Gå til innhold

Hvordan slutte å ha forventinger til livet, mennesker etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei☺️

Jeg jobber hardt med egen psyke for å nedjustere/ikke ha forventninger til andre. Jeg er dessverre for syk til å klare en del ting selv, og må da ha hjelp. Men til tross for dårlig funksjon og dårlig råd, foretrekker jeg å enten klare ting selv eller betale noen.

Har hatt en rekke med situasjoner det det oppstår stress fordi jeg blir lovd hjelp, som så blir «trukket tilbake». Ett enkelt eks var en gang jeg var i en flytteprosess og fikk låne et rom hos en veninne til lager. Jeg spurte ca 100 ganger om hun var sikker. Det endte med ekstra mye styr da hun plutselig skulle bruke rommet, og det var 6 mnd til min leilighet var klar(jeg bodde på hybel og hadde ikke plass).

And the list goes on. Jeg strever veldig med å spørre, da jeg oppkever at 3 av 5 ganger går til helvete. Er i terapi og tenker å la sette bli tema en stund.

Hører gjerne fra dere andre hvordan dere håndterer sånne ting. Når jeg har lovd andre noe går jeg nesten over lik(mitt eget vel å merke) for å holde det jeg har lovd😄

Anonymkode: 747b9...b7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber hardt med egen psyke for å nedjustere/ikke ha forventninger til andre

altså, vil det si at du pr. idag har forventninger om at venner/bekjente skal hjelpe deg fordi du er syk? 

Anonymkode: 19ec2...830

Skrevet

Det er helt innafor å forvente en tjeneste en venninne har lovet, som eks rommet. 

Men hvordan du takler det når de endrer mening er opp til deg. Prøv å tenk at det er en valid årsak til at hun endret mening og ikke har noe med deg å gjøre. 

Anonymkode: 1877d...dd5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hm jeg tenker du må bare belage deg mer på å klare deg selv. Hvis du spør for mye og maser så blir folk lei. Noen sier bare ja der og da for å slippe ubehaget , også har de egentlig ikke lyst så de trekker seg i siste liten . Vet ikke om det er det som skjer her men hvis 3 av 5 trekker seg i siste liten er det kanskje en indikator. 

Anonymkode: de87c...09d

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes egentlig det er ganske mye å be om å låne et rom (gratis?!) i over et halvt år.  

Anonymkode: ac7d0...6d8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg synes egentlig det er ganske mye å be om å låne et rom (gratis?!) i over et halvt år.  

Hun har stort hus og tilbydde seg☺️Jeg har kjørt på henne i årevis og tok aldri en krone i bensinpenger, jeg gir dyre gaver og prøver å være raus, så rent økonomisk er nok jeg taperen. Men det er ok for meg.

Jeg spør veldig sjelden om hjelp; tror jeg fremstilte det litt dårlig i HI. Det er heller andre som tilbyr seg, for så å trekke seg. Evt skaper misstemning og drama. Jeg blir selv spurt relativt ofte om ting, og hvis jeg kan så hjelper jeg gjerne. Men det er jo selvsagt begrenset hva jeg kan hjelpe til med da. Er vel bare så skuffet over «hjelp» som har skapt problemer, og vil gjerne jobbe med egne tanker rundt det å ikke ha noen form for forventning. Og slutte å gå på limpinnen🫣😄

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har helt sluttet å spørre eller forvente noe av folk, tror det er det beste. Har fått kjeft noen ganger a la: hvorfor spurte du ikke meg om å være flyttehjelp? og lignende. Dette av personer som jeg har erfart sjeldent stiller opp. De tilbyr gjerne hjelp, men så avlyser de. 

Det beste er bare å være innstilt på å klare seg selv. 

Anonymkode: 1e7ac...09d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har helt sluttet å spørre eller forvente noe av folk, tror det er det beste. Har fått kjeft noen ganger a la: hvorfor spurte du ikke meg om å være flyttehjelp? og lignende. Dette av personer som jeg har erfart sjeldent stiller opp. De tilbyr gjerne hjelp, men så avlyser de. 

Det beste er bare å være innstilt på å klare seg selv. 

Anonymkode: 1e7ac...09d

Ja, dette får jeg ofte høre! men fan, det kulminerer i stress hver gang😄Hva er vitsen med å spørre. Og det er svindyrt for meg å feks betale to reiser hvis det er snakk om at jeg trenger hjelp på en reise😏Prøver å være mest mulig selvhjelpt, evt betale noen og føle meg trygg på at ting går som planlagt. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Ja jeg har opplevd dette i byen jeg bor i. Har derfor samme innstillning til at man får heller klare seg selv eller betale noen

Anonymkode: 737de...926

Skrevet

Enten må du slutte å takke ja når noen tilbyr seg, eller så må du gå ut i fra at det ikke blir noe av. 

Kanskje slutte å lufte praktiske problemer med venner, som ofte fører til at de tilbyr seg? Gjør det du kan selv, ellers må du spørre legen, NAV, eller få hjelp av kommunen.

Anonymkode: 1622e...f60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 10.48):

Hei☺️

Jeg jobber hardt med egen psyke for å nedjustere/ikke ha forventninger til andre. Jeg er dessverre for syk til å klare en del ting selv, og må da ha hjelp. Men til tross for dårlig funksjon og dårlig råd, foretrekker jeg å enten klare ting selv eller betale noen.

Har hatt en rekke med situasjoner det det oppstår stress fordi jeg blir lovd hjelp, som så blir «trukket tilbake». Ett enkelt eks var en gang jeg var i en flytteprosess og fikk låne et rom hos en veninne til lager. Jeg spurte ca 100 ganger om hun var sikker. Det endte med ekstra mye styr da hun plutselig skulle bruke rommet, og det var 6 mnd til min leilighet var klar(jeg bodde på hybel og hadde ikke plass).

And the list goes on. Jeg strever veldig med å spørre, da jeg oppkever at 3 av 5 ganger går til helvete. Er i terapi og tenker å la sette bli tema en stund.

Hører gjerne fra dere andre hvordan dere håndterer sånne ting. Når jeg har lovd andre noe går jeg nesten over lik(mitt eget vel å merke) for å holde det jeg har lovd😄

Hmm ja. Er du voksen, eller er du under 18?

Det jeg har lært, er å selv være den som skaffer det du trenger. Om du lener deg for mye på perifere, venner osv, uten å feks betale for en tjeneste, så kan det oppleves urettferdig for dem. Men om det er nære venner, eller nær familie, og du er ung student feks, så er det annerledes. Men generelt sett så er det best å betale litt for tjenesten slik at du ikke føler du utnytter noen / de føler seg utnyttet

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 13.19):

Da får hun si nei i utgangspunktet.

Anonymkode: 459d6...de5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da får hun si nei i utgangspunktet.

Anonymkode: 459d6...de5

Men det var jo hum som tilbød seg da. Så hun burde heller ha holdt kjeft

Anonymkode: 551c7...2aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sluttet å ha forventninger til folk. Jeg blir glad for det jeg får og så gir jeg tilbake det jeg kan til folk. Det fine med ikke å ha noen forventninger til andre er at det samtidig gjør meg friere til å kunne ta vare på meg selv og bare gi til andre det jeg selv orker og har lyst til.

Counting kisses er ikke en sunn strategi å ha i lengden. Folk gir bare det de orker eller har lyst til å gi, og det er vel strengt tatt bare familie og kjæreste man kan forvente noe av. Vennskap kan dessverre bli ødelagt dersom ens egne forventninger ikke matcher deres.

Anonymkode: 37ac9...65b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sluttet å ha forventninger til folk. Jeg blir glad for det jeg får og så gir jeg tilbake det jeg kan til folk. Det fine med ikke å ha noen forventninger til andre er at det samtidig gjør meg friere til å kunne ta vare på meg selv og bare gi til andre det jeg selv orker og har lyst til.

Counting kisses er ikke en sunn strategi å ha i lengden. Folk gir bare det de orker eller har lyst til å gi, og det er vel strengt tatt bare familie og kjæreste man kan forvente noe av. Vennskap kan dessverre bli ødelagt dersom ens egne forventninger ikke matcher deres.

Anonymkode: 37ac9...65b

Takk for svar☺️Jeg har vært i to lange forhold, der jeg ikke opplevde å føle meg særlig verdifull, fordi jeg hadde desse forventningene til en kjæreste🫣Ikke 24/7 forventninger, men jeg hadde to større operasjoner der jeg ikke forventet emosjonell støtte, men noe praktisk. Den ene gangen var det fremmede og naboer som hjalp meg, den andre gangen måtte jeg betale bensinpenger til (en godt lønnet) kjæreste for å hente med i nabobyen på sykehuset og kjøre meg hjem. Jeg er ufør med dårlig råd, og følelsesmessig sved det. Den eneste i livet mitt som elsker meg uten betingelser er min mor💞. Jeg betaler godt til venner/bekjente hvis de stiller opp, så ingen skal føle seg utnyttet. Det verste for meg er alt stresset som oppstår når planene blir forandret i siste sekund. Men nå har jeg nedjustert alle håp til omverden, så satser på at ting blir bedre. Men jeg føler meg emosjonelt forkrøplet, om det gir mening(?). Det er så vondt når hverdagen er som den er, og jeg ikke føler tilhørighet eller fellesskap noe sted🫣Eller følelsen av å være verdifull, at noen velger meg. Alt det negative blir forsterket når jeg blir «ditchet». Ja jeg har terapeut; vi holder på å jobbe gjennom desse tingene😄

Gjest Jon Are
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 10.48):

Hei☺️

Jeg har forståelse for at du har syk,  men du trenger å lære deg noe i livet. Det er at folk som er friske har nok med jobb , skole og familie. De skal ikke hjelpe deg. Du skal hjelpe deg selv. Skal du flytte , skal du leie oppbevarings container og flytte bil. Du skal ikke spørre noen om hjelp. Dette er så selvsagt for oss andre .stadig spørsmål eller bare spørsmål om hjelp   kan være en kilde til irritasjon blant dine venner.

Det er sikkert tøft og trist å være syk, men andre har ikke noe ansvar for deg. Du nå selv spare og kjøpe tjenester dubtrenget. Sara fortere du forstår dette, dess bedre. 

Jeg hadde selv en slik venninne som skulle ha hjelp til slike ting som oppbevaring, skifting av dekk osv. Jeg fortalt,henne det samme som  jeg forteller deg , at det ikke kommer til å skje. Da slettet hun meg og ble sur. Altsån gikk ikke i seg selv. Det er synd for hennes del, før hun kommet til å få samme svar igjen av en annen person..

Jeg er veldig hjelpsom og grwit, men da må det være en dynamikk der. Altså takknemlighet og gjengjeldelse . Og personen må ha antenner på at han ikke spør før ofte.

Skrevet

Er du sikker på at du kjenner til (offentlige) tjenester som er tilgjengelige? Pasientreiser, gratis henting av avfall, stønader til hjelpemidler,digitale nettverksgrupper, selvhjelpsgrupper etc

Anonymkode: 0262b...d42

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du sikker på at du kjenner til (offentlige) tjenester som er tilgjengelige? Pasientreiser, gratis henting av avfall, stønader til hjelpemidler,digitale nettverksgrupper, selvhjelpsgrupper etc

Anonymkode: 0262b...d42

Ja, noenlunde tror jeg. Bruker pasientreiser der jeg har krav på det. Jeg ser av noen av svarene at det ser ut som jeg maser på folk, men det gjør jeg overhodet ikke😬Har feks opplevd en gang at jeg fikk pris hos flyttebyrå da jeg skulle flytte, men ble overtalt av noen slektninger om å kutte det dyre byrået for de ville hjelpe meg. For så å ikke svare når det nærmet seg flytting…Godt mulig at dette er sutrete av meg, men jeg blir oppgitt av sånt. Og jeg har selv vært i full jobb, kronisk syk, men likevel hjelpt venner med å være sjåfør og barnevakt. Dette handler mest om stresset  som oppstår i etterkant når jeg sitter der med skjegget i postkassa. Jeg utnytter overhodet ingen. Selv de som vil gjøre noe gratis, betaler jeg skikkelig så ingen skal føle seg utnyttet. 

Skrevet
Jon Are skrev (1 time siden):

Jeg har forståelse for at du har syk,  men du trenger å lære deg noe i livet. Det er at folk som er friske har nok med jobb , skole og familie. De skal ikke hjelpe deg. Du skal hjelpe deg selv. Skal du flytte , skal du leie oppbevarings container og flytte bil. Du skal ikke spørre noen om hjelp. Dette er så selvsagt for oss andre .stadig spørsmål eller bare spørsmål om hjelp   kan være en kilde til irritasjon blant dine venner.

Det er sikkert tøft og trist å være syk, men andre har ikke noe ansvar for deg. Du nå selv spare og kjøpe tjenester dubtrenget. Sara fortere du forstår dette, dess bedre. 

Jeg hadde selv en slik venninne som skulle ha hjelp til slike ting som oppbevaring, skifting av dekk osv. Jeg fortalt,henne det samme som  jeg forteller deg , at det ikke kommer til å skje. Da slettet hun meg og ble sur. Altsån gikk ikke i seg selv. Det er synd for hennes del, før hun kommet til å få samme svar igjen av en annen person..

Jeg er veldig hjelpsom og grwit, men da må det være en dynamikk der. Altså takknemlighet og gjengjeldelse . Og personen må ha antenner på at han ikke spør før ofte.

Jeg tar til meg det du skriver her, og er ikke uenig. Ser jeg burde svart nei de gangene jeg var barnevakt etter 10 timers arbeidsdag🫣. Og at jeg bør si nei til de spørsmålene jeg får, enten det er barnevakt, låne bilen min, drill, at jeg reparerer skadet tøy(jeg er flink til å sy og har alt utstyr). Eller handler mat til korona syke slektninger og venner som av og til spør siden jeg er tilgjengelig. Det er ikke sånn at jeg ligger i senga 24/7 og aldri hjelper til med det jeg kan. Selvsagt spør ingen meg om flyttehjelp, men å sitte barnevakt feks går ofte greit. Eller låne ut div dyrt utstyr fra mine glansdager😄Men kjenner at jeg også skal endre innstilling💞

Gjest Jon Are
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tar til meg det du skriver her, og er ikke uenig. Ser jeg burde svart nei de gangene jeg var barnevakt etter 10 timers arbeidsdag🫣. Og at jeg bør si nei til de spørsmålene jeg får, enten det er barnevakt, låne bilen min, drill, at jeg reparerer skadet tøy(jeg er flink til å sy og har alt utstyr). Eller handler mat til korona syke slektninger og venner som av og til spør siden jeg er tilgjengelig. Det er ikke sånn at jeg ligger i senga 24/7 og aldri hjelper til med det jeg kan. Selvsagt spør ingen meg om flyttehjelp, men å sitte barnevakt feks går ofte greit. Eller låne ut div dyrt utstyr fra mine glansdager😄Men kjenner at jeg også skal endre innstilling💞

Du misforstår og går i forsvar. Selvsagt skal du fortsette med dette, om tjenestene blir gjengjeldt.  Gjør de ikke det, så slutt. 

Det beste er å unngå å spørre venner om tjenester. Jeg gjør så og si aldri det. Spar heller opp og  betal for tjenesten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...