AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=277966208 Dette huset hadde vært perfekt for oss. Men skulle gjerne hatt et soverom til. Boden på 6 m2 blir for liten(og sikkert ikke lovlig) Noen flinke folk som ser muligheter her? Anonymkode: 747de...2e5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Spisestuen kan bli soverom. Anonymkode: 23239...170
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #3 Skrevet 30. desember 2022 Du kan ta areal fra stua til soverom, men jeg tviler på at det blir bra Anonymkode: 96634...b99
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Tror soverom må være 7kvm jf tek17, menndet hadde sikkert gått greit i praksis forutsatt at man kan sette inn et godt vindu. Det er tegnet inn vindu i boden så det er vel mulig. Anonymkode: 23239...170
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 Inkluder den lille boden, så er det blitt 7 kvm. Anonymkode: cda93...2c8 2
jokke1 Skrevet 30. desember 2022 #7 Skrevet 30. desember 2022 Strengt tatt må ikke soverommet være godkjent, det velger man vel selv om man skal bo der? Eller er det noe jeg ikke har forstått? Noen trenger f. Eks 120x120 vindu for å rømme fra brann andre klarer seg med 30x30. Skjønner at det ikke blir godkjent, men dersom personen som skal bo der klarer å rømme, og er innforstått med at den ikke vil ha 3 soverom fra takstmann ved framtidig salg, så er det vel ingenting som tilsier at soverom må være godkjente. Eller er det noe jeg har misforstått?
Trolltunge Skrevet 30. desember 2022 #8 Skrevet 30. desember 2022 Blåttvann skrev (9 minutter siden): Slik jeg tenker også, men hadde kanskje også flyttet veggen mellom de to eksisterende soverom litt, samt dører. Da blir de mer jevnstore, og vinkel til nytt soverom blir mindre. Det er mulig i forhold til vinduer, og ser ut til å være mulig angående dør ved trapp. Den lille boden kan også innlemmes i nytt soverom, med mindre det er vv tank og teknisk rom. 1
MarenogAron Skrevet 30. desember 2022 #9 Skrevet 30. desember 2022 Beklager dårlig tegning på mobilen. Jeg hadde heller gjort sånn. Skråvegger er vanskelig å møblere mot. Gjør man det slik som på tegningen min kan man ha garderobeskap i den lille firkanten ved døra (et I hvert soverom).
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #10 Skrevet 30. desember 2022 Takk for tips! Vi må undersøke nærmere 🤞 Anonymkode: 747de...2e5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #11 Skrevet 30. desember 2022 Hvordan ligger de bodene i forhold til terrenget? Er det mulig å sette inn større vindu med lyssjakt? Anonymkode: 78425...810
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #12 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan ta areal fra stua til soverom, men jeg tviler på at det blir bra Anonymkode: 96634...b99 Da tror jeg stua blir for liten. Også litt upraktisk med soverom tilknyttet oppholdsrom. Synes jeg. Anonymkode: 747de...2e5
Blåttvann Skrevet 30. desember 2022 #13 Skrevet 30. desember 2022 Trolltunge skrev (2 timer siden): Slik jeg tenker også, men hadde kanskje også flyttet veggen mellom de to eksisterende soverom litt, samt dører. Da blir de mer jevnstore, og vinkel til nytt soverom blir mindre. Det er mulig i forhold til vinduer, og ser ut til å være mulig angående dør ved trapp. Den lille boden kan også innlemmes i nytt soverom, med mindre det er vv tank og teknisk rom. Absolutt, hadde gjort rommene like store jeg også. men det var en enkel løsning. Og man skal jo ikke møblere inntil den skrå veggen, til den brukeren som sa det var vanskelig å møblere mot. På den lengste veggen har man mange muligheter til å møblere mot og parallelt langs den korte veggen overfor. 1
Trolltunge Skrevet 30. desember 2022 #14 Skrevet 30. desember 2022 Blåttvann skrev (1 minutt siden): Absolutt, hadde gjort rommene like store jeg også. men det var en enkel løsning. Og man skal jo ikke møblere inntil den skrå veggen, til den brukeren som sa det var vanskelig å møblere mot. På den lengste veggen har man mange muligheter til å møblere mot og parallelt langs den korte veggen overfor. Enig med deg. Vi har en slik skråstilt løsning på hytta, og der er jo bare døra. Trenger ikke tenke på møblering der da. Gjør man de to andre rommene mer lik i størrelse blir det dessuten ikke særlig skrått, og man mister mindre areal på tredje soverom enn løsningen som vedkommende foreslår.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #15 Skrevet 30. desember 2022 Er det ikke en feil på plantegninga? Boden ligger under kjøkkenet, altså er den under terreng, og det er ikke noe vindu der. Det som gjør at dette rommet ikke vil være godkjent som soverom, er da først og fremst at lyskravet ikke er tilfredsstilt. Det er ikke noe krav til størrelse, men det er en anbefaling om at det skal være minst 7 kvm. Det er ikke krav om at hvert soverom skal ha rømningsvindu. Etasjen har direkte utgang til terreng, og da er rømning tilfredstilt uten rømningsvinduer, ref. Veiledning til Teknisk forskrift kap. 11-13. Anonymkode: 78575...477
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #16 Skrevet 30. desember 2022 du må offre en bod å lage rom der Anonymkode: f87cc...5b7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #17 Skrevet 30. desember 2022 Trolltunge skrev (2 timer siden): Enig med deg. Vi har en slik skråstilt løsning på hytta, og der er jo bare døra. Trenger ikke tenke på møblering der da. Gjør man de to andre rommene mer lik i størrelse blir det dessuten ikke særlig skrått, og man mister mindre areal på tredje soverom enn løsningen som vedkommende foreslår. Hvordan gjøre soverommene mer lik i størrelse? Anonymkode: 747de...2e5
Trolltunge Skrevet 30. desember 2022 #18 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan gjøre soverommene mer lik i størrelse? Anonymkode: 747de...2e5 Flytte veggen mellom dem. Flytte dørene også. Med forbehold om at det er lettvegg.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #19 Skrevet 30. desember 2022 Det er jo tegnet inn et vindu som ikke eksisterer i den største boden. Mulig vinduet er på andre veggen, men det er da ikke noe vindu under kjøkkenvinduet. Anonymkode: 78425...810
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #20 Skrevet 30. desember 2022 Flytt kjøkkeninnredning til stua og lag soverom der kjøkkenet er. Anonymkode: c24c3...7b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå