AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Jeg tjener 850.000 brutto, barnetrygd i tillegg (2650/mnd) og inntekt fra utleie-del (5000/mnd). Netto lønn er 41.000 + 2650 +5000= 48650/mnd. Faste utgifter på 26.000 (huslån, studielån, forsikring, tv, internett, mobil, bhg, sfo). I prinsippet har jeg igjen 22.650 kr/mnd til mat, cafe, klær, frisør, underholdning osv til meg og 2 barn. Klarer å spare ca 3000/mnd. Hvor blir resten av pengene mine av? Hvordan følge ett budsjett? Hvor mye burde jeg kunne sette av til sparing per mnd? Har til nå 100.000 i min pensjonssparing og 100.000 til hver av barna (sparer i fond til de i mitt navn). Ønsker å spare mer (lyst å pusse opp et bad + kunne reise på en litt dyrere ferie om en stund). Anonymkode: b15e7...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Synes ikke 22.000 er så mye til mat osv. til deg og 2 barn..du må nok prioritere hardt for å spare mer! Anonymkode: 2f7cc...561 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #3 Skrevet 30. desember 2022 Jeg anbefaler deg å begynne med å føre regnskap. Altså få oversikt over hva pengene dine i dag faktisk går til, sånn at du får oversikt over hvor du kan spare. Spar på alle kvitteringer, eller gå gjennom alle kontoer du bruker når hver måned er over, og før opp hva du har brukt pengene dine på. Gjør rede for hver krone. Dette kan du f.eks. gjør i Excel. Da vil du fort se hvor du bruker penger du kunne spart. Kategoriene kan f.eks. være: Dagligvarer Mat spist ute Alkohol på byen Vinmonopol Apotek/lege Klær/sko til meg Klær/sko til barna Kollektivt TV/internett Strøm Boliglån Annen gjeld (studielån, billån o.l.) Forsikringer (bil, ufør, hus o.l.) Streaming (Netflix, HBO, Spotify o.l.) Mobiltelefon Annet/diverse Legg inn alle kategorier som er relevante for deg. Er det noe du bruker penger på hyppig, som kafé, bør det være sin egen kategori. Alt du legger inn under annet/diverse bør presiseres i en merknad, så du kan gå tilbake og se på hva du legger inn der. Anonymkode: f7e22...db6 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Vi bruker ca. 36.000 i måneden på mat og alt annet enn faste utgifter og vi er 5. Går mye på mat med to tenåringsgutter. Og mye på diverse aktiviteter. Vi ligger akkurat på sifo har jeg regnet ut. Tror ikke du er så langt unna det du heller. Jeg holder ferien utenfor månedsbudsjettet, men alt annet er tatt med. Sparing holder jeg også utenfor da vi har utbetalt mye mer enn vi bruker. Anonymkode: 03189...d5d
Summeer Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 Se på mat som en fast utgift, ha en egen konto med eget kort. Da får du god oversikt over forbruket der. I prinsippet blir da hver gang du trekker det andre bankkortet på brukskontoen noe du kunne valgt bort å bruke penger på, så det svir litt mer. Jeg er også fan av å trekke sparebeløpet når jeg får lønn, og ha to sparekonti. En som er "ikke rør" og en som er til de månedene forbruket ble litt høyere enn det burde. Jeg handler med klarna, da ser jeg fort hvor mye nettshopping faktisk svir av 😬 Om du leier ut så burde du sette av en prosent av den inntekten til et vedlikeholdsfond på utleieobjektet, så det ikke blir et problem når noe oppstår. Dessuten får du jo trekke fra utgifter til vedlikehold på skatten. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 Nesten 23000,- til mat og forbruk for 1 voksen og 2 barn er mye penger. Du burde kunne klare å spare mellom 7000 og 10000 i mnd. Anonymkode: 87fdc...3f7 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 Mye går nok til bhg, sfo og forsikring. Anonymkode: 7fa1d...cb5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mye går nok til bhg, sfo og forsikring. Anonymkode: 7fa1d...cb5 Det har hun jo regnet med i de faste kostnadene. Til ts: du har jo relativt høye faste kostnader, og med tre personer går det vel fort minst 10 000 kr på mat hver måned? Så er det også slik at unger krever mye utstyr, klær osv, så da blir det vel ikke mye igjen til sparing. Strømkostnader utgjør også en del penger nå, du skriver ikke om du regner det med i faste kostnader eller i det som er igjen til forbruk? Anonymkode: b6571...079
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 Er vel dette som er ment med uttrykket luksusfellen. Etterhvert som man tjener mer skaffer man seg nærmest umerkelig stadig flere dyre vaner som er vanskelige å snu. Hvis du også har hatt en bortskjemt bekymringsløs oppvekst med mer enn nok penger til egen disposisjon så blir det kanskje enda verre. Mange går rundt med "må ha"-tanker rundt ting som egentlig er luksus, "må jo kunne unne seg", "jeg fortjener jo...", "alle i min krets har jo...". Man knytter identitet og egenverdi til eiendeler og liker å snakke med andre om hva man har kjøpt i det siste. Tankefeil som stikker kjepper i hjulene for sparing. Anonymkode: 53230...763
