Gå til innhold

Overgang til ungdomsskolen, nye klasser og alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det for ditt barn? Var det positivt med nytt miljø og nye klassekamerater?

Husker fra min egen ungdomsskoletid at jeg fikk flere nye venner som faktisk ble ganske avgjørende for min vei videre. 

Så snakket jeg med rektor på en stor ungdomsskole her jeg bor og hun sa at mange av foreldrene var veldig engstelige(særlig mødrene) når barna fikk helt nye klasser og gjerne kom med kun få av de som de tidligere hadde gått sammen med.

Anonymkode: b8ff5...6ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For oss var det veldig bra. Jeg var virkelig engstelig for overgangen, fordi jeg har et barn som hadde falt helt utenfor sosialt på barneskolen og som hadde innvilget spesialundervisning på det sosiale området (ikke i de vanlige skolefagene). Det har ikke vært bare fryd og gammen, men i det store og det hele var det veldig positivt å røske opp i klassene. Få noen barn vekk fra barn de ikke burde være sammen med, røske opp i uheldige maktforhold, få mulighet til nye vennskap. Barnet vårt har gått fra å være alene i hvert eneste friminutt til å ha fått seg venner han er sammen med i friminuttene. 
Det er her snakk om to store skoler (tre paralleller på barneskolen, 6-7 på ungdomsskolen). 

Anonymkode: a56a8...802

• Liker 1
Skrevet

Her vi bor er det en ungdomsskole som tar unna tre barneskoler og det betyr at det blir ganske mange klasser på trinnet, kanskje 8-10. Så de kommer nok ikke sammen med så fryktelig mange de har gått i klassen med.

Jeg synes det er positivt og tror de aller fleste har godt av å få større kontaktflate og utvide horisontene.

Skrevet

For vårt barn har det gått bra. Han kom fra en veldig fin vennegjeng og klasse, så vi var spente på overgangen. Han kom i klasse med et par kjente, og henger mest med dem, men har i alle fall et par nye bekjentskaper, ca halvveis i 8. Han gir uttrykk for å trives på skolen. Skolen han går på har ca halvparten av elevene fra det gamle trinnet hans, samt elever fra tre-fire andre skoler, fra både «vestkanten» og «østkanten» for å si det sånn.

Anonymkode: d0716...ee3

Skrevet

Positivt at de rokkerer om på klasser. Da får det sosiale omrokkert seg litt, og man slipper å dra med seg alt av grums fra mellomtrinnet opp. 

Ellers vil det jo alltid være noen som takler overgangen bedre enn andre, spørs nok veldig på hva slags rolle barnet har hatt og hvilken det får, men fint å ha i bakhodet at både elevundersøkelsen og forskning peker på at det er langt mer mobbing på mellomtrinnet enn på ungdomstrinnet, så for veldig mange vil nok ny start på ungdomstrinnet være bedre.

Anonymkode: 99098...f94

Skrevet

Vår barneskole er eneste som sogner til ungdomsskolen så det ble bare litt omrokkering - til allerede satte grupper for det ene kjønnet. Det er i tillegg veldig skjevfordelt men veldig få jenter så min fikk ingen nye venner av å komme på ungdomsskolen. Det er litt fordeler med større skoler med mange elever, lettere for noen å finne sin gruppe.

Anonymkode: 182b9...f9f

Skrevet

Det har vert positivt for alle mine.

Skrevet

Har gått helt fint med ungdommen her i hus som går i 9.klasse nå. H*n er en sosial ungdom med mange venner så har ikke vært noe problem. 

Her vi bor er det 2 ungdomskoler å velge mellom: 1 offentlig ungdomskole og 1 privat kristen ungdomskole.         9 klassingen går på den offentlige ungdomskolen og stortrives, men 7.klassingen skal gå på den andre ungdomskolen som er privat fra neste skoleår. Så då har vi unger på hver sin ungdomskole. 

Anonymkode: c72b0...857

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan gikk det for ditt barn? Var det positivt med nytt miljø og nye klassekamerater?

Husker fra min egen ungdomsskoletid at jeg fikk flere nye venner som faktisk ble ganske avgjørende for min vei videre. 

Så snakket jeg med rektor på en stor ungdomsskole her jeg bor og hun sa at mange av foreldrene var veldig engstelige(særlig mødrene) når barna fikk helt nye klasser og gjerne kom med kun få av de som de tidligere hadde gått sammen med.

her funker det veldig fint med største som ville vekk fra de i klassen, vi hørte til en annen ungdomsskolen pga skille.

mellomste taklet det veldig dårlig ,da hn var veldig gode venner med de i klassen,men det gikk seg til mot jul i 8 klasse.

minsten som begynner på ungdomsskolen til høsten , og hn tror jeg det går fint med da 2 i klassen til barnet hn er en del med skal på samme skolen da vi bor i samme gate

Anonymkode: 51cab...46f

Skrevet

Jeg har hatt 8. mange ganger. Min erfaring er at det går fint. Noen elever er sikker på at de må bytte klasse, for en venn eller venninne går i en annen. Vi ber de alltid prøve 3-4 uker først. Det er få da som fortsatt ønsker å bytte. Det stemmer også at det ofte er mødre som er engstelige og vil bytte og styre med klassesammensetninger. Dette uten tanke på andre elever som må gå der, kanskje det også er elever som har bedt om skjerming fra akkurat den morens barn før skolestart. 

Det er også vanlig med endring av venneflokk i denne alderen, så Turid står kanskje igjen  og ikke helt vet hva son skjedde med venninna Linn. Dette er helt normalt, og man begynner å oppsøke andre som er mer lik seg selv. 

Mitt råd er å puste med magen, og det meste går seg til. 

Anonymkode: f0f64...7c8

Skrevet

Er det vanlig å splitte klasser ved overgang til ungdomsskolen? Det blir ikke gjort hos oss. Det kommer kanskje noen nye inn i klassen (tilflyttere og andre som har søkt seg til den skolen i stedet for den de egentlig skulle ha gått på), men ellers er klassene de samme som på barneskolen. Vil man bytte klasse må man søke om det. Det er en stor ungdomsskole som får elever fra 7 barneskoler.

Anonymkode: 34e37...aa9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det vanlig å splitte klasser ved overgang til ungdomsskolen? Det blir ikke gjort hos oss. Det kommer kanskje noen nye inn i klassen (tilflyttere og andre som har søkt seg til den skolen i stedet for den de egentlig skulle ha gått på), men ellers er klassene de samme som på barneskolen. Vil man bytte klasse må man søke om det. Det er en stor ungdomsskole som får elever fra 7 barneskoler.

Anonymkode: 34e37...aa9

Her vi bor blir klassene satt sammen på nytt med de skolene som sogner til den ungdomskolen. Og visstnok er det mange mødre som har mye meninger om hvem barna skal gå sammen med.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...