AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Vi har akkurat byttet bank fra DNB til Bulderbank, pga mye lavere rente. Da vi søkte om lån så ba vi om 20 års nedbetalingstid, vi fikk lånet innvilget svært kjapt. Så et par dager senere så setter de opp nedbetalingstiden fra 20 til 25 år uten å siifra til oss! Så jeg ringte banken i dag og spurte hvorfor. De forklarte at i følge deres kalkulasjoner har vi ikke råd til å ha 20 års nedbetaling! (Blant annet pga kredittramme på mastercard som vi aldri har benyttet oss av) Dette synes jeg er meget spesielt og rimelig frekt. For vi har nå 3 år mer nedbetalingstid enn i DNB og hadde da mye høyere rente. Vi er et ektepar med 1.5 i samlet brutto inntekt. Vi har et hus til verdi 6.2 og har lån på 2,6 mill. Har studielån på 300 000 til sammen. Ingen andre lån. Merkelig opplegg! Anonymkode: 2245c...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #3 Skrevet 30. desember 2022 Bra det da, du kan jo uansett betale ned så raskt du vil Anonymkode: 03383...72c 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Det står dere fritt å innbetale ekstra på lånet hos Bulder. Da kan dere velge enten kortere nedbetalingstid eller lavere terminbeløp. Anonymkode: 9c9bf...e8e 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bra det da, du kan jo uansett betale ned så raskt du vil Anonymkode: 03383...72c Hvorfor er det bra? Det er jo veldig merkelig av en bank? Anonymkode: 2245c...5b0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #6 Skrevet 30. desember 2022 Det er jo teit av dem, men uansett kan dere når som helst betale inn ekstra, og da få kortere nedbetalingstid. https://faq.bulderbank.no/no/jeg-har-boliglan-i-bulder-bank/betale-ekstra-pa-lanet Anonymkode: 3907a...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #7 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo teit av dem, men uansett kan dere når som helst betale inn ekstra, og da få kortere nedbetalingstid. https://faq.bulderbank.no/no/jeg-har-boliglan-i-bulder-bank/betale-ekstra-pa-lanet Anonymkode: 3907a...fb0 Ja vi skal betale ned ekstra hver mnd. Jeg er bare litt skeptisk nå kjenner jeg. Dette er første gang jeg bytter bank, har hatt dnb hele livet. Så er dette det første som skjer. Anonymkode: 2245c...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #8 Skrevet 30. desember 2022 Så lenge dere, på papiret, ikke har råd til 20 års nedbetalingstid, samtidig som dere skal tåle en potensiell renteøkning på 5 % (3 neste år), må de nok tilby dere 25 for å holde seg innenfor krav. Det skal være det dere har skrevet under på i lånepapirene i såfall. Å ta ned nedbetalingstiden i ettertid skal dere stå fritt til, går det ikke an å gjøre det i nettbanken f.eks? Hvilken rente fikk dere i Bulder forresten? Anonymkode: e98f2...491 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #9 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så lenge dere, på papiret, ikke har råd til 20 års nedbetalingstid, samtidig som dere skal tåle en potensiell renteøkning på 5 % (3 neste år), må de nok tilby dere 25 for å holde seg innenfor krav. Det skal være det dere har skrevet under på i lånepapirene i såfall. Å ta ned nedbetalingstiden i ettertid skal dere stå fritt til, går det ikke an å gjøre det i nettbanken f.eks? Hvilken rente fikk dere i Bulder forresten? Anonymkode: e98f2...491 Joda, jeg forstår det. Det var bare at da vi søkte så ba vi om 20 år. Noe de godkjente. Så skrudde de opp tiden i ettertid etter papirene var signert uten å si noe. Anonymkode: 2245c...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #10 Skrevet 30. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Joda, jeg forstår det. Det var bare at da vi søkte så ba vi om 20 år. Noe de godkjente. Så skrudde de opp tiden i ettertid etter papirene var signert uten å si noe. Anonymkode: 2245c...5b0 Men det har jo ingenting å si for dere. Her klager du for ingenting. Betal ned på 20 år om du vil, eller 2 dager. Du bestemmer selv, men kjekt å ha lengre tid om man skulle få behov for det. Anonymkode: 03383...72c 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #11 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men det har jo ingenting å si for dere. Her klager du for ingenting. Betal ned på 20 år om du vil, eller 2 dager. Du bestemmer selv, men kjekt å ha lengre tid om man skulle få behov for det. Anonymkode: 03383...72c Jeg klager fordi jeg synes det er spesielt å endre slikt uten å si ifra. Anonymkode: 2245c...5b0 1
Huset Skrevet 30. desember 2022 #12 Skrevet 30. desember 2022 (endret) Du kan vel enkelt endre dette i appen selv. Gå inn på "terminbeløp" og velg "øk terminbeløp". Men om du øker det, kan du ikke endre det tilbake i appen. Så om dere vil ha fleksibilitet kan det være greit med ekstra innbetalinger i stedet for økt terminbeløp. Endret 30. desember 2022 av Huset Postet for raskt
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #13 Skrevet 30. desember 2022 Huset skrev (8 minutter siden): Du kan vel enkelt endre dette i appen selv. Gå inn på "terminbeløp" og velg "øk terminbeløp". Men om du øker det, kan du ikke endre det tilbake i appen. Så om dere vil ha fleksibilitet kan det være greit med ekstra innbetalinger i stedet for økt terminbeløp. Takk, jeg har økt det nå. Anonymkode: 2245c...5b0
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #14 Skrevet 26. november 2023 1 år senere Har betalt ned 1 mill ekstra på lånet og har kun 1,5 igjen. Regner med å ha betalt ned hele lånet innen 6-7 år. Merkelig at de mente vi ikke hadde råd til 20 år Men ellers helt ok fornøyd med Bulder Anonymkode: 2245c...5b0 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #15 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 1 år senere Har betalt ned 1 mill ekstra på lånet og har kun 1,5 igjen. Regner med å ha betalt ned hele lånet innen 6-7 år. Merkelig at de mente vi ikke hadde råd til 20 år Men ellers helt ok fornøyd med Bulder Anonymkode: 2245c...5b0 Ok. Anonymkode: 2bf7b...a88 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #16 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 1 år senere Har betalt ned 1 mill ekstra på lånet og har kun 1,5 igjen. Regner med å ha betalt ned hele lånet innen 6-7 år. Merkelig at de mente vi ikke hadde råd til 20 år Men ellers helt ok fornøyd med Bulder Anonymkode: 2245c...5b0 Ohh lord! Å gi slipp og gå videre er ikke din sterkeste side...... Anonymkode: cde6e...9d9 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #17 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 1 år senere Har betalt ned 1 mill ekstra på lånet og har kun 1,5 igjen. Regner med å ha betalt ned hele lånet innen 6-7 år. Merkelig at de mente vi ikke hadde råd til 20 år Men ellers helt ok fornøyd med Bulder Anonymkode: 2245c...5b0 Nei, det er ikke merkelig. Hvor kommer den ekstra millionen fra? I følge tallene dere ga banken tjente dere 1,5 mill brutto i året, som er ca 1 mill netto, litt avhengig av skattenivået deres. Dere har ikke betalt inn hele den millionen ekstra på lånet og levd på 0 kr på alt annet det siste året, livsopphold og andre regninger, betjene lånet på 300 000 pluss vanlig betjening av boliglånet. Hvis dere har tjent ekstra mye det siste året så er jo ikke det regnet med i det banken regnet ut. Du kan ikke bruke andre tall enn de opprinnelige og så påstå det er merkelig at resultatet er forskjellig. Anonymkode: 4ea1e...3e8 1 2
Amossa Skrevet 26. november 2023 #18 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 18.32): Men det har jo ingenting å si for dere. Her klager du for ingenting. Betal ned på 20 år om du vil, eller 2 dager. Du bestemmer selv, men kjekt å ha lengre tid om man skulle få behov for det. Anonymkode: 03383...72c Ikke enig. Banken godkjente lånet, men endret på de betingelsene som TS hadde bedt om - uten å si i fra. Slik bør det ikke være. 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #19 Skrevet 26. november 2023 Amossa skrev (27 minutter siden): Ikke enig. Banken godkjente lånet, men endret på de betingelsene som TS hadde bedt om - uten å si i fra. Slik bør det ikke være. Takk endelig en som tok poenget. Det syntes jeg var merkelig. Men jeg er over det nå altså, haha. Jeg begynte bare å tenke på det da jeg så denne tråden inne på favorittlista mi Anonymkode: 2245c...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #20 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Nei, det er ikke merkelig. Hvor kommer den ekstra millionen fra? I følge tallene dere ga banken tjente dere 1,5 mill brutto i året, som er ca 1 mill netto, litt avhengig av skattenivået deres. Dere har ikke betalt inn hele den millionen ekstra på lånet og levd på 0 kr på alt annet det siste året, livsopphold og andre regninger, betjene lånet på 300 000 pluss vanlig betjening av boliglånet. Hvis dere har tjent ekstra mye det siste året så er jo ikke det regnet med i det banken regnet ut. Du kan ikke bruke andre tall enn de opprinnelige og så påstå det er merkelig at resultatet er forskjellig. Anonymkode: 4ea1e...3e8 Vi solgte båten, brukte den ikke nok. Der kommer mye av pengene fra. Vi betaler inn 10 000 ekstra på boligen i mnd. 20 år hadde ikke vært et problem. Anonymkode: 2245c...5b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå