AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Min samboer døde for omtrent fem år siden. I ettertid har jeg tenkt mye på og også fått høre at jeg ble urettferdig behandlet når det gjelder arv. Vi eide bolig sammen, ingen barn. Hadde ikke samboeravtale. Når han døde arvet hans foreldre hans del av boligen, jeg måtte selge. Pengene gav de til hans to søsken. I ettertid synes jeg dette var dypt urettferdig, vet at avdød samboer hadde ønsket jeg skulle arve han. Pengene er borte nå, men har behov for å si ifra at dette ikke var greit. Hva ville dere gjort, latt det ligge? Eller grave i det? Har fått mann og et barn nå, men dette er et stort traume og det med arven var på en måte salt i såret, men hadde ikke kapasitet til å ta kampen det og da. Beklager rotete, men.. Anonymkode: 00839...a3b 2 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 30. desember 2022 Så lenge det ikke er testamente så er det slik. Da min bror døde arver jeg ham (foreldrene våre døde før ham). Han eide boligen han og samboeren bodde i. Den arvet jeg. Hun fikk tilbud om å kjøpe den, men det hadde hun ikke råd til og hun måtte flytte. Du har ingen grunn til å si noe. Skjønner at det føles urettferdig, men har man ikke testamente eller livsforsikring (slik at man får penger til å overta / kjøpe ut) så er det slik det er. Anonymkode: 8b7c0...d8b 93 1 28
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 30. desember 2022 Som samboere uten testament hadde dere ikke krav på noe av hverandres formue, så du har ikke noe å lage en sak ut av. Det er derfor det er lurt å gifte seg og/ eller opprette testament. Anonymkode: 0f3aa...b47 54 1 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 Populært innlegg #4 Skrevet 30. desember 2022 Dersom han hadde ønsket at du skulle arve han så burde han ha skrevet testamente. Anonymkode: 2eac2...c66 59 3 9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Så lenge det ikke er testamente så er det slik. Da min bror døde arver jeg ham (foreldrene våre døde før ham). Han eide boligen han og samboeren bodde i. Den arvet jeg. Hun fikk tilbud om å kjøpe den, men det hadde hun ikke råd til og hun måtte flytte. Du har ingen grunn til å si noe. Skjønner at det føles urettferdig, men har man ikke testamente eller livsforsikring (slik at man får penger til å overta / kjøpe ut) så er det slik det er. Anonymkode: 8b7c0...d8b Synes det var råttent av deg. Du burde holdt deg for god til å ta imot, gitt at de var i et seriøst forhold og eide bolig sammen. Vi var sammen i 7 år og hadde eid boligen i 5. Selvsagt ville han ikke at hans søsken (!) skule arve han!! AnonymBruker skrev (22 timer siden): Som samboere uten testament hadde dere ikke krav på noe av hverandres formue, så du har ikke noe å lage en sak ut av. Det er derfor det er lurt å gifte seg og/ eller opprette testament. Anonymkode: 0f3aa...b47 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dersom han hadde ønsket at du skulle arve han så burde han ha skrevet testamente. Anonymkode: 2eac2...c66 Ja, jeg vet det nå. Er ikke snakk om å lage sak, pengene er vekke og leiligheten solgt. Men synes hele greien ble feil og ikke minst imot avdødes ønske. - TS Anonymkode: 00839...a3b 14 12 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #6 Skrevet 30. desember 2022 Det er forståelig at du føler deg urettferdig behandlet, men sånn er loven. Du får ikke gjort noe. Anonymkode: d8538...a24 34 9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #7 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min samboer døde for omtrent fem år siden. I ettertid har jeg tenkt mye på og også fått høre at jeg ble urettferdig behandlet når det gjelder arv. Vi eide bolig sammen, ingen barn. Hadde ikke samboeravtale. Når han døde arvet hans foreldre hans del av boligen, jeg måtte selge. Pengene gav de til hans to søsken. I ettertid synes jeg dette var dypt urettferdig, vet at avdød samboer hadde ønsket jeg skulle arve han. Pengene er borte nå, men har behov for å si ifra at dette ikke var greit. Hva ville dere gjort, latt det ligge? Eller grave i det? Har fått mann og et barn nå, men dette er et stort traume og det med arven var på en måte salt i såret, men hadde ikke kapasitet til å ta kampen det og da. Beklager rotete, men.. Anonymkode: 00839...a3b De gjorde jo alt rett. Og ettersom dere antagelig kom til å miste kontakten så hadde de jo ingen grunn til å bare gi de penger. Dette burde dere ha tenkt på… man gifter seg eller skriver kontrakt Anonymkode: d6b3d...8d4 24 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #8 Skrevet 30. desember 2022 Du kan si det var ugreit så mye du vil, det vil ikke endre noe, langt mindre arveloven. Det hadde heller ikke vært rettferdig og greit hvis foreldrene hans ga deg deres arv, hvorfor skulle søsknene ikke arve sin bror? Det var ingen kamp å ta dessverre. Anonymkode: ff561...8c2 28 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #9 Skrevet 30. desember 2022 Leit ts, derfor bør en ha alle forsikringer og papirer i orden, og ikke kjøpe hus med folk med unger fra tidligere. Anonymkode: 5c1e7...3fb 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #10 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg vet det nå. Er ikke snakk om å lage sak, pengene er vekke og leiligheten solgt. Men synes hele greien ble feil og ikke minst imot avdødes ønske. Anonymkode: 00839...a3b Er bare sånn det er. Hvis din mann mente det så burde han skrevet testamentet. Bare ikke gjør samme feilen igjen Anonymkode: d6b3d...8d4 21 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #11 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De gjorde jo alt rett. Og ettersom dere antagelig kom til å miste kontakten