Gå til innhold

Kjempeharde kinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, for 7 dager siden var vi ute i sprengkulde og satt på en ATV. Plutselig nekter lillegutt på halvannet år å dekke seg til og startet å gråte. Vi valgte selvfølgelig å snu, men tok oss kanskje 20 minutter hjem i 20 km/t. Han ble kjempetøff på kinnene som nå har gradvis gått over og blitt mer rosa (legger ved bilde).

jeg har tenkt at det går over, men nå 7 dager etter er kinnene fortsatt helt harde under rødfargen. Altså virker som vevet under kinnene er blitt til stein.

leser på nett om alt fra frostbitt og kuldeskade grad 3-4.. ringte legevakten nå og hun hadde ikke vært borti dette før og skulle ringe meg opp igjen trer å ha konfrontert med legen. Fikk nå telefon om at det ikke er så mye å gjøre, smøre, og avvente.. men har jo avventet i 7 dager? 

noen her som har vært borti lignende? Hvor lang tid tar det før kinnene blir myke igjen? Er redd huden under er død eller trenger behandling for å komme seg igjen.. 😞 men det er jo bare jeg som overtenker sikkert, hadde bare regnet med at 7 dager er nok tid for kinnene å «tines» innvendig.

E0FC4547-887B-4848-9199-BFB2804968B8.jpeg

427BFDB8-DB33-4FD0-AC95-6DDFDDF43078.jpeg

Anonymkode: cf6f7...a33

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, for 7 dager siden var vi ute i sprengkulde og satt på en ATV. Plutselig nekter lillegutt på halvannet år å dekke seg til og startet å gråte. Vi valgte selvfølgelig å snu, men tok oss kanskje 20 minutter hjem i 20 km/t. Han ble kjempetøff på kinnene som nå har gradvis gått over og blitt mer rosa (legger ved bilde).

jeg har tenkt at det går over, men nå 7 dager etter er kinnene fortsatt helt harde under rødfargen. Altså virker som vevet under kinnene er blitt til stein.

leser på nett om alt fra frostbitt og kuldeskade grad 3-4.. ringte legevakten nå og hun hadde ikke vært borti dette før og skulle ringe meg opp igjen trer å ha konfrontert med legen. Fikk nå telefon om at det ikke er så mye å gjøre, smøre, og avvente.. men har jo avventet i 7 dager? 

noen her som har vært borti lignende? Hvor lang tid tar det før kinnene blir myke igjen? Er redd huden under er død eller trenger behandling for å komme seg igjen.. 😞 men det er jo bare jeg som overtenker sikkert, hadde bare regnet med at 7 dager er nok tid for kinnene å «tines» innvendig.

E0FC4547-887B-4848-9199-BFB2804968B8.jpeg

427BFDB8-DB33-4FD0-AC95-6DDFDDF43078.jpeg

Ser ut som litt tørre kinn. Smør huden med fet krem flere ganger daglig. Når dere er ute så smør på en kuldekrem feks fra Dermica. Det vil beskytte huden mot uttørring. Ellers kan man bruke en slags "finlandshette" lue for barn eller litt høy hals. Bruk krem i kinna hver dag resten av vinteren.

Anonymkode: b96b0...f53

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser ut som litt tørre kinn. Smør huden med fet krem flere ganger daglig. Når dere er ute så smør på en kuldekrem feks fra Dermica. Det vil beskytte huden mot uttørring. Ellers kan man bruke en slags "finlandshette" lue for barn eller litt høy hals. Bruk krem i kinna hver dag resten av vinteren.

TS her.

Takk for svar, har vært på apoteket og kjøpt kuldekrem fra SebaMed. 

kinnene er ikke tørre, like myk som resten av ansiktet. De er varme, men ikke tørre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS her.

Takk for svar, har vært på apoteket og kjøpt kuldekrem fra SebaMed. 

kinnene er ikke tørre, like myk som resten av ansiktet. De er varme, men ikke tørre.

Bare hyggelig. Regner med at barnet har vært ute og da blir kinna varme når man kommer inn. Kan være en liten frostskader etter kuldesjokket. Bare å smøre huden flere ganger daglig med fet krem. 

Skrevet

Jeg husker fra jeg selv var barn at slike røde kinn kunne vare lenge og at man ikke hadde ordentlig følelse i dem.

Jeg tviler på at det har skjedd noen stor skade, og spesielt når legen mener man bare skal avvente (da må hen jo mene at de ikke kan gjøre noe fra eller til?). Vi var mye ute i all slags vintervær, hadde ofte neglesprett og såre kinn, og det gikk bra. Grad 3 eller 4 er det uansett ikke, og ved frostbitt kan det ta en stund før huden blir normal igjen.

Skrevet

Ikke smør kuldekrem rett før dere går ut, smør noen timer før. Ellers risikerer du større skader på huden!

Anonymkode: d3c51...acc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke smør kuldekrem rett før dere går ut, smør noen timer før. Ellers risikerer du større skader på huden!

Anonymkode: d3c51...acc

Kuldekremer er uten vann og kan smøres når som helst. Dette er direkte feil. Vanlige kremer med vann smøres en god stund før man skal ut. Det kan være lurt å holde seg inne når det er kaldt ute og blåser. Bare korte turer iallefall med småbarn. Hilsen meg som svarte deg først i tråden. (har jobbet på apotek i ca 30 år så har litt erfaring med kremer) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...