Gå til innhold

Ventesorgen/kreft sliter meg ut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts her

Å ha kreft er som en syklus med  symptomer og  bivirkninger av behandling som svinger seg opp og ned.

Man teller frem til neste pet-scan, cellegift, stråling, kontrast ct, ned til dager da dexametason ikke er i kroppen lenger og gjør deg giret og utmattet og teller dager der immunforsvaret er godt eller dårlig.

Det merkelige er at kroppen min er konstant i spenn som en spent bue selv om det kommer gode nyheter, og jeg klarer ikke å slappe av og glede meg.

Det er nok fordi jeg står klar og venter på neste nedtur.

Anonymkode: 24826...efb

Samme her, det er på en måte ingen gode nyheter eller dager som spenner av denne buen, fordi det kommer flere prøver, flere tester, flere svar, flere dager. I starten satte jeg nok pris på de gode nyhetene og periodene, men et sted på veien må jeg bare ha spent meg og ikke sluppet taket. For ikke lenge siden fikk vi vite at det er ytterligere spredning. Det tynger meg så ned, det føles som en stein som ligger på meg og lar meg puste akkurat ikke nok til at det er nok. 

Anonymkode: dd6a8...94b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vondt å høre at du og flere med deg har det sånn. 
Har selv hatt kreft, så vet hvor tungt det er med alt rundt, men har du snakket med Kreftforeningen? De har likeperson-tilbud de fleste plasser. Kanskje du eller mannen din kan få ventilere litt der? 
Ellers kan det nok hende at de vet om flere muligheter i kommunen du bor i. 

Anonymkode: 0e010...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så vondt å høre at du og flere med deg har det sånn. 
Har selv hatt kreft, så vet hvor tungt det er med alt rundt, men har du snakket med Kreftforeningen? De har likeperson-tilbud de fleste plasser. Kanskje du eller mannen din kan få ventilere litt der? 
Ellers kan det nok hende at de vet om flere muligheter i kommunen du bor i. 

Anonymkode: 0e010...853

Jeg har ringt kreftforeningen et par ganger og hatt gode samtaler og grått litt.

Fikk også én samtale med kommunens kreftkoordinator, men det var alt.

Sykehuset har ikke psykolog 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 0.05):

Det vanskeligste er at folk rundt meg ikke forstår at dette er knalltøft for meg.

De spør hvordan han har det, men omtrent ingen spør hvordan jeg har det.

Hvis jeg bringer det på bane selv, har jeg fått kommentar på at det er tross alt ikke jeg som har kreft.

Ts

Kjære ts❤️ Det er faktisk minst like tøft å være pårørende som det er å være syk. Dette ser jeg veldig ofte. Derfor passer jeg alltid på å spørre pårørende om hvordan de har det. Da kommer tårene og det er helt tydelig for meg at vi er altfor dårlige til å ta vare på pårørende i krevende livssituasjoner. Jeg skulle ønske vi hadde flere ressurser. 

Hvis du har råd vil jeg anbefale deg å gå til psykolog(privat) mens du venter på at henvisning til offentlig går igjennom.

Lykke til ts❤️

Anonymkode: 01a0e...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kjære ts❤️ Det er faktisk minst like tøft å være pårørende som det er å være syk. Dette ser jeg veldig ofte. Derfor passer jeg alltid på å spørre pårørende om hvordan de har det. Da kommer tårene og det er helt tydelig for meg at vi er altfor dårlige til å ta vare på pårørende i krevende livssituasjoner. Jeg skulle ønske vi hadde flere ressurser. 

Hvis du har råd vil jeg anbefale deg å gå til psykolog(privat) mens du venter på at henvisning til offentlig går igjennom.

Lykke til ts❤️

Anonymkode: 01a0e...f2f

Jeg spurte fastlegen for mange måneder siden om å bli henvist til offentlig psykolog, men jeg får ikke time hos offentlig psykolog fordi jeg er pårørende og ikke den som er syk.

Køene i det offentlige helsevesenet er lange, og de prioriterer de som har en psykisk sykdom.

Har noen sagt til samboer at vi bør gå til parterapi hos familierådgivningskontoret fordi det har vært vanskelig det siste halvåret, og følelsene mine for han har blitt svekket pga at jeg har vært hans psykolog og partner samtidig.

Jeg ønsker å få tilbake følelsene mine.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 0.04):

Du kan umulig ha prøvd dette selv som spør slik.... og håper du aldri må.

Anonymkode: dd6a8...94b

Jeg er kreftsyk, blir ikke frisk. Grunnen til at jeg spør, er at jeg nå bruker en psykiatrisk sykepleier som søppelbøtte. Dette er ikke pårørendes ansvar. Det er en mølle å få noen å prate med, men man må jo bare ta den kampen. 

AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 23.45):

Fordi sykehuset ikke har psykolog å tilby og det er ikke så mye hjelp å oppdrive innen kreftomsorgen.

Hans kreftkoordinator er mest for praktiske ting og han har ikke kontakt med koordinatoren mer siden andre på sykehuset styrer hans behandlingsplan.

Koordinatoren i kommunens kunne kun tilby én time samtale til meg.

Vi bor sammen og da er det uunngåelig at ikke jeg er hans "søppelbøtte", og samtalepartner, selv om det ikke er bra at det har blitt sånn.

Ts

Jeg kontaktet tildelingskontoret i kommunen, der de kan tilby samtale med psykiatrisk sykepleier. Kan det være et alternativ? Kan du prate med fastlegen din? Kan han gjøre det samme?

Anonymkode: ef19c...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er kreftsyk, blir ikke frisk. Grunnen til at jeg spør, er at jeg nå bruker en psykiatrisk sykepleier som søppelbøtte. Dette er ikke pårørendes ansvar. Det er en mølle å få noen å prate med, men man må jo bare ta den kampen. 

Jeg kontaktet tildelingskontoret i kommunen, der de kan tilby samtale med psykiatrisk sykepleier. Kan det være et alternativ? Kan du prate med fastlegen din? Kan han gjøre det samme?

Anonymkode: ef19c...a86

Aldri hørt om Tildelingskontoret, men det skal vi undersøke. Takk for tipset👌

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...