Gå til innhold

Skattekort med ny biinntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

fra og med neste år skal jeg har en liten kveldsjobb ved siden av min 100 % stilling. Hvordan legger jeg dette inn i skattekortet? Skal jeg legge inn den totale forventede inntekten min (vanskelig å beregne da dette er nytt og går på antall oppdrag...). Eller legger jeg inn den faste inntekten min, og skatter av biinntekten min utenom? Hjelp!

Anonymkode: 69818...63d

Skrevet

Det er egen sats på skattekortet for biinntekt. Den satsen er ofte høyere enn satsen for hovedinntekten.

Anonymkode: ddb94...009

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er egen sats på skattekortet for biinntekt. Den satsen er ofte høyere enn satsen for hovedinntekten.

Hvorfor svarer du bare tull?

Legg det inn i totalsummen gir inntekt. Du kan endre når du vil gjennom året, så det spiller ingen rolle om det ikke blir helt riktig nå.

Anonymkode: a77d5...ca9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor svarer du bare tull?

Legg det inn i totalsummen gir inntekt. Du kan endre når du vil gjennom året, så det spiller ingen rolle om det ikke blir helt riktig nå.

Hva er tull?

Skrevet

Hvis du har fått tabellkort til hovedarbeidsgiver har du fått prosenttrekk for biinntekt som mest sannsynlig er høyere enn tabelltrekket.

Sjekk skattekortet ditt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er tull?

Det er ikke noen egen sats for biinntekt. Det er bare når man får tabellkort at de setter prosenttrekk på biinntekt fordi de regner med at folk som jobber litt ved siden av ikke går inn og justerer skattekortet og derfor setter de en høy prosent på biinntekt slik at de slipper klager fra folk som får angst om de får trukket for lite skatt og så går restskatt.

Jeg for min del har nøyaktig samme trekkprosent på all inntekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke noen egen sats for biinntekt. Det er bare når man får tabellkort at de setter prosenttrekk på biinntekt fordi de regner med at folk som jobber litt ved siden av ikke går inn og justerer skattekortet og derfor setter de en høy prosent på biinntekt slik at de slipper klager fra folk som får angst om de får trukket for lite skatt og så går restskatt.

Jeg for min del har nøyaktig samme trekkprosent på all inntekt.

For det første får de fleste tabellkort.

For det andre skrev jeg at satsen for biinntekt ofte er høyere enn for hovedinntekt.

For det tredje har du en sats for biinntekt, men i ditt tilfelle er den det samme som for hovedinntekt.

Jeg har tabellkort med ca 30 % trekk hos hovedarbeidsgiver og 43 % prosentrekk på biinntekt.

Så konklusjonen er at det jeg skrev ikke var tull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...