Gå til innhold

Tre barn vs to barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min erfaring er at tiden blir MYE knappere etter barnehageårene. Plutselig har du unger som skal på aktiviteter nesten hver dag (fra tiårsalderen er det to-tre treninger i uka per idrett +kamper/stevner), sannsynligvis må du regne med å stille som trener til minst en av ungene også. I tillegg legger de seg ikke så man får aldri voksentid på kveldene. Alle skal rekke å snakke med foreldrene om livet og problemer kan ikke løses med pupp eller barne-TV 🙈 Etter hvert blir det også større press på skolearbeid og det kreves mer.

Ville ikke byttet bort noen av ungene mine altså, men nå ler vi av at vi synes det var slitsomt med to barnehagebarn 🤣🤣

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forøvrig har de to eldste stort sett slitt ut det meste av klær og utstyr så vi endte opp med å måtte kjøpe mye nytt til nummer tre. Å lage mat til en ekstra toåring koster ikke så mye, men det er selvfølgelig stor forskjell på å fore 2 eller 3 tenåringer. Aktiviteter koster også mye per barn når de blir eldre. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har to barn på 12 og 15 år, så fikk vi en attpåklatt for 5 måneder siden. Overgangen til tre barn har gått helt supert synes vi 😊

Anonymkode: 64232...1b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil du linke til en nettside eller hvor finner man denne informasjonen? Gjelder det familier med lav inntekt? Aldri hørt om dette før. 

Anonymkode: e29e3...33f

Heter Fritidskortet. Du må nesten sjekke selv om din kommune har en lignende ordning. Her er det for alle.

Skrevet

Umulig å gi råd synes jeg, selv fikk vi tre på seks år. Eldste er nå 17 år. Om noe skulle jeg heller hatt fire barn. Da tror jeg vi hadde sakket litt på farta, og tilpasset oss mer - redusert jobb f. eks. Nå har vi kjørt på som om vi har hatt to, og det har vært slitsomt. Småbarnslivet var hektisk, men gikk fint. Storbarnslivet er hakket mer krevende (og dyrere!): Hjelp med lekser, trening, kamper, dugnader, samtaler og opplevelser med hver og en, bekymringer, ulike ønsker, relasjonene mellom dem. 

Anonymkode: 3c103...8e4

Skrevet

Aldri angret på nr 3 ❤️føler alt ble komplett etter han kom.

vi har tre barn, og to barn deler rom. Må ikke ha et rom hver… 

stress er det, men stresset mer da 2 kom. Med tredje var jeg så rolig og trygg i rollen . 

• Hjerte 1
Skrevet

Her gikk nummer tre knirkefritt inn i gruppa. Vet ikke om det er fordi vi har lavere skuldre enn ved første eller bare flaks men det har virkelig vært null stress med enda en. 

• Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, solsolsol said:

Min erfaring er at tiden blir MYE knappere etter barnehageårene. Plutselig har du unger som skal på aktiviteter nesten hver dag (fra tiårsalderen er det to-tre treninger i uka per idrett +kamper/stevner), sannsynligvis må du regne med å stille som trener til minst en av ungene også. I tillegg legger de seg ikke så man får aldri voksentid på kveldene. Alle skal rekke å snakke med foreldrene om livet og problemer kan ikke løses med pupp eller barne-TV 🙈 Etter hvert blir det også større press på skolearbeid og det kreves mer.

Ville ikke byttet bort noen av ungene mine altså, men nå ler vi av at vi synes det var slitsomt med to barnehagebarn 🤣🤣

Men man trenger jo ikke stille på treninger for barn i 10 årsalderen, med mindre man er trener selvfølgelig. 

Anonymkode: 844f2...a79

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men man trenger jo ikke stille på treninger for barn i 10 årsalderen, med mindre man er trener selvfølgelig. 

Anonymkode: 844f2...a79

Nei, men det er jo allikevel logistikk. Om man bor i gangavstand til alle treningene kan de gå selv, men når skal man egentlig spise middag for eksempel? 

• Liker 2
Skrevet

Dere vil knapt klare det økonomisk og syns det er tøft med 2? Nei, hold dere til to. Heller leve komfortabelt med to enn å slite økonomisk med 3. plutselig går prisene enda mer opp, nr.3 har diagnoser eller barna vil begynne på dyre aktiviteter.

Anonymkode: 76c4d...bff

• Liker 4
Skrevet

Elsker det! Ville helst ha fler, men mannen sa nei. Ett barn er full kontroll, to barn er en på hver voksen. Tre må man tåle rot og kaos😂

• Hjerte 1
Skrevet

Vi vingler også mellom å stoppe på de to vi har eller få en til. Begge ønsker det, men er redd for å ødelegge det fine vi allerede har. 
det som skremmer meg litt er alle slike tråder hvor folk skriver om tenåringslivet. Jeg selv merker at jeg glemmer litt ut at barna skal bli tenåringer en gang. Husker jo selv hbordan det var å være tenåring. 

Anonymkode: 8c522...ce4

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg lurer på om mange tenker akkurat som deg, når barna er fortsatt små, at dette går jo greit og vi kan få en til. Også har du følelsen av hastverk, føler at du må bestemme deg nå eller aldri. Det er jo ikke sikkert du egentlig har det, når du ikke er engang 40. Du vet jo ikke nøyaktig hvordan er din fertilitet etter fullførte 40. Så først og fremst, ville jeg lot denne følelsen av hastverk til side, denne følelsen kan få deg til å ta en potensielt feil avgjørelse.

En annen ting, ja, det er hardt med små barn, det er dårlig med søvn osv. Men, jeg føler at livet blir mye mer travelt med større barn, og det er også dyrere med større barn, dette tenker ikke du ennå på nå, når barna er små. Jeg har to barn, de er nå 5 og 8, og kveldene er veldig travle med alle aktiviteter, pluss hjemmelekser. Det er kjøring til og fra, pluss at det er nesten alltid noe som skjer, enten på skolen eller barnehagen - desember f.eks. var veldig stressende, når alle "faste" aktiviteter kom tilbake nå, etter 2 år med pause pga korona. Det er nissefest, det er lucia, det er julegrøt, det er julesamling, og alle aktiviteter krever mer eller mindre tid fra foreldre. Det er også dyrt nok med fritidsaktiviteter for 2 barn, SFO er dyrt, sportsutstyr er dyrt, ferieleiere er dyrt. Og for ikke snakke om tid, jeg håper du har foreldre eller svigerforeldre i nærheten, om du planlegger 3 barn. 

Uansett, poenga er at jeg ser at de familier som har tre tette, sliter mye mer om de ikke har foreldre i nærheten. De er nødt til å begrense, litt overalt egentlig. Det blir litt mindre aktiviteter på ungene, det blir mindre tilstedeværelse av foreldre, det blir mindre ferier og mindre oppussing, altså, uansett hvor du ser, så blir det mindre ressurser på hvert barn (først og fremst tid og penger) når du har 3 barn vs 2. 

Samtidig, har dere mer inntekt enn gjennomsnittlig i område der dere bor, har dere besteforeldre i nærheten som hjelper, har dere stort nok og allerede oppusset hus, har dere stor nok bil, har dere tilgang på stor nok hytte, og har dere råd til å dra på ferie med 3 barn (ferier blir mye dyrere med 3 vs. 2 barn, pga typisk utforming av hotellrom) -  så ja, hvorfor ikke, ingenting stopper dere. Men vær ærlig med deg selv. For ellers kan det hende du må leve med følelsen av at barna dine ikke får like mye som andre, og trøste deg med at de har jo hverandre, i neste 10+ år. Og tenker du enda lengre frem i tid, 20+ år, klarer du å hjelpe dine 3 barn inn i boligmarked? Ikke urealistisk krav, slik jeg ser det. Hva med arv, har dere nok arv, hytter og bolig, til 3 barn? Eller satser du at staten ordner.. Eller at de må klare seg selv.. Når det er åpenbarn at alle andre rundt dem får hjelp fra foreldrene, og ikke må klare seg selv. 

Sorry, det ble langt, hovedpoenga mitt er at jeg synes at mange ikke har perspektivet sitt  langt nok frem i tid, når de vurderer 3 vs 2 barn. For meg er det helt åpenbart at veldig få burde vurdere å få tre barn, når jeg ser på familier med 3 tette barn rundt meg. Nesten alle har åpenbart overvurdert sine evner og sliter. Om noe, så burde folk heller satse på 4 barn - men fordelt i to par. Altså et par tett, også enda et par tett på hverandre 6-8+ år senere. Disse familier virker mye mer harmoniske (men de er høyst avhengig av hjelp fra de største barna). 

Anonymkode: ae164...ad6

Takk for langt og omfattende svar. Hjalp meg å reflektere litt.
Ser mange har delte meninger i hvorvidt det er travlest i skole eller barnehagealder. Jeg har nok likevel egentlig tenkt dom deg. At det kan bli enda travlere når de begynner på skolen. Med alt som følger med av både lekser og fritidsaktiviteter. Jeg er heller ikke tvil om at det meste blir dyrere med alderen.

Vi har en gjennomsnittlig inntekt i nedre sjaktet og vil nok få det litt stramt økonomisk. Men som samboer sier så fint og litt klisjefylt ‘vi vil bli rike på kjærlighet’☺️

Av andre argumenter for, så har vi ressurssterke besteforeldre som bor 5-6 km unna, huset rommer akkurat om vi ommøblerer/omplasserer litt, bader og kjøkken er mindre enn 8 år gammelt, så kan vente med opppusning i minst 10 år. Vi har ikke behov for materiell status eller dyre utenlandsferier, men hytteturer i Danmark og Sørlandet blir sikkert fint (leie/låne).

Anonymkode: 174af...4d3

Skrevet
Summeer skrev (13 timer siden):

Tre småbarn vs to småbarn iseg selv er ikke så stor forskjell, gitt at bilen har plass til bilsikring til alle tre og huset er stort nok. 

Men fy søren så travelt det er med tre tenåringer! Alltid noen som må hentes eller kjøres, masse kamper man gjerne vil se for å få kvalitetstid i bilen med en og en evt få innblikk i hva vennene snakker om, de glemmer at man er der (bilen er enkleste måten å få tenåringer i snakk, dere må begge være tilstede uten å kunne gjøre noe annet). Man har ikke samme oversikten som på småbarn over omgangskretsen, så det gjelder å være der når de plutselig vil åpne seg litt og når de kommer hjem sent om kvelden for å ha et lite øye på at de ikke har rotet seg borti ting.

Økonomisk er det DYRT å ha tre tenåringer! Glem arvetøy, lillesøster nekter å arve av storesøstrene, dessuten vokser de ikke lenger ut av ting, det arves videre fordi det ikke er kult lenger. Klær og sko handles i voksenavdelingen, og særlig sko er jo kjempedyrt og det slites. Mine er ikke opptatt av merkeklær, men vanntette og varme jakker koster om man vil ha litt kvalitet så det kan vare mer enn en sesong. 

I tillegg er det elektronikken. Til jul var det 3xiphone 🙈 det høres overkill ut, men Da var det tre år siden alle fikk ny telefon, så de har altfor lite minne og de virker ikke godt nok lenger. De MÅ ha skikkelig telefon, den brukes til skolearbeid (!) og bussbilletter, og du er fullstendig parkert sosialt og for informasjpn om treninger og kamper om du ikke er på. Og ALLE har airpods. Du kan ikke kun gi til en eller to om de er tette i alder. 

De spiser som voksne, så litt takeaway havner fort på en tusenlapp!

Så når de begynner å forlate redet kommer vi til å merke det veldig godt økonomisk, vi går fra å være fem voksne til to (som har nøkternt forbruk)

Takk for at fu delte❤️😅  Fikk litt mer å tenke på nå. Og det er nok bra.

Skrevet
Skalperud skrev (9 timer siden):

Aldri angret på nr 3 ❤️føler alt ble komplett etter han kom.

vi har tre barn, og to barn deler rom. Må ikke ha et rom hver… 

stress er det, men stresset mer da 2 kom. Med tredje var jeg så rolig og trygg i rollen . 

Så fint svar❤️

Leser mye ‘til skrekk og advarsel her’, men tenker det handler vel så mye om den enkeltes ressurser og holdinger.

Skrevet
Tomas77 skrev (9 timer siden):

Her gikk nummer tre knirkefritt inn i gruppa. Vet ikke om det er fordi vi har lavere skuldre enn ved første eller bare flaks men det har virkelig vært null stress med enda en. 

Gjetter på en positiv holdning og laidback personlighet☺️

• Liker 2
Skrevet

Vi har 5,5 år mellom første og siste, og yngste er 10 mnd nå. Helt ærlig synes jeg det er forferdelig tungt, men det skal sies at jeg er ganske nye alene med barna da mannen jobber mye.

Det er alltid noe som må gjøres, noen som trenger kos, trøst, ny bleie, vasking, rydding, matlaging, stoppe krangling o.l. Henting og levering i barnehage og skole skal kombineres med å få minstemann til å sove nok på dagtid. Minste er enklere enn de to første (som var veldig krevende), men ikke kjempeenkel. Hen sovner ikke lett, og våkner lett, og er uforutsigbar når det gjelder soving. Vet aldri om det blir 30 min., 1,5 time eller 2,5 time. Blir det en eller to lurer. Av og til må jeg trille veldig lenge før hen i det hele tatt sovner. Om hen ikke får sovet nok, blir hen forståelig nok grinete og trenger mer kos og oppmerksomhet. Når mannen ikke rekker hjem for å følge eldste til fritidsaktiviteten, må jeg ta med begge de to yngste i bilen, og det tar mye ekstra tid og krefter. Gjerne kombinert med babyskriking i saktegående kø pga. veiarbeid.

Jeg elsker barna mine, og samspillet mellom dem. De to eldste elsker babyen og minste har tilført mye kjærlighet og mye positivt. Likevel gleder jeg meg til de blir litt større og mer selvhjulpne slik at hverdagen blir enklere. Da vil jeg forhåpentligvis få hentet meg inn med bittelitt egentid. 

Vi har heller ikke familie som kan avlaste. Besteforeldrene har de siste årene vært rammet av alvorlig sykdom, der det heller er vi som må stille opp ekstra. Jeg mener ikke at man skal basere seg på barnepass, men det hadde vært veldig godt av og til. Om man er vant med å ha barnevakt til to, kan det være lurt å huske på at det et vanskeligere å be noen passe tre barn enn to barn.

Rent økonomisk er det så langt liten forskjell. Minste har arvet fra de to eldste, og jeg bryr meg ikke om hen må gå i "feil" farger. En baby spiser jo lite, og vi trenger knapt lage mer. Bilen vi hadde fra før har plass til tre barneseter, men vi vil nok snart ha behov for 7-seter for å kunne ta med venner. To av barna deler soverom. Helt uproblematisk. Førsteklassinger har fått gratis halvdagsplass på SFO, og ny regjering innfører gratis halvdagsplass også for andreklassinger. Regner med at det blir mye mer utgifter når de blir eldre og alle skal ha fritidsaktiviteter, utstyr til fritidsaktiviteter, nye klær, nye sko, elektronikk, mobilabonnement og lommepenger. De spiser naturlig nok også mye mer. Det er helt vilt at barnetrygden kun er økt for barn under seks år. Ser for meg at tenåringer er mye dyrere i drift.

Anonymkode: 4e1fe...939

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Så fint svar❤️

Leser mye ‘til skrekk og advarsel her’, men tenker det handler vel så mye om den enkeltes ressurser og holdinger.

Ja, TS, men vær oppmerksom og legg merke til at nesten alle her som skriver om sin positiv erfaring med tre barn, type "ikke så mye mer jobb og ikke så mye dyrere" har fortsatt alle sammen små barn. De har bare ikke skjønt det ennå. Det er en stund før de skal til å være de voksne som må kjøpe tre iphoner til jul, tre bunader til konfirmasjon, spandere 3 kjøreskoler, hjelpe til med startkapital for tre boliger og passe på 3 kull barnebarn. 

Jeg tror altså ikke folk angrer på å ha fått 3 barn. Men det er bare uunngåelig at det koster. Jeg legger også merke til at det er svært sjeldent at alle tre barna, når de vokser opp, får tre barn hver. Det er alltid minst en som vil bare ha en unge eller ingen. De føler de aldri fikk nok av noe i barndommen. Det kan være bare min erfaring men du får se deg rundt blant dine venner og slekt og se om du legger merke til det samme.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, TS, men vær oppmerksom og legg merke til at nesten alle her som skriver om sin positiv erfaring med tre barn, type "ikke så mye mer jobb og ikke så mye dyrere" har fortsatt alle sammen små barn. De har bare ikke skjønt det ennå. Det er en stund før de skal til å være de voksne som må kjøpe tre iphoner til jul, tre bunader til konfirmasjon, spandere 3 kjøreskoler, hjelpe til med startkapital for tre boliger og passe på 3 kull barnebarn. 

Jeg tror altså ikke folk angrer på å ha fått 3 barn. Men det er bare uunngåelig at det koster. Jeg legger også merke til at det er svært sjeldent at alle tre barna, når de vokser opp, får tre barn hver. Det er alltid minst en som vil bare ha en unge eller ingen. De føler de aldri fikk nok av noe i barndommen. Det kan være bare min erfaring men du får se deg rundt blant dine venner og slekt og se om du legger merke til det samme.

Hehe ja jeg og tenker at de som svarer ikke helt skjønner hva de svarer på fordi de tross alt har små barn 😅 Nå har jeg 2 barn på snart 13 og 4 år, og venter nr 3. Men, vi har god økonomi, hus med eget soverom til alle og får plass til alle i bilen samtidig som både jeg og mannen har fleksitid-jobber.

Nå kommer aldri mine barn til å få splitter nye iphoner ds, og det å regne med at man som forelder skal stille med egenkapital er også litt i overkant, men det å ha stor-barn koster definitivt mye penger og tid. Og den tiden er så innmari viktig, for hvis du bortprioriterer bare et fåtall av gangene så sklir hele ungdommen bort. Å ha store barn krever definitivt en helt annen type tilstedeværelse og påskruddhet som kan være veldig mye vanskeligere å dra fram når man er sliten enn det å lese Brillebjørn på sengekanten er.

Uansett, jeg ville på absolutt ingen måte fått et til barn hvis ikke økonomien var på plass. Det er så innmari viktig at penger ikke er en faktor når det kommer til bolig og hverdag, og ingen av mine barn skal føle på at de ikke får delta i et normalt samfunn bare fordi mamma og pappa ikke klarte å vurdere sin egen økonomiske kapasitet.

Resten går seg til 😊

Anonymkode: b64a3...f46

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er svært sjeldent en må kjøpe 3 bunader på en gang, eller kjørelapp samme år. Det er gjerne noen år mellom. En annen ting er det å kjøpe 3 telefoner. Hva enn de har trengt av duppedingser,har jeg klart sagt ifra at de skal kjøpe det selv av sine oppsparte penger, og jeg skal hjelpe til. Det er noe jeg har lært av mine foreldre, som hadde to barn. 

Anonymkode: d2702...d25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...