Gå til innhold

Datteren min er frekk i munnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 12, som ikke tar seg 5 øre for å be meg 'gå å henge meg' eller 'holde kjeft' når jeg ber henne om å kaste søppel fra rommet feks. 

Jeg blir fly forbanna, og det får hun merke, men ingenting hjelper. Hva gjør dere i sånne tilfeller?

Anonymkode: 5921c...e12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får barna nøyaktig slik man oppdrar de til å være.

Anonymkode: 13b05...267

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en på 12, som ikke tar seg 5 øre for å be meg 'gå å henge meg' eller 'holde kjeft' når jeg ber henne om å kaste søppel fra rommet feks. 

Jeg blir fly forbanna, og det får hun merke, men ingenting hjelper. Hva gjør dere i sånne tilfeller?

Hvor gammel er du selv? 

Anonymkode: 0d4d2...5dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør man ikke, det er ingen menneske i verden som klarer å "designe" sitt eget barn

Anonymkode: 0d4d2...5dc

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det trodde jeg også, den gang jeg var ung og dum.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kva det vil sei? Kva språk er ho vant med i heimen? Søskenbarna mine kunne sei dette til foreldra sine, men dei kunne like gjerne vere like frekke tilbake. Ho går jo tydelegvis gjennom noko, så kanskje møte ho på ein annan måte enn å bli fly forbanna? Ville bedt om hjelp/kurs til å takle det, via barneverntenesta eller fvk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skriver du blir forbannet og det får hun merke. Men hva konkret gjør du i hverdagen for å lære henne korrekt oppførsel? Er reaksjonsmønstre ditt i alle konflikter å bli fly  forbanna? 
Har du snakket med helsestasjonen om hjelp til oppdragelsen?

Anonymkode: 36c10...08c

• Liker 2
Skrevet

Påvirkning fra TikTok og andre sosiale medier, garantert. Det har skjedd noe med språkbruken de siste 10 årene.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det trodde jeg også, den gang jeg var ung og dum.

du er nok enda det.

Skrevet

Har en 8 åring som kaller meg stygge ting. Er rigid og vrang. Skal utredes for adhd. Det kan hende jeg failer her, men kjefting gjør ungen min bare "immun", så det har jeg kuttet ut for lengst, selv om hvert fiber i kroppen min koker av og til;-) telle til 10, evnt gå ut av rommet litt. Kjeft løser ingenting,  og burde kun brukes når det virkelig gjelder. 

Det gjelder å ikke gi seg vvis noe er bestemt, sette tydelige rammer, og gir man de konsekvenser,  må man stå for det. Feks gir jeg en advarsel om at hvis ikke oppførselen bedrer seg, som å ha en hyggelig stemmebruk, så må ungen gå ned på rommet sitt og time ut, få litt avstand.  Puste ut. Det er jeg som bestemmer hvor lenge. Feks 15 min. Det slår ikke feil, ungen blir sinna, men etter 15 min på rommet sitt har jeg en mye blidere unge etterpå, og har skjønt at jeg mener det jeg sier. Hvis ikke tøyer og tøyes det grenser....hele....tiden...akk

Skrevet

Rappkjefta nebbenoser er det verste jeg vet! 

Anonymkode: 1b5fa...70a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Eplejuice123 skrev (3 minutter siden):

Har en 8 åring som kaller meg stygge ting. Er rigid og vrang. Skal utredes for adhd. Det kan hende jeg failer her, men kjefting gjør ungen min bare "immun", så det har jeg kuttet ut for lengst, selv om hvert fiber i kroppen min koker av og til;-) telle til 10, evnt gå ut av rommet litt. Kjeft løser ingenting,  og burde kun brukes når det virkelig gjelder. 

Det gjelder å ikke gi seg vvis noe er bestemt, sette tydelige rammer, og gir man de konsekvenser,  må man stå for det. Feks gir jeg en advarsel om at hvis ikke oppførselen bedrer seg, som å ha en hyggelig stemmebruk, så må ungen gå ned på rommet sitt og time ut, få litt avstand.  Puste ut. Det er jeg som bestemmer hvor lenge. Feks 15 min. Det slår ikke feil, ungen blir sinna, men etter 15 min på rommet sitt har jeg en mye blidere unge etterpå, og har skjønt at jeg mener det jeg sier. Hvis ikke tøyer og tøyes det grenser....hele....tiden...akk

Hva kaller han deg?

Jeg har en på 8 som stadig kommer hjem og har lært nye ord. På vei hjem fra turnering spurte han meg om hva "mother fucker" betydde.

Jeg har ikke fortalt eksakt hva det betydde, men at det er ett stygt banneord han aldri må bruke. Det har han brukt noen ganger mot meg. Jeg vet ikke min arme råd hvordan jeg skal få bukt med det. Men jeg har stilt ett ultimatum. Jeg kommer ikke til å kjøpe mobil før stygt språk er borte. Jeg vet ikke om det kommer til å ha noen effekt.

Anonymkode: 41a5a...8b0

Skrevet

Ja, rutiner, konsekvenser og klare regler er en uting;)

Skrevet

Slikt barn har også min venninne som blir fly forbanna, og skjeller og skriker så taket letter. Så ender det med at hun tar søpla selv i raseri. 

Jeg blir aldri fly forbanna, men snakker rolig, saklig og bestemt med mine barn. Jeg har ikke slike barn. De tar søpla ut om jeg ber om det. 

Hva tror du selv dette kommer av?

Anonymkode: 0bba3...0b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva kaller han deg?

Jeg har en på 8 som stadig kommer hjem og har lært nye ord. På vei hjem fra turnering spurte han meg om hva "mother fucker" betydde.

Jeg har ikke fortalt eksakt hva det betydde, men at det er ett stygt banneord han aldri må bruke. Det har han brukt noen ganger mot meg. Jeg vet ikke min arme råd hvordan jeg skal få bukt med det. Men jeg har stilt ett ultimatum. Jeg kommer ikke til å kjøpe mobil før stygt språk er borte. Jeg vet ikke om det kommer til å ha noen effekt.

"Fitte" ,"stygge hore"

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

beste måte er og overse og ikke bli irritert eller hisse seg opp, da blir det gøy

Anonymkode: 28d76...b6e

Skrevet
Eplejuice123 skrev (13 minutter siden):

"Fitte" ,"stygge hore"

Ooiiii😱😱 Føler virkelig med deg! Du er flink som klarer å puste deg gjennom dette!!

Mitt inntrykk er at mange barn i dag ikke har sperrer i forhold til hva de kan få seg til å si. Men så blir de jo også opplært til at de har lov til å uttrykke følelsene sine, og at det de føler er riktig. Om de da føler for at de hater noen, så ser de kanskje ikke noe problem med å uttrykke dette, det er jo deres følelser. Jeg vet ikke.

Det eneste jeg vet er at mange av dagens barn har en helt annen språkbruk til voksne mennesker, og andre mennesker, enn hva som var vanlig for 15-20 år siden. Det virker ut som at de ikke er skamfull eller redd for å si slike stygge ord til andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ooiiii😱😱 Føler virkelig med deg! Du er flink som klarer å puste deg gjennom dette!!

Mitt inntrykk er at mange barn i dag ikke har sperrer i forhold til hva de kan få seg til å si. Men så blir de jo også opplært til at de har lov til å uttrykke følelsene sine, og at det de føler er riktig. Om de da føler for at de hater noen, så ser de kanskje ikke noe problem med å uttrykke dette, det er jo deres følelser. Jeg vet ikke.

Det eneste jeg vet er at mange av dagens barn har en helt annen språkbruk til voksne mennesker, og andre mennesker, enn hva som var vanlig for 15-20 år siden. Det virker ut som at de ikke er skamfull eller redd for å si slike stygge ord til andre.

Jeg hadde aldri turt å si stygge ting eller vært ufin mot mine foreldre da jeg var barn, og derfor frustrerer det og meg når ungen på 8 (!) Til tider driver på sånn. Jeg har ALDRI blitt slått eller lignende,  men hadde respekt for dem. Nå ble ikke jeg utredet for en diagnose heller, som min 8 åring nå må. Jeg husker jeg trampet noe i trappene og slo med soveromsdøra. Da sa pappa " gjør du det der én gang til, så hekter jeg av døra og sånn blir det ei uke". Pinlig for en tenåring den gangen ;-) men han holdt ord, og døra var av en uke. Jeg sluttet med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tvilar sterkt på at folk som lærer borna sine til å uttrykke følelsane sine, lar borna hate gud og kvarmann. Er jo ikkje akkurat det vi lærer borna våre til no 😂 Det er typ "no ser eg du var lei deg. Kvifor vart du det?".

Trur det handlar meir om kommunikasjon, og korleis foreldra snakkar, reagera og uttrykker seg når borna først tester grenser tidleg i barndomen. Eg har ei søster som også kan bli sint, og kan skrike til borna om å t.d. gå på rommet. Der kan også borna på 10 seie "hald kjeft, drittkjerring, hatar deg" osv, og ho blir meir sint, også står dei og skrik til kvarandre. Når eg var ungdom hadde eg også fasar eg gjekk gjennom der eg kjefta på mor, men eg sprang på rommet medan eg gjorde det fordi eg ikkje turte å stå i det. Ho sa aldri noko tilbake og venta på at eg kom opp att. Då hadde eg så dårleg samvittighet og sa unnskyld, og vi var ferdig med det.

Skrevet

Si at det ikke er tøft med slik språkbruk, men at alle bare da tenker at hun er uoppdragen. 

Ikke vits å bli sint, (at du raser er like interessant som å dra i trådene på en marionett. Man får ting til å skje.)  vis heller skuffelse når hun sier stygge ord. Sørg for at hun aldri oppnår noe når hun bruker stygge ord. Og at du viser entusiasme og positiv oppmerksomhet de gangene hun bruker ok språk. Du må vise at det er ufordelaktig/tungvint å gjøre galt, og fordelaktig/ givende å gjøre riktig. 

Anonymkode: b3357...c09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...