AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Jeg har skaffet meg denne boken og har foreløpig bare sett litt i den. Hovedessensen: «Enhver følelse som blir undertrykt, fornektet eller oversett, vil sette seg fast i kroppen.» Har noen lest denne boken, eller bært interessert i temaet? Dette er mye snakket og skrevet om, og jeg syns det er veldig interessant. Man kan søke opp fysiske diagnoser og tilstander bak i boken, for deretter å lese om hvilke emosjonelle årsaker de ulike fysiske plagene har. Det er mye som stemmer hos meg! Jeg har vært klar over noe av dette fra før, men nå ble det enda mer tydelig. F.eks autoimmune sykdommer, hvor kroppen går til angrep på seg selv, kan årsaken ofte være at man har blitt sin egen fiende, at man fornekter sine egne følelser, at man er overdrevent selvkritisk og fordømmende ovenfor seg selv, at man føler seg hemmet på en måte, og ikke klarer å uttrykke seg som man ønsker, at man på ulike måter ødelegger seg selv. - Eller årsaker til migrene, som kan være frykt for å mislykkes, at man har for høye forventninger til seg selv som man ikke klarer å oppfylle, eller at man har et sterkt kontrollbehov, noe som hemmer spontaniteten og som skaper spenninger, som igjen fører til stramme muskler, som igjen fører til mangel på oksygentilførsel. Her må man øve seg på å gi slipp på kontrollen, puste og slappe av. Undertrykkelse av følelser kan også være en årsak til migrene, spesielt undertrykt frykt, sinne og raseri. Og frykt for å delta i samfunnet, at man helst vil holde seg tilbake i sin egen private verden. Dette er bare to eksempler, de fleste tilstander/diagnoser er nevnt, så her tror jeg det er mye å hente for mange. Hadde vært interessant med en felles diskusjon på dette, hvis noen av dere kjenner til denne tankegangen, eller noe lignende? ❤️ Anonymkode: c3481...8da 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Sender denne opp igjen😊 Anonymkode: c3481...8da
Duff Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Jeg har ikke boka men kunne gjerne lest den
Duff Skrevet 31. desember 2022 #4 Skrevet 31. desember 2022 Får ikke tak i den på norsk, kun e-bok men det klarer jeg ikke å lese, må ha papir.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 Høres ut som bs Anonymkode: 3395e...a74 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 Haha Hvor mye svada er det mulig å sause sammen mellom to permer? 🤣 Anonymkode: cd163...a5e 1 1
Navani Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 Tull. Jeg har alvorlig fysisk sykdom, men har alltid hatt det godt mentalt. Jeg undertrykker ikke noe, har god selvtillit og har alltid vært meg selv. Det er kroppen min som svikter, ikke hodet. Slutt å tro at folk som er syke er skyld i det selv. Det å fortelle folk at de bare må "tenke bedre" så blir de friske er ekstremt sårende og feil. Du kan jo prøve å se for deg at du selv plutselig en dag blir syk og andre sier dette til deg. Det er ikke noe å "hente" her for fysisk syke mennesker. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 Navani skrev (8 minutter siden): Slutt å tro at folk som er syke er skyld i det selv. Det å fortelle folk at de bare må "tenke bedre" så blir de friske er ekstremt sårende og feil. Du kan jo prøve å se for deg at du selv plutselig en dag blir syk og andre sier dette til deg. Det er ikke noe å "hente" her for fysisk syke mennesker. Men kjære deg, det er ikke meningen å si at man er skyld i sin egen sykdom, det er ikke meningen å såre. Jeg er interessert i det som står i denne boken pga egen situasjon, da jeg har levd med mye fysiske utfordringer og diagnoser hele mitt voksne liv. Når alt av leger og terapeuter av ulike slag ikke kan hjelpe, da ser man etter andre mulige svar, i håp om at det kan hjelpe, bare bittelitt iallefall. Jeg spurte jo bare om noen har lest boken, og jeg gjenforteller litt av hva som står der. Det er ikke mine ord, men det som står der griper min interesse. Ønsker deg alt godt❤️ Anonymkode: c3481...8da 3
Navani Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men kjære deg, det er ikke meningen å si at man er skyld i sin egen sykdom, det er ikke meningen å såre. Jeg er interessert i det som står i denne boken pga egen situasjon, da jeg har levd med mye fysiske utfordringer og diagnoser hele mitt voksne liv. Når alt av leger og terapeuter av ulike slag ikke kan hjelpe, da ser man etter andre mulige svar, i håp om at det kan hjelpe, bare bittelitt iallefall. Jeg spurte jo bare om noen har lest boken, og jeg gjenforteller litt av hva som står der. Det er ikke mine ord, men det som står der griper min interesse. Ønsker deg alt godt❤️ Anonymkode: c3481...8da Skjønner. Jeg har nemlig fått mye slikt slengt etter meg, så det er alltid et sårt punkt. "Du må bare.." for å bli bedre, som om man ikke allerede har prøvd alt. Fra folk som ikke skjønner sykdommen, som ikke kjenner meg. Jeg håper du finner noe som hjelper deg, det er det viktigste. Jeg syns bare meningene til bokens forfatter er skumle, for jeg vet at min sykdom ikke er min feil. Og det er dessverre mange som tror det er slik for mange sykdommer. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 Jeg har lest Heal you body av Louise Hay, og hatt mye hjelp av den. Jeg trodde for eksempel at jeg ikke var en sint person, men oppdaget at jeg har undertrykt masse sinne helt fra barndommen av (jeg ble psykisk mishandlet) og det har påvirket kroppen min veldig negativt. Dette er det faktisk forsket på, så det er ikke svada som noen tenker. Mennesker som undertrykker sinne er for eksempel mer utsatt for kreft. Og denne artikkelen står i VG nå. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/9zBq6E/eksperter-disse-sykdommene-kan-foraarsakes-av-en-toeff-oppvekst Anonymkode: 21e6a...5f0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg har lest Heal you body av Louise Hay, og hatt mye hjelp av den. Jeg trodde for eksempel at jeg ikke var en sint person, men oppdaget at jeg har undertrykt masse sinne helt fra barndommen av (jeg ble psykisk mishandlet) og det har påvirket kroppen min veldig negativt. Dette er det faktisk forsket på, så det er ikke svada som noen tenker. Mennesker som undertrykker sinne er for eksempel mer utsatt for kreft. Og denne artikkelen står i VG nå. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/9zBq6E/eksperter-disse-sykdommene-kan-foraarsakes-av-en-toeff-oppvekst Anonymkode: 21e6a...5f0 Boka heter selvsagt Heal YOUR body, jeg var litt rask på labben der Anonymkode: 21e6a...5f0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 Navani skrev (11 minutter siden): Skjønner. Jeg har nemlig fått mye slikt slengt etter meg, så det er alltid et sårt punkt. "Du må bare.." for å bli bedre, som om man ikke allerede har prøvd alt. Fra folk som ikke skjønner sykdommen, som ikke kjenner meg. Jeg håper du finner noe som hjelper deg, det er det viktigste. Jeg syns bare meningene til bokens forfatter er skumle, for jeg vet at min sykdom ikke er min feil. Og det er dessverre mange som tror det er slik for mange sykdommer. Kanskje du trenger å jobbe litt med ditt såre pungt? Og at det vil føre til at du mentalt får det bedre med deg selv, om ikke annet. Anonymkode: 5674f...b1a
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 Navani skrev (7 minutter siden): Skjønner. Jeg har nemlig fått mye slikt slengt etter meg, så det er alltid et sårt punkt. "Du må bare.." for å bli bedre, som om man ikke allerede har prøvd alt. Fra folk som ikke skjønner sykdommen, som ikke kjenner meg. Jeg håper du finner noe som hjelper deg, det er det viktigste. Jeg syns bare meningene til bokens forfatter er skumle, for jeg vet at min sykdom ikke er min feil. Og det er dessverre mange som tror det er slik for mange sykdommer. Forstår deg godt, jeg har opplevd mye av det samme selv. Og ofte kommer jo disse rådene fra mennesker som ikke har opplevd fysiske tilstander/smerter/diagnoser selv. De har nok et genuint ønske om å hjelpe, men skjønner ikke at de tråkker i salaten. Jeg syns det er annerledes hvis noen selv har opplevd tøffe tak av lignende utfordringer, da er jeg nok mer interessert i å lytte og undre. Og opp gjennom årene har det vært noen historier som har satt spor i meg, samtidig som jeg nå og da, ofte tilfeldig, har kommet over noe lignende som står i denne boken. Jeg har selv stusset litt på disse tingene, men innimellom undrer jeg, kan det være noe i det? Kropp og sinn henger jo sammen, og jeg tror at kroppen sier fra hvis det er en emosjonell ubalanse et sted. Som anspent muskulatur, stivhet og smerter i kjeve, skuldre, nakke.. spenningshodepine.. disse symptomene vet vi jo kan komme av stress, om det så er indre eller ytre stress det gjelder. Og det er da jeg tenker, kan det være sånn at kroppen sier fra på mange andre måter også, fysiske måter, ved emosjonell ubalanse av noe slag? Det er ikke helt fjernt for meg at det kan være sånn. Selvfølgelig ikke i alle tilfeller og med alle diagnoser, men at noen av oss sliter med mye fysiske utfordringer pga emosjonelt stress? Det virker ikke helt fjernt. Det er iallefall der jeg er i dag, og har lyst å forske litt på dette i forhold til min egen kropp🙂 Anonymkode: c3481...8da
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har lest Heal you body av Louise Hay, og hatt mye hjelp av den. Jeg trodde for eksempel at jeg ikke var en sint person, men oppdaget at jeg har undertrykt masse sinne helt fra barndommen av (jeg ble psykisk mishandlet) og det har påvirket kroppen min veldig negativt. Dette er det faktisk forsket på, så det er ikke svada som noen tenker. Mennesker som undertrykker sinne er for eksempel mer utsatt for kreft. Og denne artikkelen står i VG nå. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/9zBq6E/eksperter-disse-sykdommene-kan-foraarsakes-av-en-toeff-oppvekst Anonymkode: 21e6a...5f0 Jeg har også mye undertrykt som skaper en del fysiske problemer med låst muskulatur osv. Det er godt kjent innen psykiatrien at mange med diffuse smerter får det bedre etter god behandling. Anonymkode: 01472...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har lest Heal you body av Louise Hay, og hatt mye hjelp av den. Jeg trodde for eksempel at jeg ikke var en sint person, men oppdaget at jeg har undertrykt masse sinne helt fra barndommen av (jeg ble psykisk mishandlet) og det har påvirket kroppen min veldig negativt. Dette er det faktisk forsket på, så det er ikke svada som noen tenker. Mennesker som undertrykker sinne er for eksempel mer utsatt for kreft. Og denne artikkelen står i VG nå. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/9zBq6E/eksperter-disse-sykdommene-kan-foraarsakes-av-en-toeff-oppvekst Anonymkode: 21e6a...5f0 Veldig interessant! Det virker som dette er litt av det samme. Jeg har ikke hatt de helt store traumene i livet, men noe har det jo vært som har satt seg fast hos meg, som hos folk flest vil jeg tro. Foreldre som gjorde sitt beste, men som ikke klarte å møte meg helt emosjonelt. Jeg har alltid vært følsom og sensitiv, og satt ofte med vonde, usikre følelser som jeg ikke delte med noen når jeg var barn. Det kunne være små ting som hadde oppstått på skolen, eller en generell følelse av å ikke være bra nok, eller andre små hendelser. Jeg er fortsatt sånn at jeg kan gå rundt med en litt vond følelse inni meg. Fortsatt usikker på meg selv, fortsatt i sorg over at livet ikke ble sånn jeg ønsket og håpte, pga alle de fysiske smertetilstandene og andre fysiske tilstander i kroppen. Lei meg for at jeg aldri fant en partner å dele livet med, og heller aldri fikk barn, fortsatt tvilende på om jeg er bra nok, ja, mange sånne «småting», som egentlig i det store og hele blir ganske tøft for kroppen å stå i, i mange mange år. Jeg kjenner mer og mer at jeg tror på at kjernen til problemet ligger her. I mange år trodde jeg at jeg var lykkelig og hadde det bra, at barndommen var fantastisk, og at alle relasjoner var bra. Jeg gikk hos psykomotorisk fysioterapeut en periode, og når hun spurte meg om barndom og om følelser knyttet til det, så mente jeg helt genuint at det ikke hadde vært noe i livet som kunne skape emosjonell smerte og dermed også fysiske smerter. Men jeg lærer mer og mer om meg selv etter hvert som årene går. Takk for link, jeg skal lese artikkelen nå. Godt at du har fått så god hjelp❤️ Anonymkode: c3481...8da
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 Duff skrev (12 timer siden): Får ikke tak i den på norsk, kun e-bok men det klarer jeg ikke å lese, må ha papir. Så dumt at den ikke fins på norsk i fysisk bok lenger. Jeg fikk tak i en norsk Pocketutgave, men kjøpte den for noen år siden. Jeg bare skumleste litt den gangen og la den vekk igjen, men nå har jeg tatt den fram igjen. Kanskje den plutselig dukker opp igjen i fysisk utgave🤞 Anonymkode: c3481...8da
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 12.43): Jeg har skaffet meg denne boken og har foreløpig bare sett litt i den. Hovedessensen: «Enhver følelse som blir undertrykt, fornektet eller oversett, vil sette seg fast i kroppen.» Har noen lest denne boken, eller bært interessert i temaet? Dette er mye snakket og skrevet om, og jeg syns det er veldig interessant. Man kan søke opp fysiske diagnoser og tilstander bak i boken, for deretter å lese om hvilke emosjonelle årsaker de ulike fysiske plagene har. Det er mye som stemmer hos meg! Jeg har vært klar over noe av dette fra før, men nå ble det enda mer tydelig. F.eks autoimmune sykdommer, hvor kroppen går til angrep på seg selv, kan årsaken ofte være at man har blitt sin egen fiende, at man fornekter sine egne følelser, at man er overdrevent selvkritisk og fordømmende ovenfor seg selv, at man føler seg hemmet på en måte, og ikke klarer å uttrykke seg som man ønsker, at man på ulike måter ødelegger seg selv. - Eller årsaker til migrene, som kan være frykt for å mislykkes, at man har for høye forventninger til seg selv som man ikke klarer å oppfylle, eller at man har et sterkt kontrollbehov, noe som hemmer spontaniteten og som skaper spenninger, som igjen fører til stramme muskler, som igjen fører til mangel på oksygentilførsel. Her må man øve seg på å gi slipp på kontrollen, puste og slappe av. Undertrykkelse av følelser kan også være en årsak til migrene, spesielt undertrykt frykt, sinne og raseri. Og frykt for å delta i samfunnet, at man helst vil holde seg tilbake i sin egen private verden. Dette er bare to eksempler, de fleste tilstander/diagnoser er nevnt, så her tror jeg det er mye å hente for mange. Hadde vært interessant med en felles diskusjon på dette, hvis noen av dere kjenner til denne tankegangen, eller noe lignende? ❤️ Anonymkode: c3481...8da Dette høres interresant ut, og det er ingen tvil om at psyke og fysikk henger sammen. Men boka er skrevet av en yoga- og meditasjonsinstruktør. Så lenge slike bøker ikke er basert på reell forskning, så blir det bare spekulasjoner og antagelser uten medisinsk/psykologisk hold. Anonymkode: 5b048...b09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå