Gå til innhold

Tre barn vs to barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet det har vært noen tråder her om dette tema før, men finner dem ikke igjen.

Vi har to barn på 3 og 6 år og vurderer nå et tredje barn. Vi er ikke rike, men vil klare det akkurat økonomisk. Helsa er passe ok og vi har trygge jobber. Vi syns allerede det er tøft med to i barnehagealder og hadde egentlig kun planer om to barn. Men jeg nærmer meg 40 år, så det er såfall ‘nå eller aldri’.

Dere med 3 barn, relativt tett. Hvordan syns dere det går? Har hørt mange sier det er lettere på mange måter pga mer erfaring og man er tryggere i foreldrerollen. Ting går mer av seg selv. Samtidig er det et barn mer som skal henge med på ferier og utflukter. Vi trenger ett ekstra barnerom og større bil. Ikke minst enda flere sykt barn dager😳 ( Vi har hatt syke barn stadig vekk her i høst/vinter og det sliter på). 

Det er mye som må planlegges og vi vil få dårligere råd. Jeg må nok også redusere stillingen min for å få kanalen til å gå opp. Men vurderer det altså likevel.

Dere med tre barn eller mer. Har dere noen solskinnshistorier rundt hvordan det har vært med flere enn to barn?

Eller noen historier  ‘til skrekk og advarsel for den saks skyld😆

Anonymkode: 174af...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare to, så kan ikke si noe om hvordan det er med tre barn. Men de siste årene har jeg erfart hvordan livet snur over natten, samtidig som en ulykke sjelden kommer alene - så klisjé som det høres ut. Ta høyde for sykdom og andre problemer som kan dukke opp, har dere et godt nettverk rundt dere? Gode forsikringer, buffer? 

Anonymkode: e2801...920

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre og det er supert. Nå går de to eldste på skolen og livet er mye lettere enn i småbarnsfasen. Har en igjen i barnehagen. Sykt barn dager får du flere av med 3, så det burde gå greit. Dere har 15 dager hver da. Man vet jo aldri hva livet bringer, men for oss var det helt riktig med tre barn.

Anonymkode: 52158...858

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vi har tre og det er supert. Nå går de to eldste på skolen og livet er mye lettere enn i småbarnsfasen. Har en igjen i barnehagen. Sykt barn dager får du flere av med 3, så det burde gå greit. Dere har 15 dager hver da. Man vet jo aldri hva livet bringer, men for oss var det helt riktig med tre barn.

Meg igjen. Ingen av oss har trengt å gå ned i stilling, det finnes relativt smale bilseter, så behovet for større bil har først meldt seg nå, når vi gjerne trenger plass til en kompis eller to også. To av dem deler fortsatt rom og vil ikke ha eget. (Ennå i alle fall.)

Bare solskinnshistorie her altså. Ferier er gøy når man er flere synes vi. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tredje da de to eldste var 7 og 5. Merker definitivt at det er tyngre. De to eldste går på fritidsaktiviteter, det er styrete å dra med en på 1,5 på det. Har vi lyst å gjøre noe sammen som passer for de store må vi enten få barnevakt til minste eller tilrettelegge ifht soving. Det blir sikkert lettere når minste blir litt større, men foreløpig har det vært litt styrete. Vi har gode jobber, god økonomi og god helse. Hadde ikke dette vært på plass hadde vi ikke taklet tredjemann, særlig siden mannen egentlig ikke ville ha nr tre. Samtidig som det er slitsomt og man føler seg satt mange år tilbake så er det likevel fantastisk koselig. De to store er så glad i minste, og han er glad i dem. Det er fantastisk å følge utviklingen til en sånn liten tass, og jeg føler han har tilført familien masse positivt. Men skulle jeg hørt på fornuften hadde vi ikke fått et barn til, og fornuften i leg forteller fortsatt at det hadde vært lurt sånn praktisk sett (hjertet er fortsatt ikke enig)

Anonymkode: e9969...f15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Økonomisk minimal forskjell på 2 og 3. Klær og utstyr går i arv og vi får ting av venner og familie. Å lage en ekstra porsjon merkes ikke. 3000 per måned i barnetrygd og 1000 per semester i støtte fra kommunen til fritidsaktiviteter dekker i hovedsak alle utgifter vi har til barna våre i hverdagen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 med 3 år mellom hver, og det har gått som en drøm, minsten er 8 mnd. Nå så ting kan jo endre seg, men de 2 eldste var rimelig krevende fra start, sov lite, gråt mye, ville ikke sitte i vogn, bæresjal el. Denne babyen er en drøm, sover ofte og lenge, ammer (det gjorde ikke de to andre, og det letter MYE) når han er våken leker han og koser seg, når jeg gjør husarbeid henger han på i bæresjal bare prater og koser seg. Det var også mye enklere å få nr. 3 fordi nr. 1 og 2 leker så fint sammen, slik at jeg har ikke så dårlig samvittighet når jeg blir opptatt med nr. 3, ble jo mye venting på nr. 1 når vi fikk nr. 2. 

Vi kjøpte 7 seter da vi fikk nr. 3, vi hadde nok i utgangspunktet stor nok bil til at det hadde gått, men nå har vi muligheten til å ha med et ekstra barn el. Om det skulle være behov. Vi har bare 3 soverom og ingen plan om å flytte, så hvordan vi løser det må vi se på senere, stresser ikke med det nå. Vi jobber 100% begge to, og jeg håper jo selvfølgelig for økonomiens del at det vil gå fint, men skulle selvfølgelig ønske jeg kunne jobbet redusert for å fått litt mer tid til alt.

Anonymkode: 24307...466

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (3 minutter siden):

Økonomisk minimal forskjell på 2 og 3. Klær og utstyr går i arv og vi får ting av venner og familie. Å lage en ekstra porsjon merkes ikke. 3000 per måned i barnetrygd og 1000 per semester i støtte fra kommunen til fritidsaktiviteter dekker i hovedsak alle utgifter vi har til barna våre i hverdagen.

1000 i støtte til fritidsaktiviteter? Hvordan får man det? Har også 3, men kun en som går på aktiviteter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre stykker, og elsker dem over alt. Tre stykker vil aldri bli enklere enn to, men overgangen fra 0-1 og 1-2 er nok større enn fra 2-3. Årene da barna var små var det som om minste bare hang på, og vi merket liten forskjell på 2 og 3. Nå som barna er større, og minste også har begynt på skolen, merker vi nok mer at de er i flertall. Barn skal kjøres hit og dit, det er kamper her og der. Det er en større forventning om at foreldre skal være med på alle kamper enn det var da jeg var liten.  Det er tre stykker som skal følges opp på skolen, tre stykker som skal kjøres til fritidsaktiviteter, tre stykker som skal i bursdager, tre stykker som skal spille kamper i helgene eller ha danseoppvisning, tre stykker med behov for alenetid og samtaler på sengekanten. Tre stykker med tre ulike behov. Men vi trives med våre tre, og vi kunne ikke sett for oss en mindre. 

Anonymkode: 5fe66...f44

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet det har vært noen tråder her om dette tema før, men finner dem ikke igjen.

Vi har to barn på 3 og 6 år og vurderer nå et tredje barn. Vi er ikke rike, men vil klare det akkurat økonomisk. Helsa er passe ok og vi har trygge jobber. Vi syns allerede det er tøft med to i barnehagealder og hadde egentlig kun planer om to barn. Men jeg nærmer meg 40 år, så det er såfall ‘nå eller aldri’.

Dere med 3 barn, relativt tett. Hvordan syns dere det går? Har hørt mange sier det er lettere på mange måter pga mer erfaring og man er tryggere i foreldrerollen. Ting går mer av seg selv. Samtidig er det et barn mer som skal henge med på ferier og utflukter. Vi trenger ett ekstra barnerom og større bil. Ikke minst enda flere sykt barn dager😳 ( Vi har hatt syke barn stadig vekk her i høst/vinter og det sliter på). 

Det er mye som må planlegges og vi vil få dårligere råd. Jeg må nok også redusere stillingen min for å få kanalen til å gå opp. Men vurderer det altså likevel.

Dere med tre barn eller mer. Har dere noen solskinnshistorier rundt hvordan det har vært med flere enn to barn?

Eller noen historier  ‘til skrekk og advarsel for den saks skyld😆

Anonymkode: 174af...4d3

her gikk det strålende. jeg hadde en på 11mnd når jeg fikk tvillinger, de er utrolig gode venner 3 gutter, nå er de 9 og 10 år og jeg venter 4 barnet, en liten jente ❤️

Anonymkode: 8a5c5...966

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om mange tenker akkurat som deg, når barna er fortsatt små, at dette går jo greit og vi kan få en til. Også har du følelsen av hastverk, føler at du må bestemme deg nå eller aldri. Det er jo ikke sikkert du egentlig har det, når du ikke er engang 40. Du vet jo ikke nøyaktig hvordan er din fertilitet etter fullførte 40. Så først og fremst, ville jeg lot denne følelsen av hastverk til side, denne følelsen kan få deg til å ta en potensielt feil avgjørelse.

En annen ting, ja, det er hardt med små barn, det er dårlig med søvn osv. Men, jeg føler at livet blir mye mer travelt med større barn, og det er også dyrere med større barn, dette tenker ikke du ennå på nå, når barna er små. Jeg har to barn, de er nå 5 og 8, og kveldene er veldig travle med alle aktiviteter, pluss hjemmelekser. Det er kjøring til og fra, pluss at det er nesten alltid noe som skjer, enten på skolen eller barnehagen - desember f.eks. var veldig stressende, når alle "faste" aktiviteter kom tilbake nå, etter 2 år med pause pga korona. Det er nissefest, det er lucia, det er julegrøt, det er julesamling, og alle aktiviteter krever mer eller mindre tid fra foreldre. Det er også dyrt nok med fritidsaktiviteter for 2 barn, SFO er dyrt, sportsutstyr er dyrt, ferieleiere er dyrt. Og for ikke snakke om tid, jeg håper du har foreldre eller svigerforeldre i nærheten, om du planlegger 3 barn. 

Uansett, poenga er at jeg ser at de familier som har tre tette, sliter mye mer om de ikke har foreldre i nærheten. De er nødt til å begrense, litt overalt egentlig. Det blir litt mindre aktiviteter på ungene, det blir mindre tilstedeværelse av foreldre, det blir mindre ferier og mindre oppussing, altså, uansett hvor du ser, så blir det mindre ressurser på hvert barn (først og fremst tid og penger) når du har 3 barn vs 2. 

Samtidig, har dere mer inntekt enn gjennomsnittlig i område der dere bor, har dere besteforeldre i nærheten som hjelper, har dere stort nok og allerede oppusset hus, har dere stor nok bil, har dere tilgang på stor nok hytte, og har dere råd til å dra på ferie med 3 barn (ferier blir mye dyrere med 3 vs. 2 barn, pga typisk utforming av hotellrom) -  så ja, hvorfor ikke, ingenting stopper dere. Men vær ærlig med deg selv. For ellers kan det hende du må leve med følelsen av at barna dine ikke får like mye som andre, og trøste deg med at de har jo hverandre, i neste 10+ år. Og tenker du enda lengre frem i tid, 20+ år, klarer du å hjelpe dine 3 barn inn i boligmarked? Ikke urealistisk krav, slik jeg ser det. Hva med arv, har dere nok arv, hytter og bolig, til 3 barn? Eller satser du at staten ordner.. Eller at de må klare seg selv.. Når det er åpenbarn at alle andre rundt dem får hjelp fra foreldrene, og ikke må klare seg selv. 

Sorry, det ble langt, hovedpoenga mitt er at jeg synes at mange ikke har perspektivet sitt  langt nok frem i tid, når de vurderer 3 vs 2 barn. For meg er det helt åpenbart at veldig få burde vurdere å få tre barn, når jeg ser på familier med 3 tette barn rundt meg. Nesten alle har åpenbart overvurdert sine evner og sliter. Om noe, så burde folk heller satse på 4 barn - men fordelt i to par. Altså et par tett, også enda et par tett på hverandre 6-8+ år senere. Disse familier virker mye mer harmoniske (men de er høyst avhengig av hjelp fra de største barna). 

Anonymkode: ae164...ad6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre barn uten besteforeldre i nærheten her. Største overgangen var da mellomste begynte på skolen, og krav til oppfølging fra oss foreldre økte betraktelig. Stort sett hver ukedag består av logistikk og hastverk. Vi jobber fullt begge to i stillinger med fleksibilitet. Vi hadde allerede hytte og sjuseter, og ferier kan vi variere kostnaden av, men det er spesielt mangelen på egentid med ett og ett av barna det skorter mest på. Minste må stort sett henge med, og det er ikke alltid det passer. Søvn skorter det også på, ikke fordi barna er våkne, men fordi det er så mye som må organiseres, gjennomføres og preppes om kveldene at jeg får aldri lagt meg. Angrer ikke, men slitsomt, ja.

Anonymkode: 8b3e3...f42

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre småbarn vs to småbarn iseg selv er ikke så stor forskjell, gitt at bilen har plass til bilsikring til alle tre og huset er stort nok. 

Men fy søren så travelt det er med tre tenåringer! Alltid noen som må hentes eller kjøres, masse kamper man gjerne vil se for å få kvalitetstid i bilen med en og en evt få innblikk i hva vennene snakker om, de glemmer at man er der (bilen er enkleste måten å få tenåringer i snakk, dere må begge være tilstede uten å kunne gjøre noe annet). Man har ikke samme oversikten som på småbarn over omgangskretsen, så det gjelder å være der når de plutselig vil åpne seg litt og når de kommer hjem sent om kvelden for å ha et lite øye på at de ikke har rotet seg borti ting.

Økonomisk er det DYRT å ha tre tenåringer! Glem arvetøy, lillesøster nekter å arve av storesøstrene, dessuten vokser de ikke lenger ut av ting, det arves videre fordi det ikke er kult lenger. Klær og sko handles i voksenavdelingen, og særlig sko er jo kjempedyrt og det slites. Mine er ikke opptatt av merkeklær, men vanntette og varme jakker koster om man vil ha litt kvalitet så det kan vare mer enn en sesong. 

I tillegg er det elektronikken. Til jul var det 3xiphone 🙈 det høres overkill ut, men Da var det tre år siden alle fikk ny telefon, så de har altfor lite minne og de virker ikke godt nok lenger. De MÅ ha skikkelig telefon, den brukes til skolearbeid (!) og bussbilletter, og du er fullstendig parkert sosialt og for informasjpn om treninger og kamper om du ikke er på. Og ALLE har airpods. Du kan ikke kun gi til en eller to om de er tette i alder. 

De spiser som voksne, så litt takeaway havner fort på en tusenlapp!

Så når de begynner å forlate redet kommer vi til å merke det veldig godt økonomisk, vi går fra å være fem voksne til to (som har nøkternt forbruk)

Endret av Summeer
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 barn, så jeg kan ikke si hvordan det er med 3. Jeg ønsket flere, men ble aldri gravid igjen. Fikk aldri svar på hvorfor. Jeg ser fordelen med å ha kun 2 barn i dag. Økonomisk fordel, og i tillegg er det ganske mye bekymringer og utfordringer med barn. Men jeg hadde ikke valget. Det ble 2 barn, selv om ønske var 3. :)

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk for tredjemann og det var det beste valget for oss. Første og andremann begynte på skolen da tredjemann ble født. Det beste svangetskapet, fødselen og barsel og permisjon. Fikk bra tid å tilbringe med første og andremann da de startet på skolen. Det eneste fare er at dere liker det så godt at dere går for fjerdemann. Vi rakk ikke det, jeg er 42år nå men om jeg var yngre... 

Anonymkode: d2702...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1000 i støtte til fritidsaktiviteter? Hvordan får man det? Har også 3, men kun en som går på aktiviteter

Kommunen her dekker 1000 kroner per halvår per barn. Gjelder for alle uten å behøver å søke. Sparer 6000 i året. Du kan jo sjekke med kommunen der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn, de kom alle i løpet av litt under 5 år. Jeg er nå skilt og har barna 50-50. Før vi ble skilt, tenkte jeg ikke så mye på at økonomiske ifht ett barn til. Men nå som jeg er alene, så er det veldig stramt, utfordrende å ta de med på ferie blant annet. Ifht boliglån, så var det meget vanskelig å sitte med eget lån, da banken kalkulerer hva du klarer å betjene med bla hvor mange barn du har. Desto flere barn desto vanskeligere.

ifht oppfølging, så krever selvsagt 3 barn mer enn 2. For oss var dette ganske så greit når vi bodde sammen, men ser det som mer utfordrende nå som vi begge er alene. Det er umulig å «serve» det enkelte barnet like godt når man er alene. Så jeg løper litt mellom barna når de er hos meg, konstant dårlig samvittighet.

men, jeg angrer ikke et sekund, har en liten flokk som betyr alt for meg❤️ 

Er du i et stødig forhold med en som også ønsker flere barn, og dere har trygge forutsigbare jobber og lønningene, så kjør på😊Bare ikke bli skilt 🤪

Anonymkode: ee890...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (13 minutter siden):

Kommunen her dekker 1000 kroner per halvår per barn. Gjelder for alle uten å behøver å søke. Sparer 6000 i året. Du kan jo sjekke med kommunen der du bor.

Vil du linke til en nettside eller hvor finner man denne informasjonen? Gjelder det familier med lav inntekt? Aldri hørt om dette før. 

Anonymkode: e29e3...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fikk tredje da de to eldste var 7 og 5. Merker definitivt at det er tyngre. De to eldste går på fritidsaktiviteter, det er styrete å dra med en på 1,5 på det. Har vi lyst å gjøre noe sammen som passer for de store må vi enten få barnevakt til minste eller tilrettelegge ifht soving. Det blir sikkert lettere når minste blir litt større, men foreløpig har det vært litt styrete. Vi har gode jobber, god økonomi og god helse. Hadde ikke dette vært på plass hadde vi ikke taklet tredjemann, særlig siden mannen egentlig ikke ville ha nr tre. Samtidig som det er slitsomt og man føler seg satt mange år tilbake så er det likevel fantastisk koselig. De to store er så glad i minste, og han er glad i dem. Det er fantastisk å følge utviklingen til en sånn liten tass, og jeg føler han har tilført familien masse positivt. Men skulle jeg hørt på fornuften hadde vi ikke fått et barn til, og fornuften i leg forteller fortsatt at det hadde vært lurt sånn praktisk sett (hjertet er fortsatt ikke enig)

Anonymkode: e9969...f15

Akkurat som om at jeg skrev dette selv. Vi fikk vårt tredje når eldste var 5 og mellomste 2.  Nå er de 8,5 og 3.  Det går seg nok til når alle blir litt større men akkurat nå så kan det være litt utfordrende. En må jo være veldig strukturert og ha god logistikk. God helse og økonomi er også veldig viktig.

Anonymkode: d2073...238

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...