Gå til innhold

Snitt/medianlønn er en scam som politikere og samfunnet er nødt til å fremme for at verden skal fungere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner hvorfor politikere pusher medianlønn/snittlønn som god inntekt, og som målestokk - men det er en grunn til at de selv legger seg selv langt over den.

Gjennomsnittslivet SUGER. Jobbe faktiske 37,5 timer hver uke, ofte overtid, og så vidt ha råd til å betale nødvendigheter i en kjip liten bolig hvor man må spare på hver krone og tenke økonomi hver dag for å overleve.

Jeg kjenner mange som faktisk må jobbe overtid GRATIS til og med, fordi det liksom følger med jobben.

Er så deprimerende... på et samfunnsnivå skjønner jeg hvorfor det må være slik; det er viktig at folk flest tar seg av drittjobber og ikke ber om for mye - men, som politikere selv vet, kreves det mye mer for å leve et faktisk gøy liv.

Selv tjener jeg nærmere 2mil i året, og merker at jeg må opp på minst 10m/året før det virkelig begynner å gjøre en stor forskjell.

En ting er at penger kan gjøre at du kan leve et helt middelsliv uten å måtte tenke på penger/utgifter, og alltid ha råd til vanlige ferier hvor som helst i verden. Men penger spiller også andre roller, som f.eks å kunne gjøre opp for genetiske uheldigheter, og gi deg en mestringsfølelse og følelse av at du er verdt noe.

Så... jeg skjønner hvorfor det er viktig å scamme folk til å tro at man må være fornøyd med et "gjennomsnittlig liv" - men realiteten er at det virkelige livet begynner på 10mil+ i årslønn. Det er først da at du begynner å bli fri for alle fordommer livet ellers slenger på deg i det du er født.

IKKE LA DEG LURE.

Anonymkode: 6d8e9...2e7

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lar meg ikke lure ;)

Tjener 5.4 i året. Ikke millioner.

Men jeg klarer meg. 

Arbeider ikke 37.5t hver uke, da jeg styrer hverdagen selv. Det i seg selv er en befrielse. 

Penger er ikke alt. 

Jeg gir faen i fint hus/bil og alt det materielle tullet. 

Ferier må jeg spare til. 

Klarer meg greit :)

Anonymkode: ff35d...0a4

• Hjerte 1
Skrevet

Ok.

Anonymkode: 3f9ea...eca

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hovedinnlegget :klo:🤷‍♀️

Man behøver da på ingen måte 10 mill i årslønn for å leve er godt liv. 🤷‍♀️ Selv tjener jeg 650 000,- i året og er fullstendig lykkelig. 🤷‍♀️

Anonymkode: 581f6...8b7

• Liker 5
Skrevet

Jeg har det bra når jeg har det jeg trenger. Vi trenger heldigvis ikke alle sammen slike skyhøye pengemengder for å ha det bra.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hovedinnlegget :klo:🤷‍♀️

Man behøver da på ingen måte 10 mill i årslønn for å leve er godt liv. 🤷‍♀️ Selv tjener jeg 650 000,- i året og er fullstendig lykkelig. 🤷‍♀️

Anonymkode: 581f6...8b7

Det er sant at det finnes andre faktorer i livet som kan gjøre opp for høy lønn - f.eks utseende. Forskning viser at attraktive mennesker tjener i snitt 10% mer enn snittet. Men dette er en realitet folk flest ikke har lyst å erkjenne... og jeg tror at jo mer vi beveger oss inn i fremtiden, jo mer synlig vil dette bli. Det vil bli vanskeligere å finne seg partner, osv, og på et personlig nivå vil livet kreve mye mer av deg for å oppnå det man anser som et greit liv (partner, osv.).

Jeg har erkjent det tidlig; gjør opp for dårlige gener med høyere inntekt, men som sagt, jeg innser at den store forskjellen skjer først på rundt 10mil i årlig inntekt. Da har man råd til å ha det gøy, uten å kvele pengeinnstrømningen.

Adobyen skrev (13 minutter siden):

Jeg har det bra når jeg har det jeg trenger. Vi trenger heldigvis ikke alle sammen slike skyhøye pengemengder for å ha det bra.  

Så bra at du er fornøyd! Mindre konkurranse for meg!

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ufør og har mer enn nok penger. Det handler om å ha styring på økonomien.

Anonymkode: cf22c...963

• Liker 1
Skrevet

Kan vi først snakke om forkortelser? m= meter mill= millioner.

Sitat

Jeg kjenner mange som faktisk må jobbe overtid GRATIS til og med, fordi det liksom følger med jobben.

Dette forteller meg at du er ung. Det finnes stillinger som overtid er inkludert så lenge det er innenfor arbeidsmiljøloven, da man mottar fastlønn. Ingen som tjener summer som du snakker om har en idé om at de burde få timesbetalt etter et skjema.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har erkjent det tidlig; gjør opp for dårlige gener med høyere inntekt, men som sagt, jeg innser at den store forskjellen skjer først på rundt 10mil i årlig inntekt. Da har man råd til å ha det gøy, uten å kvele pengeinnstrømningen.

Så bra at du er fornøyd! Mindre konkurranse for meg!

Men seriøst: Hva trenger du 10 millioner i inntekt til for å ha det gøy? Er du narkoman eller spillavhengig? Forklar «gøy»

Skrevet

Eh, what? Jeg tjener 580K og har det bra. Kjenner meg ikke igjen i TS sitt innlegg.

Anonymkode: 89448...067

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh, what? Jeg tjener 580K og har det bra. Kjenner meg ikke igjen i TS sitt innlegg.

Anonymkode: 89448...067

Dette er åpenbart en trolleinnlegg.

• Liker 1
Skrevet
Adobyen skrev (20 minutter siden):

Men seriøst: Hva trenger du 10 millioner i inntekt til for å ha det gøy? Er du narkoman eller spillavhengig? Forklar «gøy»

Vel, først og fremst, så øker det markedsverdien din - et konsept som media er motvillige til å akseptere - selv om all statistikk og data peker på at det er et ekte fenomen.

Men ellers, I Oslo f.eks får du kun en helt OK leilighet til ~10mil, og selv da må du ha mye penger til overs for møbler, vedlikehold, osv. På toppen av det kommer ferier... vil du ta samme charterferie hver sommer, eller vil du reise hvor du vil når du vil, og oppleve både dyrt og fattig på turen?

Skrevet

Hva mener du? Jeg tjener jo denne lønnen, og innser hvor lite det egentlig er (i forhold til hva man får for pengene). Vi har blitt lurt til å tro at 2mil i lønn er liksom så utrolig mye, men det er faktisk ikke det… Den 100. best betalte advokaten i Norge tjente 20mil i fjor. Hva tror du de tenker om 2mil?

som sagt, tenk på hva du faktisk får kjøpt for selv 2mil i årslønn, og du vil fort se at det ikke er særlig mye.

Men, som sagt, jeg erkjenner jo at verden ikke ville fungert dersom alle hadde bare jagd etter de beste lønningene og livene - men jeg synes det er et viktig perspektiv og å komme med at det ER faktisk mulig å bryte seg ut av dette tragiske systemet. Politikerne gir seg selv 1,2mil i lønn - ikke faen at de skal ligge på snittet. De skjønner hvor kjipt det er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner hvorfor politikere pusher medianlønn/snittlønn som god inntekt, og som målestokk - men det er en grunn til at de selv legger seg selv langt over den.

Gjennomsnittslivet SUGER. Jobbe faktiske 37,5 timer hver uke, ofte overtid, og så vidt ha råd til å betale nødvendigheter i en kjip liten bolig hvor man må spare på hver krone og tenke økonomi hver dag for å overleve.

Er så deprimerende... på et samfunnsnivå skjønner jeg hvorfor det må være slik; det er viktig at folk flest tar seg av drittjobber og ikke ber om for mye - men, som politikere selv vet, kreves det mye mer for å leve et faktisk gøy liv.

Selv tjener jeg nærmere 2mil i året, og merker at jeg må opp på minst 10m/året før det virkelig begynner å gjøre en stor forskjell.

En ting er at penger kan gjøre at du kan leve et helt middelsliv uten å måtte tenke på penger/utgifter, og alltid ha råd til vanlige ferier hvor som helst i verden. Men penger spiller også andre roller, som f.eks å kunne gjøre opp for genetiske uheldigheter, og gi deg en mestringsfølelse og følelse av at du er verdt noe.

Så... jeg skjønner hvorfor det er viktig å scamme folk til å tro at man må være fornøyd med et "gjennomsnittlig liv" - men realiteten er at det virkelige livet begynner på 10mil+ i årslønn. Det er først da at du begynner å bli fri for alle fordommer livet ellers slenger på deg i det du er født.

IKKE LA DEG LURE.

Stakkars deg, det må være vondt å føle seg så liten og verdiløs at du føler du trenger 10 mill i årslønn for å kompensere. ❤️ 

Anonymkode: 1df74...891

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stakkars deg, det må være vondt å føle seg så liten og verdiløs at du føler du trenger 10 mill i årslønn for å kompensere. ❤️ 

Anonymkode: 1df74...891

Ja, det kan du si. Livet hadde vært MYE enklere hvis jeg var gjennomsnittlig i hodet og livet liksom bare utspilte seg, og jeg var fornøyd uansett. Men dessverre har jeg for lengst innsett realiteten - og den er mørk og ensom.

I Norge feks er det 40 000 flere menn enn kvinner i alderen 20 - 40. Dersom du faller innenfor denne statistikken, skal du bare godta at det er dårligere sannsynlighet for at du får deg noe? Eller skal du prøve å gjøre noe med det?

Det samme gjelder livskvalitet og penger. Alt henger sammen.

Hvis du ikke er enig, så burde du heller bare være glad for at du slipper dette stresset.

Skrevet

TS har rett i at å jobbe 37.5++ timer hver uke suger bigtime. Dette omtrent hva en enn tjener på det

Det er så grusomt og demoraliserende å skulle bruke 80000+ timer av sitt liv på dette.

Anonymkode: 3da73...fae

Skrevet

Rumensk politi glemte å ta telefonen fra Andrew Tate ser jeg…..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, først og fremst, så øker det markedsverdien din - et konsept som media er motvillige til å akseptere - selv om all statistikk og data peker på at det er et ekte fenomen.

Men ellers, I Oslo f.eks får du kun en helt OK leilighet til ~10mil, og selv da må du ha mye penger til overs for møbler, vedlikehold, osv. På toppen av det kommer ferier... vil du ta samme charterferie hver sommer, eller vil du reise hvor du vil når du vil, og oppleve både dyrt og fattig på turen?

Jeg har ikke behov for noe av dette, og vil ikke tvinges til å flytte til Oslo.  Så merkelig at du tror at alle har de samme drømmer som deg.  Rett og slett tåpelig å tro at alt er best fordi det koster mest, og at alle ønsker å reke rundt på dyrest mulige ferier.

Øke markedsverdien? Hvorfor/for hva?  

Noen kan med fordel komme seg ned på jorda 😂

Skrevet

jeg antar ts sitter i kassa på rimi.

Skrevet
Adobyen skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke behov for noe av dette, og vil ikke tvinges til å flytte til Oslo.  Så merkelig at du tror at alle har de samme drømmer som deg.  Rett og slett tåpelig å tro at alt er best fordi det koster mest, og at alle ønsker å reke rundt på dyrest mulige ferier.

Øke markedsverdien? Hvorfor/for hva?  

Noen kan med fordel komme seg ned på jorda 😂

Andelen sexløse menn eksploderer i den vestlige verden. På alle fronter taper menn, og trendene ser ingen tegn til bedring - tvert imot. Verst er det for menn som er lavtlønna (dette er ren statistikk og fakta). Interessant nok så er det slik at selv om likestilling har økt, kvinner - ved stor hjelp av teknologi - kan være langt mer selektive, så har ikke hypergami-tendensene endret seg. Dvs.kvinner foretrekker fremdeles å være med en mann av høyere status. Dette betyr at menn er nødt til å være mer obs på å tjene mer penger.

Du kan godt si at det ikke er deg, at dette bare er tull, osv, men det er basert på tall og fakta. Dette ER realiteten i dag. Vi liker ikke å diskutere slike ubehagelige sannheter, men det får dem ikke til å gå bort, og du kan banne på at det er minst like ille for menn i Norge som resten av den vestlige verden - om ikke verre.

For MAJORITETEN vil det fremdeles være mulig å leve greit uten å måtte tenke for mye over disse trendene, MEN, en voksenende og stor andel burde allerede ha dette i hodet. Ikke aksepter å bli blant de 1 av 3 mennene som ikke lenger får sex i 20-årene. Ikke aksepter å bli satt til siden av et samfunn som egentlig driter i deg.

Høy inntekt er den store equalizeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...