Gå til innhold

Bulder bank...skrudde plutselig opp nedbetalingstiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat byttet bank fra DNB til Bulderbank, pga mye lavere rente. 

Da vi søkte om lån så ba vi om 20 års nedbetalingstid, vi fikk lånet innvilget svært kjapt. Så et par dager senere så setter de opp nedbetalingstiden fra 20 til 25 år uten å siifra til oss! 

Så jeg ringte banken i dag og spurte  hvorfor. De forklarte at i følge deres kalkulasjoner har vi ikke råd til å ha 20 års nedbetaling! (Blant annet pga kredittramme på mastercard som vi aldri har benyttet oss av) 

Dette synes jeg er meget spesielt og rimelig frekt. For vi har nå 3 år mer nedbetalingstid enn i DNB og hadde da mye høyere rente. 

Vi er et ektepar med 1.5 i samlet brutto inntekt. Vi har et hus til verdi 6.2 og har lån på 2,6 mill. 
Har studielån på 300 000 til sammen. Ingen andre lån. 

Merkelig opplegg! 

Anonymkode: 2245c...5b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok.

Anonymkode: f0e94...b08

• Liker 2
Skrevet

Bra det da, du kan jo uansett betale ned så raskt du vil :)

Anonymkode: 03383...72c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det står dere fritt å innbetale ekstra på lånet hos Bulder. Da kan dere velge enten kortere nedbetalingstid eller lavere terminbeløp. 

Anonymkode: 9c9bf...e8e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bra det da, du kan jo uansett betale ned så raskt du vil :)

Hvorfor er det bra?

Det er jo veldig merkelig av en bank? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo teit av dem, men uansett kan dere når som helst betale inn ekstra, og da få kortere nedbetalingstid.

https://faq.bulderbank.no/no/jeg-har-boliglan-i-bulder-bank/betale-ekstra-pa-lanet

Anonymkode: 3907a...fb0

Ja vi skal betale ned ekstra hver mnd. 

Jeg er bare litt skeptisk nå kjenner jeg. Dette er første gang jeg bytter bank, har hatt dnb hele livet. Så er dette det første som skjer. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dere, på papiret, ikke har råd til 20 års nedbetalingstid, samtidig som dere skal tåle en potensiell renteøkning på 5 % (3 neste år), må de nok tilby dere 25 for å holde seg innenfor krav. Det skal være det dere har skrevet under på i lånepapirene i såfall. Å ta ned nedbetalingstiden i ettertid skal dere stå fritt til, går det ikke an å gjøre det i nettbanken f.eks? Hvilken rente fikk dere i Bulder forresten? 

Anonymkode: e98f2...491

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge dere, på papiret, ikke har råd til 20 års nedbetalingstid, samtidig som dere skal tåle en potensiell renteøkning på 5 % (3 neste år), må de nok tilby dere 25 for å holde seg innenfor krav. Det skal være det dere har skrevet under på i lånepapirene i såfall. Å ta ned nedbetalingstiden i ettertid skal dere stå fritt til, går det ikke an å gjøre det i nettbanken f.eks? Hvilken rente fikk dere i Bulder forresten? 

Anonymkode: e98f2...491

Joda, jeg forstår det. Det var bare at da vi søkte så ba vi om 20 år. Noe de godkjente. Så skrudde de opp tiden i ettertid etter papirene var signert uten å si noe. 

33B1EE1F-BFA5-4939-909E-E59AC1D43D3A.jpeg

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Joda, jeg forstår det. Det var bare at da vi søkte så ba vi om 20 år. Noe de godkjente. Så skrudde de opp tiden i ettertid etter papirene var signert uten å si noe. 

33B1EE1F-BFA5-4939-909E-E59AC1D43D3A.jpeg

Men det har jo ingenting å si for dere. Her klager du for ingenting.

Betal ned på 20 år om du vil, eller 2 dager. Du bestemmer selv, men kjekt å ha lengre tid om man skulle få behov for det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Betal ned på 20 år om du vil, eller 2 dager. Du bestemmer selv, men kjekt å ha lengre tid om man skulle få behov for det. 

Jeg klager fordi jeg synes det er spesielt å endre slikt uten å si ifra. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan vel enkelt endre dette i appen selv. Gå inn på "terminbeløp" og velg "øk terminbeløp". Men om du øker det, kan du ikke endre det tilbake i appen. Så om dere vil ha fleksibilitet kan det være greit med ekstra innbetalinger i stedet for økt terminbeløp. 

Endret av Huset
Postet for raskt
Skrevet
Huset skrev (8 minutter siden):

Du kan vel enkelt endre dette i appen selv. Gå inn på "terminbeløp" og velg "øk terminbeløp". Men om du øker det, kan du ikke endre det tilbake i appen. Så om dere vil ha fleksibilitet kan det være greit med ekstra innbetalinger i stedet for økt terminbeløp. 

Takk, jeg har økt det nå. 

• 10 måneder senere...
Skrevet

1 år senere

Har betalt ned 1 mill ekstra på lånet og har kun 1,5 igjen. Regner med å ha betalt ned hele lånet innen 6-7 år.

Merkelig at de mente vi ikke hadde råd til 20 år

Men ellers helt ok fornøyd med Bulder

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

1 år senere

Har betalt ned 1 mill ekstra på lånet og har kun 1,5 igjen. Regner med å ha betalt ned hele lånet innen 6-7 år.

Ok.

Anonymkode: 2bf7b...a88

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

1 år senere

Ohh lord! Å gi slipp og gå videre er ikke din sterkeste side...... 

Anonymkode: cde6e...9d9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

1 år senere

Nei, det er ikke merkelig. 

Hvor kommer den ekstra millionen fra? 

I følge tallene dere ga banken tjente dere 1,5 mill brutto i året, som er ca 1 mill netto, litt avhengig av skattenivået deres. Dere har ikke betalt inn hele den millionen ekstra på lånet og levd på 0 kr på alt annet det siste året, livsopphold og andre regninger, betjene lånet på 300 000 pluss vanlig betjening av boliglånet. 

Hvis dere har tjent ekstra mye det siste året så er jo ikke det regnet med i det banken regnet ut. Du kan ikke bruke andre tall enn de opprinnelige og så påstå det er merkelig at resultatet er forskjellig.

Anonymkode: 4ea1e...3e8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 18.32):

Ikke enig.  Banken godkjente lånet, men endret på de betingelsene som TS hadde bedt om - uten å si i fra.  Slik bør det ikke være.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Amossa skrev (27 minutter siden):

Ikke enig.  Banken godkjente lånet, men endret på de betingelsene som TS hadde bedt om - uten å si i fra.  Slik bør det ikke være.  

Takk

endelig en som tok poenget. Det syntes jeg var merkelig.

Men jeg er over det nå altså, haha. Jeg begynte bare å tenke på det da jeg så denne tråden inne på favorittlista mi

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, det er ikke merkelig. 

Hvor kommer den ekstra millionen fra? 

I følge tallene dere ga banken tjente dere 1,5 mill brutto i året, som er ca 1 mill netto, litt avhengig av skattenivået deres. Dere har ikke betalt inn hele den millionen ekstra på lånet og levd på 0 kr på alt annet det siste året, livsopphold og andre regninger, betjene lånet på 300 000 pluss vanlig betjening av boliglånet. 

Hvis dere har tjent ekstra mye det siste året så er jo ikke det regnet med i det banken regnet ut. Du kan ikke bruke andre tall enn de opprinnelige og så påstå det er merkelig at resultatet er forskjellig.

Anonymkode: 4ea1e...3e8

Vi solgte båten, brukte den ikke nok. Der kommer mye av pengene fra. 

Vi betaler inn 10 000 ekstra på boligen i mnd. 20 år hadde ikke vært et problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...