Gå til innhold

Tvinge 2 åringen ut ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2 åring som ikke vil ut 😕 Det er ikke så kaldt ute, tenkte vi kunne gå vogn tur eller ake ute. Lille vil leke med lekene sine inne. Burde jeg bare la være å masse om å gå ut 😅🤣 

Anonymkode: f5b67...be1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min på 2 snakker hele dagen lang om å få gå ut, men siden det er så glatt og jeg er høygravid så tar jeg ikke sjansen. 

Men i bhg så må de vel ut enten de vil eller ikke, så lenge barnet har nok klær så syns jeg dere skal gå ut å få litt frisk luft. Det har vi alle godt av.  Trenger jo ikke være ute i mange timer. 

Anonymkode: d6985...b6c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min på 2 snakker hele dagen lang om å få gå ut, men siden det er så glatt og jeg er høygravid så tar jeg ikke sjansen. 

Men i bhg så må de vel ut enten de vil eller ikke, så lenge barnet har nok klær så syns jeg dere skal gå ut å få litt frisk luft. Det har vi alle godt av.  Trenger jo ikke være ute i mange timer. 

Anonymkode: d6985...b6c

Bruk brodder på skoene. Det tror jeg har hjulpet mange gravide på glatten.

Skrevet

Hadde bare vært inne jeg da

Anonymkode: 4611a...623

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok gått ut en tur i frisk luft, og gjort noe kjekt. Trenger jo ikke å være lenge ute.

Anonymkode: 9cc7d...3c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde bare vært inne jeg da

Jeg å, hater å være ute om viteren.

Anonymkode: 8202e...718

Skrevet

Tvang skaper ikke gode opplevelser.

Anonymkode: 072db...191

Skrevet

Da lar man ungen bli inne. Uting med foreldre som tvinger ungene til alt mulig. Kos dere inne! 😄

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man kan jo ikke spørre en toåring hva denne vil. Den har ingen forutsetninger for å forstå at det da går glipp av akebakken. De lever her og nå, og da mener jeg NÅ. 

Min mann driver også og spør vår toåring og et halvt åring om ditten og datten. Resultatet er at de aldri får gjort noen ting.

Jeg sier bare; «nå skal vi ut», og begynner å kle på. Samme gjelder ved mat, potte, legging, bading osv, osv. Når min er med min mann har de stort sett vaset rundt inne hele formiddagen, ungen i pysj og bleie (selvom hun er tørr), og hun er sur og grinete da hun ikke har spist skikkelig mat . Ei heller klarer han å legge henne….🙄

Igjen, bare kle på. Ikke spør!

Endret av Perle
Leifer og rettelser
  • Liker 6
Skrevet
Macro skrev (2 minutter siden):

Da lar man ungen bli inne. Uting med foreldre som tvinger ungene til alt mulig. Kos dere inne! 😄

Men noen ganger må man tvinge, for barnets beste😊 Man må jo se barnets forståelse ut i fra alder og modenhet. 

• Liker 2
Skrevet
Perle skrev (1 minutt siden):

Man kan jo ikke spørre en toåring hva denne vil. Den har ingen forutsetninger for å forstå at det da går glipp av akebakken. De lever her og nå, og da mener jeg NÅ. 

Min mann driver også på og spør vår toåring og et halvt åring om ditten og datten. Resultatet er at de aldri får gjort noen ting. Jeg sier bare; «nå skal vi ut», og begynner å kle på. Samme gjelder mat, potte, legging. Når min er med min mann har de stort sett Vaset runt inne, ungen i pysj og bleie selvom hun er tørr, og er sur og grinete da hun ikke har spist og han han klarer ikke legge henne….🙄

Igjen,  bare kle på. Ikke spør!

Så enig i alt du skriver👏

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Perle skrev (1 minutt siden):

Min mann driver også på og spør vår toåring og et halvt åring om ditten og datten. Resultatet er at de aldri får gjort noen ting. Jeg sier bare; «nå skal vi ut», og begynner å kle på. Samme gjelder mat, potte, legging. Når min er med min mann har de stort sett Vaset runt inne, ungen i pysj og bleie selvom hun er tørr, og er sur og grinete da hun ikke har spist og han han klarer ikke legge henne….🙄

Igjen,  bare kle på. Ikke spør!

Signerer denne. Bare kle på, ikke spør. Min og vil bare være hjemme, men så snart vi er kommet ut vil hun faen ikke inn igjen. En 2-åring greier ikke skjønna eller tenke lenger enn her og nå. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men noen ganger må man tvinge, for barnets beste😊 Man må jo se barnets forståelse ut i fra alder og modenhet. 

Nettopp. Man kan ikke gi de valg de ikke har forutsetninger for skjønne konsekvensene av. Det eneste adekvate valget de klarer å ta er og velge mellom rød eller blå lue, skinke eller ost. 

Hadde ikke jeg «tvunget» min inn på badet og på med penkjolen formiddagen den 24 desember, hadde hun lykkelig uvitende blitt hjemme i pysjen og spist brødskive med leverpostei. Istedet fikk hun en fin julaften med gaver og nisse hos bestemor og bestefar og alle kusiner, og var helt vill av begeistring. 

Folk lager ris til egen bak ved å spørre om alt. Fælt «å kaste» sin egen mann «under bussen» slik jeg gjorde i innlegget mitt, men jeg ser hva dette har gjort med oss, og at vi har med «to forskjellige barn å gjøre» for med ham er hun UMULIG, og med meg er hun en liten «medhjelper», hvis jeg jeg kan ta med meg rundt og over alt uten problem. 

Igjen, slutt å gi barna ansvar for egen hverdag ved å presentere de for beslutninger ikke har mulighet til og fatte. DU som forelder vet hva som er best for barnet , og hva som skal til for en god og morsom dag. :)

Endret av Perle
Leifer
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg å, hater å være ute om viteren.

Anonymkode: 8202e...718

Det gjør ikke jeg men hadde likevel vært inne

Skrevet
Perle skrev (46 minutter siden):

Min mann driver også og spør vår toåring og et halvt åring om ditten og datten. Resultatet er at de aldri får gjort noen ting.

Jeg sier bare; «nå skal vi ut», og begynner å kle på. Samme gjelder ved mat, potte, legging, bading osv, osv. Når min er med min mann har de stort sett vaset rundt inne hele formiddagen, ungen i pysj og bleie (selvom hun er tørr), og hun er sur og grinete da hun ikke har spist skikkelig mat . Ei heller klarer han å legge henne….🙄

Igjen, bare kle på. Ikke spør!

Men herlighet hvorfor ikke bare la barnet få slappe sv inne å leke? At man er forekdre betyr ikke at man må bestemme alt og aldri la barnet få medbestemmelsesrett .

å ingen dør av å gå i pysj en halv dag

Skrevet

For meg er det viktig at ungene blir glad i å være ute i all slags vær, så jeg «tvinger». På samme måte som at jeg tvinger min toåring til å ha på seg mer enn bare bleie til barnehagen, til å pusse tennene sine, til å legge seg innen en vittig tid og til å ikke drukne lillesøster når de bader sammen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men herlighet hvorfor ikke bare la barnet få slappe sv inne å leke? At man er forekdre betyr ikke at man må bestemme alt og aldri la barnet få medbestemmelsesrett .

å ingen dør av å gå i pysj en halv dag

Jeg trodde jeg forklarte dette ganske nøye, at det er jo trist og leit å ikke lære og gå på ski, eller få bli med i svømmehallen fordi du ble spurt mens du var «opptatt» med bilbaner din, og sa NEI da mor spurte.

I morgen for eksempel, har vi en familetradisjon hvor hele familen med 15 barn til sammen, samles og griller på bålet og går på skøyter på sjøen og aker. Spør jeg min jente i morgen mens hun ser på iPaden og spiser yoghurt, om hun vil kle på seg og dra ut, er nok svaret garantert NEI… 

Selvsagt skal man ha late kosedager dager inne, det er jo ikke dette som er kjernen her.
-Ts spør om hun skal TVINGE barnet sitt. Dette indiker jo da att hun jo har gitt dette barnet et VALG. Et valg, hvis toåringen ikke har noen forutsetninger for å ta.

Endret av Perle
Leifer
  • Nyttig 1
Skrevet
Perle skrev (34 minutter siden):

Nettopp. Man kan ikke gi de valg de ikke har forutsetninger for skjønne konsekvensene av. Det eneste adekvate valget de klarer å ta er å velge mellom rød eller blå lue, skinke eller ost. 

Hadde ikke jeg «tvunget» min i badet og på med penkjolen formiddagen den 24 desember, hadde hun lykkelig uvitende blitt hjemme i pysjen og spist brødskive med leverpostei. Istedet fikk hun en fin julaften med gaver og nisse hos bestemor og bestefar og alle kusiner, og var helt vill av begeistring. 

Folk lager ris til egen bak ved å spørre om alt. Fælt «å kaste» sin egen mann «under bussen» slik jeg gjorde i innlegget mitt, men jeg ser hva dette har gjort med oss, og at vi har med «to forskjellige barn å gjøre» for med ham er hun UMULIG, og med meg er hun en liten «medhjelper», hvis jeg jeg kan ta med meg rundt over alt uten problem. 

Igjen, slutt å gi barna ansvar for egen hverdag ved å presentere de for beslutninger ikke har mulighet til å fatte. DU som forelder vet hva som er best for barnet og hva som skal til for en god og morsom dag. 

Hear hear👏🏻

Akkurat samme greia her. 

Anonymkode: 4fc37...789

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med Perle her. En toåring forstår ikke konsekvensene av slike valg, så en må bare bestemme at nå skal vi ut. Og stå for det, til tross for protester. 

Samtidig tenker jeg at en skal se an barnet også, og hva det trives med. Samt resten av familien, og hva alle trives med. Ikke alle barn er like glade i å være ute, og jeg syns en skal ta hensyn til det også. En må ikke ut bare for å gå ut. Og når en går ut med et barn som ikke koser seg, trenger en ikke å bli så lenge. 

Jeg har et barn som elsker å være ute, men sjelden vil ut når vi skal. Hun vil ikke inn igjen når vi er ferdig med å være ute heller. Hun vil ikke til barnehagen, og hun vil ikke hjem fra barnehagen. Lite hadde skjedd om hun skulle bestemme.

Og så har jeg en toåring som ikke er så glad i å være ute for tiden. Jeg prøver i større grad å ta hensyn til henne når det gjelder å gå ut, siden jeg vet at det er gode sjanser for at hun virkelig ikke vil. Det er ikke sånn at familien blir inne pga. toåringen, vi har både hund og altså et barn til som vil ut, og jeg tenker det er bra med dagslys, frisk luft og aktivitet ute. Men jeg sleper ikke toåringen rundt ute i timesvis, med med unntak av de gangene hun trives. 

Anonymkode: 38c4d...c27

Skrevet

Barn skal ut, dermed basta. Jeg sender fortsatt tenåringene ut, de trenger frisk luft.

Toåring som nekter trenger spesielt ut. Det handler ikke om trivsel, men om ferdigheter som må læres, være ute i all slags vær/vind er en sånn ting.

Mine barn vi heller aldri ut, men det er ikke å være ute som er problemet, men det å gidde å kle på seg/bytte aktivitet. Vanskelig å få de inn igjen når de først har kommet ut. 

Anonymkode: aaf6f...c2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...