Hecker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 (endret) Har bestilt litt forskjellig til meg selv på aliexpress og wish For en god stund siden dumpet det ned tre ting, en hentemelding og to krav på cirka 180kroner. Toll og moms står det, men de aktuelle varene jeg har bestilt har verdi på mellom 20 og 50 kroner, så det kunne ikke stemme, men ganske riktig, joda, det er visst sånn at for en pakke med verdi på 10 kr så koster det nemlig 150 kroner for å hente den for at POSTEN skal fortolle den. Jeg kastet kravet og krevde refusjon som gikk gjennom, da det var feil fra selgeren sin side. Så til den hentelappen, jeg var borte hos postkontoret og han mannen bak kassen ville ha penger fordi det sto hos han et krav. "Denne sendingen har et ubetalt krav og det må betales før jeg kan utlevere pakken" sa han "Hvor mye?" spør jeg mens jeg dro opp noe kronestykker Han blir alvorlig: "200" ... begynner så å dytte penger inn i maskinen men bare etter 20-30 kronestykker stopper han meg, han blir alvorlig og sier "hallo du kan ikke fylle kassen min på den måten da må du veksle pengene". Til svar sier jeg "du er pliktig til å ta kontanter" og han avbrøt hele greien. Han svate med at "mer problemer nå så ringer jeg vektere/politi/etc" Han la til at "dersom jeg ikke kan betale på normalt vis så blir pakken sendt i retur idag" og nå er det to uker siden Jeg gikk da uten å betale ut av postkontoret og kom hjem og krevde penga tilbake Jeg kontaktet posten og klaget dette inn. Sendte og krav til wish som sendte pakken og som hadde tatt penger for toll (varens verdi rundt 200 så gebyr + toll er cirka 200) men jeg betaler ikke 100% moms det gjør jeg da for pokker ikke.... det gebyret burde vært prosentielt altså en prosentandel Siden har jeg bare gitt galant faen i å hente pakker med gebyr og sendt krav. Putter dem i en skuff og går den siste dagen og lager kvalme. Bare for å skape merarbeid for posten, de bør jo ta seg en bolle etterhvert hva? Årsaken til at jeg har krav på refund er fordi avsender er ansvarlig for å betale dette, ikke mottaker Noen andre som har opplevd lignende???? . 200 ble svaret. Allright jeg bare stapper penga inn her sa jeg mens jeg dyttet penger inn i en mynt-maskin. NEI!!!! Jeg kan ikke ta så mye i mot. Jeg ga blaffen og forsatte. Tilslutt stoppet han meg og trykket ut pengene. Og sa dersom jeg ikke kan betale på normalt vis så blir pakken sendt i retur, IDAG og nå er det to uker siden. Endret 30. desember 2022 av Hecker endring av tekst bare
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Jeg mener det er en miljøversting at folk bestiller pakker 24/7 med all slags billig dritt så det kan gjerne koste. At på til sender dere det meste i retur også. Håper på mer og større gebyr. Anonymkode: a4493...7da 4 1
Hecker Skrevet 30. desember 2022 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2022 Da håper jeg du får jobben i posten med det helvetet det er å 1) markere pakke for toll 2) Møte på sånne som meg som nekter å betale 3) Må håndtere pakke når den går i retur dette blir for dumt. Disse gebyrene er bare for å lure deg, og personlig finner jeg meg ikke i dem Desssuten var det jo avsender som skal merke med VOEC nummer. Så nei, her har jeg 0 forståelse for dette tullballet !!
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Jeg trodde 350,- kr grensen ble avviklet i 2020 slik at man må betale toll/moms fra 1. kr på alle varer der det er pliktig. og ja la posten ta seg av forenklet fortolling er dyrt. I tillegg om man betaler avgifter via f.eks Etsy og avsender ikke merker pakken korrekt så ender man opp med å betale dobbelt siden posten krever det inn i tillegg. Det holder ikke å vise kvittering til posten på at det er betalt, nei posten sier man må kreve det tilbake fra avsender i stedet. Det er helt tungvindt hele systemet til tider. Jeg vil helst tilbake til at det kun kreves ved ankomst Norge istede for at utenlandske nettbutikker skal kreve det inn. Anonymkode: f97d2...1c7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 Hva positivt får du ut av og holde på sånn? Anonymkode: 11055...4ec 3 1
Hecker Skrevet 30. desember 2022 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2022 sparer penger vel? problemet et posten ikke meg
Hecker Skrevet 30. desember 2022 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg trodde 350,- kr grensen ble avviklet i 2020 slik at man må betale toll/moms fra 1. kr på alle varer der det er pliktig. og ja la posten ta seg av forenklet fortolling er dyrt. I tillegg om man betaler avgifter via f.eks Etsy og avsender ikke merker pakken korrekt så ender man opp med å betale dobbelt siden posten krever det inn i tillegg. Det holder ikke å vise kvittering til posten på at det er betalt, nei posten sier man må kreve det tilbake fra avsender i stedet. Det er helt tungvindt hele systemet til tider. Jeg vil helst tilbake til at det kun kreves ved ankomst Norge istede for at utenlandske nettbutikker skal kreve det inn. Anonymkode: f97d2...1c7 det er korrekt, du betaler momsen på ebay så vis jeg kjøper en usblader for 20kr så betaler jeg 25 kr. Det er jo uansett billigere enn å betale 150 i butikker i norge. Men med gebyret til posten på 150 så er det idiotisk. kan legge til at det også er sånn at avsender har som oftest ansvar for å gjøre det om dem er med i denne såkalte VOEC ordningen, og dermed har jeg rett til å drite tyve null i hva posten sier DHL prøvde seg på samme vis, lager et rabalder uten like og fikk den tilslutt hentet mot at jeg betalte kun for selve mvaen som jeg krevde tilbake Endret 30. desember 2022 av Hecker
Kalikalinka Skrevet 30. desember 2022 #8 Skrevet 30. desember 2022 Hecker skrev (2 minutter siden): sparer penger vel? problemet et posten ikke meg Akkurat her er du også en del av problemet, gitt. 3
Hecker Skrevet 30. desember 2022 Forfatter #9 Skrevet 30. desember 2022 Kalikalinka skrev (1 minutt siden): Akkurat her er du også en del av problemet, gitt. hva da? Jeg har bestilt vare på ebay betalt min moms og ferdig. Hva gjør posten? De prøver å lure seg til penger
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #10 Skrevet 30. desember 2022 Du kan reservere deg mot at posten tar fortolling for deg, men da må du ordne det selv. skjønner at det er surt, men jeg ser ikke helt hva du oppnår med å være kjip mot de som jobber der, det er jo ikke de som har bestemt det her, ei kan de endre det. Anonymkode: 4e371...3a1 2
Poledra Skrevet 30. desember 2022 #11 Skrevet 30. desember 2022 8 minutter siden, Hecker said: kan legge til at det også er sånn at avsender har som oftest ansvar for å gjøre det om dem er med i denne såkalte VOEC ordningen, og dermed har jeg rett til å drite tyve null i hva posten sier Ja, men det er ikke alltids like lett å få personer som selger via ebay/etsy andre til å ta det ansvaret og gjøre det riktig. Blir det for tungvindt så kan de bare si vi vil ikke sende varer til Norge og det blir jo synd. Jeg har vært borti flere som ikke ønsker å gjøre det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #12 Skrevet 30. desember 2022 Varene må jo tollbehandles uansett om verdien er 5kr eller 200 kr, Posten som alle andre bedrifter kan ikke jobbe gratis. Forenklet fortolling hos Posten koster 149,-. En annen ting er hvis du har flere ordrer fra AliExpress eller Wish som blir sendt fra samme sted på omtrent samme tid så hender at disse blir sendt som en pakke, når Posten fortoller en vare så ser de på den samlede sendingen og ikke enkeltbestillinger. Du må lære deg forskjellen på MVA og tollgebyr, førstnevnte betales sammen med bestillingen hvis nettbutikken bruker VOEC men noen ganger så må man opplyse selgeren om dette selv. Sistnevnte er en selvfølge å betale siden Posten bruker tid og resurser på å tollbehandle pakken. Anonymkode: b13b5...485 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #13 Skrevet 30. desember 2022 Hecker skrev (38 minutter siden): sparer penger vel? problemet et posten ikke meg Problemet er faktisk deg, i hvertfall i forhold til betalingen med kronestykkene. Ingen er pliktig til å ta i mot så mye mynt, så her har du bare oppført deg som en fjott rett og slett. Ville vurdert å gått tilbake å beklaget den idiotiske oppførselen din. Anonymkode: f9718...ae1 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg trodde 350,- kr grensen ble avviklet i 2020 slik at man må betale toll/moms fra 1. kr på alle varer der det er pliktig. og ja la posten ta seg av forenklet fortolling er dyrt. I tillegg om man betaler avgifter via f.eks Etsy og avsender ikke merker pakken korrekt så ender man opp med å betale dobbelt siden posten krever det inn i tillegg. Det holder ikke å vise kvittering til posten på at det er betalt, nei posten sier man må kreve det tilbake fra avsender i stedet. Det er helt tungvindt hele systemet til tider. Jeg vil helst tilbake til at det kun kreves ved ankomst Norge istede for at utenlandske nettbutikker skal kreve det inn. Anonymkode: f97d2...1c7 Aliexpress og Wish er VOEC registrert så de skal i prinsippet kreve inn mva for deg Anonymkode: 734d5...86d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 5 hours ago, Hecker said: hva da? Jeg har bestilt vare på ebay betalt min moms og ferdig. Hva gjør posten? De prøver å lure seg til penger Nei det gjør de ikke, men hvis pakken ikke er merket riktig så vet de jo ikke at den er ok? Ta kontakt med kundeservice i Posten og send de kvitteringer på at norsk mva er betalt så ordner det seg. Lykke til! Anonymkode: 734d5...86d
Hecker Skrevet 9. januar 2023 Forfatter #16 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 19.32): Varene må jo tollbehandles uansett om verdien er 5kr eller 200 kr, Posten som alle andre bedrifter kan ikke jobbe gratis. Forenklet fortolling hos Posten koster 149,-. En annen ting er hvis du har flere ordrer fra AliExpress eller Wish som blir sendt fra samme sted på omtrent samme tid så hender at disse blir sendt som en pakke, når Posten fortoller en vare så ser de på den samlede sendingen og ikke enkeltbestillinger. Du må lære deg forskjellen på MVA og tollgebyr, førstnevnte betales sammen med bestillingen hvis nettbutikken bruker VOEC men noen ganger så må man opplyse selgeren om dette selv. Sistnevnte er en selvfølge å betale siden Posten bruker tid og resurser på å tollbehandle pakken. Anonymkode: b13b5...485 Jeg har 2000+ ordre på aliexpress. Hender at jeg bestiller i ferier og sånn når eg har mye fritid og da blir det ofte kjøpt for nærmere 10 000 kroner. Alt fra sparkesykkeldeler til mobildeksler altså ... Anyway, jeg vet presis hva de tingene er men tollgebyr er urimelig og idiotisk. Hvis du kjøper et mobildeksel til 10 kroner sammen med en skjermbeskytter til 5 kroner, så betaler du vel noe sånn som 3-5 kr i moms sant (5% så 3kr for 10kr og 2kr for 5 kr rundet opp til nærmeste krone... anyway, hadde du betalt da 154 kroner hos posten når du kan bare bestille varen på nytt?
Hecker Skrevet 9. januar 2023 Forfatter #17 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 19.32): Varene må jo tollbehandles uansett om verdien er 5kr eller 200 kr, Posten som alle andre bedrifter kan ikke jobbe gratis. Forenklet fortolling hos Posten koster 149,-. En annen ting er hvis du har flere ordrer fra AliExpress eller Wish som blir sendt fra samme sted på omtrent samme tid så hender at disse blir sendt som en pakke, når Posten fortoller en vare så ser de på den samlede sendingen og ikke enkeltbestillinger. Du må lære deg forskjellen på MVA og tollgebyr, førstnevnte betales sammen med bestillingen hvis nettbutikken bruker VOEC men noen ganger så må man opplyse selgeren om dette selv. Sistnevnte er en selvfølge å betale siden Posten bruker tid og resurser på å tollbehandle pakken. Anonymkode: b13b5...485 hvorfor i helvete skal de sendes som en pakke? Må jeg begynne å begrense antal ordre pr dag liksom nå? dette er jo idiotisk tåpelig, eller får jeg noe rabatter av det. IKKE kom med noe sånt tåpelig som at "det sparer miljøet" eller "posten får mindre arbeid" for det skal eg love deg er tull. Når de kombinerer pakker forsvinner voec nr inni kombipakken, med mindre de skriver det utenpå !
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #18 Skrevet 9. januar 2023 Hecker skrev (7 minutter siden): hvorfor i helvete skal de sendes som en pakke? Må jeg begynne å begrense antal ordre pr dag liksom nå? dette er jo idiotisk tåpelig, eller får jeg noe rabatter av det. IKKE kom med noe sånt tåpelig som at "det sparer miljøet" eller "posten får mindre arbeid" for det skal eg love deg er tull. Når de kombinerer pakker forsvinner voec nr inni kombipakken, med mindre de skriver det utenpå ! Men det er jo ikke Posten som ber de sende det i en pakke, så den kritikken må du rette mot avsender. For øvrig er ikke posten pliktig til å ta i mot mer enn 25 stk av hver myntenhet, så de kan med loven som bakgrunn nekte deg betale 200kr med kronestykker. Om retten til å betale med kontanter (norges-bank.no) Anonymkode: b26b3...586
Hecker Skrevet 10. januar 2023 Forfatter #19 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Men det er jo ikke Posten som ber de sende det i en pakke, så den kritikken må du rette mot avsender. For øvrig er ikke posten pliktig til å ta i mot mer enn 25 stk av hver myntenhet, så de kan med loven som bakgrunn nekte deg betale 200kr med kronestykker. Om retten til å betale med kontanter (norges-bank.no) Anonymkode: b26b3...586 Enden på visen her var at jeg ikke gadd å betale, jeg klaget til posten 50 ganger daglig og tilslutt traff på en som sa de kunne slette gebyret. Jeg sa jeg ikke hadde verken vips eller kort og at dem nektet å ta penger imot (for å være ærlig så prøvde jeg og med 5kronere og 10 kronere for å holde meg innafor 25 per enhet ... nøyaktig 25 av både 1 og 5 kronere, samt 5 10-ere Siden de nektet på det så laget eg bare rabalder for sjappa via posten, og de ga meg lov å hente uten å betale siden de i sjappa nekta å ta penger
Reign Skrevet 10. januar 2023 #20 Skrevet 10. januar 2023 Hecker skrev (På 30.12.2022 den 18.48): Har bestilt litt forskjellig til meg selv på aliexpress og wish For en god stund siden dumpet det ned tre ting, en hentemelding og to krav på cirka 180kroner. Toll og moms står det, men de aktuelle varene jeg har bestilt har verdi på mellom 20 og 50 kroner, så det kunne ikke stemme, men ganske riktig, joda, det er visst sånn at for en pakke med verdi på 10 kr så koster det nemlig 150 kroner for å hente den for at POSTEN skal fortolle den. Jeg kastet kravet og krevde refusjon som gikk gjennom, da det var feil fra selgeren sin side. Så til den hentelappen, jeg var borte hos postkontoret og han mannen bak kassen ville ha penger fordi det sto hos han et krav. "Denne sendingen har et ubetalt krav og det må betales før jeg kan utlevere pakken" sa han "Hvor mye?" spør jeg mens jeg dro opp noe kronestykker Han blir alvorlig: "200" ... begynner så å dytte penger inn i maskinen men bare etter 20-30 kronestykker stopper han meg, han blir alvorlig og sier "hallo du kan ikke fylle kassen min på den måten da må du veksle pengene". Til svar sier jeg "du er pliktig til å ta kontanter" og han avbrøt hele greien. Han svate med at "mer problemer nå så ringer jeg vektere/politi/etc" Han la til at "dersom jeg ikke kan betale på normalt vis så blir pakken sendt i retur idag" og nå er det to uker siden Jeg gikk da uten å betale ut av postkontoret og kom hjem og krevde penga tilbake Jeg kontaktet posten og klaget dette inn. Sendte og krav til wish som sendte pakken og som hadde tatt penger for toll (varens verdi rundt 200 så gebyr + toll er cirka 200) men jeg betaler ikke 100% moms det gjør jeg da for pokker ikke.... det gebyret burde vært prosentielt altså en prosentandel Siden har jeg bare gitt galant faen i å hente pakker med gebyr og sendt krav. Putter dem i en skuff og går den siste dagen og lager kvalme. Bare for å skape merarbeid for posten, de bør jo ta seg en bolle etterhvert hva? Årsaken til at jeg har krav på refund er fordi avsender er ansvarlig for å betale dette, ikke mottaker Noen andre som har opplevd lignende???? . 200 ble svaret. Allright jeg bare stapper penga inn her sa jeg mens jeg dyttet penger inn i en mynt-maskin. NEI!!!! Jeg kan ikke ta så mye i mot. Jeg ga blaffen og forsatte. Tilslutt stoppet han meg og trykket ut pengene. Og sa dersom jeg ikke kan betale på normalt vis så blir pakken sendt i retur, IDAG og nå er det to uker siden. Går det bra med deg?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå