Gå til innhold

Når jeg er i samtale med min venninne og det er et speil eller vindu i nærheten....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som har overdrevent godt selvbilde. Hun er helt normal utseendemessig, ingen skjønnhet, men midt på treet. Mannen hennes betrodde seg til meg en gang og sa han mistenker at hun er narsisistisk light fordi hun kan, vet og får til alt bedre enn alle andre... 

Og jeg må si.. Hun har en merkelig vane. Når vi er i samtale, og hvis det er et vindu eller speil i nærheten, så ser hun på seg selv hele tiden mens hun prater og ikke i mine øyne og det ser nærmest ut som hun flørter med seg selv. Det er helt utrolig merkelig, som om hun beundrer deg selv.... Er det ikke helt snodig? 

Det samme legger jeg merke til hvis vi er på shopping. Hun finner alltid vinduer eller speil og kan stå lenge og se på det selv og beundre seg selv. 

Min eksmann gjorde akuratt det samme, og han er en voldelig, narsisist.. 

Vil dere tenke at kanskje mannen hennes har rett? Det au hun beundrer deg selv slik hele tiden, hva er greia med det? 

Anonymkode: e917a...144

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, man er ikke narsissist fordi man ser på seg selv. Kanskje hun syns øyekontakt er ubehagelig. 

Jeg pleier også å se meg i speilet på kjøpesenter og lignende og det er fordi jeg vil sjekke om jeg har en buse eller se svett ut. Jeg føler meg veldig stygg forhold til andre. 

Anonymkode: c0acf...463

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, man er ikke narsissist fordi man ser på seg selv. Kanskje hun syns øyekontakt er ubehagelig. 

Jeg pleier også å se meg i speilet på kjøpesenter og lignende og det er fordi jeg vil sjekke om jeg har en buse eller se svett ut. Jeg føler meg veldig stygg forhold til andre. 

Ok da har du ikke helt skjønt hva jeg mener. Hun syns ikke øyekontakt er vanskelig. Hun sjekker ikke bare hvordan klærne sitter eller om sminken er ok. Hun ser på seg selv og i sine egne øyne mens hun prater til meg. Hun kan sitte slik i ti minutter i strekk og snakke mens hun flørter med deg selv, før hun kaster tre blikk på meg, og deretter tilbake til å se på seg selv. Det er det merkeligste jeg har sett. 

PS. Du er ikke stygg. Aldri i verden. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok da har du ikke helt skjønt hva jeg mener. Hun syns ikke øyekontakt er vanskelig. Hun sjekker ikke bare hvordan klærne sitter eller om sminken er ok. Hun ser på seg selv og i sine egne øyne mens hun prater til meg. Hun kan sitte slik i ti minutter i strekk og snakke mens hun flørter med deg selv, før hun kaster tre blikk på meg, og deretter tilbake til å se på seg selv. Det er det merkeligste jeg har sett. 

PS. Du er ikke stygg. Aldri i verden. 

Okei, da foreslår jeg å spørre hun om det neste gang. "Følger du med på det jeg sier eller driver du å ser på deg selv i vinduet eller hva gjør du egentlig haha?" 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Kanskje burde du starte å unne vennene dine å se seg selv i et godt speilbilde og å ha god selvtillit, ikke kritisere dem og henge dem ut for å ha det i alle fall. 

At du snakker som du gjør om din venninne, det sier mer om deg enn om henne, her er det du som setter deg selv i et dårlig lys. 

Kan være usikkerhet som får henne til å vurdere seg selv også, så du kan ta feil. Dette er derimot ikke feil, du snakker dritt om dine venner og fremstiller dem i dårlig lys. Slutte med det og fremsnakke henne heller... 

Skrevet

Tipper hun er narsissist. Det høres sånn ut.

Anonymkode: 0e246...335

• Liker 4
Skrevet
Made4u skrev (16 minutter siden):

Kanskje burde du starte å unne vennene dine å se seg selv i et godt speilbilde og å ha god selvtillit, ikke kritisere dem og henge dem ut for å ha det i alle fall. 

At du snakker som du gjør om din venninne, det sier mer om deg enn om henne, her er det du som setter deg selv i et dårlig lys. 

Kan være usikkerhet som får henne til å vurdere seg selv også, så du kan ta feil. Dette er derimot ikke feil, du snakker dritt om dine venner og fremstiller dem i dårlig lys. Slutte med det og fremsnakke henne heller... 

Interessant tolkning. Jeg unner henne alt godt, der tar du feil. Men jeg irriterer meg over måten å føre en samtale på og fravær av tilstedeværelse. 

Hun finnes ikke usikker, hun sier det til og med høyt, at hun har enormt stor tro på seg selv og syns selv hun er veldig flott. Dette har hun gjort veldig klart. 

Om det setter meg i et dårlig lys å reagere på dette, det bryr jeg meg faktisk ikke om. Jeg syns det er helt merkelig å sitte å se på og snakke til seg selv på den måten og det står jeg for. 

• Liker 4
Skrevet

Eneste måten du kan finne ut hva som feiler henne er å spørre. Høres likevel veldig merkelig ut. 

Anonymkode: 44e94...3af

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tipper hun er narsissist. Det høres sånn ut.

Anonymkode: 0e246...335

Nei det gjør det ikke. Narissisme som diagnose er noe helt annet enn å bare være selvopptatt og overfladisk 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, det kan virke som om hun har en del narsissistiske trekk. 

Anonymkode: 99173...ebe

• Liker 2
Skrevet

Men er hun en hyggelig person du vil ha i livet ditt? da er det vel bare å drite i at hun blikker seg selv🥱Jeg har hadde en veninne som alltid dreide seg som en slags modell, og visste selv at hun var/er hot. Jeg lo av henne og det gjorde hun og. Men det at hun alltid visste best og alle andre var idioter, ble til slutt vel mye for meg. Jeg er introvert med dårlig selvtillit, så vi vokste fra hverandre på et tidspunkt.

Anonymkode: 7b4e0...ea2

• Liker 3
Skrevet

Har ei bekjent som er helt lik. Jeg blir kjempe stresset av å snakke med henne. Jeg liker å se folk i øynene når jeg snakker med dem, men hun her ser bare på seg selv i speilbildet når hun snakker med meg. Vi er flere som har lagt merke til dette. Litt morsomt å observere og, for hun kan snakke helt normalt og så oppdager hun at hun kan se speilbilde av seg selv og da lyser hun opp, smiler mer, gjør seg mer til og flørte med seg selv i speilbildet som ts beskriver. 
Hun her er i 46-47 års alderen 

Anonymkode: 2c6c2...7fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva mener du egentlig med narsissist i dette tilfellet? Enten har du ikke informert oss om hvordan hun manipulerer deg og mannen hennes, eller så har du laget opp en egen definisjon på hva narsissist er.

Anonymkode: c2778...cb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du egentlig med narsissist i dette tilfellet? Enten har du ikke informert oss om hvordan hun manipulerer deg og mannen hennes, eller så har du laget opp en egen definisjon på hva narsissist er.

Du tror jeg dikter opp min egen definisjon på narsissist når jeg faktisk skriver at jeg har vært gift med en(diagnostisert) og voldelig til og med...? Litt merkelig å si. 

Jeg skriver ikke at hun er narsissist, men det hun har trekk?ja uten tvil. Og det er mannen som kaller henne "light" - versjonen. 

Jo han blir manipulert og herjet med. Hun er sjef til enhver tid. Kunne sagt mye in det men nå var det ikke dem to det handler om, men hennes beundring av seg selv. Syns det er meget spesielt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Måten du beskriver henne i HI er ikke innafor som venninne synes jeg. Jeg hadde blitt veldig skuffet om ei av mine venninner hadde gått på et forum og beskrevet utseendet mitt slik i denne settingen. 

Anonymkode: 73369...58e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei det gjør det ikke. Narissisme som diagnose er noe helt annet enn å bare være selvopptatt og overfladisk 

Ordet Narsissist kommer jo av han som druknet i sitt eget speilbilde . Så jo speile seg mye og ofte er et tydelig trekk . 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Heter hun Caroline og bor i Sarpsborg?

Anonymkode: 473a4...9b1

Skrevet
NiceOrNothing skrev (10 minutter siden):

Ordet Narsissist kommer jo av han som druknet i sitt eget speilbilde . Så jo speile seg mye og ofte er et tydelig trekk . 

At ordet narsissist kommer fra Narcissus i gresk mytologi er det ingen tvil om. Men å se seg selv i speilet utgjør ikke diagnosen for narsissist/NPD.

Trekk er:

Sitat

• Have an unreasonably high sense of self-importance and require constant, excessive admiration.
  • Feel that they deserve privileges and special treatment.
  • Expect to be recognized as superior even without achievements.
  • Make achievements and talents seem bigger than they are.
  • Be preoccupied with fantasies about success, power, brilliance, beauty or the perfect mate.
  • Believe they are superior to others and can only spend time with or be understood by equally special people.
  • Be critical of and look down on people they feel are not important.
  • Expect special favors and expect other people to do what they want without questioning them.
  • Take advantage of others to get what they want.
  • Have an inability or unwillingness to recognize the needs and feelings of others.
  • Be envious of others and believe others envy them.
  • Behave in an arrogant way, brag a lot and come across as conceited.
  • Insist on having the best of everything — for instance, the best car or office.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/narcissistic-personality-disorder/symptoms-causes/syc-20366662

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ei venninne som er litt samme typen, hun er ganske sjenert og sliter litt med øyekontakt. Har blitt vant til det og det går helt fint :) 

Anonymkode: b6258...974

• Nyttig 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tror jeg dikter opp min egen definisjon på narsissist når jeg faktisk skriver at jeg har vært gift med en(diagnostisert) og voldelig til og med...? Litt merkelig å si. 

Jeg skriver ikke at hun er narsissist, men det hun har trekk?ja uten tvil. Og det er mannen som kaller henne "light" - versjonen. 

Jo han blir manipulert og herjet med. Hun er sjef til enhver tid. Kunne sagt mye in det men nå var det ikke dem to det handler om, men hennes beundring av seg selv. Syns det er meget spesielt. 

Du er jo ikke venninnen hennes? Er du elskerinnen til mannen hennes eller noe? Pass deg for ikke å gå i samme felle som med eksmannen din.

Anonymkode: 64eb1...7c3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...