Nassenøff Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Det suste året har kroppen est, underhudsfett på hele overkroppen. Valk på valk. Faktisk vondt å ligge da det kjennes så godt. Aldri trent dvs ikke de siste 15 åra pga mye sykdom. Nå må jeg ofre helsa og tenke på kroppen. Hvordan starter jeg utenom å gå turer? Hvilke trening er det en sjans for at det er mulig å klare? Finnes ikke sterk og utholdende. Når og hva bør jeg spise. Jeg har lovet meg selv at fra mandag skal jeg starte det nye meg. Selvdisiplinen min er ille, så hjelp. Bruker dette som en motivasjon side Nå: 65 kg ( 159 cm) Ikke målt meg, finner ikke målebånd og redd jeg blir ekstremt skuffet. Fører det allikevel opp senere. Må bare. Ps. Har 3 store operasjoner på magen. Ser at hud er ekstremt slapp og ødelagt fra nederst og opp til bringe. Det spiller kanskje inn på magen. Føler muskulaturen er helt borte der
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Ikke gå for hardt ut iallfall, da er det så lett å mislykkes og gi opp. Tenk på om du vil fokusere på kosthold, fysisk aktivitet/trening eller begge deler. Mange synes kanskje begge deler blir for mye, mens for andre synes de trekker veksler på hverandre og gir best motivasjon sammen. Hva tror du? Alle grep du tar, er en positiv ting! For min del er jeg glad i avkryssing og «streaks», så jeg har en egen app der jeg kan legge inn ting jeg vil bli bedre på. Fine der er at en kan velge om det skal være daglig mål, eller feks 2/3/4 dager i uka etc. Nå har jeg feks lagt inn «ikke spise snacks» til 4 dager i uken, og gå 6000 skritt hver dag. Da får jeg opp litt statistikk og påminninger 👍 Du kan ha «spise minst en frukt», «spise minst 2 ulike grønnsaker», «kun drikke vann/kaffe» eller noe sånn? Har du selv noen tanker om hva du vil bli bedre på eller slutte med? Helt konkrete målbare ting? Hvorfor akkurat de? Anonymkode: cfb83...e7a 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #3 Skrevet 30. desember 2022 Forresten, anbefaler å lytte til deler av siste «God bedring»-episode fra 2021 (kom ut 28.12.2021). Der snakker Peder Kjøs og Kaveh Rashidi om nyttårsforsetter og hva som øker sjansen for å lykkes/mislykkes! Veldig interessant, så måtte lete den fram for deg 😅 Anonymkode: cfb83...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Personlig er det eneste som hjelper for å holde meg aktiv, er å gjøre det A: lettvint, og B: rutine. Jeg har tilgang til et treningsstudio i kjelleren på jobb, så to faste dager drar jeg ned dit rett etter jobb, har bare med meg litt ekstra mat jeg spiser litt før(kontorjobb). Før det så hadde jeg stasjonær sykkel, matte, hoppetau og vekter hjemme + jeg gjorde diverse hiit på youtube o.l. Prøvde også å lære meg shuffle:P Om du har problemer med helsa kan jeg anbefale at du forsøker basseng, sykling og selvsagt turer som du sier. Kanskje en fysioterapeut kan hjelpe med magemusklatur? Gjort underverker for meg for noe annet. Hva angår måltidsrytme, så må det tilpasses din hverdag. Ikke vits i for deg å spise frokost kl. 05 selv om det passer for noen andre. Jeg har med meg 2-3 matbokser på jobb, frokost som spises etter morgenmøte, lunsj, og evt. et mellommåltid før jeg skal trene som inntas i 15-15.30-tiden. Lager det og treningstøy klart dagen før. Når det kommer ned til å legge om kostholdet så må det være A: noe du kan leve med for alltid, og B: start med å legge om ett måltid av gangen:) Legger du om for mye på en gang så blir det lett at man faller av lasset. Middag er det mest å hente på mtp. kalorier, så når du føler du får til det så kan du ta for deg neste måltid osv. Lag også en slagplan for hva du skal gjøre om du holder på å skli ut, eller har sklidd ut. Ikke nekt deg alt som er godt! Tenk gjennom hva du ønsker å unne deg når; en bit hver dag, kun på lørdag osv. Lag en liste over grunner til at du vil gjøre dette, og hva gevinsten av det blir, nå, om 1 mnd, 6mnd? Hva med en liste over delmål med en eller annen premie for hvert mål? Jeg skal kjøpe meg food processor når jeg når mål nr. 2 Anonymkode: 62093...eee 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 Du har fått gode råd. Støtter meg på "ikke gå for hardt ut". Bare å gå fra totalt inaktiv til litt aktiv vil gi helseeffekter. Du har ikke trent på 15 år, så da vil all aktivitet være bedre enn utgangspunktet. Jeg har selv ikke råd til treningsstudio så jeg bruker videoer på youtube og trener styrke på stuegulvet. Begynte for noen måneder siden med planke og armhevinger. Klarte knapt 5 pushups og holdt planken i typ 20 sekunder. Nå klarer jeg 10 pushups og holder planken i 2 min x 3. Og jeg gjør det ikke mer enn 2-3 ganger i uken, og det tar liten tid. Likevel har jeg fått stor framgang fordi jeg gjør det hver eneste uke. Det krever lite, men jeg er konsekvent=sterkere. Går også turer og tar alltid trapp i stedet for heis. Noen ganger løper jeg opp trappen (feks på jobb hvor kontoret er i 5. etg og lunsjen i 1.) Men har ikke noen rutine på det. Tenker bare å lure inn bevegelse der jeg kan. ALT hjelper. Ikke lag en streng plan for den vil du kaste i søpla når februar kommer. Det er bare menneskelig psykologi. Begynn i det små, og øk etter hvert. Anonymkode: ca5fe...ae4 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): så jeg har en egen app der jeg kan legge inn ting jeg vil bli bedre på. Fine der er at en kan velge om det skal være daglig mål, eller feks 2/3/4 dager i uka etc. Anonymkode: cfb83...e7a Hvilken app er dette? Skulle gjerne prøvd det 🙂 Anonymkode: 81e90...d47
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 Du fikk mange gode svar i annen tråd. Hvorfor lage flere? Anonymkode: 0174b...5a6 1
Nassenøff Skrevet 31. desember 2022 Forfatter #8 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du fikk mange gode svar i annen tråd. Hvorfor lage flere? Anonymkode: 0174b...5a6 Takk😊
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken app er dette? Skulle gjerne prøvd det 🙂 Anonymkode: 81e90...d47 Min har det originale navnet «Streaks» 😂 Men det finnes et utall, søk etter «habbit tracker» feks. Anonymkode: cfb83...e7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå