Gå til innhold

Rams opp hverdagen din, du som jobber 100% og bor med kjæresten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om vi gjør mye mer husarbeid enn " normalt". Er så lei daglig oppvask, støvtørking og rydding at jeg nesten spyr.

Min dag:

Står opp og spiser frokost kl 06.00

Rer opp seng

Tar med søppel

Tømmer oppvaskmaskin og fyller den

Tørker over benkeplater

Ordner meg

Kjører 1 time til jobb

Jobber fra 08.00 til 16-16.30

Trener 2  dagee i uken  ca kl 17

Hjemme mellom ca kl 19.00 når jeg trener, 17-17.30 ellers

Sambo lager mat mens jeg og/ eller støvsuger, setter på en klesvask  dusjer. Sjekker om blomster trenger vann eller ser om annet må gjøres. På vinteren fyrer vi med ved, så blir litt mer støv. Mannen fyrer.

Tar oppvask sammen og vasker over benkeplater, går med søppel dersom mye matavfall.

Helgen er å skifte på senger, vaske bad, vaske sengetøy, storhandle og generelt vaske huset. Dusjkabinet, badekar

Går kveldstur ca 2 dager i uken 

Anonymkode: 55683...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de aller fleste vasker/støvsuger/rydder ved behov, som dere sikkert gjør også. De fleste har en del å gjøre, deler dere ganske likt på det?

• Liker 2
Skrevet

Om dere kun bor 2 voksne sammen trenger vel ikke oppvaskmaskin og vaskemaskin gå hver dag? 

Vi bor to voksne og to barn på småskolen - matlaging og oppvask av matbokser og kjeler gjøres hver dag. Klær vasker jeg tors-lørdag, litt etter behov og planer. Oppvaskmaskin går ca 2 ganger i uka. 

Vaskehjelp hver 14. dag som tørker støv, støvesuger og vasker gulv. Vasker ikke utenom dette annet enn kjøkkenbenk selvsagt. Utenom dette sveiper vi over med Dyson’ en etter behov. Vasker sengetøy 1-2 ganger i mnd. 

Vanne blomster, støvesuge etc er jo ikke normalt å gjøre daglig? Med mindre man har dyr og mange barn? 

Anonymkode: 6ef0f...852

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som om dere gjør ca. like mye husarbeid som det jeg og mannen gjør enda vi har to barn, så jeg synes det høres litt mye ut, men kanskje det bare er vi som er late? 😅

Før vi fikk barn var det kun kjøkkenet (overflater + gulv) som fikk seg en daglig omgang. Badet gikk vi over to ganger i uken, kanskje. Resten (klesvask, skifte på sengen, vanne planter og rydding i andre rom) gjorde vi en gang i uka, som regel en liten husvask før helgen, samt klesvask i selve helgen). 

Bortsett fra ved matlaging var det sjeldent at vi gjorde så mye ting som genererte rot i hverdagen. Bortsett fra middag og litt kveldsmat spiste vi alle måltider på jobb, og vi var ofte ute på ting (trening eller sosialt) på ettermiddagene, så hendte titt og ofte at det gikk dager uten at vi brukte stua til noe annet enn å kanskje se en halvtime TV på kveldene. 

Nå som vi har barn er vi langt mer hjemme enn før, og siden barna spiser oftere enn det vi voksne gjør, så blir det mer smårydding før og etter disse. Vi genererer også mer klesvask, så vi er avhengige av å ta litt mer hver dag for å unngå at alt hoper seg opp. 

Anonymkode: 2fb3d...7a2

• Liker 2
Skrevet

Står opp 6.45, steller meg og fyrer i ovnen før jeg vekker mann og barn. Reiser hjemmefra 7.45. Jobber fra 8.15 til 15.30. Plukker opp mannen på vei hjem. Lager middag, slapper av i sofaen før jeg rydder kjøkkenet, sjekker om barna har gjort lekser, setter på ei maskin med klær og henger opp.

Trener ca 3 ganger i uken, vasker bad, støvsuger, tørker støv og vanner planter en gang i uken. Skifter på senger ca 2 ganger i mnd, noen ganger oftere. Barna hjelper til med dette. De tømmer også oppvaskmaskinen ca 4 ganger i uken og går ut med søpla.

Prøver å begrense handling av mat til to ganger i uka så bruker litt tid på planlegging. 

Har tenåringer så småbarnsprioden er heldigvis over for lenge siden!

Gjør desverre det meste av husarbeidet og vedlikehold av hage og bil selv da jeg har en lat, lat mann. 

Anonymkode: 41c77...83d

Skrevet

Høres ut som vi gjør mye av det samme, og er i samme livssituasjon med to voksene i jobb. 

6.30. Våkner. Dusj og klær, sminke, går rett til hjemmekontoret. (eller drar på kontoret to ganger i uka, 10 minutters kjøring) 

7.00 mannen står opp. Han rydder oppvaskmaskin (vi kjører hver natt), og tar med søpla ut, bytter også klut og handkle på kjøkkenet, og rydder bort det som står igjen fra kvelden før. 

9.00. Jeg tar en telefon eller to. Setter på klær om det trengs, rer opp seng, bretter klær, rydder raskt om noe står utover fra kvelden før. Hiver i meg et knekkebrød. Vet sengetøy tas hver fredag, handklær fredag og mandag, blomster hver fredag, og så videre. Så er ikke slik at jeg må sjekke dette hver dag. (generelt tar jeg unna slikt hver gang det er en telefon)

12.00 Jeg går en tur, eller tar en treningstur. 

16.00 jobber overtid, eller logger av, slapper av, litt nett og slik. 

18.00. Mannen kommer hjem, løper som regel hjem. 

19.00. Middag. Ofte har vi laget opp for flere dager, eller for fryser. 

20.00. Blir sittende og prate, ser noe på TV sammen, går en kveldstur, eller noe. 

22.00 Begge tar en rask titt på mail/jobb. Går raskt over huset, plukker med rot, tørker over servanter, fikser for kattene og slik. 

23.00 Sove. 

Hver torsdag; 18.00, vi setter på god musikk, og støvsuger, vasker bad og gulv, og alt annet som trengs. Gjerne litt senere middag. Og dropper jobb/kveldstur. 

Ukeshandler alltid på vei hjem en av kontordagene. Tar aldri en tur ut ene og alene for å handle, eller trening. 

Anonymkode: d1756...5c5

Skrevet

Jeg står opp, så spiser vi frokost som mannen har satt fram, så rydder jeg vekk, tørker over bordet, setter i oppvaskmaskinen som han tømte mens han ventet på kaffen skulle bli ferdig. Så ordner jeg meg, drar på jobb.

Vi kommer hjem litt varierende tidspunkt dag for dag, men vi setter oss ned slapper litt av med en kopp kaffe rett etter jobb om vi er hjemme rundt kl 17. Setter på vaskemaskin om det er behov for det, så lager vi mat. Om en av oss kommer senere enn kl 18, så lager den som er hjemme først mat. 
Rydder og vasker det som er nødvendig, setter i oppvaskmaskinen det som skal dit. Slenger klærne i tørketrommelen, det som skal dit, eller henger opp.

Så er det alltid litt mer jobbrelatert som skal sees igjennom, Mail som skal besvares, o.l.

Setter på oppvaskmaskinen på kvelden, sånn at den er ferdig til vi skal legge oss. Går ut med søppel som det siste på kvelden.

Vi har fast rengjøringshjelp som skifter på sengene, vasker bad, støvsuger, tørker støv osv.

Matinnkjøp gjør vi en gang i uka, som oftest torsdager, det er den dagen rengjøringshjelpen er hos oss. 

Anonymkode: 4469c...120

Skrevet

Min dag: 

Står opp 05.30

Ordner meg selv og barna de dagene jeg leverer (3 dager i uka) 

Setter søppelet i gangen (mann bærer ut)

Rydder stua for leker

Tømmer oppvaskmaskin og fyller den hvis tid 

Kjører 30 min til jobb

Jobber fra 08.00 til 15.30

Henter unger i Bhg eller drar rett hjem 16-16.30

Samboer eller jeg lager mat. Den som ikke har laget mat, rydder inn etter mat og tørker over kjøkkenet. 

Jeg tar klesvask ca 3 ganger i uka. 

Jeg rydder stua for leker

Jeg rydder rommene til barna (5 dager i uka)

Jeg drar over toalettene og vasken på WC ca 4 ganger i uka. Vasker også dusj og badekar et par ganger i uka i forbindelse med at ungene bader. 

En av oss støvsuger ved behov, som regel han. 

Han vasker gulv ved behov. 

Han måker snø og handler 90% av maten 

Annenhver helg, kanskje hver tredje, vaskes bad skikkelig, bytter sengetøy, støvsuger og vasker huset. Dette deler vi på. 

Anonymkode: 45b2a...dd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om vi gjør mye mer husarbeid enn " normalt". Er så lei daglig oppvask, støvtørking og rydding at jeg nesten spyr.

Min dag:

Rer opp seng

Tar med søppel

Hvordan har du klart å produsere søppel over natten?

Tørker over benkeplater

Griser du så mye med å lage frokost at du må tørke av kjøkkenbenken igjen enda du gjorde det før du la deg? 

Ordner meg

Kjører 1 time til jobb

Sambo lager mat mens jeg og/ eller støvsuger, setter på en klesvask  dusjer. Sjekker om blomster trenger vann eller ser om annet må gjøres. På vinteren fyrer vi med ved, så blir litt mer støv. Mannen fyrer.

Tar oppvask sammen og vasker over benkeplater, går med søppel dersom mye matavfall.

Helgen er å skifte på senger, vaske bad, vaske sengetøy, storhandle og generelt vaske huset. Dusjkabinet, badekar

Står opp, en halvtime yoga, tømme oppvaskmaskinen etter natten, ta en kaffe, gå en rask tur med hunden, så på jobb.

Hjem fra jobb, lufte hunden raskt, pakke treningstøy og slappe litt av. Kanskje sette på en vaskemaskin, feie kjapt over gulvet med tørrmopp (har tre dyr).

Trening 18-20 de fleste dager

Hjem, sette på vaskemaskin med treningstøy, evt henge opp forrige maskin om det var noe. Lage middag. Spise, kanskje se en serie sammen eller holde på med noe håndarbeid. Gå en kveldstur med hende, gjerne sammen med en venninne eller på telefon med en.

Gå ut med søpla gjør jeg når jeg skal ut likevel, det tar jo ikke tid. Tørke over benkeplate er jo også noe man gjør underveis og ikke noe jeg tenker på som en oppgave eller noe tidkrevende - det tar typ 8 sekunder mens jeg likevel holder på med middag? Rydder alltid underveis mens jeg lager maten så er ikke igjen noe å rydde etterpå, kun å sette kjelene og serviset i oppvaskmaskinen. Setter den på før leggetid. Henger opp klesvask før leggetid.

Hvor mange av døgnets timer klarer du å bruke på å "skifte på senger, vaske bad, vaske sengetøy, storhandle og generelt vaske huset. Dusjkabinet, badekar"? Tre timer av 48? 

Anonymkode: 1f328...097

Skrevet

Her var det mange med stell på livet. Blir helt svett av så mye flinkiser jeg 😅

Anonymkode: d8bf8...6a3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg lager klar frokost og lunch kvelden før. Jeg vasker bort smuler etc med det samme, så det er som regel alltid rent på disken. Alle har ansvar for å rengjøre etter seg selv.

Dusjer om kvelden

Står opp og sminker/steller meg. Henter matpakkene og spiser frokost i bilen på vei til jobb. Høres ukoselig ut, men jeg liker å være for meg selv om morgenen til jeg har våknet skikkelig + at jeg kan sove litt lenger.

Har handleliste på mobilen som oppdateres kontinuerlig. Sjekker før jeg drar fra jobb om det er noe jeg må ha i dag, ellers venter jeg til neste dag, eller neste etter der igjen.

Når vi ikke har unger, så jobber typen mye variabel tid, og vi lager mat hver for oss. Har mye nedfryste retter eller råvarer som er enkelt og kjapt å tilberede. Rydder mens jeg lager.

Tørrmopper gulv etter behov og spotvasker evt flekker. Gjør grundigere rengjøring en gang i uken. Av og til sjeldnere. Sengetøy byttes annenhver uke, og plantene er anbefalt vanning én gang i uken. Har satt på varsel, og trenger de vann før, så må de dessverre tørste ihjel. Plantene ute var det forrige eier som plantet. Håper de fortsetter å vokse opp for alltid. Røsker opp det jeg tror er ugress før 17 mai, og et par ganger i løpet av sommeren. Har robotklipper på plenen.

Typen fikser bil, og vedlikehold av hus, gjerder, osv + daglig husarbeid utenom, men mindre om han driver med vedlikehold

Viktig å ha det ok rent og ryddig, men ikke så sterilt at du ikke får tid til egenpleie!

Anonymkode: 7cc02...621

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Min dag:

Rer opp seng

Tar med søppel

Tørker over benkeplater

Ordner meg

Kjører 1 time til jobb

Høres ganske likt ut som her, men vi rer ikke opp senga, og du har 2 timers pendling hver dag? Der har du en stor tids og energityv

Anonymkode: 80998...e6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Står opp 06.45.

Steller og kler på meg.

Tar med matboks x 2(frokost og lunsj), x 3 på tirsdag og torsdag for da trener jeg. Alt laget ferdig dagen før, også treningstøy.

Tar evt. med søppel om det står klart i gangen.

Kjører 07.15

På jobb 08-16, hjemme 16.45. Lager og spiser middag, inn/ut av oppvaskmaskin, vask av kjøkken ved behov mens jeg/han/vi lager mat. Vi har to av det meste(visp, stekespade, potetskreller osv. Nettopp for å slippe at det er skittent). Er vel ferdig spist til kl. 18-18.30. Sjeldent vi gjør større husarbeid i ukedagene, mest kjøkken og litt småtteri.

Trener i studioet i kjelleren på jobb tirsdag og torsdag, da hjemme 18.30, mannen lager som regel middag da. 

Støvsuger, tørker støv, bytter på senga og vasker badet i løpet av helga. Går fort med to på 55kvm:) Vasker gulv da også ved behov. Jeg rydder mer, men jeg roter også mer😂 Klesvask ved behov/når vi kan(fellesvaskeri med vaskedag hver 4. Dag).

Måker snø ved behov men tar knappe 2 minutter å måle fra trapp til tunet. Klipper plenen ved behov på sommeren, 20 min. Men bor i et sameie så vi er totalt 4 boenheter som deler på det.

Storhandel når det passer. 

Så gjør jo ikke spesielt mye husarbeid, egentlig. Hjelper å ikke ha barn😅

Anonymkode: 7ee14...665

AnonymBruker
Skrevet

Min dag: Jeg jobber 100%, gjør 100% av all husarbeid, trener 4-5 ganger i uka. Mannen sover og spiller, ingen jobb. 

Anonymkode: 771c6...df9

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Står opp kl 06.

Tar med søppel

Tørker over benkeplater

Sitat

Etter jobb.

Hvorfor tar dere søppel på både morgen og kveld, og tømmer/fyller oppvaskmaskinen hver morgen dersom dere tar oppvasken på kvelden sammen? Skal ikke være nødvendig å tømme/fylle en hel oppvaskmaskin hver eneste dag, med mindre dere er 10 stk i boligen, da. 

Restavfall trenger vi aldri å kaste hver eneste dag, og matavfall kastes kun på morgenen når vi drar på jobb (og går forbi kassen uansett).

Anonymkode: 19647...c9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor tar dere søppel på både morgen og kveld, og tømmer/fyller oppvaskmaskinen hver morgen dersom dere tar oppvasken på kvelden sammen? Skal ikke være nødvendig å tømme/fylle en hel oppvaskmaskin hver eneste dag, med mindre dere er 10 stk i boligen, da. 

Restavfall trenger vi aldri å kaste hver eneste dag, og matavfall kastes kun på morgenen når vi drar på jobb (og går forbi kassen uansett).

Ja, hva i huleste er dette for noe…?

Anonymkode: f556a...b7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi står opp når vi skal/vil, alt ettersom når vi skal jobbe. Samboer drar ofte på trening før jobb. Jeg etter.
Lager mat og kaffe, spiser det vi vil mens viser nyhetene, dusjer, kler oss. Drar.

Kommer hjem 15/6ish, tar det rolig med tv eller annet. Noen dager går jeg i stallen, eller trening.

Handler 2 ganger i uken. Har 4 butikker innen 2 minutters gange.

Samboer lager middag rundt 18.30, vi spiser 19/19l30.

Ser mer tv, prater, koser oss. 

Oppvaskmaskin og klesvask tar vi suksessivt, og etter behov. Det tar minimalt med tid.
Samme med søppel, det tar maks 2 minutter å kaste plast, matavfall og restavfall, tenker ikke over at det er en "oppgave". 

Sengen byttes på 3 ganger i måneden, tar maks 6-7 min.

Støvsuger og vasker på søndager, heller ikke særlig tidskonsumerende.

Syns i grunnen lite oppgaver tar tid, og det meste gjør vi bare automatisk mens vi holder på med annet, hører podcast, skravler.

Har sikkert glemt noe, men det er rett og slett fordi ingenting av dette er tidkrevende eller plagsomt for oss.

Anonymkode: 3199a...057

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg glemte sove. Det er rundt 21.30/22.

Anonymkode: 3199a...057

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 15.23):

Min dag:

Rer opp seng

Tar med søppel

Tørker over benkeplater

Ordner meg

Kjører 1 time til jobb

Min dag:

Står opp ca 6 og drikker te

Mater katten

Lufter sengetøyet 

Steller meg

Tar ut søpla som er satt fram kvelden før

Tar bussen en time til jobb 

Jobber ca 8-15.30

Tar bussen tilbake 1 time 

Lager middag 

Mater katten 

2 dager i uka er jeg på korøving

1 dag i uka studerer jeg

Setter på vaskemaskin eller oppvaskmaskin 

Rydder, tørker av benker/vask 

Vasker opp for hånd eller vasker klær for hånd om det trengs 

Støvsuger ca 2 ganger i uka

Husvask og bytte sengetøy på fredager 

Stryke klær, rydde, tørke av benker innimellom 

Jeg spyr ikke av husarbeid. Det må jo bare gjøres. 

Anonymkode: 1ecdb...b59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi liker ikke at det blir stående + at det stort sett er ganske fullt. Vi lager blant annet mye mat fra bunnen, også frokost og lunsj. 

Vi setter på maskinen hver kveld, rydder hver morgen.Hender vi hopper over om den knapt er halvfull. 

Mannen tar alltid med søpla (ingen matsortering her) ut på morgenen da han går rett forbi spannet, og renser da også kattedoen "på vei ut døra" slik at vi har fast rutine på det. 

Anonymkode: d1756...5c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...