Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er bare 4+2, men har slitt med symfysen fra jeg var 6+2 i forrige svangerskap, med unntak av en pause på en mnd før jeg ble gravid nå. Er nøyaktig to år mellom graviditetene.

I forrige svangerskap spurte jeg om bekkenløsning og fikk bare høre at det har alle og bla bla. Noen dager har vært verre enn andre og jeg har prøvd å overkompansere ved å gå rart på de værste dagene. Gikk to ganger til privat fysio for noen måneder siden og har bestilt ny time til uka. Sluttet da jeg ble bedre og hadde andre ting å gjøre da😅

Men kan man få fysio dekket av helfo og hvordan? Jeg er student og vikar, så jeg hadde satset på å jobbe litt mer de siste mnd før permisjon😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke noe om rettigheter, men det er bare tull de som sier «alle får det» og «du må bare leve med det». Man kan faktisk få bedring og unngå overbelastning! Skulle ønske det var mer fokus på det i svangerskapet. Altfor mange som har veldig mye vondt og noen blir også sengeliggende. 

Anonymkode: 15a9b...ed0

• Liker 3
Skrevet

Bare kontakt en fysioterapeut med avtale så går det på frikortet. 

Anonymkode: 56c6a...977

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk for svar! 
trodde egentlig at jordmor og lege bare ordnet det(henviste til fysio) når man hadde ubehag/smerter.

Men man må tydeligvis stå opp for seg selv😅 Noe som er vanskelig når man ikke vet hvilke muligheter som finnes.

Hun jeg har gått til nå har ikke avtale, så da må jeg nok drive litt research🤔

Endret av Møysa
Skrevet
Møysa skrev (9 minutter siden):

Tusen takk for svar! 
trodde egentlig at jordmor og lege bare ordnet det(henviste til fysio) når man hadde ubehag/smerter.

Men man må tydeligvis stå opp for seg selv😅 Noe som er vanskelig når man ikke vet hvilke muligheter som finnes.

Hun jeg har gått til nå har ikke avtale, så da må jeg nok drive litt research🤔

Helsesøster kan nok rådføre deg om det er noen som er spesielt god på feltet. Jeg ville heller valgt noen som faktisk er god, enn noen som dekkes av helfo. Dog opplevde ikke jeg noe bedring i symfysesmertene med fysio eller kiropraktor, og jeg gikk til fysioterapeut med fordypning i bekkenplager/kvinnehelse... Men det er sikkert verdt å prøve likevel, jeg begynte kanskje for sent. 

Anonymkode: 8085f...328

• Liker 1
Skrevet

Legen skal ha en liste over fysioterapeuter som hører til i frikortordningen. 

Anonymkode: ccd67...dd8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 22.09):

Helsesøster kan nok rådføre deg om det er noen som er spesielt god på feltet. Jeg ville heller valgt noen som faktisk er god, enn noen som dekkes av helfo. Dog opplevde ikke jeg noe bedring i symfysesmertene med fysio eller kiropraktor, og jeg gikk til fysioterapeut med fordypning i bekkenplager/kvinnehelse... Men det er sikkert verdt å prøve likevel, jeg begynte kanskje for sent. 

Anonymkode: 8085f...328

Ja, jeg tok en time til privat i dag. Føler liksom jeg ikke får så mye ut av det når jeg er der og rett etterpå. Men det hjelper kanskje i det lange løp, med holdningstips og treningstips jeg gjør. Og bør gjøre😆 Men jeg tror den appen som heter tät har hjulpet mest og at jeg har en rutine på når jeg bruker den.

AnonymBruker
Skrevet

Er egentlig bare å kontakte nærmeste kommunale fysio/med avtale. Jeg gjorde fet i graviditeten pga noe annet, og nå etter fødsel har vi mer fokus på plaget fra det. Trenger ingen henvisning eller godkjenning sånn sett.. 

Anonymkode: bd59c...091

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...