Gå til innhold

To spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt her og filosoferte, og kom opp med to ting jeg lurte på..

1. Hvordan forer du hunden din? Har den mat tilgjengelig hele døgnet, eller får den til faste tider? Hvorfor forer du som du gjør?

Dette er begrunnet i at jeg selv har valgt å ha mat stående fremme til mine hunder hele tiden, og vet at det er mange som ikke liker denne metoden. Jeg har aldri fått noe gode svar på hvorfor, så håper noen har noen her!

2. Hvor ofte renser du ørene på hunden din?

Jeg gjorde det for første gang på ungjenta i forrige uke, fordi hun viste tegn til ubehag, gjentok behandlingen i dag, og det ser ut som om det har løsnet.

Selv gjør jeg dette hvis hundene viser tegn til at det er ¨tett¨, eller hvis det har gått veldig lang tid, et halvt års tid eller noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forer morgen og kveld, det er fordi jeg har Beagle®, og som kjent er, kan de spise en elefant om de får sjansen.

Ørerens hmmmmmmmm..... det er igrunn en stund siden. Men, tørker inni ørene etter de har dusjet da ;) Men, er nok ikke dumt å rense ordenlig opp i dem nei!!

Takk for påminnelsen :sjenert:

Skrevet

Jeg forer to ganger om dagen, og fjerner maten etter at han har spist. Det er egentlig ikke aktuelt å ha noe stående, da han spiser opp alt på to sekunder.

Ørerens har jeg ikke gjort enda, siden han akkurat har kommet... Men jeg må visst gjøre det i det ene øret nå, ser det ut til. Hvordan gjør man det egentlig, bortsett fra å bruke vann?

Skrevet

To av mine er blanding av drever og beagle, og de har også mat hele tiden, har fungert veldig fint, bortsett fra da vi hadde et forskifte, da gikk det litt ekstra et par dager :ler:

Ørerensen jeg bruker har jeg kjøpt hos dyrlegen, den lukter som fineste parfyme... :forvirret:

Jeg har ørerensen til varming først, så den ikke er iskald, lar den stå i varm stue ti min tid før den brukes. Det er sånn en lang tut på den som jeg fører forsiktig ned i øret og spruter inn en passelig dæsj, det øret jeg spruter inn i vender oppover, lar så dette virke litt og gnir i ¨ørefeste¨ litt, og lar så hunden riste seg. Tørker inni øret med en bomullsdott, og tørker av yttersidene av ørene med en fuktig fille, for å få vekk lukta og restene av ørerensen. Men, la dyrlegen vise deg en gang :)

Gjest Carmensita
Skrevet

Jeg har tre Bichon Frisè som får mat en gang pr dag. En av grunnene til at det ikke anbefales å la maten stå fremme er vel at det er vanskeligere å kontrollere hva de får i seg og at ikke alle har "magemål". Også blir det jo masse småspising da, aldri sulten og aldri mett. Men for noen funker vel det.

Denne rasen bades ganske ofte, gjennomsnittelig hver 14. dag. Da napper og renser jeg ørene (EpiOtic fra dyrlegen). Og fjerner eventuell tannstein.

Skrevet

dalmatiner, også kjent som "vandrende matvrak", så her er det to ganger om dagen.

ørerens bruker vi ikke, ikke etter han fikk sopp i øret for det var for vått (hadde en kur med EpiOtic etter en ørebetennelse, var hos vet og ble ikke bra før vi byttet for og sluttet med ørerens), bruker en fuktig bommullsdott ytterst i øret.

men ørerens max en gang i måneden gjør ingenting da.

Skrevet

Det jeg leser og det jeg har hørt tidligere, er begrunnelsen i at hunden ikke klarer å stoppe spisingen selv, at de må spise til det er tomt. Har ikke ønske om at noen skal føle seg halshugget eller noe, men jeg lurer på om noen har prøvd å fore på, bare for å se om den faktisk klarer å stoppe? Joda, jeg vet at en gang må man stoppe, fordi det er helseskadelig for hunden, men som sagt, jeg har ikke erfaring med annet enn for hele tiden, og har hatt veldig mange hunder opp igjennom, av ulike raser, og det har ikke vært vanskelig, med noen av de.

Skrevet
Det jeg leser og det jeg har hørt tidligere, er begrunnelsen i at hunden ikke klarer å stoppe spisingen selv, at de må spise til det er tomt.  Har ikke ønske om at noen skal føle seg halshugget eller noe, men jeg lurer på om noen har prøvd å fore på, bare for å se om den faktisk klarer å stoppe?  Joda, jeg vet at en gang må man stoppe, fordi det er helseskadelig for hunden, men som sagt, jeg har ikke erfaring med annet enn for hele tiden, og har hatt veldig mange hunder opp igjennom, av ulike raser, og det har ikke vært vanskelig, med noen av de.

Men hva gjør du, fyller du på for hele tiden, eller spiser de ikke opp det de får?

Det kan jo umulig være noe problem om de klarer å stoppe, men blir de ikke feite? Jeg går ut ifra at de ikke blir det siden du gjør det slik, men - hvorfor, da? ;)

Skrevet
Men hva gjør du, fyller du på for hele tiden, eller spiser de ikke opp det de får?

Det kan jo umulig være noe problem om de klarer å stoppe, men blir de ikke feite? Jeg går ut ifra at de ikke blir det siden du gjør det slik, men - hvorfor, da? ;)

Når vi har fått valpene i hus, har alle vært vant til å få mat x antall ganger daglig. Det vi da gjorde, var å sette frem større mengde mat enn de var vant til, og når den hadde spist litt, og gikk og gjorde noe annet, fylte vi på slik at skålen var full hele tiden. I løpet av kort tid hadde de skjønt at okei, uansett hvor mye jeg spiser så vil det alltid komme mer, da behøver jeg ikke stresse med å spise opp alt på en gang. Litt spennende har det vært når vi har presentert en ny valp for den eldre hunden i huset, men det virker som om valpen har latt seg forme av den voksne på dette området også.

Ingen av hundene mine er feite, de er helt normale alle fire, og veier ikke mer enn de bør.

Hvorfor jeg forer som jeg gjør, tja, jeg har, som sagt alltid vært vant til det.

Jeg synes det er greit at hundene mine har maten tilgjengelig når de er sultne.

Har erfaring med at hunder som får mat til faste tider, fort blir masete når det er action på kjøkkenet, uansett tid på døgnet, mine hunder reagerer ikke når jeg går i kjøleskapet engang.

Like så har en tanke om at det med å sprengspise, ikke er heldig for kroppen til hunden på lang sikt, med tanke på blodsukker, mage/tarm funksjon osv, da tenker jeg særlig på de som kun får mat en gang pr døgn.

Skrevet

"Hvorfor" var egentlig myntet på hvordan du unngår at de blir feite - men igrunnen interessant poeng det med at de ikke reagerer når det skjer ting på kjøkkenet. Min spinner igang, men det har jo også med (manglende) lydighet å gjøre.

Skrevet

Åja! Nei, de er vel unike da... :ler:

Nei, jeg vet egentlig ikke, det er vel kanskje det at de klarer å moderere seg, og spise kun det de har behov for? At de har forstått at det alltid kommer mer?

Gjest Carmensita
Skrevet

.

Like så har en tanke om at det med å sprengspise, ikke er heldig for kroppen til hunden på lang sikt, med tanke på blodsukker, mage/tarm funksjon osv, da tenker jeg særlig på de som kun får mat en gang pr døgn.

Det er nok forskjell fra rase til rase. Fra de de er små valper og begynner med tørrfor, får de fem måltider om dagen. Når de er leveringsklare er de nede i tre måltider pr dag. Det første måltidet de gjerne kutter ut selv, er det 2. måltidet. Så fram til de er ca 1 år eller mer spiser de 2 måltider, morgen og kveld. Etterhvert spiser de nesten ikke av det første måltidet og da er det naturlig å gå over til et måltid pr. dag. Men dette er jo for den rasen jeg har (bichon).

Det er jo også forskjell på om man har en eller flere hunder. Og hvis f.eks. store hunder får bare et stort måltid om dagen er de blant annet utsatt for magedreining, IKKE bra. Så det er nok ingen standard på dette. :)

Gjest Carmensita
Skrevet
ørerens bruker vi ikke, ikke etter han fikk sopp i øret for det var for vått (hadde en kur med EpiOtic etter en ørebetennelse, var hos vet og ble ikke bra før vi byttet for og sluttet med ørerens), bruker en fuktig bommullsdott ytterst i øret.

men ørerens max en gang i måneden gjør ingenting da.

Men da brukte du vel ørerens hver dag?

Har aldri hørt at de får sopp i ørene pga ørerens. Jeg bruker bare noen dråper hvis øret virker rent, og etter napping av hår. Tørker med bomullspads. Også rister de seg godt etterpå.

Skrevet
Men da brukte du vel ørerens hver dag?

Har aldri hørt at de får sopp i ørene pga ørerens. Jeg bruker bare noen dråper hvis øret virker rent, og etter napping av hår. Tørker med bomullspads. Også rister de seg godt etterpå.

gikk som sagt på kur, og da ble det ørerens hver dag ja. men det tar som regel litt lengre tid for en hund med hengeører å bli tørr inni øret enn en som har ører som står, så det hadde vært for mye med hver tredje dag f.eks for hans del.

han fikk sopp pga det aldri ble tørt i øret (varmt og fuktig, sopp trives), og i tillegg overproduksjon av ørevoks for ørevoksen ble fjernet hele tiden, ond sirkel.

sluttet helt med ørerens i sommer (og byttet for), og han har ikke vært så bra siden i fjor sommer.

Gjest Carmensita
Skrevet

Fint at det har blitt bra. Det viktigste er at man finner ut av det. :)

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Forer to ganger om dagen til voksne hunder, valpen på 4,5 mnd får fremdeles fire ganger om dagen.

Jeg kunne ALDRI tenke meg å ha mat fremme hele tiden, dette av flere grunner:

* Om sommeren kan faktisk fluer legge egg i selv tørrmat.

* Med mindre maten som er til overs hver dag blir kastet og skålen vasket, kan det oppstå mugg, og hunden bli syk.

* Jeg liker å ha en hund som er sulten av og til, sånn at jeg får bedre effekt av treningen når jeg bruker godbiter. Merker nemlig stor forskjell på gløden når hundene er mette, eller når de er sultne.

* Har ikke særlig matglade hunder.

* Selv om mange mener hunden ikke ikke blir feit av å ha maten fremme, så er ingen av de hundene JEG har sett (som har maten framme) normalt slanke. Ingen.

Ørerens gjør jeg ved behov, og da bruker jeg q-tips på en slik måte at jeg ikke trykker voksen ned i øret, men vipper den ut, på en måte.

Ingen av mine hunder har hatt særlig med ørebetennelse fordi jeg ikke klør hundene rundt ørene, og jeg gir beskjed til andre at de ikke skal gjøre det heller.

Skrevet
Satt her og filosoferte, og kom opp med to ting jeg lurte på..

1. Hvordan forer du hunden din?  Har den mat tilgjengelig hele døgnet, eller får den til faste tider?  Hvorfor forer du som du gjør?

2. Hvor ofte renser du ørene på hunden din?

1. Jeg har stor hund = svært disponibel for magedreining.

(Hunden min er 5 år gammel).

For ett år siden fikk den magedreining, ved et "mirakel", og en stor operasjon overlevde den.

Jeg fikk da beskjed: fores minst tre ganger pr. dag, og alltid oppbløtt for! Altså fòr ofte men lite av gangen! Før den ble syk, fikk den to måltider pr. dag, ett med tørrfor, og ett med oppbløtt for.

2. Har ingen faste rutiner, men sjekker ofte ørene!!

Hunden min har store, tunge hengeører, og er derfor svært disponibel for ørebetennelse. Det har den hatt flere ganger, derfor sjekker jeg ofte, og renser ved behov!

Gjest Carmensita
Skrevet
gikk som sagt på kur, og da ble det ørerens hver dag ja. men det tar som regel litt lengre tid for en hund med hengeører å bli tørr inni øret enn en som har ører som står, så det hadde vært for mye med hver tredje dag f.eks for hans del.

han fikk sopp pga det aldri ble tørt i øret (varmt og fuktig, sopp trives), og i tillegg overproduksjon av ørevoks for ørevoksen ble fjernet hele tiden, ond sirkel.

sluttet helt med ørerens i sommer (og byttet for), og han har ikke vært så bra siden i fjor sommer.

Var innom dyrlegen i dag og da spurte jeg om hunden kunne få sopp av ørerens ved daglig bruk en periode. Det mente han ikke var mulig og at det sannsyneligvis var andre ting som hadde forårsaket det. Han sa at "problemet" sånn ellers var at det var flere som burde brukt ørerens oftere nettopp for å unngå problemer med ørene. Ja, ikke vet jeg. Men jeg har hvertfall brukt det jevnlig i alle år, og mine har ikke hatt øreproblemer. De har også hengeører, så sjansen er alltid større for at de kan få betennelse o.a.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...