så hadde de jo ingen grunn til å bare gi de penger. Dette burde dere ha tenkt på… man gifter seg eller skriver kontrakt Anonymkode: d6b3d...8d4 Juridisk var det rett tydeligvis. Men det var feil og synes det er merkelig at oppegående mennesker tenker på penger før avdødes ønske. Ts Anonymkode: 00839...a3b 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #12 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg vet det nå. Er ikke snakk om å lage sak, pengene er vekke og leiligheten solgt. Men synes hele greien ble feil og ikke minst imot avdødes ønske. Anonymkode: 00839...a3b Det er derfor det er viktig at hver enkelt til enhver tid har et oppdatert testamentet etter sitt ønske. Alle kan dø i dag eller i morgen… Jeg vurderer også å skrive et testamente selv om jeg har en livsarving. Men hva hvis livsarvingen og meg dør samtidig? Jeg ønsker ikke at foreldre skal arve meg. Anonymkode: d8538...a24 15 2
fru Alving Skrevet 30. desember 2022 #13 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes det var råttent av deg. Du burde holdt deg for god til å ta imot, gitt at de var i et seriøst forhold og eide bolig sammen. Vi var sammen i 7 år og hadde eid boligen i 5. Selvsagt ville han ikke at hans søsken (!) skule arve han!! TS Anonymkode: 00839...a3b Hvis du leser det hun skriver så eide broren boligen alene. Arvereglene er som de er, det er forskjell på samboere og gifte. Mange av oss har et antall samboere gjennom livet men svært få har vært gift fire ganger for å si det slik. 13 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #14 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes det var råttent av deg. Du burde holdt deg for god til å ta imot, gitt at de var i et seriøst forhold og eide bolig sammen. Vi var sammen i 7 år og hadde eid boligen i 5. Selvsagt ville han ikke at hans søsken (!) skule arve han!! TS Anonymkode: 00839...a3b Enig med deg. I en slik situasjon er det lov å være litt raus. Jeg skjønner at du reagerer ts. Dessverre er det nok lite å få gjort med det nå. Men jeg føler med deg❤️ Anonymkode: 94560...caa 3 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #15 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes det var råttent av deg. Du burde holdt deg for god til å ta imot, gitt at de var i et seriøst forhold og eide bolig sammen. Vi var sammen i 7 år og hadde eid boligen i 5. Selvsagt ville han ikke at hans søsken (!) skule arve han!! TS Anonymkode: 00839...a3b Sånn er det. Og skal det måles i hvem som har kjent hverandre lengst så ‘vinner’ jeg fortsatt. At hun ikke hadde penger til å kjøpe boligen var ikke mitt problem. Trasig ja. Men jeg gir ikke bort et hus til nærmere 3millioner (etter at gjelda var gjort opp). Anonymkode: 8b7c0...d8b 34 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #16 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Juridisk var det rett tydeligvis. Men det var feil og synes det er merkelig at oppegående mennesker tenker på penger før avdødes ønske. Ts Anonymkode: 00839...a3b Det ble en dyr lekse for deg desverre. Men for dem ville dette bli å gi penger til en «fremmed» som de trolig ikke kommer til å se så mye til igjen. Anonymkode: d6b3d...8d4 24 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #17 Skrevet 30. desember 2022 Vært i samme situasjonen selv og aldri følt at jeg har mere rett en noen i familien. Vi var i sammen i 8 år. Men nei du må nokk lå det gå , hva annet skal du gjøre? Bare være sur å grinete på familien hans akuratt som det er det han ønsker? Anonymkode: 272b9...b11 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #18 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min samboer døde for omtrent fem år siden. I ettertid har jeg tenkt mye på og også fått høre at jeg ble urettferdig behandlet når det gjelder arv. Vi eide bolig sammen, ingen barn. Hadde ikke samboeravtale. Når han døde arvet hans foreldre hans del av boligen, jeg måtte selge. Pengene gav de til hans to søsken. I ettertid synes jeg dette var dypt urettferdig, vet at avdød samboer hadde ønsket jeg skulle arve han. Pengene er borte nå, men har behov for å si ifra at dette ikke var greit. Hva ville dere gjort, latt det ligge? Eller grave i det? Har fått mann og et barn nå, men dette er et stort traume og det med arven var på en måte salt i såret, men hadde ikke kapasitet til å ta kampen det og da. Beklager rotete, men.. Anonymkode: 00839...a3b Om samboeren ønsket at du skulle arve hans del av leiligheten burde han og du sørget for at det ble skrevet testament som sikret gjensidig arverett ved dødsfall. Uten testament har du jo ikke krav på arv og det er derfor ikke noe å grave i eller en kamp å kjempe. Du kan mene og si hva du vil, men hans foreldre og søsken har fulgt loven og ikke gjort noe galt. La det ligge og gå videre i livet. Anonymkode: 04341...415 31 9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #19 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn er det. Og skal det måles i hvem som har kjent hverandre lengst så ‘vinner’ jeg fortsatt. At hun ikke hadde penger til å kjøpe boligen var ikke mitt problem. Trasig ja. Men jeg gir ikke bort et hus til nærmere 3millioner (etter at gjelda var gjort opp). Anonymkode: 8b7c0...d8b Kvalmt.. Er ikke snakk om å «gi vekk», men å ivareta avdødes ønske. Anonymkode: 00839...a3b 4 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #20 Skrevet 30. desember 2022 Det er trist, men sånn er det om man ikke har skrevet testamente, samboeravtale eller giftet seg. Ta lærdom av det og sørg for å ha papirene i orden nå iallefall. Selv med barn er det lurt å ha et ordentlig testamente. Anonymkode: e5e26...f79 15 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå