Gå til innhold

Hvor mye penger for å slutte å jobbe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du skulle slutta og jobbe hvor mye penger ville du hatt på konto? Hvor mye bør man ha når man er 30, 40,50,60. For å slutte i jobben og leve greit. 

Anonymkode: 8883c...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du skulle slutta og jobbe hvor mye penger ville du hatt på konto? Hvor mye bør man ha når man er 30, 40,50,60. For å slutte i jobben og leve greit. 

Det blir jo særdeles individuelt. For min del som er i 30 årene måtte jeg ha hatt pluss minus 100 millioner for og i det heletatt vurdert å ikke ha friske penger inn. 

Anonymkode: 04de3...e85

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir jo særdeles individuelt. For min del som er i 30 årene måtte jeg ha hatt pluss minus 100 millioner for og i det heletatt vurdert å ikke ha friske penger inn. 

Ja, klart der er individuelt. Derfor jeg spør 🙂 det var veldig mye ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, klart der er individuelt. Derfor jeg spør 🙂 det var veldig mye ja! 

Rundt 1,8 året fram til jeg forhåpentligvis dauer. Tjener i dag rundt 1-1,5 der ca 45% blir investert, noe jeg både hadde hatt lyst til og fortsette med å vært nødt til å fortsette med for og opprettholde ønsket levestandard. 

Jeg vill ønsket å levd livet mitt akkurat som i dag med alt som hører med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400000 i året, som jeg har pr i dag. Jeg har alt jeg vil ha og mer til. Friheten er verdt så mye mer enn kroner og øre:-).

Anonymkode: b37d6...ee5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

15 milloner ville vi klart oss veldig greit på ihvertfall. 

Anonymkode: a88b5...a40

Resten av livet? Hvis du lever i 60 år til er det 250 000 i året. Så kommer inflasjon. Avhengig av hva du gjør med de pengene som står på konto, såklart, men da er du avhengig av å forvalte dem slik at du minimum slår inflasjonen.

Jeg ville tenkt minimum 50 millioner, men da hadde jobben min blitt å forvalte de pengene. 

Ville sannsynligvis aldri sluttet helt å jobbe, da hadde jeg kjedet vettet av meg. Uten jobb måtte jeg også ha skapt meg en hverdag, og hvis jeg ikke hadde tjent penger hadde jeg sikkert bare brukt penger...

Anonymkode: f7b54...e64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den inflasjonen som er nå og sparerenten som ikke henger med, så øker summen stadig. Ikke mange år siden jeg tenkte 200 000 pr år er nok, nå tenker jeg 300 000 og må muligens justere opp det også. Og man vil jo ikke være helt blakk den dagen man går av med pensjon eller, for hvis man ønsker å gå av før tiden blir det gjerne minstepensjon. Mulig jeg venter til jeg har 400 000 pr år, som vil si jeg kan gå av rundt 55. Men mulig jeg vil gå ned på deltid noen år for å i hvert fall ha litt inntekt. 

Anonymkode: 50286...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

15 milloner ville vi klart oss veldig greit på ihvertfall. 

Anonymkode: a88b5...a40

15 millioner norske kroner tjener du lett som bare deltids arbeider, 50% stilling. 

Regnestykket er lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var gjeldsfri i dag, så ville behovet mitt vært ca. 8 MNOK i 40 år fremover. Dette regnestykket forutsetter at jeg bor på et gjeldsfritt småbruk og dyrker mesteparten av maten selv. Det er ikke tatt høyde for formueskatt og inflasjon.

Anonymkode: efc4f...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Resten av livet? Hvis du lever i 60 år til er det 250 000 i året. Så kommer inflasjon. Avhengig av hva du gjør med de pengene som står på konto, såklart, men da er du avhengig av å forvalte dem slik at du minimum slår inflasjonen.

Jeg ville tenkt minimum 50 millioner, men da hadde jobben min blitt å forvalte de pengene. 

Ville sannsynligvis aldri sluttet helt å jobbe, da hadde jeg kjedet vettet av meg. Uten jobb måtte jeg også ha skapt meg en hverdag, og hvis jeg ikke hadde tjent penger hadde jeg sikkert bare brukt penger...

Anonymkode: f7b54...e64

Nåja, det er ikke akkurat så mye jobb å sette pengene i et globalt indeksfond, som strengt tatt er alt du trenger å gjøre. 

Anonymkode: a7986...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heldigvis en god utdanning og en jobb som gir meg mye mer enn bare lønn - så jeg vil si at grensen for å slutte å jobbe ville vært at jeg minimum hadde hatt like mye penger til rådighet som jeg har i dag. Om jeg kunne brukt tiden på å studere mer og kvalifisere meg for gode jobber innen andre fagfelt, kunne det vært aktuelt så lenge jeg ikke hadde måttet gå ned noe særlig i levestandard.

Tenker jeg burde ha nok penger til minst 1,5 millioner i årlig "inntekt" (samt ta høyde for fremtidig prisvekst osv) for å være fornøyd med valget om å slutte å jobbe. Aner ikke hvor mye penger man må starte med for å kunne oppnå det, med ikke alt for stor risiko/usikkerhet - har aldri regnet på det.

Anonymkode: 283ed...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man taper pensjon og må regne med dette. Altså inntekt hvert år livet ut. Pluss at beløpet må romme økonomisk vekst. 500k i dag er slett ikke det samme som 500k om 30 år. Om 30 år kanskje det knapt rekker til husly. 

Anonymkode: ea0a5...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husk at man taper pensjon og må regne med dette. Altså inntekt hvert år livet ut. Pluss at beløpet må romme økonomisk vekst. 500k i dag er slett ikke det samme som 500k om 30 år. Om 30 år kanskje det knapt rekker til husly. 

Om 30 år har en betalr ned huslyet.

Anonymkode: b37d6...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at man taper pensjon og må regne med dette. 

Ikke nødvendigvis, hvis man allerede ligger an til minstepensjon eller marginalt mer. For min del planlegger jeg å bygge sparekontoen en god del ned før jeg blir pensjonist. Kjipt å måtte betale mange tusen i formuesskatt av en minstepensjon. Da har jo mye av sparingen vært forgjeves. Planen er å ha igjen ca tilsvarende innslagspunktet på formuesskatten. Problemet er at ligningsverdien på boligen har økt så mye, hvis det fortsetter sånn så kan bankinnskudd fort få formuesskatt fra første krone. 

Anonymkode: 50286...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...