gjøre når det etter all sannsynlighet er ren flaks. Jeg kjenner jeg ler litt av foreldre som deg, som tror de er verdensmestere og har gjort alt riktig og så ville ungen blitt sånn uansett. Anonymkode: 36c0b...04d Hvis du leser det jeg skriver, så vil du se at jeg er åpen for at det et flaks. Anonymkode: e3798...5b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå