Gå til innhold

Når fikk dere tilbake mensen etter P-stav?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen tenker å prøve på nr. 2 til våren/sommeren. Jeg satte inn P-stav for 2 år siden - 6 uker etter jeg hadde født. Jeg har hatt P-stav tidligere men aldri opplevd at mensen har vært borte helt (slik som nå). Har ikke hatt mensen siden januar 2020 (ble gravid i februar 2020). 

Vurderer å ta den ut neste måned for å se om jeg får tilbake syklusen. Jeg ammer fortsatt, vet at det også kan ha en påvirkning. 

Hvor lang tid tok det før dere fikk mensen tilbake? Var den veldig uregelmessig? Måtte dere slutte å amme? 

Anonymkode: f18cb...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg hadde P-stav i 6 år, og cerazette noen år før det. Jeg hadde ikke mensen på de 9 årene jeg brukte prevensjon. 
Da jeg ikke hadde fått tilbake mensen på 4 måneder gikk jeg til gynekolog. Han sa at man etter fjerning av p-stav bør få tilbake mensen på 3 måneder. Ifølge gynekologen så er det tull at kroppen bruker lang tid på å skylle ut hormonene etter at det er fjernet, hormonene fra staven eller pillen eller spiralen er helt ute av kroppen innen et par dager. Det som derimot kan ta lang tid er for kroppen å få igang egen hormonproduksjon etter at den har vært undertrykt en stund, men dette skal ikke ta mer enn 3 måneder, tar det lengre tid kan det være lurt å undersøke om det finnes andre årsaker til at det tar lang tid. 

Siden du fremdeles ammer så vil dette selvfølgelig kunne påvirke sånn at det tar lengre tid. Hormonet prolaktin som skilles ut ved amming vil kunne påvirke eggløsning av menstruasjon. Men dette er også individuelt, noen vil få eggløsning når amming reduseres, andre vil ikke få det tilbake før amming stoppes helt. 
https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/artikkel/reduserer-amming-sjansen-for-a-bli-gravid/74771148

Lykke til!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...