Gå til innhold

Hva kan man ha istedenfor kalkun på nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker ikke kalkun og jeg har spist lei på ribbe med klassisk tilbehør. Hva er alternativet? Tips til hva annet vi kan ha som er mat til mange. Vi blir 10 stykker (voksne) på nyttårsaften. Siden det er nyttårsmiddag, må det være litt «fint» og det må være varmmat, ikke koldtbord, det er nedtur for mange av de som er invitert 

Anonymkode: 8c6aa...5dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

And eller viltkjøtt

Anonymkode: 5a4e2...392

• Liker 2
Skrevet

Viltkjøtt, i form av gryte eller steik. 

Julesskinke med godt tilbehør, waldorfsalat er godt til svin og! Da kan du både ha kalkunfilet og juleskinke, la gjester velge kjøtt selv, men samme tilbehør. 

Pinnekjøtt, lutefisk. 

Anonymkode: f5fab...c09

• Liker 1
Skrevet

Sushi, taco, viltgryte, sjømannsbiff, chicken kiev, hjemmelagede viltpølser med godt tilbehør, lammeribbe, svinestek. 

• Liker 2
Skrevet

Skinkestek med godt tilbehør

Indisk butter chicken med naan og ris

Anonymkode: a148c...4ca

• Liker 1
Skrevet

Helstekt indrefilet? 

Anonymkode: ab478...bb8

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet

Stek fra ulike typer dyr, finnbiff, annen vilt. Regner med reker utgår når det skal være varmmat, og det kan vel også bli ganske dyrt 🤔

Skinkestek er ofte noe en kan få til rimeligere penge for å servere så mange. Kan lage en god marinade på den av f.eks appelsin, og det kan bli ganske så festaktig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tapas med varme retter, salater og godt brød. F.eks bacondadler, karbonader, fiskekaker, svine/okse/lamme-stek. Mye godt man kan lage.

• Liker 1
Skrevet

Koldtbord uaktuelt også om det er varme elementer med? 

Skrevet (endret)

Vi skal ha reker, kreps og blåskjell pga at vi ble lei all julematen. Men varmmat forslag:

Stekt reinfilet med glaserte gulrøtter, mandelpotet pure og eple- og tyttebærkompott ,

Helstekt indrefilet eller noe sånt 

Beef Wellington med ostegratinerte poteter, hvitløk stekte aspargesbønner, ovnsbakt tomat og rødvinssaus

Stekt kveite med linser, bakte rotgrønsaker og rødvinssaus.

Langtidsbakt svinenakke med bakte rotgrønsaker og sjy

Endret av Curiousine
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min søster skal ha taco. Helt greit for meg 🙂

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi spiser biff på nyttårsaften 😊

Anonymkode: f37e4...289

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi lager tapas på nyttårsaften

Anonymkode: 1563b...336

• Liker 1
Skrevet

Laksekoteletter med potet, agurksalat og eggesmør 😊

Anonymkode: 08bac...5d3

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ha ytrefilet av rein, potetmos av mandel, russiske erter, rosenkål og viltsaus. Nyyydelig mørt kjøtt, med akkurat passe viltsmak.

Ellers har vi ofte helstekt laks eller ørret, fylt med urter og godsaker. Mandelpotet, aspargesbønner.

Lammelår hadde vi et år.

Når jeg tenker meg om - tror vi kun en eneste gang har laget kalkun til nyttår?

Var ikke vanlig med kalkun da jeg vokste opp, tror det er noe mer nymotens skikk vi har adoptert fra usa…? Kalkuner er liksom ikke så veldig vanlige her på berget.

Anonymkode: 0de6d...92d

• Liker 2
Skrevet

Vi skal ha asparges med hakket egg og svart sesam til forrett.

Hovedretten blir gnocchi med gresskar og valgfritt fløtesaus eller saus med blåmuggost.

Dessert blir crème brulee. 

Anonymkode: 1492f...9e7

• Liker 1
Skrevet

Vi serverer indrefilet i morgen, i biffstykker. Er riktignok bare fire pers. Men godt kjøtt er alltid godt.

Indisk er også et godt forslag, synes det er fint at det er innafor med litt nedpå mat også på slike dager. En ser an det sosiale laget en steller i stand for.

Anonymkode: e5762...4a5

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid nyttårs-lasagne. Med heimelaga pasta, saus og kvitløksbaguettar.

• Nyttig 1
Skrevet

gryterett med kylling... 

:tommelopp2: 

Anonymkode: 3976c...c64

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg liker ikke kalkun og jeg har spist lei på ribbe med klassisk tilbehør. Hva er alternativet? Tips til hva annet vi kan ha som er mat til mange. Vi blir 10 stykker (voksne) på nyttårsaften. Siden det er nyttårsmiddag, må det være litt «fint» og det må være varmmat, ikke koldtbord, det er nedtur for mange av de som er invitert 

Anonymkode: 8c6aa...5dc

Kan du ikke forhøre deg rundt med gjestene om hva de vil ha forutenom kalkun?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...