Gå til innhold

Å gi gave til bursdagsbarnet sin søsken og?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser der andre sier at de også gir gave til lille søster/bror eller store søster/bror i bursdagsbarnet sitt bursdag. 
jeg synes dette blir litt feil og man gjør en bjørnetjeneste for søskenet som ikke har bursdag. Hvordan blir det når vennene feirer bursdag? Da får jo ikke de gaver også, fordi det er bursdagsbarnet som er i fokus.

når jeg og en venninne snakket om dette kom jeg på at dette har skjedd før i min bursdag, jeg var 6 år og min store søster 8 år, husker faren min ga meg en barbie dukke med mannen sin ken altså en sett, på siden ser jeg at min søster også fikk gave i min bursdag, Men hun fikk en sett med 4 dukker! Husker jeg ble så sjalu og lei meg. Fordi jeg var bursdagsbarnet.. jeg fikk ikke noe på min søsters bursdag da var fokuset i henne. 
synes bare dette er en uting, tenker barna får tåle at på den selve dagen så er søskenet sitt i rampelyset og neste er det en selv. 

Anonymkode: 9d7ea...989

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd eller hørt om og deter noe av det rareste jeg har lest. Ærlig talt... Hvorfor skal søsken ha gave????

Anonymkode: c27a8...49a

• Liker 3
Skrevet

Det finnes gale foreldre desverre.... Hadde en venninne hvor hun og sønnen hennes ikke tålte at fokuset var borte fra ham. Hvis en av mine barn hadde bursdag og de var der så måtte hun passe på at han og fikk liten gave og nøyaktig like mye oppmerksomhet hvis ikke mer enn mine 😂 hun er ikke en venninne lenger ....

Anonymkode: ef425...3ab

Skrevet

Jeg har gitt gave til storesøsken ved nyfødtgave, og har sett andre også gjøre det. Det synes jeg er helt greit. Men jeg tror ikke jeg har sett gave med bursdag, og i alle fall ikke om barnet er eldre enn tre. Enig i at det er en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 65223...1e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser der andre sier at de også gir gave til lille søster/bror eller store søster/bror i bursdagsbarnet sitt bursdag. 
jeg synes dette blir litt feil og man gjør en bjørnetjeneste for søskenet som ikke har bursdag. Hvordan blir det når vennene feirer bursdag? Da får jo ikke de gaver også, fordi det er bursdagsbarnet som er i fokus.

når jeg og en venninne snakket om dette kom jeg på at dette har skjedd før i min bursdag, jeg var 6 år og min store søster 8 år, husker faren min ga meg en barbie dukke med mannen sin ken altså en sett, på siden ser jeg at min søster også fikk gave i min bursdag, Men hun fikk en sett med 4 dukker! Husker jeg ble så sjalu og lei meg. Fordi jeg var bursdagsbarnet.. jeg fikk ikke noe på min søsters bursdag da var fokuset i henne. 
synes bare dette er en uting, tenker barna får tåle at på den selve dagen så er søskenet sitt i rampelyset og neste er det en selv. 

det gjør jeg aldri, verken til bursdag eller nyfødt gave

Anonymkode: aed2a...8fa

Skrevet

Våre barn har alltid fått en liten ting av mormor på den andres bursdag, og det er helt ukomplisert og bare hyggelig. Ingen problemer med at de ikke forstår at det er den andres bursdag eller at de ikke har hovedfokus, det er da veldig overdrevent. De har typisk fått et aktivitetshefte eller en bok, og blitt veldig glade. 
Jeg har også gitt til begge kusiner/nieser, sånn hovedgave stort legosett til bursdagsbarnet, begge to en morsom badebombe fra lush hver. Vi ser dem sjeldent. 

Anonymkode: 587b4...f64

• Liker 3
Skrevet

Noen barn blir sinte og frustrerte over at andre får gaver, men dette er følelser de må lære seg å takle.  Og hvor skal det ende? Når barnet blir vant med å få gave på andres bursdager og opplever dette som helt normalt, hvordan blir det da å slutte?" Bare barn under 8 får gave på andres bursdager?" Den regel gir jo ingen mening. "Den som har bursdag får gaver" er langt lettere å forstå. 

Anonymkode: 9f7c3...c61

• Liker 1
Skrevet

Du påstår at man gjør søskenet som får gave en bjørnetjeneste, men beskriver at det var bursdagsbarnet som tok det dårlig og ikke taklet at andre også fikk gave. 
Jeg har Ikke noen spesiell mening om hva som er riktig og galt. Hos oss ga et familiemedlem gave til minste på tvillingene sin bursdag mens minste var liten. Da minste hadde blitt 5 år ga jeg beskjed om at vi ønsket hun lot være, og det gikk helt fint. 

Anonymkode: aa654...c6c

Skrevet

Jeg bruker å gi en liten ting de første ett til to årene det barn har fått søsken. Mine fikk også det de første årene. Kunne være noe så lite som en dropseske, noen klister eller lignende. Når de ble eldre var ikke dette lenger nødvendig. 

Anonymkode: d53cb...796

Skrevet

Det syns jeg er helt feil fokus. Veldig lite gjennomtenkt og lite reflektert. 

Anonymkode: 5f275...aa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker å gi en liten ting de første ett til to årene det barn har fått søsken. Mine fikk også det de første årene. Kunne være noe så lite som en dropseske, noen klister eller lignende. Når de ble eldre var ikke dette lenger nødvendig. 

Anonymkode: d53cb...796

Nødvendig er det strengt tatt aldri. Det er et «behov» du skaper selv. 

Anonymkode: 5f275...aa2

Skrevet

Ikke rart barn blir frekke, ufyselige, bortskjemte og kravstore om de skal ha gaver når søsknene har bursdag. Barn må lære seg å forstå at det kun er bursdagsbarnet som skal ha bursdagsgave og vente på sin egen bursdag. Samt vente på tur når det gjelder andre ting.  

Anonymkode: d4680...f3d

Skrevet

Har opplevd det. Men det fører bare til unger som ikke takler at andre faktisk også skal ha oppmerksomhet alene. 

Anonymkode: 59cb9...bf9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det finnes gale foreldre desverre.... Hadde en venninne hvor hun og sønnen hennes ikke tålte at fokuset var borte fra ham. Hvis en av mine barn hadde bursdag og de var der så måtte hun passe på at han og fikk liten gave og nøyaktig like mye oppmerksomhet hvis ikke mer enn mine 😂 hun er ikke en venninne lenger ....

Anonymkode: ef425...3ab

Jeez at folk kan😳 

lurer på hvordan denne ungen blir, da alt skal være i hans fokus, meg, meg og meg.

hadde droppa denne venninna på farten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...