Gå til innhold

Skal ut på min første reise fra Gardermoen flyplass

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på et par praktiske spm. 

Jeg bor et stykke unna, og leste at man bør være der minst to timer før. Det står at flyet går kl 07 ca. Må vi da være på flyplassen kl 05?

Spm nr 2 , er om vi velger hotell ved flyplassen er det da enkelt å få drosje midt på matten til flyplassen? Og har de ok ordninger ang å få levert nøkler ol på hotellene midt på natten?  ( har tidligere holdt på å miste en båt, pga trøbbel med det )

Eller lønner det seg å ha bilen parkert i en uke på reise 

Anonymkode: f36fc...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange er der to timer før. Jeg pleier å sjekke tid for siste innsjekk og være der i god tid før det. Gardermoen er ikke den verste flyplassen, så det kan gå fint med litt mindre hvis det ikke er noe spesielt. 

Hvis dere bor på hotell ved flyplassen er det null problem å sjekke ut kl. 5, og hvis det er litt unna, går det vel skyttelbuss. 

Anonymkode: d0f0a...0cd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To timer før flyet? Bare hvis du har bagasje. Med håndbagasje er det nok med en time. 

Anonymkode: bce86...d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg bor et stykke unna, og leste at man bør være der minst to timer før. Det står at flyet går kl 07 ca. Må vi da være på flyplassen kl 05?

Spm nr 2 , er om vi velger hotell ved flyplassen er det da enkelt å få drosje midt på matten til flyplassen? Og har de ok ordninger ang å få levert nøkler ol på hotellene midt på natten?  ( har tidligere holdt på å miste en båt, pga trøbbel med det )

Om dere velger overnatting på hotell ved flyplassen, så har de egne parkeringer og shuttelbusser til flyplassen. Velger dere parkering utenom hotell, så går det også shuttelbusser fra parkeringen på selve flyplassområdet, også fra de andre parkeringsplassene, som f.eks Dalen.

To timer før åpner de innsjekkingen, så om flyet går kl 07 så åpner de innsjekk kl 05. Kl 05 er det mye folk, da spesielt charter har tidlig avganger. 

Anonymkode: 960c4...0e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bo på Radisson, den er 50 meter fra flyplassen og dere kan bare gå rett over og inn på innsjekk. 

Er veldig stille så tidlig på flyplassen, om dere møter opp kl 0530, går det fint. Reiser dere med kofferter i tillegg til håndbagasje, sjekker dere inn den først, så sikkerhetskontroll og vips, så er dere inne på utenlands. 

Anonymkode: 7a102...975

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor leste du at du må være der minst 2 timer før? Det er mye som spiller inn her. Blant annet kommer det an på hvor du skal reise. Utenlands? Innenlands? Mye bagasje? Har flyselskapet online check in og basjeinnsjekk via selvbetjening? I så fall, vet du hvordan du skal gjøre det? 

På hotellene rundt Gardermoen er det ikke noe problem med å få levert nøkler kl. 05.00 (eller før). 

Reiser du for kun 1 uke, vil jeg tro at det er billigere å parkere på Dalen Parkering enn å betale for hotellrom. I hvertfall er det min erfaring. 

Anonymkode: d5aac...7a3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To timer før er veldig god tid, men jeg er der ofte så tidlig selv. Først og fremst grunnet alt som kan skje på vei til flyplassen, spesielt om man reiser kollektivt. Hadde ikke dratt fullt så tidlig om jeg skulle tatt drosje, men det har vært en del kaos på veiene i det siste også. 

Anonymkode: dcfa6...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bo på Radisson, den er 50 meter fra flyplassen og dere kan bare gå rett over og inn på innsjekk. 

Er veldig stille så tidlig på flyplassen, om dere møter opp kl 0530, går det fint. Reiser dere med kofferter i tillegg til håndbagasje, sjekker dere inn den først, så sikkerhetskontroll og vips, så er dere inne på utenlands. 

Dette er ingen selvfølge. Enkelte dager er det ganske mange (fulle) charterfly som skal av gårde tidlig, 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er ingen selvfølge. Enkelte dager er det ganske mange (fulle) charterfly som skal av gårde tidlig, 

Skal TS fly charter, kommer de alltid med om de møter opp halvannen time før. De som ikke reiser charter, står ikke i charterkøer. Det er uansett stille så tidlig i forhold til andre tider på døgnet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skal TS fly charter, kommer de alltid med om de møter opp halvannen time før. De som ikke reiser charter, står ikke i charterkøer. Det er uansett stille så tidlig i forhold til andre tider på døgnet. 

Jeg tror det står innsjekk kl 07. Betyr isåfall det at vi bør være der 05 da? 

Og lønner det seg å betale for fast track? Kostet 100kr pr pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha bagasje. Litt usikker på om det blir en eller to kofferter.  Reiser til gran canaria med ving og sunclass 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker alltid inn på nett, kan ikke huske sist jeg sto i en innsjekkingskø på en norsk flyplass. Når det gjelder tiden vil jeg si det slik, jeg reiser mye. Og det har aldri skjedd meg at en time på Gardermoen ikke var nok til å nå flyet. Men det har derimot skjedd mange ganger at jeg har blitt forsinket til flyplassen, signalfeil, trafikkulykker på veien etc. Så beregner alltid den ekstra timen selv om det i de fleste tilfeller gir ekstra ventetid på Gardermoen.  

Anonymkode: dcfa6...64d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det står innsjekk kl 07. Betyr isåfall det at vi bør være der 05 da? 

Og lønner det seg å betale for fast track? Kostet 100kr pr pers.

Da bør du være der kl 05, for de som sitter på innsjekk skal ofte til  gate når de er ferdige med innsjekkingen. 

Hadde ikke brukt 100 kroner på fasttrack med mindre det er i fellesferien du skal fly.

Anonymkode: 960c4...0e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gardermoen er jeg sjelden mer enn en time før med mindre jeg må gjennom passkontrollen. I alle fall om man bor på hotell, da slipper man jo sikkerhetsmargin der.

Bagasjekøene er nærmest eliminert etter at de fikk self-check in i stort omfang. Det samme gjelder sikkerhetskontrollen, den er veldig effektiv også på travle utfartsdager. 

Om du har med barn bruker du familieluka, den er enda mer effektiv. 

Synes det er greit og rimelig nok med egen bil. Og velger jeg en sjelden gang hotell er det SAS som gjelder, med gangavstand til terminalen. 

Anonymkode: 91ff9...18a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du aldri har vært på Gardermoen før, så bør du være inne på flyplassen to timer før flyavgang, slik at du kan bruke litt tid på bagasje, sikkerhetskontroll osv. Du trenger ikke være der to timer før innsjekk åpner altså, se når flyet skal gå - så er du der to timer før.

Hotellene i området har shuttle-busser som går hver halvtime, bussene bruker ca 12 - 20 minutter inn til flyplassen. Om du velger å kjøre med egen bil, tar du gratis buss fra p-plassen og inn. Beregn en halvtime ekstra. Det er to hotell i gangavstand til flyplassen, men de koster ganske mye å bo på. Du bør vurdere kostnadene for overnatting opp mot hva parkeringen koster for en uke (men så spørs det jo hvor langt du har å kjøre...)

God tur!

Anonymkode: b8867...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det står at innsjekk åpner kl 7, så er du der rundt den tiden, du trenger ikke å være der 05 da.

Anonymkode: e7bd3...a1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nå at flyet går 07, da hadde jeg satset på å være på gardermoen rundt 05.30.

Anonymkode: e7bd3...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsbestill parkering på Avinor.no. Vi bestilte nettopp 3 uker på P6, betaler 777 kr. Shuttlebuss går ofte og tar bare noen minutter til terminalen.  

Anonymkode: 40a86...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...