Gå til innhold

Stedatter har merker på ryggen- bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget ved tilfeldighet at stedatter har merker på ryggen, fot og legg som minner om at noen har slått henne. 

Hun er 16 år og bor mest hos sin mor og stefar. De er veldig ordentlige og ressurssterke men har hørt rykter at stefaren kan ha problemer med rus.

Stedatteren nektet å si noe, og ba meg om å glemme eller kom med dårlig unnskyldning. Hun var streng mot meg og sa at hvis jeg forteller til noen, så er vårt forhold over.

Lite trolig at det er snakk om venner osv. da hun hennes venner er ofte hos oss og vi kjenner dem.

Jeg har selvfølgelig tenkt å fortelle det til mannen min som er hennes far. Jeg vet han vil bli rasende og partene vil krangle da forholdet allerede er betent, og jeg vet ikke hvordan stedatter vil reagere.

Hva bør jeg gjøre her?

Anonymkode: 1993a...495

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det en hjelpetelefon du kan ta kontakt med?

Anonymkode: 4ab32...6bf

• Liker 3
Skrevet

Hei. Her har du faktisk plikt til å sende bekymringsmelding til barnevernet. Det kan gjøres anonymt (om ønskelig) på nettet. 

Anonymkode: f32da...9a8

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Oi, der høres alvorlig ut. Jeg syns du skal si til stedatter at siden hun ikke vil fortelle hvorfor hun fikk merket på ryggen, så blir du så bekymret at du er nødt til å fortelle det til far. Fordi du er så glad i henne. Så føler hun iallfall ikke at du har gått bak ryggen hennes.

Mye mulig at hun blir forbannet på deg, men det får hun i så fall bare bli, for det kan jo være noe alvorlig som har skjedd. Med tanke på reaksjonen hennes, så er det iallfall ikke utenkelig. 

Anonymkode: ecb46...60b

• Liker 11
Skrevet

Syns du skal ta en prat til med henne. Prøve å komme til bunns i dette. Ja, hun kan bli slått. Ja, det kan være mor/stefar. Ja, det kan være medelever på skolen. 

..men det kan også være at hun er 16 og liker røff sex. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Prat med dattera! Og si at du er bekymret og rådvill, men at du er nødt til å finne ut om alt er bra.

Som andre sier, det kan jo komme av røff sex etc for alt man vet, og da kan man lett forstå at hun vil holde dette hemmelig.

Vær den lyttende part og prøv å få ut informasjon, så tar du det videre derfra. Spør også om du skal kontakte noen andre,om hun synes det er vanskelig å snakke med deg om. 

Anonymkode: 6e307...713

• Liker 3
Skrevet

Huff så vanskelig. Du må snakke med henne. Si at du som er voksen har en jobb som omsorgsperson for henne, å passe på henne, slik at ingen noen gang skal få skade henne igjen. Men da MÅ hun samarbeide. Hun må fortelle hvem som har slått og det skal politianmeldes. 

Skrevet

Så vanskeleg!

Eg er einig i å ta ein roleg prat med ho ein gong til. Der seier du som du seier her: du er bekymra og vil vete kvar merka kjem frå. Ikkje gje ho idear på kvar dei kan kome frå (t.d. røff sex eller stefar), for då kan ho bruke dette til å ikkje fortelje sanninga. Hadde det vore slosskamp på skulen eller gjennom sport, ulukke el.l hadde ho kanskje sagt det utan å bli sint? Sei også at du er bekymra for ho og for glad i ho til å ikkje fortelje det til faren hennar. Då går du ikkje bak ryggen hennar, men du må kanskje takle sinne uansett, dersom ho skulle bli redd. Og er det vald så vil ho uansett takke deg ein gong seinare, du har berre brydd deg ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ring fastlegen hennes også.

Anonymkode: dd537...5ae

Skrevet

Jeg ville sagt at jeg ikke trenger å fortelle det til faren om hun sier det til deg og det ikke er noe farlig, men hvis ikke hun kan komme med en god forklaring, må du si det til faren hennes. 

Anonymkode: 1e614...761

• Liker 3
Skrevet

Du sender en bekymringsmelding. Dette kan du gjøre anonymt dersom du ikke ønsker å ødelegge relasjonen til din stedatter.

Anonymkode: 1f5d7...71d

Skrevet

At hun er blitt voldtatt eller har en kjæreste som er for røff med henne er muligheter du bør ha i bakhodet. 

Anonymkode: 84c93...7b5

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje hun har vært på fylla og ramla, og ikke vil si det fordi hun ikke har lov til å drikke?

Anonymkode: e8141...251

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tenker du burde holde alle muligheter åpne til du veit meir.. Det kan liksågodt være no dumt fra henner side som fylla eller slåssing. 

Anonymkode: 426f4...577

• Hjerte 1
Skrevet

Fortell henne at du kommer til å si ifra til pappan hennes, fordi du er så bekymret. Understrek også at du skjønner at hun vil bli sint på deg og at det er helt iorden, og at du er veldig glad i henne og at du er der for henne uansett hva det skulle være eller når hun er klar for det. 

Dette er alvorlig. 

Anonymkode: 34d2f...015

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...