Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye sover baby på dagtid? Hvor mye på natten? Når klokken legges baby og når står baby opp? 

Gjør du noe spesielt for å få baby i søvn, prover du faste tider, eller sover baby i rykk og napp/har varierende dager?

Anonymkode: 5e10e...a14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baby er 8 uker og følger mine rutiner. Tar en lang amming og stell rundt midnatt, prøver å være i ro i sengen innen kl 1. Våkner for amming 3-4 ganger (og 1-2 stell) før vi står opp mellom 10 og 13 en gang, dvs. når jeg føler jeg har fått 8 timer søvn til sammen. Aner ikke om hun faktisk sover hele denne tiden, men hun er i alle fall stille og fornøyd, for jeg sover 😅

På dagtid varierer det veldig med om vi kommer oss ut. I vogna sover hun gjerne 4-5 timer sammenhengende, men hvis vi ikke er ute så blir det vel mer 20 min-2 timer av gangen flere ganger gjennom dagen. Har ikke talt hvor mange sånne dupper det blir. Utenom på trilletur så nekter hun å ligge for seg selv, så all annen dagsoving foregår på meg, og det må som regel en del byssing til og litt flaks med timing for at hun vil sovne ved siden av meg i sengen om natten. Men har hun først sovnet der så kan hun fint sove videre der hele natten. 

Anonymkode: 8d2ab...2b0

Skrevet

11 uker her. 

Hun er våken ca 1-2 timer om gangen på dagtid, og sover da vanligvis 4 lurer (ca 1 t hver gang, men varierer). 

Vi samsover, så legger oss sammen rundt 22-23 om kvelden. Hun sover strekker på 3-4 t om gangen da, og våkner oftest tre ganger ila natten. Sovner igjen umiddelbart etter at jeg ammer i senga. Vi står opp for dagen rundt 10-11 ettersom når vi sovna (ofte står jeg opp en times tid før henne for å få dusje og spist). 

Anonymkode: c6493...dfd

Skrevet

12 uker. 

Han legger seg rundt 21-22. Da sover han frem til 02-03. Våkner for mat. Sover til 06-07. Våkner for mat. Sover enda en runde til kl 09. Da står vi opp, skifter fra pysj og går opp i stua. Om natta skifter vi ikke bleie om det er bare tissebleie. I starten skiftet vi bleie ved hver mating, men det vekket han, og jeg leste at det var unødvendig. Har fått mye bedre søvnkvalitet etter at vi sluttet med det hvertfall.

Han er lengst våken om morgenen. Da har vi litt magetid, mens jeg drikker kaffe, og kan være våken i 2 timers tid. Etter det er det alt fra 1-2 timer våkenperioder, og sover alt mellom 1-3 timer. Har ingen faste tider, men jeg ser det an på om han er trøtt, om han er sulten, om han trenger sove mer eller mindre. Stort sett treffer det på samme tidspunkt, noen ganger 1t +/-. 

Har en baby som har fått et godt sovehjerte plutselig, og økt tiden han sover den første delen av natta fra 1,5-2 timer til 4-5 timer :hjerte: Det har jo gjort underverker for vår søvn også! 

Anonymkode: 85b54...fd9

• Hjerte 3
Skrevet

Snart 11 uker.

Han sover nok mye og har et godt sovehjerte. Han er stort sett våken en times tid/halvannen før han må sove igjen.

Vi starter som oftest dagen i 6-7 tiden pga har større barn som må leveres i bhg. Til sammen sover han ofte 7 timer ila dagen fordelt på 4-5 dupper før han legger seg for natten i 19-20 tiden. Han sovner ganske lett på dagtid, legger han i vogna bare og triller litt. På ettermiddagen kan det være litt mer krevende. Sover dupper på 1-3 timer.

På natten sover han 4-6 timer i strekk når han legger seg, våkner for å spise 2-4 ganger etter han legger seg. Sovner stort sett etter amming, men kan også ha våkentid på natten fortsatt, regner med det er fordi han sover såpass mye på dagen.

Jeg har ikke gjort noe for å få dette til, følger kun hans signaler på når han er trøtt og legger han deretter så dagene kan se litt ulike ut. Om han feks er trøtt etter 30 min istedet for 1 time så legger jeg han.

Jeg tror mange går i fellen at de «tvinger» babyer til å være våken fordi de føler de burde være mer våken og at de deretter blir overtrøtte og vanskeligere å legge. Også er det naturligvis forskjell på babyer. Min første var vanskeligere å få i søvn og da blir de jo fortere overtrøtte. 

Anonymkode: 46f1c...257

Skrevet

Omtrent på det tidspunktet begynte hn å sove ca 4 dupper på 30 minutter hver. La seg ca kl 19, amming omtrent kl kl 22, 1, 4-5 og 6-7. 

Anonymkode: eb66c...aa0

Skrevet

Rundt 10-12 uker begynte vi å legge henne tidligere, dvs rundt kl 21. Fikk flaske med mme, sov til 5-6, fikk ny flaske og sov til 8-9 😊 Justerte leggetiden med en halvtime hver uke til vi nådde leggetid kl 19 ca. Sov til slutt fra 19 til 07-08 uten mat. På dagen sov hun lange dupper 2-4 timer…

Anonymkode: 38901...a98

Skrevet

tok kvelden rundt kl 23. Fikk litt mat rundt 4, sov til 7. Sovnet igjen 8.30, sov bare 30 minutter hver gang han sovnet. våken 1-3 timer ila dagen før 30 min til frem til kl 23 da han sovnet skikkelig. Var slitsomt. 30 min er jo ingenting. 

Først da han ble 8 mnd sov han lengre enn 30 minutter. 

Anonymkode: 91661...a6b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rundt 10-12 uker begynte vi å legge henne tidligere, dvs rundt kl 21. Fikk flaske med mme, sov til 5-6, fikk ny flaske og sov til 8-9 😊 Justerte leggetiden med en halvtime hver uke til vi nådde leggetid kl 19 ca. Sov til slutt fra 19 til 07-08 uten mat. På dagen sov hun lange dupper 2-4 timer…

Hvor mye mme gav du på kvelden? :) 

Skrevet

8 uker her. Vet ikke om jeg kan svare skikkelig. Varierer fra dag til dag 😅😅

på dagtid prøver vi å ha maks 1,5 time våkentid da han fort bli overtrøtt og veldig irritabel.  Det er litt vanskelig da han kun vil sove på meg på dagtid og gjerne bare 20 min om gangen. Om natten ammer vi ofte ca 22, 01, 4-5-tiden, 7-8 tiden og står opp mellom 10 og 12. sover stort sett mellom amminger men er ganske urolig i søvne og bråker mye 😅 Vi har ikke gjort så veldig mye for å få det slim det er nå. Har tenkt å begynne med mer rutiner etterhvert. Han begynte å sove mye lengre strekk om natten da vi begynte med woombie og pysj. Tenker å begynne med mer rutiner etterhvert, når han nærmer seg 12 uker. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mye mme gav du på kvelden? :) 

Til hun var mett :) Varierte veldig, men tror det var ca 180 ml🤔 Passer alltid på at det er igjen en skvett i flasken, om hu tømmer den helt så lager jeg mer 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...