Gjest Warrior Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Hadde ikke det vært noe? Fyrverkeri hører jo til nyttår, men det er tross alt kl 00:00 vi går inn i ett nytt år. Ikke hele dagen og kvelden. Hva er egentlig poenget med å skyte opp fyrverkeri om dagen? Bare for å leke seg og smelle? Og tidlig på kvelden? Nei det burde ikke vært lov og folk som gjør det burde fått bot. Det ødelegger hele moroa med nyttårsfeiringen synes jeg. Når det skal skytes opp hele dagen og kvelden. Men fra 23:30 til 00:30 synes jeg er en fin tid og feire med fyrverkeri. Spesielt kl 00 når vi faktisk går inn i ett nytt år. Da vi skal skåle, ønske hverandre godt nyttår, mens fyrverkeriet lyser opp rundt deg i alle slags farger🤩 Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Hvordan skal det håndheves, mener du? Anonymkode: 19bb6...54b 1 1 1
Tiuren Skrevet 30. desember 2022 #3 Skrevet 30. desember 2022 Hvorfor? Nå er det lov mellom 1800 og 0200, da har man anledning til å dra av litt før de minste legger seg og er man på vestlandet kan man styre unna det verste drittværet. 7
Antiviruset Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Warrior skrev (2 minutter siden): Hadde ikke det vært noe? Fyrverkeri hører jo til nyttår, men det er tross alt kl 00:00 vi går inn i ett nytt år. Ikke hele dagen og kvelden. Hva er egentlig poenget med å skyte opp fyrverkeri om dagen? Bare for å leke seg og smelle? Og tidlig på kvelden? Nei det burde ikke vært lov og folk som gjør det burde fått bot. Det ødelegger hele moroa med nyttårsfeiringen synes jeg. Når det skal skytes opp hele dagen og kvelden. Men fra 23:30 til 00:30 synes jeg er en fin tid og feire med fyrverkeri. Spesielt kl 00 når vi faktisk går inn i ett nytt år. Da vi skal skåle, ønske hverandre godt nyttår, mens fyrverkeriet lyser opp rundt deg i alle slags farger🤩 Hva tenker dere? Tenker at det vil måtte kunne kontrolleres, lover uten at de kan kontrolleres av politiet er helt meningsløse. Så snakker vi om hvor mye ressurser de skal sette av på en dag som dette ? Det går jo aldri opp. For 20 år siden var det langt verre Da begynte rakettene å hagle 2 juledag og holdt på til godt over nyttår. Slik sett har det blitt ekstremt mye bedre. På selveste nyttårsaften er vel dette lovlig ganske tidlig egentlig. Helt greit og det skjer bare en gang i året. 2
Gjest Warrior Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 Antiviruset skrev (1 time siden): Tenker at det vil måtte kunne kontrolleres, lover uten at de kan kontrolleres av politiet er helt meningsløse. Så snakker vi om hvor mye ressurser de skal sette av på en dag som dette ? Det går jo aldri opp. For 20 år siden var det langt verre Da begynte rakettene å hagle 2 juledag og holdt på til godt over nyttår. Slik sett har det blitt ekstremt mye bedre. På selveste nyttårsaften er vel dette lovlig ganske tidlig egentlig. Helt greit og det skjer bare en gang i året. Det kan kontrolleres så godt det kan, og hvis andre ser noen som bryter forbudet og skyter opp likevel så kunne de kontakte politiet/skaffe bevis på at de bryter det. Nettopp det var verre før med fyrverkeri flere dager før nyttårsaften og det ble bedre etter hvert. Da kunne dette også blitt bedre etterhvert så fort det ble forbud mot å skyte opp før 23:30. At det tilslutt ble færre og færre som skyter opp på dagen og tidlig kveld. Hvorfor skal dyra bli unødvendig skremt lenge før vi går inn i ett nytt år? I tillegg ødelegger det hele moroa med nyttårsfeiringen.
Bombasi Skrevet 30. desember 2022 #6 Skrevet 30. desember 2022 Warrior skrev (3 timer siden): Hadde ikke det vært noe? Fyrverkeri hører jo til nyttår, men det er tross alt kl 00:00 vi går inn i ett nytt år. Ikke hele dagen og kvelden. Hva er egentlig poenget med å skyte opp fyrverkeri om dagen? Bare for å leke seg og smelle? Og tidlig på kvelden? Nei det burde ikke vært lov og folk som gjør det burde fått bot. Det ødelegger hele moroa med nyttårsfeiringen synes jeg. Når det skal skytes opp hele dagen og kvelden. Men fra 23:30 til 00:30 synes jeg er en fin tid og feire med fyrverkeri. Spesielt kl 00 når vi faktisk går inn i ett nytt år. Da vi skal skåle, ønske hverandre godt nyttår, mens fyrverkeriet lyser opp rundt deg i alle slags farger🤩 Hva tenker dere? Dette er en fantastisk idè hadde folk faktisk klart å gjennomføre dette til punkt og prikke. Fyrverkeri hadde da ikke vært et problem lenger. Men dessverre så gir enkelte blaffen i lover og regler på slike dager, og kjører sitt eget løp. Litt også fordi de vet at politiet ikke prioriterer slike saker. 1
Gjest Warrior Skrevet 30. desember 2022 #7 Skrevet 30. desember 2022 Bombasi skrev (4 minutter siden): Dette er en fantastisk idè hadde folk faktisk klart å gjennomføre dette til punkt og prikke. Fyrverkeri hadde da ikke vært et problem lenger. Men dessverre så gir enkelte blaffen i lover og regler på slike dager, og kjører sitt eget løp. Litt også fordi de vet at politiet ikke prioriterer slike saker. Ja enkelte må være egoister og kun tenke på seg selv, men hvis det ble forbud før ett visst klokkeslett så hadde kanskje andre folk rundt passet bedre på også, hvis noen gir blaffen og fyrer opp likevel. Så er det mulig de som hadde gitt blaffen fikk seg en bot.
Bombasi Skrevet 30. desember 2022 #8 Skrevet 30. desember 2022 Warrior skrev (2 minutter siden): Ja enkelte må være egoister og kun tenke på seg selv, men hvis det ble forbud før ett visst klokkeslett så hadde kanskje andre folk rundt passet bedre på også, hvis noen gir blaffen og fyrer opp likevel. Så er det mulig de som hadde gitt blaffen fikk seg en bot. Ja, en tidsramme på 2330 - 0030 hadde nok folk flest forholdt seg til, så ting ville definitivt blitt bedre selv om det finnes utskudd på stammen. Gir ikke mening at folk skal skyte opp fra kl 18. Dagens tidsramme gjør fyrverkeribruk mye mer problematisk enn det hadde trengt å være. Jeg for min del må rømme huset og plassen mellom kl 18 - 01 fordi jeg har hund. Det er utrolig plagsomt for min del. Hadde dette vært mellom f.eks 23 og 01 heller så hadde det ikke brydd meg. 1
Gliffy Skrevet 30. desember 2022 #9 Skrevet 30. desember 2022 Skulle ønske politiet ville delt ut i alle fall et par bøter og så annonsert det på Twitter eller noe alik at folk får vite det. Skjønner at de ikke har kapasitet til å holde på med det hele dagen, men det skal ikke mange til for å sette et eksempel. Sånn som det er nå vet jo folk at de kan ignorere loven og holde på som de vil. Enig med ts at det kunne vært et enda mindre tidsrom, men først må håndheving på plass. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #10 Skrevet 30. desember 2022 Vært fyrverkeri hver helg her i flere uker allerede. Anonymkode: 2f795...f22 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #11 Skrevet 30. desember 2022 Har vært fyrverkeri her i hele kveld og før det. Foreslår dette: kun salg på nyttårsaften i noen timer og kun i begrensede mengder per person. Eventuelt MPGs forslag om å forby privat fyrverkeri. Anonymkode: 4b76a...1c5 5 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 Det burde bli totalforbud for private rett og slett! Og så burde det offentlige kun sende opp rundt midnatt natt til 1.1! Min kommune er dessverre så sær at de har fyrverkerishow om kvelden den 1.🙄 Anonymkode: b8e41...1a4 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 MDG foreslår å feire med ballonger i stedet.. for plast er jo bra for miljøet 😅 Skjønner at mange vil sende opp en rakett eller to før barna legger seg, og det er en dag i året. Ikke noe å ta på vei for. MEN, synes folk bør vente lengst mulig til midnatt mtp dyr. Vi har to hunder som blir redd av oppskyting som pågår i 7 timer i rykk og napp. Men vi er sammen med hundene og klarer å roe de ned. Verre for dyr og fugler som lever ute, og ikke minst fjøs dyr. Anonymkode: 540cd...868
Gjest Warrior Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det burde bli totalforbud for private rett og slett! Og så burde det offentlige kun sende opp rundt midnatt natt til 1.1! Min kommune er dessverre så sær at de har fyrverkerishow om kvelden den 1.🙄 Anonymkode: b8e41...1a4 Helt forbud for private synes jeg ikke, for fyrverkeri hører til nyttårsfeiringen mener jeg både for private og det offentlige, men det bør bli mye strengere og kun lov nærmere midnatt når vi går inn i ett nytt år, og folk bør få høy bot hvis de ikke holder det innenfor det visse klokkeslettet det er lov. Synes ikke det skal være tidligere kun for barn skal legge seg. Nyttårsaften kan barna også være oppe til 12 eller de minste som må legge seg tidlig kan heller få se/være med på å tenne stjerneskudd. Endret 31. desember 2022 av Warrior
Tøvftta Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 Jeg synes total forbud er bedre. Folk skyter opp raketter i dagesvis før nyttår her, at det ikke er lov driter de i. Det forurenser, det skremmer dyr og det skremmer mennesker. Bare å kjøre på med total forbud. Kan heller bruke lysshow. 5 2
Tiuren Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Vært fyrverkeri hver helg her i flere uker allerede. Anonymkode: 2f795...f22 Men det selges jo bare fyrverkeri to dager (30 og 31.12), hvor kommer dette fra da?
Tiuren Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 3 minutter siden, Tøvftta said: Jeg synes total forbud er bedre. Folk skyter opp raketter i dagesvis før nyttår her, at det ikke er lov driter de i. Det forurenser, det skremmer dyr og det skremmer mennesker. Bare å kjøre på med total forbud. Kan heller bruke lysshow. Du bor i by? Om det blir totalforbud, med strafferamme kastrering, innenfor heler Oslo ring3 (eller hele urbane Oslo) så er det greit for meg. Men de som bor i distriktene blir ikke en del av "offentlig fyrverkeri", det å kjøre en halvtime med barna på nyttårsaften for å se at kommunen som har dårlig økonomi bruker pengene sine.... Hva er dette lysshowet du snakker om, blir ikke småfuglene redde av slikt og? 1
Tøvftta Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 Tiuren skrev (5 minutter siden): Du bor i by? Om det blir totalforbud, med strafferamme kastrering, innenfor heler Oslo ring3 (eller hele urbane Oslo) så er det greit for meg. Men de som bor i distriktene blir ikke en del av "offentlig fyrverkeri", det å kjøre en halvtime med barna på nyttårsaften for å se at kommunen som har dårlig økonomi bruker pengene sine.... Hva er dette lysshowet du snakker om, blir ikke småfuglene redde av slikt og? Liten by ja. Skjønte ikke helt hva du skulle frem til med kastrering og kjøring med barn til dårlig stilte kommuner… Jeg mener total forbud i hele Norge. Ikke en eneste jævla fispatron til salg i noe butikk. 3
Tiuren Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 2 minutter siden, Tøvftta said: Liten by ja. Skjønte ikke helt hva du skulle frem til med kastrering og kjøring med barn til dårlig stilte kommuner… Jeg mener total forbud i hele Norge. Ikke en eneste jævla fispatron til salg i noe butikk. Totalforbud i Oslo er ikke et problem, og skal man kunne håndheve det må det en solid strafferamme til ( for eksempel kastrering). Offentlig fyrverkeri/laser/lys show er ikke noe alternativ for distriktene. Jeg ser faktisk ikke hvorfor man ønsker forbud mot fyrverkeri, det finnes masse annet som forurenser/skader/koster mer. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan skal det håndheves, mener du? Anonymkode: 19bb6...54b Enig, det er nærmest umulig å håndheve en slik regel. Synes det er mye bedre å enten kun ha offentlig fyrverkeri eller et totalforbud Begge deler er lettere å håndheve. Om det ble totalforbud kunne man brukt doner med lys i stedet. Det blir jo finere visuelt så man taper ikke noe der. Anonymkode: 3d80e...c6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå