Gå til innhold

hiv..aids..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Etter å hatt ubeskyttet sex med en del, som jeg ikke vet noe om ellers enn den ene natten har jeg nå lyst å teste meg for HIV.

Før tenkte jeg at det er jo bare noe alle i Afrika har-men etter at det har vært en del fokus på det er det jo godt å få det gjort.

Men da er det snakk om blodprøve? må jeg si til legen når jeg best. time hva jeg vil eller holdser det å si når jeg kommer?

Hvor mye koster det?

Kvier meg veldig for å si "jeg skal ta en HIV test..."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør helst gå minst 3 måneder fra siste gang du har hatt ubeskyttet sex før en hiv-test er sikker.

Hiv-test er blodprøve. Vet ikke hva det koster. Bor du i Oslo eller i nærheten kan du gå til Olafiaklinikken, der er det gratis, men kan være litt ventetid. De tar slike prøver hele dagen, så der er det helt dagligdags at folk ber om hiv-test. http://www.olafia.no/

Visstnok er det slik at sykdommer som faller inn under smittevernloven, som feks hiv, skal være gratis å teste seg for i hele landet, men det kan hende du må betale for en legekonsultasjon hvis du går til en vanlig lege.

Det å si at du skal ta hiv-test betyr ikke det samme som at du blir stemplet som uforsiktig og løsaktig! Lurt av deg å ta en test så slipper du å bekymre deg om sånt. Risikoen for å bli smittet er lav i Norge, men den er der.

Skrevet

Tillegg: det er nå bare to måneder ventetid etter sist gang man kan ha vært utsatt for smitte til hiv-testen gir et sikkert svar. Verden går framover!

Skrevet
Tillegg: det er nå bare to måneder ventetid etter sist gang man kan ha vært utsatt for smitte til hiv-testen gir et sikkert svar. Verden går framover!

Er du sikker ?

Hvor har du det fra ?

Skrevet
Hei!

Etter å hatt ubeskyttet sex med en del, som jeg ikke vet noe om ellers enn den ene natten har jeg nå lyst å teste meg for HIV.

Før tenkte jeg at det er jo bare noe alle i Afrika har-men etter at det har vært en del fokus på det er det jo godt å få det gjort.

Men da er det snakk om blodprøve? må jeg si til legen når jeg best. time hva jeg vil eller holdser det å si når jeg kommer?

Hvor mye koster det?

Kvier meg veldig for å si "jeg skal ta en HIV test..."

Noe bare alle i Afrika har?

Hiv/Aids har vært her i landet i tjue år minst nå - hvor har du vært?

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg har en venninne som tok hiv test og sjekket seg for kjønnssykdommer når/før hun fikk en ny kjæreste, og fikk kjæresten til det samme. synes det var flott gjort!

og nei, hun er ikke spesielt "løsaktig" :blunke:

Skrevet

Sjansen for å bli smittet av HIV fra et enkelt samleie, er svært liten. Å beskymre seg for noen one night stands er ikke nødvendig. Har du derimot hatt mye sex (spesielt analsex) med personer du ikke er helt sikre på, er det kanskje ikke dumt.

Gjest Hippopotamus
Skrevet (endret)
Sjansen for å bli smittet av HIV fra et enkelt samleie, er svært liten. Å beskymre seg for noen one night stands er ikke nødvendig.

Slettet. Mie (mod)

Endret av Mie
Skrevet (endret)
Sitat slettet, Mie (mod)

Vanskelig å besvare slik treffsikker argumentasjon, men du kan jo lese her:

Per-act infectivity in two studies (62,63) was found to be low: 0.0005 and 0.0009 for male-to-female transmission, and 0.0003 and 0.0001 for female-to-male transmission. However, studies conducted in developing countries have estimated that per-act transmission probabilities are greater by a factor of 10 (44,64) for both male-to-female and female-to-male transmission

http://hivinsite.ucsf.edu/InSite?page=kb-07-02-02#S3.1X

Endret av Mie
Gjest Hippopotamus
Skrevet
Vanskelig å besvare slik treffsikker argumentasjon, men du kan jo lese her:

Per-act infectivity in two studies (62,63) was found to be low: 0.0005 and 0.0009 for male-to-female transmission, and 0.0003 and 0.0001 for female-to-male transmission. However, studies conducted in developing countries have estimated that per-act transmission probabilities are greater by a factor of 10 (44,64) for both male-to-female and female-to-male transmission

http://hivinsite.ucsf.edu/InSite?page=kb-07-02-02#S3.1X

Det var ikke noe forsøk på å argumentere, bare på å beskrive hva jeg mener om deg og dine holdninger rundt dette med HIV-smitte. Tror du virkelig, etter å ha lest dine egne tall her, at HIV bare smitter ved anal-sex?

Jeg lurer også på hvilke kriterier du bruker for å avgjøre om du er "sikker på" (dine ord...) om din ONS er HIV-negativ eller ikke?

Slike holdninger som du viser her er grunnen til at HIV fortsatt sprer seg i et land som Norge hvor tilgangen på kondomer er god og informasjonen om HIV er lett tilgjengelig. Så ja, jeg synes faktisk du er en idiot.

Skrevet
Sjansen for å bli smittet av HIV fra et enkelt samleie, er svært liten. Å beskymre seg for noen one night stands er ikke nødvendig. Har du derimot hatt mye sex (spesielt analsex) med personer du ikke er helt sikre på, er det kanskje ikke dumt.

Er sikkert mange syke der ute som er uenige med deg. Denne typer holdninger er hvertfall med på å øke sannsynligheten og spredningen. Enda et eksempel på at noen folk burde gjennomgå en eksamen for å få lov til å ha sex.

Skrevet
Er sikkert mange syke der ute som er uenige med deg. Denne typer holdninger er hvertfall med på å øke sannsynligheten og spredningen. Enda et eksempel på at noen folk burde gjennomgå en eksamen for å få lov til å ha sex.

Er det så vanskelig å være rasjonell? Så du hva jeg skrev der oppe? Sjansen for å bli smittet er på 0.01-0.1 prosent, altså èn til tusen eller en til ti tusen. Sjansen for at en tilfeldig partner på byn er smittet, er kanskje en til hundre tusen (hvis det er en nordmann).

Sjansen for at du ender opp med HIV etter et ONS er følgelig cirka 0.000001-0.0000001 prosent.

Sjansen for at du dør i trafikken er langt høyere, men du jeg regner med at du kjører bil likevel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...