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 Dette var bare provoserende. Du tjener 850 K i året!! Skjerpings på prioriteringer. Anonymkode: 1aafa...b66 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 Hvorfor har du så høyt skattetrekk? Hva gjør du med pengene du får tilbake på skatten? Anonymkode: 25d75...a4f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det har hun jo regnet med i de faste kostnadene. Til ts: du har jo relativt høye faste kostnader, og med tre personer går det vel fort minst 10 000 kr på mat hver måned? Så er det også slik at unger krever mye utstyr, klær osv, så da blir det vel ikke mye igjen til sparing. Strømkostnader utgjør også en del penger nå, du skriver ikke om du regner det med i faste kostnader eller i det som er igjen til forbruk? Anonymkode: b6571...079 Strøm er inkludert i faste utgifter Anonymkode: b15e7...3aa
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor har du så høyt skattetrekk? Hva gjør du med pengene du får tilbake på skatten? Anonymkode: 25d75...a4f Det jeg evt får tilbake går til nødvendig oppussing av hus. Feriepenger går til ferie. Anonymkode: b15e7...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 Tenk å tjene 850k og samtidig motta trygd.... Anonymkode: 378e1...4f7 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er vel dette som er ment med uttrykket luksusfellen. Etterhvert som man tjener mer skaffer man seg nærmest umerkelig stadig flere dyre vaner som er vanskelige å snu. Hvis du også har hatt en bortskjemt bekymringsløs oppvekst med mer enn nok penger til egen disposisjon så blir det kanskje enda verre. Mange går rundt med "må ha"-tanker rundt ting som egentlig er luksus, "må jo kunne unne seg", "jeg fortjener jo...", "alle i min krets har jo...". Man knytter identitet og egenverdi til eiendeler og liker å snakke med andre om hva man har kjøpt i det siste. Tankefeil som stikker kjepper i hjulene for sparing. Anonymkode: 53230...763 Ts her. Har matkasse nesten hver uke og et firma som vasker vinduene på utsiden hver 3. mnd. Er kun det som er «luksus-vaner». Har en krevende mellom-leder jobb, så skal jeg klare å stå i den med to små barn, må jeg kjøpe meg litt hjelp. Men skulle gjerne hatt råd til vaskehjelp også, men da må jeg kutte i noe annet. Spm er bare hva, føler ikke det er noe sløsing. Anonymkode: b15e7...3aa
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenk å tjene 850k og samtidig motta trygd.... Anonymkode: 378e1...4f7 Er du helt fjern? Barnetrygden går til alle - også de som tjener 15 millioner i året. Anonymkode: fcbaf...68d 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det har hun jo regnet med i de faste kostnadene. Til ts: du har jo relativt høye faste kostnader, og med tre personer går det vel fort minst 10 000 kr på mat hver måned? Så er det også slik at unger krever mye utstyr, klær osv, så da blir det vel ikke mye igjen til sparing. Strømkostnader utgjør også en del penger nå, du skriver ikke om du regner det med i faste kostnader eller i det som er igjen til forbruk? Anonymkode: b6571...079 Det er jeg klar over og siet at det er nok der mye penger går, slik at hun sitter igjen med kun 22 etter faste utgifter. Anonymkode: 7fa1d...cb5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er du helt fjern? Barnetrygden går til alle - også de som tjener 15 millioner i året. Anonymkode: fcbaf...68d Da er man jo rimelig frekk om man mottar det. Vet at man KAN, om man bør er en annen sak. Anonymkode: 378e1...4f7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 Hvorfor har du så lite utbetalt med 850k i årslønn? Anonymkode: 9df2d...be8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #20 Skrevet 1. januar 2023 Har 40K netto, enslig. 15 000kr i fasteutgifter i mnd. Jeg har jo romslig økonomi i teorien men opplevde samme som deg. Det jeg startet å gjøre var å kutte på alle områder. Lot være å kjøpe hudkremer til 500kr for jeg har tre fra før. Kjøpte ikke sjampo før den andre var tom. Lot være å kjøpe nye klær og kjøpte like fine på Tise istedet. Etter det fikk jeg til å spare 7k hver mnd Anonymkode: 23285...eef 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå