Gå til innhold

Keisersnitt eller vaginal fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har sett at det er mange tråder om dette temaet siste tiden, håper at min tråd ikke blir blandet inn i den diskusjonen. 

Jeg er gravid i uke 35, og innen 2 uker må jeg bestemme meg for om jeg vil ta keisersnitt eller føde vaginalt. 

Jeg har 1 barn fra før, som ble tatt ut med hastekeisersnitt. Fødselen gikk bra og jeg hadde 10 cm åpning før det ble bestemt at barnet måtte ut asap. Ingen kan svare meg helt på hvorfor det ble som det ble, men det er mange faktorer som spiller inn: 1) barnet kom ikke godt nok ned i bekkenet pga navlesnor rundt halsen 2) stjernekikker 3) blodpropp i morkaken = slapp baby som ikke orket riene

Jeg har fått veldig god oppfølging i dette svangerskapet, og jeg vet at denne fødselen kan bli helt annerledes enn forrige.. men jeg er livredd for et nytt hastesnitt. Jeg hadde derfor en fødselssamtale på sykehuset, der jeg sa at jeg gjerne vil føde vaginalt, men om det er 50/50 for at det ender med snitt igjen, så vil jeg heller ha et kontrollert og planlagt snitt. Sykehuset sa det er helt opp til meg, de har full forståelse for at forrige fødsel var traumatisk for meg, og de vil gjøre alt de kan for at denne blir en fin opplevelse. 

Dette er faktorer som øker sjansen for at det blir et nytt snitt:

- tidligere ks, barnet ligger godt plantet i seteleie og har gjort det i 5-6 uker. Kan selvsagt snu seg, men om det ikke skjer innen 2 uker, så må jeg ta utgangspunkt i at det blir seteleie til fødsel. Jeg blir igangsatt pga risikosvangerskap og risiko for blodpropp. Pluss at grunnen til forrige hks ikke er funnet ut av, det kan være at bekkenet mitt er for smalt - overlegen nevnte dette på samtalen. 

Jeg har på en måte allerede både gått gjennom en halv fødsel og hatt et snitt, og det må sies at jeg var raskt på beina igjen etter hastesnittet - ingen komplikasjoner. Jeg syntes heller ikke riene var så ille, så for meg er det eneste at jeg er redd for et nytt hastesnitt. Jeg har heller ikke så lyst å gå gjennom en halv fødsel med alt det innebærer for så å bli snittet… 

noen som har erfaring, råd eller innspill? 
Jeg har ikke sjans til å bestemme meg. Må også legge til at om barnet ligger i seteleie i uke 37, så blir det keisersnitt uansett. Så kanskje jeg slipper å ta valget selv :)

Endret av høydepunkt1234
Skriveleifer
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en facebook-gruppe som heter VBAC and Birth after Cesarean Facts - Evidence Based Support, mange med din situasjon der. 

Anonymkode: 1f2d0...308

Skrevet

Håpet du får tilbakemeldinger her ts. Jeg er i nøyaktig samme situasjon, bare litt lengre tid til fødsel... Er ekstremt usikker😩

Anonymkode: a57eb...190

Skrevet

Jeg fikk keisersnitt med begge mine. Førstemann hadde navlestrengen rundt halsen og kom ikke ut selv etter igangsettelse og kraftige rier. Fant også ut i ettertid at det er noe feil med livmorhalsen, så nummer to måtte ut naturlig innen uke 42 eller så ble det planlagt keisersnitt. Det ble nytt keisersnitt, gikk veldig fint. hormonfallet gjorde at jeg var helt fra meg fordi jeg ikke klarte å føde vaginalt, følte meg så mislykket som enda en gang måtte ha keisersnitt. Var skikkelig nedfor i noen dager. Helt irrasjonelt, selvsagt. 

Keisersnitt nummer to gikk mye bedre enn første, jeg visste da hva jeg gikk til. Var mye raskere på beina, og generelt raskere sprek igjen. 

Jeg vil vel bare berolige dere at det er helt greit å måtte ta keisersnitt. Ts, kanskje du kan be om ultralyd så de kan måle bekkenet ditt og barnets hodeomkrets, da kan de få en viss peiling på om det blir plass eller ikke. Det gjøres rutinemessig i andre land. 

Lykke til med valget og nye småtroll når den tiden kommer, begge to :love:

Anonymkode: 11bc9...05c

Skrevet

Trodde ikke man fikk velge fritt lengre om man ville ha keisersnitt ? At de helst ikke gjorde dette med mindre det var medisink nødvendig?

Anonymkode: 07d07...bdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Håpet du får tilbakemeldinger her ts. Jeg er i nøyaktig samme situasjon, bare litt lengre tid til fødsel... Er ekstremt usikker😩

Anonymkode: a57eb...190

Ja det er så vanskelig synes jeg. Vil egentlig at noen bare skal fortelle meg hva jeg skal gjøre. Sykehuset anbefaler selvsagt å prøve å føde vaginalt, men de har full forståelse for at jeg ikke vil ta den risikoen. Jeg heller mot å føde vanlig.. legen sa de skulle lage en skikkelig god fødeplan for meg, og om det drøyer tid/ikke var noe fremgang, så vil de gjøre snittet før det blir stress.

Sist fødsel så fikk ikke mannen bli med på ks, jeg fikk ikke se babyen min på flere timer og jeg har aldri vært så redd i mitt liv. Bare tanken på å ligge på oppvåkning i timesvis uten å vite at baby har det fint… 💔

Trist å høre at du er i samme situasjon, håper vi finner ut av det 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk keisersnitt med begge mine. Førstemann hadde navlestrengen rundt halsen og kom ikke ut selv etter igangsettelse og kraftige rier. Fant også ut i ettertid at det er noe feil med livmorhalsen, så nummer to måtte ut naturlig innen uke 42 eller så ble det planlagt keisersnitt. Det ble nytt keisersnitt, gikk veldig fint. hormonfallet gjorde at jeg var helt fra meg fordi jeg ikke klarte å føde vaginalt, følte meg så mislykket som enda en gang måtte ha keisersnitt. Var skikkelig nedfor i noen dager. Helt irrasjonelt, selvsagt. 

Keisersnitt nummer to gikk mye bedre enn første, jeg visste da hva jeg gikk til. Var mye raskere på beina, og generelt raskere sprek igjen. 

Jeg vil vel bare berolige dere at det er helt greit å måtte ta keisersnitt. Ts, kanskje du kan be om ultralyd så de kan måle bekkenet ditt og barnets hodeomkrets, da kan de få en viss peiling på om det blir plass eller ikke. Det gjøres rutinemessig i andre land. 

Lykke til med valget og nye småtroll når den tiden kommer, begge to :love:

Anonymkode: 11bc9...05c

Takk for svar og erfaring :) jeg var i kjempe form etter keisersnittet, og var på beina så snart spinalbedøvelsen var ute. Tok ingen smertestillende etterpå. Jordmor sier at hun vil jeg skal føde vanlig for å oppleve mestringsfølelsen etterpå, jeg sier at det er virkelig ikke mestringsfølelse jeg er ute etter - jeg er ute etter at både jeg og baby kommer ut av dette med livet i behold. Så stoltheten har jeg lagt i fra meg, det handler kun om overlevelse. Sånn er det når man ikke får oppfølging etter traumatiske fødsler, kanskje jeg ikke hadde vært så redd nå. 

Det var lurt, jeg skal høre om de kan sjekke bekkenet! Og takk for lykkeønskinger 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Trodde ikke man fikk velge fritt lengre om man ville ha keisersnitt ? At de helst ikke gjorde dette med mindre det var medisink nødvendig?

Det kommer vell an på hvor du skal føde og om du har medisinsk grunn til det. I og med at jeg har mange risikofaktorer for at det likevel vil ende i et ks, så får jeg valget. Jeg må si at sykehuset var veldig forståelsesfulle og overlegen sa at det er min kropp og de vil bare at jeg skal få en fin opplevelse. 
Det skal også sies at sykehuset jeg skal føde på, er det sykehuset i landet hvor flest kvinner er fornøyd med opphold og oppfølging. Hittil er jeg mer enn imponert over hvor flotte folk som jobber der! Jeg har vært der en hel del pga risikosvangerskap. 
Må legge til at det var ikke på dette sykehuset jeg fødte førstemann

Skrevet

Hvilket

høydepunkt1234 skrev (2 minutter siden):

Det kommer vell an på hvor du skal føde og om du har medisinsk grunn til det. I og med at jeg har mange risikofaktorer for at det likevel vil ende i et ks, så får jeg valget. Jeg må si at sykehuset var veldig forståelsesfulle og overlegen sa at det er min kropp og de vil bare at jeg skal få en fin opplevelse. 
Det skal også sies at sykehuset jeg skal føde på, er det sykehuset i landet hvor flest kvinner er fornøyd med opphold og oppfølging. Hittil er jeg mer enn imponert over hvor flotte folk som jobber der! Jeg har vært der en hel del pga risikosvangerskap. 
Må legge til at det var ikke på dette sykehuset jeg fødte førstemann

Hvilket sykehus er det ? Finnes det en oversikt over hvilke sykehus fødende kvinner er mest fornøyd med ? 🤔

Anonymkode: 2784d...d52

Skrevet (endret)

Kroppen er jo ikke lagd for at man skal lage et snitt på nedre mage som alternativ fødsel, men samtidig har det jo reddet mange liv i krisesituasjoner. Med det, så vil vaginalt være det beste for å minske sjansen for senskader for barnet (fordi det kom naturlig ut), men keisersnitt kan samtidig løse en del problemer for mor. Man må bare veie fordeler og ulemper, der det egentlig ikke finnes noe fasitsvar. Det går kanskje an å i første omgang la de fysiologiske kroppen bestemme? Eller styrer tankene deg for mye?

Endret av AnonymousBruker
  • Liker 2
Skrevet
høydepunkt1234 skrev (4 timer siden):

Jeg har sett at det er mange tråder om dette temaet siste tiden, håper at min tråd ikke blir blandet inn i den diskusjonen. 

Jeg er gravid i uke 35, og innen 2 uker må jeg bestemme meg for om jeg vil ta keisersnitt eller føde vaginalt. 

Jeg har 1 barn fra før, som ble tatt ut med hastekeisersnitt. Fødselen gikk bra og jeg hadde 10 cm åpning før det ble bestemt at barnet måtte ut asap. Ingen kan svare meg helt på hvorfor det ble som det ble, men det er mange faktorer som spiller inn: 1) barnet kom ikke godt nok ned i bekkenet pga navlesnor rundt halsen 2) stjernekikker 3) blodpropp i morkaken = slapp baby som ikke orket riene

Jeg har fått veldig god oppfølging i dette svangerskapet, og jeg vet at denne fødselen kan bli helt annerledes enn forrige.. men jeg er livredd for et nytt hastesnitt. Jeg hadde derfor en fødselssamtale på sykehuset, der jeg sa at jeg gjerne vil føde vaginalt, men om det er 50/50 for at det ender med snitt igjen, så vil jeg heller ha et kontrollert og planlagt snitt. Sykehuset sa det er helt opp til meg, de har full forståelse for at forrige fødsel var traumatisk for meg, og de vil gjøre alt de kan for at denne blir en fin opplevelse. 

- tidligere ks, barnet ligger godt plantet i seteleie og har gjort det i 5-6 uker. Kan selvsagt snu seg, men om det ikke skjer innen 2 uker, så må jeg ta utgangspunkt i at det blir seteleie til fødsel. Jeg blir igangsatt pga risikosvangerskap og risiko for blodpropp. Pluss at grunnen til forrige hks ikke er funnet ut av, det kan være at bekkenet mitt er for smalt - overlegen nevnte dette på samtalen. 

Jeg har på en måte allerede både gått gjennom en halv fødsel og hatt et snitt, og det må sies at jeg var raskt på beina igjen etter hastesnittet - ingen komplikasjoner. Jeg syntes heller ikke riene var så ille, så for meg er det eneste at jeg er redd for et nytt hastesnitt. Jeg har heller ikke så lyst å gå gjennom en halv fødsel med alt det innebærer for så å bli snittet… 

Jeg har ikke sjans til å bestemme meg. Må også legge til at om barnet ligger i seteleie i uke 37, så blir det keisersnitt uansett. Så kanskje jeg slipper å ta valget selv :)

Husk at planlagt KS er langt mer behagelig og rolig enn akutt.

Har født ,,vanlig’’ og ved KS, personlig foretrekker jeg KS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer helt an på hvor sta du er 🙂

Har fått KS alle gangene jeg har gitt beskjed om at jeg skulle ha det

Skrevet
4 hours ago, høydepunkt1234 said:

Barn tatt ved keisersnitt har visst dårligere helse enn de med naturlig fødsel.
Det har bl.a. med bakterieflora de blir utsatt for ved vaginal fødsel, som KS-barn går glipp av.
Hør gjerne samtalen med terapeut Eva Fjeldstad som var i Podcasten uten navn ca ved månedsskiftet nov/des-2022.
Dag Thomas som gjør disse intervjuene er en pratmaker som avbryter litt for ofte, men intervjuobjektene hans har mye kunnskap.

Skrevet

Har født både vaginalt og med keisersnitt. Synes det var som natt og dag, og vaginalt er absolutt noe helt spesielt i mine øyne. Jeg har forståelse for frykten for at noe skal gå galt, men så lenge fagpersoner gir klarsignal for vaginal fødsel ville jeg personlig gått for det. Jeg tror gleden ved å klare vaginal fødsel overstiger en potensiell skuffelse ved et eventuelt nytt hastesnitt. Men det er bare mine tanker.

Lykke til med fødsel, uannsett hvordan baby kommer ut ❤️

Skrevet

Yoga. Den snur seg av seg selv. Vaginalt. Lykke til!

Anonymkode: da967...37f

• Liker 1
Skrevet
høydepunkt1234 skrev (1 time siden):

Ja det er så vanskelig synes jeg. Vil egentlig at noen bare skal fortelle meg hva jeg skal gjøre. Sykehuset anbefaler selvsagt å prøve å føde vaginalt, men de har full forståelse for at jeg ikke vil ta den risikoen. Jeg heller mot å føde vanlig.. legen sa de skulle lage en skikkelig god fødeplan for meg, og om det drøyer tid/ikke var noe fremgang, så vil de gjøre snittet før det blir stress.

Sist fødsel så fikk ikke mannen bli med på ks, jeg fikk ikke se babyen min på flere timer og jeg har aldri vært så redd i mitt liv. Bare tanken på å ligge på oppvåkning i timesvis uten å vite at baby har det fint… 💔

Trist å høre at du er i samme situasjon, håper vi finner ut av det 🥰

Jeg tenker det virker som om dere har en plan? Du sier sykehuset anbefaler å føde vaginalt. Jeg ville gått med det som utgangspunkt og innstilt meg på det. Kanskje du kan ha en ny samtale med dem for å få en mer konkret plan? Hvor lenge vil de holde på? Hva legger de i at de vil gjøre snittet før det blir stress osv? Bare prøv å begi deg utpå det og se hvordan det føles. Du trenger kanskje bare mer informasjon!

Anonymkode: 0c544...53b

Skrevet

Jeg er i en lignende situasjon. Nr. 1 ble forløst med haste-ks etter en fødsel som stoppet opp, denne gangen skal jeg på vurdering på sykehuset om et par uker fordi det ble oppdaget på OUL at morkaka muligens hadde grodd seg fast i arrvev fra forrige ks. Jeg vet ikke om jeg får velge eller om det blir bestemt for meg om jeg må ha det ene eller andre ennå, men jeg er veldig usikker på hva jeg selv vil. 

Jeg opplevde dessverre komplikasjoner under mitt forrige keisersnitt. Synes både at selve KS, sykehusoppholdet og tiden etterpå var utrolig tungt med nr. 1, og jeg måtte ligge dager med kateter før jeg klarte å reise meg opp, noe som gjorde at jeg ikke var i stand til å stelle min egen baby.

Har alltid hatt lyst til å føde vaginalt, så preferansen burde jo egentlig være enkel, ettersom min erfaring med snitt er så dårlig. Samtidig så vet jeg ikke om jeg orker å stå i en vaginal fødsel hvis utfallet kan bli hastesnitt. Da ønsker jeg heller å være mentalt og fysisk forberedt, at hvis det først må bli snitt så er det bedre om jeg ikke har hatt 30 timer med rier først, på en måte. 🙈

Anonymkode: 3e09c...804

Skrevet

Var i litt lik situasjon som deg for et halvt år siden. Barn nummer én ble tatt med hastesnitt pga pulsfall etter igangsetting og seks timer aktiv fødsel. Full narkose, og far fikk ikke vært med. Gikk til fødselssamtaler før barn nr to, ville i utgangspunkt ha planlagt keisersnitt, men ble overtalt (føler jeg) til å prøve vaginalt, men at det skulle være lav terskel for å avbryte før det ble et eventuelt nytt "katastrofesnitt" i narkose. Det viktigste for meg var å kunne være tilstede under forløsningen. Det endte opp med nok et hastesnitt etter igangsetting og ni timer aktiv fødsel, så er litt bitter på at jeg ble presset til det. Men snittet var mye roligere, og jeg fikk være våken, og far fikk være med. Tror kanskje jeg ville tenkt mye på om jeg hadde kastet bort muligheten for en fin vaginal fødsel hvis jeg hadde endt opp med planlagt keisersnitt, men nå vet jeg at jeg iallfall prøvde og at det ikke gikk. Hadde i utgangspunktet et ønske om vellykket vaginal fødsel (mestringsfølelsen etc), men kan akseptere at det ikke er mulig for meg, etter to mislykkede forsøk.

Anonymkode: 2b822...8cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilket

Hvilket sykehus er det ? Finnes det en oversikt over hvilke sykehus fødende kvinner er mest fornøyd med ? 🤔

Anonymkode: 2784d...d52

Det er jeg litt usikker på, det var overlegen som sa det :) 

Skrevet
slask skrev (1 time siden):

Barn tatt ved keisersnitt har visst dårligere helse enn de med naturlig fødsel.
Det har bl.a. med bakterieflora de blir utsatt for ved vaginal fødsel, som KS-barn går glipp av.
Hør gjerne samtalen med terapeut Eva Fjeldstad som var i Podcasten uten navn ca ved månedsskiftet nov/des-2022.
Dag Thomas som gjør disse intervjuene er en pratmaker som avbryter litt for ofte, men intervjuobjektene hans har mye kunnskap.

Jeg spurte legen om dette, og barn tatt med ks KAN få dårligere immunforsvar. Det er heller omdiskutert sa legen. Min første er tatt med ks, og han er veldig sjelden syk, så det er nok flere ting som spiller inn.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...